Hightech bas

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Finns det musiker med självaktning som spelar dansband?
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
gäst

Inlägg av gäst »

Kim S skrev:Finns det musiker med självaktning som spelar dansband?
Min far...!
gäst

Inlägg av gäst »

Matte skrev:
Johannes skrev: Nu på iPoden: Steely Dan. Gig nästa vecka. Vad tror ni, blir det hitech-bas eller inte?
Det är svårtippat, men Hitech är ngo lite mer sannolikt. Det borde vara minst 5 strängar.
Fast alla Steely Dans plattor (förutom liveplattan och ett par 2000-talsreunionplattor) är ju inspelade mellan 1972-1980. Då fanns det ju inga 5-strängade...
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

LowTech eller HighTech, det är frågan.
Blev lite OT i tråden. Sorry Caulev.

På de flesta studio och live jobb jag har gjort har jag spelat på min Fender jazz, pga:
1. jag har haft den i 17 år och känner mig trygg med den samt att den låter helt ok.
2. De flesta producenter som jag jobbat för vill att man skall spela på en Fender oavsett musikstil, vet ej varför...? (Det verkar vara dödsstraff att börja med att plocka fram sin Warwick :wink: )

Men det är väl trevlig att ha lite olika basar att välja mellan då ljudpreferenser ändras lite då och då.
Nuförtiden föredrar jag (återigen) passiva, icke hightech och enkla 4strängade instrument. Tycker dessutom att passiva basar låter bättre när man spelar in.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Svensson skrev:När jag tänker dansbandsbsist så ser jag framför mig en människa med en skinande blank High tech bas med minst 5-6 strängar, placerad i armhålan uppburen av ergonomiskt riktiga dubbelhängslen. Men det är väl fördommar antar jag. :mrgreen:

NEJ NEJ NEJ FÖR HELSIKE!!! Dansbandare kör bara femsträngat. Musiklärare kör däremot sexsträngat! Rätt fördommar om rätt basister Svensson :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Svarte_Jack skrev:NEJ NEJ NEJ FÖR HELSIKE!!! Dansbandare kör bara femsträngat. Musiklärare kör däremot sexsträngat! Rätt fördommar om rätt basister Svensson :D
:lol:
gäst

Inlägg av gäst »

Boom skrev:LowTech eller HighTech, det är frågan.
Blev lite OT i tråden. Sorry Caulev.

På de flesta studio och live jobb jag har gjort har jag spelat på min Fender jazz, pga:
1. jag har haft den i 17 år och känner mig trygg med den samt att den låter helt ok.
2. De flesta producenter som jag jobbat för vill att man skall spela på en Fender oavsett musikstil, vet ej varför...? (Det verkar vara dödsstraff att börja med att plocka fram sin Warwick :wink: )

Men det är väl trevlig att ha lite olika basar att välja mellan då ljudpreferenser ändras lite då och då.
Nuförtiden föredrar jag (återigen) passiva, icke hightech och enkla 4strängade instrument. Tycker dessutom att passiva basar låter bättre när man spelar in.
Det roliga är ju att just en Jazzbass kan ju låta ganska hitech även om den är gammal. En Warwick kan säkert låta som en P-bas också om man bara kör på halsmicken.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4149
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Johannes skrev:
Matte skrev:
Johannes skrev: Nu på iPoden: Steely Dan. Gig nästa vecka. Vad tror ni, blir det hitech-bas eller inte?
Det är svårtippat, men Hitech är ngo lite mer sannolikt. Det borde vara minst 5 strängar.
Fast alla Steely Dans plattor (förutom liveplattan och ett par 2000-talsreunionplattor) är ju inspelade mellan 1972-1980. Då fanns det ju inga 5-strängade...
Visst fanns det 5 strängade basar, men inte av den modell vi använder idag. Ska de lira något av det som är på de 2 senaste plattorna så blir det 5 strängat och killen som lirar bas med dem på denna turné spelar väldigt mycket gospel och kristen musik så det borde vara en hint.
gäst

Inlägg av gäst »

Matte skrev:
Johannes skrev:
Matte skrev:
Johannes skrev: Nu på iPoden: Steely Dan. Gig nästa vecka. Vad tror ni, blir det hitech-bas eller inte?
Det är svårtippat, men Hitech är ngo lite mer sannolikt. Det borde vara minst 5 strängar.
Fast alla Steely Dans plattor (förutom liveplattan och ett par 2000-talsreunionplattor) är ju inspelade mellan 1972-1980. Då fanns det ju inga 5-strängade...
Visst fanns det 5 strängade basar, men inte av den modell vi använder idag. Ska de lira något av det som är på de 2 senaste plattorna så blir det 5 strängat och killen som lirar bas med dem på denna turné spelar väldigt mycket gospel och kristen musik så det borde vara en hint.
Då lär det bli en femma...
Och varför hävdar ALLTID någon att det minsann VISST fanns femmor redan på 70-talet och då syftar på Fenders gamla "gitarr-femma" varje gång någon skriver om femmor på forntiden? Det slår aldrig fel...
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

