Squire vintage modified bass

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Squire vintage modified bass

Inlägg av Semborg »

Är lite intresserad över Squires nya bandlösa vintage modified jazzbas.
Någon som har provspelat?

Bild

Mer info

Finns även en bandad med block inlägg + binding. 75 RI style.

Bild

Mer info

Det finns även en precisions bas.

Bild

Mer info
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

jag är ordentligt sugen på den där med blockinlägg, men har inte en aning om hur dom känns.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Hej alla,

Har inte testat Squire Vintage Modified men rykten säger att dem skall vara mycket bättre byggen än resterande Squire modeler. Inspiritaionen om att återigen bygga kvalitetsinstrument är isåfall hämtad från deras egna JV serie som byggdes 1982-84.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Har testat nån gitarr i Vintage Modified-serien (Telecaster custom) och byggkvaliteten kanske är bättre än övriga Squier, men väääldigt långt ifrån 80-tals Squier, tyvärr. Kanske tar de sig mer med basarna? Man kan ju hoppas...
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Jag tror inte heller att dem blir lika bra som JV-serien, men det är kul att Squire börjar tänka på kvalitén igen. Det är en trendbrott som uppskattas 8) .
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Jag är också nyfiken på den nya Squierlinjen, och särskilt då den bandlösa Jazzen, även om mina förväntningar är ganska lågt ställda. Har dock lite svårt att tänka mig att några exemplar lyckats hitta till svenska handlare än. De är ju ganska nyannonserade, och inte ens storhandlaren Thomann har alla i lager. Precisionsmodellen finns, men inte någon av Jazzvarianterna.

I vilket fall hoppas jag att Squiers nya basar är bra, för även om de knappast lär nå JV-nivå vore det ju kul att kunna köpa en okej Fenderliknande bas för knappa tretusen spänn. Marknaden svämmar ju inte över av sådana direkt, och särskilt inte i bandlöst utförande.
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Inlägg av Saad »

Har provat J-basen med blockinlägg, fann den ganska trevlig. Väldigt skön att slappa med! Minns att den jag provspelade hade ganska låg stränghöjd.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Saad skrev:Har provat J-basen med blockinlägg, fann den ganska trevlig.
Ergo: I stand corrected. Det gläder mig. Hoppas nu bara någon lokal handlare tar hem en bandlös att exponera i sin butik snart. Det skulle nämligen kunna göra mig ännu gladare, om än lite fattigare.
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Inlägg av Saad »

peter_s skrev:
Saad skrev:Har provat J-basen med blockinlägg, fann den ganska trevlig.
Ergo: I stand corrected. Det gläder mig. Hoppas nu bara någon lokal handlare tar hem en bandlös att exponera i sin butik snart. Det skulle nämligen kunna göra mig ännu gladare, om än lite fattigare.
Förresten, jag har provat den bandlösa också. Den var helt okej i mitt tycke, kanske saknade den riktiga "knorrkänslan" dock. Provade den visserligen i fem minuter bara men jag antar att om man vill ha en ordentlig bandlös så får man rikta in sig på något större nummer.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Hej Saad,

Hur var känslan om basen? Typ halsen, vikten, ballansen, finishen mm. För stämmer känslan så kan man bara byta mickarna 8) .
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Saad skrev:Förresten, jag har provat den bandlösa också. Den var helt okej i mitt tycke, kanske saknade den riktiga "knorrkänslan" dock. Provade den visserligen i fem minuter bara men jag antar att om man vill ha en ordentlig bandlös så får man rikta in sig på något större nummer.
Juste! Törs jag fråga var du provade den, och ungefär vad de nya Squierbasarna kostar?

Det där med att den saknar den rätta knorrkänslan och inte riktigt är en ordentlig bandlös skulle jag kunna leva med om priset är rätt. Jag skulle mest bara vilja ha en bandlös att experimentera lite med och har därför svårt att motivera för mig själv att köpa en som kostar mycket mer än en relativ spottstyver. Förutsatt, såklart, att basen i fråga är någorlunda spelbar, och av ditt inlägg att döma verkar Squieralternativet vara det.
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Inlägg av Saad »

peter_s skrev:
Saad skrev:Förresten, jag har provat den bandlösa också. Den var helt okej i mitt tycke, kanske saknade den riktiga "knorrkänslan" dock. Provade den visserligen i fem minuter bara men jag antar att om man vill ha en ordentlig bandlös så får man rikta in sig på något större nummer.
Juste! Törs jag fråga var du provade den, och ungefär vad de nya Squierbasarna kostar?

Det där med att den saknar den rätta knorrkänslan och inte riktigt är en ordentlig bandlös skulle jag kunna leva med om priset är rätt. Jag skulle mest bara vilja ha en bandlös att experimentera lite med och har därför svårt att motivera för mig själv att köpa en som kostar mycket mer än en relativ spottstyver. Förutsatt, såklart, att basen i fråga är någorlunda spelbar, och av ditt inlägg att döma verkar Squieralternativet vara det.
Jag provspelade båda basarna på Musikverkstaden (4 Sound) i Uppsala. Minns att J-basen med blockinlägg var borta bara någon dag efter att jag provspelade den! Den bandlösa finns ännu kvar. Om jag inte helt missminner mig så låg väl priset runt 5000 kr st, kanske någon tusenlapp mer. Men precis som du säger så räcker Squieralternativet gott och väl om du frågar mig, kan ju vara en bra start om man vill känna på bandlöst om inte annat.
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Inlägg av Saad »

calif de funk skrev:Hej Saad,

Hur var känslan om basen? Typ halsen, vikten, ballansen, finishen mm. För stämmer känslan så kan man bara byta mickarna 8) .
Minns att J-basen med blockinlägg var lättspelad och oerhört slapvänlig i min smak! Vikten låg väl omkring en normal J-bass skulle jag tro. Utseendemässigt så är den ju kanonsnygg tycker jag, man fastnade direkt och ville provspela den omedelbart! Hann dock inte provspela den tillräckligt länge för att skapa mig en bild av basens ljudmöjligheter. Men precis som du skrev så kan man byta ut mickarna och fixa ett bättre ljud, förutsatt att man trivs med det övriga på/med basen.
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

På halmen musik (4-sound) i helsingborg säljer de den bandade varianten för 3 795 SEK. (Kollade på deras hemsida (http://www.halmenmusik.se))
Musik är oändlig
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Inlägg av Saad »

Semborg skrev:På halmen musik (4-sound) i helsingborg säljer de den bandade varianten för 3 795 SEK. (Kollade på deras hemsida (http://www.halmenmusik.se))
Det priser kan mycket väl stämma, var väl jag som drog på lite extra! :P
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Hmm... Ser intresanta ut.

Känns bara som att förtroendet för Squire sviktar.
Hade en Squire Jazz för ett par år, men det funkade inte.
Jag var tvungen att skruva på halsen ett par ggr i månaden.
Snacka om gummiträ. Även om en bas kostar 2´500 ny
så tycker jag att man kan kräva ngn sorts kvalité.

Skaplig skillnad om jag jämför med OLP, som ligger i ungefär samma prisklass.
Men visst vore det skoj, som ngn skrev,
om de börjat tänka kvalité igen.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Testade den Bandade Jazzbasen med lönn bräda samt 60' P-basen härom dagen..

Blev mäkta imponerade måste ja säger..
Kändes kanon o lira på.
Bägge lät väldigt bra också faktiskt..

Rätt nice o bra uppsättning man får för 3500+3500+2995:- faktiskt!

En bandad Jazz 4a, en bandad P-bas 4a och en Bandlös 4a.. Fan sen e man ju i hamn..
Lika bra och sälja alla sina basar ju!!! eller...

Nej men bra va dom fan me...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Var in på Börsen i Norrköping idag.
Och det exet av Jazzbasen de hade där var ett riktigt riktigt bra ex.
Hade jag haft pluringen hade jag nog dealat direkt.
Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Bild

Jag testade denna SquireVintageModified idag med. Hej vilken bra bas! Lät i vikt, skön hals, bra ballans och slutligen väldigt bra sound. Spelade genom en Fender combo med 15" + skrika. Jag är klart imponerat.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Ingen som provat den bandlösa?
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Testade också den bandlösa som faktiskt var helschysst den också. Mycket bra hals/kropp passform. Bättre en många USA Fenderbasar. Bara en sån sak. Vidare, låg vikt vacker finish... , ja, mycket bas för pengarna, dessutom en bas man kan älska.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Skulle kunna köpa en och bara ha som en trash bandlös typ ju..

E lite sugen på en faktiskt.
Dock mest på den träfärgade med 70 look..
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

70-tals askbasen kändes mera rejäl i det hela också. Prickade MMiller soundet på ett briljant sätt.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Snuda
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 09 dec 2006, 03:08
Kontakt:

Inlägg av Snuda »

Jag har köpt den bandlösa basen och är mycket nöjd. Till och med så att min Fender Jazz Deluxe fick stå hemma över giget! Givetvis inte samma klass som Fendern, men den är värd varenda krona!
// Snuda
Skriv svar