FENDER - US, Mexico och Japan

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

FreCKo skrev:Groovy: Slutade där i Fredags :wink: Börjar på ett nytt om två veckor, hoppas på förlängning på DET jobbet istället så får vi se vad som händer...

Zalle: Mjo, eller så kanske man inte ser det från trottoaren :?
Absolut Frecko, " its a djungel out there "
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Zalle skrev:
FreCKo skrev:Groovy: Slutade där i Fredags :wink: Börjar på ett nytt om två veckor, hoppas på förlängning på DET jobbet istället så får vi se vad som händer...

Zalle: Mjo, eller så kanske man inte ser det från trottoaren :?
Absolut Frecko, " its a djungel out there "
Språkpolis! Engelsk stavning av djungel är jungle :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Zalle skrev:
calif de funk skrev:Jag kan rekommendera Ad Lib Guitars Vasag. 4 B, Box 1214, 172 24 SUNDBYBERG Tfn/Fax 08-29 80 90.
Tack Calif, ska kolla in Ad Lib, nåt måste göras på den, tror att det kan lösa sig om man lämnar in den till någon som kan, när man håller på själv så är risken att man strular till det, bättre att lämna in till någon som kan.
Jag håller med dig :wink:. Lycka till. