Bas diskriminering

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
kallebass
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 03 jun 2009, 21:43
Ort: Lund

Bas diskriminering

Inlägg av kallebass »

Man känner sig en smula diskriminerad om man som jag helst (eller snarare enbart) lirar bandlöst och dessutom femsträngat. Högst på önskelistan står en Steinberger, men femsträngad bandlös? Inte på denna planeten...
Sen är man ju våldsamt sugen på en snygg hollow body, som en Jack Casady tex. Har någon sett någon sådan femsträngad? Bandlös kan man ju glömma förstås, men man kan ju alltid banda av själv.
Dread at the controls!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bas diskriminering

Inlägg av fieldflower »

Här är ju en, som väl kan bandas av...
http://www.thomann.de/se/ibanez_agb205_dvs.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Inlägg: 1266
Blev medlem: sön 22 mar 2009, 16:58
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Bas diskriminering

Inlägg av Nyasu »

Du får gå customvägen helt enkelt, fast halvakustiska 5-strängade basar (med lågt B) brukar inte vara någon höjdare i vilket fall, särskilt inte med 30-tums skala som den där Ibanezen. Själv undrar jag varför det aldrig görs några 6-strängade utan aktiv elektronik.....
Nej, jag är högerkristen.
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Bas diskriminering

Inlägg av jisac »

Den har ingen ihålig kropp men den är läcker och låter bra. Måste nog inse att jag inte kommer att lira bandlöst i det närmaste seklet så den får lämna sin bandade brorsa här hemma.

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f= ... it=italien" onclick="window.open(this.href);return false;

PS. Osten är sedan länge förtärd! ;) DS.
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Bas diskriminering

Inlägg av mrbaloo »

Äh, glöm allting och hitta en femsträngad bandlös Peavey Cirrus. De brukar (i sammanhanget) gå för "kaffepengar". Amerikanska Cirrus-basar är helt fantastiska att spela på.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Bas diskriminering

Inlägg av mrbaloo »

...eller varför inte en Gary Willis. Jag tror Marcbass och Malmö musikaffärer har såna beggade (om inte Marcbass hunnit sålt dem som han gjorde reklam för).
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Bas diskriminering

Inlägg av James Bond »

Jag kände igår på en väldigt fin bandlös femma hemma hos mark kung sthlm. Den funderade han på att sälja...
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Bas diskriminering

Inlägg av Roger Hedin »

kallebass skrev:Man känner sig en smula diskriminerad om man som jag helst (eller snarare enbart) lirar bandlöst och dessutom femsträngat. Högst på önskelistan står en Steinberger, men femsträngad bandlös? Inte på denna planeten...
Sen är man ju våldsamt sugen på en snygg hollow body, som en Jack Casady tex. Har någon sett någon sådan femsträngad? Bandlös kan man ju glömma förstås, men man kan ju alltid banda av själv.
Jag hade en gång en fyrsträngad bandlös Steinberger; den var INTE världens bästa bandlösa. Den sålde jag efter 23 år. Jag har en bandad Steinberger-fyra; den är absolut en bas i toppklass. De femsträngade är en annan femma(!). De vanliga är en vanlig fyra med en extra sträng, m.a.o. supertajt strängvidd, nästan enbart för plektrumspel. (Den vanliga fyran är betydligt tajtare än en Fender-fyra...) Det finns dock en wide neck-femma, men den är så ovanlig så den blir löjligt dyr om du ändå hittar en; dessutom att hitta en bandlös är som nålen i en ocean av höstackar. Den senaste prisnoteringen på en bandad Steinberger XL-5W (som i wide) var £6000, dvs. c:a $9100 eller 8300€ eller 76000 SEK. Nu börjar det bli löjligt. Ska du ha en BRA bandlös så finns det betydligt mer prisvärda femmor där ute. Sen är ju XL-5W en otroligt snygg skapelse...
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Bas diskriminering

Inlägg av Roger Hedin »

Här har du en riktigt slick bandlös:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RheshR-9Q0w[/youtube]
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Bas diskriminering

Inlägg av GurraG »

Ack, den där lightwavebasen låter så jäkla bra!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Bas diskriminering

Inlägg av Roger Hedin »

Men Kallebass, du har ju en riktigt bra bandlös som du försöker sälja. Varför det? Den är ju bättre än vad du än hittar till samma eller lite högre pris...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Bas diskriminering

Inlägg av Cuba »

Roger Hedin skrev:Här har du en riktigt slick bandlös:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RheshR-9Q0w[/youtube]
OMG!

Jag skulle skruva bort mig direkt!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Bas diskriminering

Inlägg av Roger Hedin »

Cuba skrev:
Roger Hedin skrev:Här har du en riktigt slick bandlös:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RheshR-9Q0w[/youtube]
OMG!

Jag skulle skruva bort mig direkt!
Trebands EQ och volymkontroll... Betydligt färre än på en sketen förstärkare. Den som inte klarar av detta torde inte kunna koka potatis och steka falukorv samtidigt... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Bas diskriminering

Inlägg av Per »

Oj! Det händer inte så ofta, men där blev det nästan lite GAS, faktiskt.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Bas diskriminering

Inlägg av GurraG »

Ed Friedland får ju alla basar att låta bra, så man kanske inte ska lita för mycket på klippet:)
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Bottesini
Medlem
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 17:28
Ort: Kristinehamn

Re: Bas diskriminering

Inlägg av Bottesini »

En lightwave står högst upp på min "vill ha lista".
Soundet kan väl inte bara sitta i Eds fingrar. Eller?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Bas diskriminering

Inlägg av Roger Hedin »

Bottesini skrev:En lightwave står högst upp på min "vill ha lista".
Soundet kan väl inte bara sitta i Eds fingrar. Eller?
I princip kan det det, det som är utmärkande för basen är den otroligt långa sustain/decay-tiden, vilket kanske inte märks så mycket när man spelar, annat än när strängarna får klinga ut.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar