Det där med 5-strängat

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Det där med 5-strängat

Inlägg av Will »

Eftersom jag själv bara har spelat på den sunkiga 5strängade basen på skolan så har jag aldrig fattat tycke för dem. Känns som jag egentligen skulle behöva en 5-strängad men av min lilla erfarenhet med dom så tycker jag inte om det.

Ni som spelar 5-strängat, är det lätt att vänja in sig om man bara ger det ett försök?
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Det där med 5-strängat

Inlägg av B-Å Åhs »

Som allt annat är det bara att öva
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25778
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Det där med 5-strängat

Inlägg av fieldflower »

+1 öva öva öva.
B-strängen kan vara lite känslig för om det är en bra bas eller ej, men den är även känslig för anslag, så övning ger jämnare ljud
Medlem i PB50+
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Det där med 5-strängat

Inlägg av Ingemar Sundström »

Beror lite på vad man lirar också. Jag gillar inte att köra på lösa strängar så då kunde jag ta E på B-strängen och när jag spelade med ett countryband var jag nere på ett D i bland. Sålde mina 5-strängade för några år sedan och saknar dem inte speciellt mycket.
Ingemar
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Inlägg: 1899
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 15:56
Ort: Torsby
Kontakt:

Re: Det där med 5-strängat

Inlägg av Chopper »

För mej är det så att jag får välja antingen eller. Jag har behov av femma i coverbandet, men har svårt att riktigt få till det. Det blir aldrig lika avslappnat.
Men köp min och testa. Jag tänker stämma BEAD istället. Såhar jag gjort tidigare, men det innebär två basar på scen.
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16204
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Det där med 5-strängat

Inlägg av 200071 »

Jag kör femsträngat i ett band och fyrsträngat i ett annat. Det är inga problem. Däremot kan det bli jobbigt om jag tar "fel" bas...
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Det där med 5-strängat

Inlägg av Håcke »

Jag kör BEAD och tycker det är perfekt för mig.
Kan ha en smal och fin hals men samtidigt ha B-sträng.
Jag började med att stränga om en HPD men det gick väldigt fort att bli helt addicted. Så nu är alla mina basar konverterade.
Dock så kan sonen klaga ibland när han lånar mina basar ibland. Och i somras var det en kille som inte ville låna mina basar pga av detta. :) Dvs ytterligare en stor fördel...
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Det där med 5-strängat

Inlägg av Roger Hedin »

Den här diskussionen har varit uppe många gånger. Mitt råd - mitt personliga råd - är att du hittar en femma som känns så hemma som möjligt och som har så jämn ton över hela registret som möjligt. Undvik "taskiga fyror med en extrasträng"!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Det där med 5-strängat

Inlägg av strummer »

Ach, jag tycker en femma känns alldeles lagom, men när jag bytte från fyrsträngat var det en del övning. Jag är så talanglös att jag nästan helt slutat lira 4:a, enklare att ha tonerna på samma ställe för en sopa som mig:-)
Kompressor, det är livet!
Trixter
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 21 aug 2013, 09:53

Re: Det där med 5-strängat

Inlägg av Trixter »

Jag köpte mig en femma när jag började spela men bytte ganska fort till en fyra. Jag tänkte att varför krångla till det liksom. Upptäckte dock ganska fort att jag saknade den där femte strängen och är idag tillbaka på femsträngat. Jag kör en Woodo B5 som jag tycker är helt underbar. Tillsammans med en Markbass som klarar av att återge femte strängen ger det roliga möjligheter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Det där med 5-strängat

Inlägg av inber »

Det tog 17 dagar, jag mätte. Sedan spelade jag lika obehindrat på femman som på min fyra.

EDIT: De första 2-3 dagarna kändes helt hopplösa. Jag missade strängarna vid anslaget och det kändes stenkorkat att byta till femma. Ge inte upp, är mitt råd.
Senast redigerad av inber den ons 22 okt 2014, 12:08, redigerad totalt 2 gång.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Blackfingers
Medlem
Inlägg: 405
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 17:48
Ort: Köping

Re: Det där med 5-strängat

Inlägg av Blackfingers »

Jag har spelat primärt femsträngade i ett par år nu, både på bättre och sämre exemplar.

Det har dock blivit så att jag nästan hellre spelar på en lite sämre femma än en bättre fyra. Vilket stundvis känns lite begränsande, åtminstone när man ska köpa nya basar, men då har jag i och för sig bara haft femmor på det senaste så jag är lite avvand från fyror.
Fender Vintera 70s Jazz
Användarvisningsbild
Robot
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 05 maj 2014, 11:28

Re: Det där med 5-strängat

Inlägg av Robot »

inber skrev:Det tog 17 dagar, jag mätte. Sedan spelade jag lika obehindrat på femman som på min fyra.

EDIT: De första 2-3 dagarna kändes helt hopplösa. Jag missade strängarna vid anslaget och det kändes stenkorkat att byta till femma.
Oj
Dregg
Medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 23:50
Ort: El Stockholmo

Re: Det där med 5-strängat

Inlägg av Dregg »

Bytte till +5-strängade basar för sisådär 10 år sen och har aldrig ångrat mig. För mig är B-strängen numera standard på en bas. Det är något speciellt med att gå riktigt lågt i registret.
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Det där med 5-strängat

Inlägg av Markooo »

Lånade en femsträngad bas ett tag till ett storband jag var med i innan men det var inget för mig...

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Bassplayer123
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 02 nov 2014, 21:15

Re: Det där med 5-strängat

Inlägg av Bassplayer123 »

Ska ge mig in på det men 5 strängad bas nu faktiskt, får se hur det går!
Känns en aning obekvämt men det ska nog funka
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Det där med 5-strängat

Inlägg av blackparkas »

Obekvämt till en början, det var det i alla fall för mig -97 när jag köpte första femman...

Numer är det som att cykla, trots att jag inte spelat femma på många år.
Bytte åt mig en till femma när jag skulle vicka på en turné i våras och det var inga problem, som sagt. Som att cykla.

BEAD är jag inte alls bekväm med.
Trots att G-strängen egentigen aldrig behövs i mitt vanliga metalband så känns det mer vekvämt, känns som att man kan spela mer som vanligt, när jag körde BEAD så kände jag mig lite hämmad, vart inget extra någonstans, bara grundtoner... typ.... Vilket är gott nog när man lirar metal... :D

Kommer säkert köra BEAD igen dock. Känns onödigt med femma, och så skulle jag vilja få användning för min kromade Warwick LX4...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Det där med 5-strängat

Inlägg av Lowlife »

Kunde jag så kan du. Mitt knep var att börja med att använda femtesträngen som ett tumstöd i början, sedan kom den efter hand med i matchen mer och mer. Den kom med utan att jag egentligen tänkte på det och det tog kanske en månad. Sedan spelade jag femma i tio år innan jag gick tillbaka till fyra. Har sedan vid några tillfällen tagit upp femma igen men släppt det. Ingen känsla liksom. Fyra med D-tuner är min grej of the day.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
hellride
Medlem+
Inlägg: 565
Blev medlem: sön 01 dec 2013, 13:07

Re: Det där med 5-strängat

Inlägg av hellride »

Jag går och väntar på att BaCH ska släppa en femma av den modellen jag använder (BPJ, Sandberg-kopia p-bas). Kommer efter årskiftet. Stämmer BEAD just nu men jag saknar G-strängen faktiskt även om jag sällan spelar på den.
BAS Ä GÖTT
Bild
inane
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 11 dec 2008, 06:22
Ort: Kumla

Re: Det där med 5-strängat

Inlägg av inane »

Återvände nyligen till 5-strängat efter en längre paus och det kändes lite sådär. Efter ett tag kom jag på att det berodde på att förut stämde jag till BEADG i ett E-stämt band och när det nuvarande bandet stämmer till B så har jag en extra hög sträng istället för låg. Stämde om till F#BEAD och kände mig snabbt mycket mer hemma :)
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Re: Det där med 5-strängat

Inlägg av bostrowskij »

Har både 5or och 4or, beror helt på vad man ska spela tycker jag. Jag använder 5an mest till jazz, latin och reggae. I coverbandet där vi mest spelar 60-talspop känns det bara konstigt med en 5a, den låter för "modernt" och det fanns ju bara 4or på den tiden och basgångarna är ju därefter.
Gubbstrutt 60+
drlowe
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 02 mar 2013, 04:32

Re: Det där med 5-strängat

Inlägg av drlowe »

Har lirat bas aktivt i ca 4 år och lirar för tillfället nästan enbart på femmor. För mig passar det utmärkt då jag finner B-strängen användbar, plus att jag trivs bra med det lite trängre strängavståndet, men då har jag också rätt små och korta fingrar. Det krävdes dock ett antal byten och testande innan jag hittade en jag trivdes med, vilket (för tillfället) är en Woodo B5 som nån annan här också hade. Så: Testa ett antal basar innan du bestämmer för en; i mitt tycke är jobbiga femmor jobbigare än jobbiga fyror.

Precis som många andra nämnt är det beroende på vad du lirar. För mig kommer idiotsnabb och teknisk slap a la Mark King/Victor Wooten alltid kännas bättre på en fyra hur mycket jag än övar, exempelvis.
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Det där med 5-strängat

Inlägg av Bullen »

Har funderat på att lära mig många gånger men känner mig alltid som en loser när man plötsligt inte har en aning om vart man har fingrarna och lägger snabbt ner projektet. Finner även den bredare halsen som ett stort problem om den ska kunna hänga i respektabel höjd. Nä, det är nåt fuffens med femsträngade virtuoser tror jag, att övning skulle hjälpa väljer jag att inte tro på :D
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Det där med 5-strängat

Inlägg av Grafen »

Jag väntade tills ett specifikt gig krävde femma, det tog också hand om motivationen att lära sig. :)
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Det där med 5-strängat

Inlägg av inber »

Bullen skrev:Har funderat på att lära mig många gånger men känner mig alltid som en loser när man plötsligt inte har en aning om vart man har fingrarna och lägger snabbt ner projektet. Finner även den bredare halsen som ett stort problem om den ska kunna hänga i respektabel höjd. Nä, det är nåt fuffens med femsträngade virtuoser tror jag, att övning skulle hjälpa väljer jag att inte tro på :D
Spela på femma lär man sig ganska fort. Tog 17 dagar för mig att lira obehindrat som sagt. De värsta missarna försvann väl redan efter ett par dagar.

Men stämma den kan jag fortfarande inte. Trots att jag haft min i tre (?) år, måste jag fortfarande följa strängarna för att räkna ut vilken stämskruv jag ska vrida på...
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Skriv svar