Tråden om Jazzbas

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

:oops: Jag har sålt den jazzbas jag hade. Får in en 5-strängad, aktiv Trace Eliott/Status jazzaktig i inbyte.....
Så; nu är vi tillbaka....
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Och jag får min jazzbas förhoppningsvis på tisdag.. Blev ganska less att det tog två dagar extra att få den skickad :(

Har också passat på att beställa ett rejält case till den från thomann.. :P Vilken jävulsk skillnad det var i pris på casar i jämnförelse med sverige
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Gäst

Inlägg av Gäst »

200071 skrev:Ett gäng gillar vintagestuk i största allmänhet
Ett gäng gillar i princip enbart Fender och dito kloner
Ett gäng gillar fem strängar
Ett gäng gillar bara fyra strängar
Ett gäng gillar passiva basar
Ett gäng gillar aktiva basar
Ett gäng gillar handgjorda basar i lite annorlunda träslag
Ett gäng gillar kontrabasar
Ett gäng gillar lite av varje

Antingen tycker vi det är skitkul med en blandning eller också tar vi en omröstning om vilken grupp som har högst människovärde......
Jag vet!
Det var inte så att jag skrev i tråden för att dra igång nån fight igen. Debatten om vad som skulle vara "bäst" bryr jag mig föga om.

Men i det här fallet så kom Dereborn med ett påstående (inte en åsikt) som jag ställde mig frågande till eller snarare tyckte var helt felaktigt och jag bad honom förklara sig. Är det så konstigt?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Nej
Gäst

Inlägg av Gäst »

200071 skrev:Nej
Det där var nästan ett otäckt kort svar... ;)

*edit* För övrigt undrar jag om det är samma T Elliott-bas som varit utannonserad den senaste tiden?
Gäst

Inlägg av Gäst »

200071: Hoppade jag i galen tunna? Ber om ursäkt isåfall... :oops:
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

GrafZeppelin skrev:200071: Hoppade jag i galen tunna? Ber om ursäkt isåfall... :oops:
?? Förstår inte vad du syftar på. Du har ingen anledning att be mig om ursäkt i alla fall.

T-basen är den som varit utannonserad ett tag ja. Tyckte den kunde vara värd att undersöka.
Gäst

Inlägg av Gäst »

200071 skrev:
GrafZeppelin skrev:200071: Hoppade jag i galen tunna? Ber om ursäkt isåfall... :oops:
?? Förstår inte vad du syftar på. Du har ingen anledning att be mig om ursäkt i alla fall.

T-basen är den som varit utannonserad ett tag ja. Tyckte den kunde vara värd att undersöka.
Nja, jag såg att mitt förra inlägg hade lite hätsk ton. Nåväl, då vill vi ha en recension på Tracebasen nu tack!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag ska gärna rapportera om T-basen, men den kommer nog inte hit förrän i slutet av veckan.
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 829
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Inlägg av caulev »

Tillbaks till Jazzbas snacket!
Vilken annan bas låter vädligt likt Fender, någon nämnde en Ibanez!
Det finns ju en massa andra kopior och det finns säkert någon som har lyckats göra det bra.
Hur låter en sådan här?
http://www.thomann.de/thoiw5_fender_ged ... dinfo.html
Eller en Marcus Miller bas?
http://www.thomann.de/thoiw5_fender_mar ... dinfo.html
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Kan annars rekommendera en så'n här. Har själv en sådan. Lakland Darryl Jones 5-string signature.

Bild
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

caulev skrev:Tillbaks till Jazzbas snacket!
Vilken annan bas låter vädligt likt Fender, någon nämnde en Ibanez!
Det finns ju en massa andra kopior och det finns säkert någon som har lyckats göra det bra.
Hur låter en sådan här?
http://www.thomann.de/thoiw5_fender_ged ... dinfo.html
Eller en Marcus Miller bas?
http://www.thomann.de/thoiw5_fender_mar ... dinfo.html
Tänkte faktiskt starta en tråd där jag tänkte fråga om precis de två basarna :D Du hann före!
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 829
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Inlägg av caulev »

