Slipa ner lackerad bashals [tips, bilder]

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Andiman
VIP medlem
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 03 nov 2010, 12:43
Ort: Helsingborg

Slipa ner lackerad bashals [tips, bilder]

Inlägg av Andiman »

Har ni erfarenhet av att slipa ner en lackerad bashals? Förutom risken att minska värdet på basen och givetvis att det kan bli illa utfört, vad finns det för tips (hur göra, vad inte göra) och kanske t.o.m. bilder på nedslipade bashalsar? Vad rekommenderas, att olja in eller lacka halsen efter att den slipats ner?

Jag har en Epiphone Thunderbird 5:a som jag inte gillar den lackerade halsen på, halsen är för övrigt genomgående i kroppen. Jag gillar instrumentet men drar mig för att lira på basen då jag inte tycker om känslan av den lackerade halsen. Mandolinisten i mitt band hjälper gärna och har gjort det med andra instrument, men jag tar gärna emot tips från de på PB som gjort detta förut eller har erfarenheter av det. (Btw, jag såg en Gibson TB 5:a som hade nedslipad hals och tyckte den såg helrätt ut. Först då kom jag och tänka på att jag troligtvis vill behålla min TB om jag bara åtgärdar halsen.)
MM Stingray 5HH * MM Stingray 5H * Ampeg PF800 * Ampeg Micro-VR * TKS 1x112 & 2x212
https://www.facebook.com/sirregband/
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Slipa ner lackerad bashals [tips, bilder]

Inlägg av Hellish »

Det enklaste du kan göra för att få en skönare känsla är att köpa ett fint sandpapper och dra fram och tillbaka några gånger. Det krävs så lite för att du ska få en helt annan känsla av halsen. :)
Användarvisningsbild
boby
Medlem
Inlägg: 495
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:47
Ort: gråbo/lerum göteborg

Re: Slipa ner lackerad bashals [tips, bilder]

Inlägg av boby »

slipa. blanda terpentin eller nafta med bivax. mjuk fin yta, gnid in 2 ggr. en lite mer utspädd. typ smör.torka av.håller för evigt(provade på en sterling bla. hade den i över 10 år. ) man behandlade fönsterbågar med detta förr.
Användarvisningsbild
Andiman
VIP medlem
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 03 nov 2010, 12:43
Ort: Helsingborg

Re: Slipa ner lackerad bashals [tips, bilder]

Inlägg av Andiman »

boby skrev:slipa. blanda terpentin eller nafta med bivax. mjuk fin yta, gnid in 2 ggr. en lite mer utspädd. typ smör.torka av.håller för evigt(provade på en sterling bla. hade den i över 10 år. ) man behandlade fönsterbågar med detta förr.
Pratar vi slipa ner till en trä-ren yta?
MM Stingray 5HH * MM Stingray 5H * Ampeg PF800 * Ampeg Micro-VR * TKS 1x112 & 2x212
https://www.facebook.com/sirregband/
Användarvisningsbild
boby
Medlem
Inlägg: 495
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:47
Ort: gråbo/lerum göteborg

Re: Slipa ner lackerad bashals [tips, bilder]

Inlägg av boby »

ja . blir en både len och svetttålig yta.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: Slipa ner lackerad bashals [tips, bilder]

Inlägg av Bassplaya »

Testa att bara matta ner lacken först. Det gjorde jag på min Fender och det blev helt perfekt resultat för mig.
Körde med våtslippapper (minns inte om det var 800 eller 1200).
Ibanez_Magnus
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 08 apr 2014, 13:25

Re: Slipa ner lackerad bashals [tips, bilder]

Inlägg av Ibanez_Magnus »

Om du vill ha bort lacken (och det vill man ju) så.

Skrapa bort det mesta med en kniv. Man kan slipa hela, men det tar lång tid då.
Att använda biltema färgbortagningsmedel funkar också väldigt bra, men då måste man kunna ta bort sadel osv.

Slipa sen ner till ca 400 papper.

Fukta träet med vatten (inte dränka, bara blöta) så att alla fiber reser sig.
Slipa igen.
Fukta igen.
Slipa igen.

Jag själv tar aldrig mer än 400 papper, då får man en bra träkänsla och det suger upp oljan bra.
Men ner till 800 funkar. Finare än så och man får en yta som känns som en lackad, plus att det inte suger olja då.

Blanda sen balsam terpentin och kokt linolja, ca 50/50. Finns på biltema, haral nyborg osv och kostar typ 50:- litern (per flaska). Det kommer att räcka livet ut för dig, dina barn, dina barnbarn och barnbarns barn :D

Fukta en trasa med olja och fukta (fukta, inte dränka) ner träet. Låt det suga ca 10 minuter och torka sen bort all olja som är kvar. Ta en torr tygtrassa och gnid halsen så mycket du orkar, ju mer ju bättre.
Värmen från friktionen gör att oljan tränger in djupare.

Gör hela det en gång till.

Själv lämnar jag det där.

Om man vill så köper du http://www.vapenvardsbutiken.se/product ... k-wax-90ml" onclick="window.open(this.href);return false; och gnider in det på samma sätt som med oljan. Det är samma som musicman använder och ger en trevlig yta.
Mer smutsavvisande än bara olja, men inte lika "träig" känsla.

Lycka till. När man gjort det på ett instrument gör man det på alla.

/Magnus
Användarvisningsbild
Andiman
VIP medlem
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 03 nov 2010, 12:43
Ort: Helsingborg

Re: Slipa ner lackerad bashals [tips, bilder]

Inlägg av Andiman »

Tack som f*n för alla tips!
MM Stingray 5HH * MM Stingray 5H * Ampeg PF800 * Ampeg Micro-VR * TKS 1x112 & 2x212
https://www.facebook.com/sirregband/
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Slipa ner lackerad bashals [tips, bilder]

Inlägg av Roger Hedin »

Jag ville ha en "satin feel" på min gamla maple neck Jazzbas och tog smärgelduk och mattade ner lackytan bak på halsen. Dock inte på greppytan! Det blev en helt annan känsla och precis vad jag eftersrävade, men efter ett tag har händerna blankat upp ytan igen. Då är det bara att smärgla igen...

Fördelen är att du inte förstör något. Om du slipar bort lacken kan det medföra andra problem istället...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Slipa ner lackerad bashals [tips, bilder]

Inlägg av kmo »

Musicmanfeelingen är ju underbar, men personligen tycker jag att det räcker gott med ett slippapper på äckellack. Var inte rädd att ta för mycket, slipa tills det känns 100 för dig. Även om all lack är borta lär det ta mer än basens livslängd innan halsen skulle ta någon sorts fuktskada.. Någon sorts ekonomisk förlust behöver du ju i det här fallet inte heller tänka på. Slipa tills du är nöjd!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Slipa ner lackerad bashals [tips, bilder]

Inlägg av Lowlife »

Slipa trärent, avsluta med ca 600-papper och olja in med kokt linolja som masseras in väl. Användes på gevärskolvar, håller i evighet. min äldsta bössa var över 80 år och var ute i alla väder utan problem under förhållanden som ingen bashals någonsin behöver uppleva. Bara att underhållsolja lite emellanåt.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6606
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Re: Slipa ner lackerad bashals [tips, bilder]

Inlägg av Kultivator »

Är jag den enda i hela världen som gillar en rejäl plastlack på halsen? :shock:
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Ibanez_Magnus
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 08 apr 2014, 13:25

Re: Slipa ner lackerad bashals [tips, bilder]

Inlägg av Ibanez_Magnus »

Kultivator skrev:Är jag den enda i hela världen som gillar en rejäl plastlack på halsen? :shock:
Nä, det finns nog rätt många som är som du.


/Magnus
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Slipa ner lackerad bashals [tips, bilder]

Inlägg av eeakga »

Bassplaya skrev:Testa att bara matta ner lacken först. Det gjorde jag på min Fender och det blev helt perfekt resultat för mig.
Körde med våtslippapper (minns inte om det var 800 eller 1200).
Exakt detta gjorde jag också på en äckel-lackad Fenderhals, och det blev en otrolig skillnad. Inte jättelångt ifrån satinkänslan som Musicman har. Rekommenderas verkligen som första alternativ till jättejobbet med att ta bort lacken helt och efterbehandla halsen. Blir det inte tillräckligt kan man ju alltid ta till brutalare metoder sen.
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Slipa ner lackerad bashals [tips, bilder]

Inlägg av Zyrran »

Jag brukar köra disksvampens gröna slipande sida, grymt bra!
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Slipa ner lackerad bashals [tips, bilder]

Inlägg av eeakga »

Zyrran skrev:Jag brukar köra disksvampens gröna slipande sida, grymt bra!
Det testade jag innan jag slipade. Funkade inte alls för mig. :)
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Slipa ner lackerad bashals [tips, bilder]

Inlägg av Zyrran »

Då är du för klen ;-)
Eller så har du hård lack...mer troligt :-)
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Slipa ner lackerad bashals [tips, bilder]

Inlägg av Zyrran »

Skämt åsido får man ta i rätt hårt, men blir väldigt bra
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Sv: Slipa ner lackerad bashals [tips, bilder]

Inlägg av Phear »

Testa den enklaste och minst förstörande metoden först! Tror det finns många som gått "all in" och ångrat sig lite efteråt. Det finns väl självklart folk som blivit nöjda också, såklart, men om risken finns -varför chansa i första läget?



Skickat från min handsvettshatande motorola
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Sv: Slipa ner lackerad bashals [tips, bilder]

Inlägg av Phear »

https://www.youtube.com/watch?v=dxGz6IZ ... ata_player" onclick="window.open(this.href);return false;

Skickat från min handsvettshatande motorola
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Slipa ner lackerad bashals [tips, bilder]

Inlägg av eeakga »

Zyrran skrev:Då är du för klen ;-)
Eller så har du hård lack...mer troligt :-)
Haha! Jag vill minnas att jag gned rätt länge med den där svampen, men kanske inte så värst hårt.
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Slipa ner lackerad bashals [tips, bilder]

Inlägg av allan »

Ibanez_Magnus skrev:Om du vill ha bort lacken (och det vill man ju) så.

Skrapa bort det mesta med en kniv. Man kan slipa hela, men det tar lång tid då.
Att använda biltema färgbortagningsmedel funkar också väldigt bra, men då måste man kunna ta bort sadel osv.

Slipa sen ner till ca 400 papper.

Fukta träet med vatten (inte dränka, bara blöta) så att alla fiber reser sig.
Slipa igen.
Fukta igen.
Slipa igen.

Jag själv tar aldrig mer än 400 papper, då får man en bra träkänsla och det suger upp oljan bra.
Men ner till 800 funkar. Finare än så och man får en yta som känns som en lackad, plus att det inte suger olja då.

Blanda sen balsam terpentin och kokt linolja, ca 50/50. Finns på biltema, haral nyborg osv och kostar typ 50:- litern (per flaska). Det kommer att räcka livet ut för dig, dina barn, dina barnbarn och barnbarns barn :D

Fukta en trasa med olja och fukta (fukta, inte dränka) ner träet. Låt det suga ca 10 minuter och torka sen bort all olja som är kvar. Ta en torr tygtrassa och gnid halsen så mycket du orkar, ju mer ju bättre.
Värmen från friktionen gör att oljan tränger in djupare.

Gör hela det en gång till.

Själv lämnar jag det där.

Om man vill så köper du http://www.vapenvardsbutiken.se/product ... k-wax-90ml" onclick="window.open(this.href);return false; och gnider in det på samma sätt som med oljan. Det är samma som musicman använder och ger en trevlig yta.
Mer smutsavvisande än bara olja, men inte lika "träig" känsla.

Lycka till. När man gjort det på ett instrument gör man det på alla.

/Magnus
Undrar om detta detta inte är den fiffigaste varianten avseende resultat/nedlagt arbete på elbas oavsett kropp/hals.
Har självt dränkt in en hpdjazz med tung olja och slipat in oljan med vattenpapper ända ner till 800papper.
Allteftersom slipade jag in gul "konstnärsfärg på tub" kulör permanent gul. Blev mkt tjusigt..

När sedan oljan har torkat/härdat ordentligt kan man nog lacka med vad man vill. Jag tog polyurethanlack med pensel och det blev helt okej.

Jag har en känsla av att den oljedränkta Hpdn med en dito behandlad hals är mer "loud" o alert än min Fender Jazz 2004, och det är inget dåligt ex. Lade nyligen några timmar på att polera in Leinos träolja på greppbredan o avslutade med Leinos "ytförstärkane parkett olja-typ). Fick en känsla av att träet blev hårdare och "smälligare"

Linoljebaserade produkter verkar ge bäst djup och lyster, men det finns mkt bra produkter såsom Wasp och Leinos, vilka är linoljebaserade oljor som inte luktar 60-tal.. (villket typ hälften linolja - terpentin gör) De luktar betydligt mindre (sambos o fruar bruka uppskatta detta), härdar fort och är lätta att jobba med. Och polerar man med vattenpapper upp till 1000. så börjar det likna nått..

Slutligen poängen: Om man efter denna olje-backanal skiter i att lacka basen (med allt vad det innebär av olika skolor/tekniker o göranden), utan använder ett bra vax, eller vapenkolvspreparat , så är man nog hemma.

Vän av ordning kanske undrar om det går att oljebetsa en snygg Cherry-sunburst...?

Fan vet, o med den tid det skulle ta att lära sig detta kan man antagligen lika gärna köpa ett tjusigt exemplar, men skall försöka och återkommer med bilder efter semestern :oops:
Skriv svar