GrafZeppelin skrev:
Svarte_Jack skrev:NEJ NEJ NEJ FÖR HELSIKE!!! Dansbandare kör bara femsträngat. Musiklärare kör däremot sexsträngat! Rätt fördommar om rätt basister Svensson :D
:lol:
ahh sorry, naturligtvis!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Johannes: Rätta mig om jag har fel, men Alembic byggde den första 5-strängade basen(med låg B-sträng) 1976.
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Johannes skrev:Det roliga är ju att just en Jazzbass kan ju låta ganska hitech även om den är gammal. En Warwick kan säkert låta som en P-bas också om man bara kör på halsmicken.
Precis, de flesta som lyssnar på en cd eller kollar på framträdandet hör inte någon direkt skillnad, bara om det låter bra eller mindre bra.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Boom skrev: Jag har en Peavey Millennium plus 5str som är en kanonbas.
Har funderingar på att sälja pga att jag har för många basar nu.
Bild
Den där basen är väldigt intressant! Har haft en Cirrus som var fin, inte riktigt mitt sound, men skulle gärna vilja testa din Millenium när båda har tid. Jag skickar ett PM med mer info.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

knedy skrev:Johannes: Rätta mig om jag har fel, men Alembic byggde den första 5-strängade basen(med låg B-sträng) 1976.
Här är Jimmy Johnsons bas från 1976:
Bild

Anthony Jacksons 6-strängade från samma tidpunkt:
Bild

Anthony har ju spelat med Steely Dan...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

knedy skrev:Johannes: Rätta mig om jag har fel, men Alembic byggde den första 5-strängade basen(med låg B-sträng) 1976.
Jag är heeeeelt fel kille att fråga om du behöver komplettera dina Alembic-kunskaper.
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 829
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Inlägg av caulev »

Hej igen!
Nu var jag och provspelade på Warwicken idag. Väldigt bra ljud. Riktigt hightech ljud men efter lite skruvande ett riktigt fylligt knorr.
Skicket på basen är 10 poäng. Enligt musikbörsens priser så kostar de 32.000kr.
Positiva ljudet, skicket och priset. Det jag inte gillade var halsen alldeles för bred, men man vänjer sig kanske.
Kanske för att jag är van vid min MM. Den var inte så tung heller.
Vet inte vad man ska göra nu. Som jag nämnt innan tyckte jag om Corvette $$ som jag spelade på igår. Men de har inte riktigt samma dyra ljud.
Så med andra ord vet jag ännu mindre nu :lol:
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Vafan! Jag gillar halsen på den där! Och skicket är bra. Han har haft den ute i flera veckor för samma pris. PRUTA OCH KÖP!
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

caulev skrev:Positiva ljudet, skicket och priset. Det jag inte gillade var halsen alldeles för bred, men man vänjer sig kanske.
SSI5 är en kanonbas, jag har haft två stycken.
SSI5 är väl den bas som det låter minst Warwick om, men har ändå knorr så det räcker.
Jag körde ofta med bara halsmicken, lät bra som fan, lite P över det.
Den breda halsen vänjer du dig vid.

Personligen gillar jag inte den röda färgen, men det är jag det.
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 829
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Inlägg av caulev »

Någon som spelat på Clive basar?
Jag var på jam idag o kollade lite "igen".
Prövade en Clive bas och var väldigt positivt överasskad.
Tyckte den lät väldigt likt Fender Jazzbas.
[/quote]
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Det finns basar och bashalsar för alla och tur är väl det. Personligen är Warwick något av det hemskaste jag vet.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Köp Streamern för tvyven.
Men var halsen verkligen för "BRED"?
Den var inte TJOCK?
Streamerhalsarna är ju enl min uppfattning väldigt smala MEN tjock profil så att säga.

De Clive jag klämt på inne på jam har varit schyssta, men inte mer.
De ser ju ganska nice ut iaf.

Äh, köp Streamern nu, du blir nöjd med den, kan jag nästan lova.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

blackparkas skrev:Köp Streamern för tvyven.
Men var halsen verkligen för "BRED"?
Den var inte TJOCK?
Streamerhalsarna är ju enl min uppfattning väldigt smala MEN tjock profil så att säga.

Äh, köp Streamern nu, du blir nöjd med den, kan jag nästan lova.
Streamer Stage 1 5or har tunnare hals än många av de andra Warwick basarna (som jag testat iallafall). Min Streamer LX 4 har en hals som ett baseball trä.

Håller med Parkas, köp den. Bra pris och bra bas. Du kommer att vänja dig vid halsbredden, jag föredrar numera den halsbredden framför de smala "vanliga" 5:orna.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Kim S skrev:Vafan! Jag gillar halsen på den där! Och skicket är bra. Han har haft den ute i flera veckor för samma pris. PRUTA OCH KÖP!
Jepp, för tio papp kan det inte vara fel. Köp den fort innan jag gör det!
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Ugglan GBG skrev:
Kim S skrev:Vafan! Jag gillar halsen på den där! Och skicket är bra. Han har haft den ute i flera veckor för samma pris. PRUTA OCH KÖP!
Jepp, för tio papp kan det inte vara fel. Köp den fort innan jag gör det!
Men har inte du ett antal basar redan?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4149
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Diesel skrev:
Ugglan GBG skrev:
Kim S skrev:Vafan! Jag gillar halsen på den där! Och skicket är bra. Han har haft den ute i flera veckor för samma pris. PRUTA OCH KÖP!
Jepp, för tio papp kan det inte vara fel. Köp den fort innan jag gör det!
Men har inte du ett antal basar redan?
När har det varit hinder till att köpa fler? :roll: :wink:
Skriv svar