Som många nämnt tidigare man kanske betalar 20 och i vissa fall 30 tusen för en bas som ser ut som fan och kanske inte alls låter bra.
Visst är det coolt med en sliten bas men då ska den låta bra också.
Har ägt en Jazzbas 76:a med lönnbräda men det var då på den tiden då jag fick betala 6000kr för den inklusive Holmbergs Hardcase. Dum som jag var bytte jag in den på Musik börsen och fick 9000kr i inbyte mot en Warwick Thumb NT 5:a.
Därför har tanken slåt mig att kolla in dessa basar.
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 829
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Inlägg av caulev »

Bean skrev:Kan annars rekommendera en så'n här. Har själv en sådan. Lakland Darryl Jones 5-string signature.

Bild
Är inte detta kanske något i stil med Music Man?
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Nej nej.
Jag bytte ut min Stingray 5:a mot en sådan. Min har Aero pickups, men Lakland kör nu med egna - som enligt uppgift är ännu mer "Fender-trogna". Aero pickuperna är lite mer mellanregisterbetonade. På gott och ont.

Man kan få dessa med J-retro elektronik också om man så vill.

Själv satsade jag på passivt, men jag måste erkänna att jag nu efter ca 6 månader ångrar lite att jag inte valde aktivt.
Om jag inte monterar in elektronik så funderar jag på att åtminstonde byta till Delano pickups....om jag inte snubblar över en vit Yamaha BB5000a....hehe...då kanske jag byter ut hela basen....

Ja jösses var skall det sluta :lol:
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 829
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Inlägg av caulev »

Det slutar aldrig!
Förra veckan pratade jag om Hightech, nu är jag inne på Fender, det tar aldrig slut. Men som tur verkar resten av gänget här också lite förrvirade med alla köp så det gör inget.
Hoppas ingen tar illa upp :wink:
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Bean skrev:Kan annars rekommendera en så'n här. Har själv en sådan. Lakland Darryl Jones 5-string signature.

Bild
Vet du vad det är för mått på Aero-mickarna? passar dom till Fender Jazz V månntro...
Tycker deras hemsida är lite luddig.
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Hahaha...ja jag är precis likadan som du. Man letar alltid efter något nytt.
Jag har egentligen allt jag behöver, men ändå skall man fortsätta att kämpa mot GAS:en...

Vill inte ens tänka på hur mitt basbestånd sett ut om jag varit mångmiljonär...
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

lowfreq skrev:
Bean skrev:Kan annars rekommendera en så'n här. Har själv en sådan. Lakland Darryl Jones 5-string signature.

Bild
Vet du vad det är för mått på Aero-mickarna? passar dom till Fender Jazz V månntro...
Tycker deras hemsida är lite luddig.
Håller själv på att undersöka det där eftersom ett av mina alternativ är att byta ut Aero mot mer "true JB". Jag skall mäta dem ordentligt och will let you know.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Bean skrev:Håller själv på att undersöka det där eftersom ett av mina alternativ är att byta ut Aero mot mer "true JB". Jag skall mäta dem ordentligt och will let you know.
Va bra! jag har hört Aero J på några ljud-clip i talkbass, tyckte att de lät förbaskat bra, men jag lyckades inte klura ut om dom passar till Fender.
Om du byter till "true JB" (vad heter dom?) så köper jag gärna dina Aero-pupps, om du skulle sälja dem.
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

lowfreq skrev:
Bean skrev:Håller själv på att undersöka det där eftersom ett av mina alternativ är att byta ut Aero mot mer "true JB". Jag skall mäta dem ordentligt och will let you know.
Va bra! jag har hört Aero J på några ljud-clip i talkbass, tyckte att de lät förbaskat bra, men jag lyckades inte klura ut om dom passar till Fender.
Om du byter till "true JB" (vad heter dom?) så köper jag gärna dina Aero-pupps, om du skulle sälja dem.
Jajjamen. Jag kollar och återkommer till dig a. s. a. p.


med "true JB" menade jag i detta fallet Delano. Eventuellt Fenders egna original om de passar.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Skriv svar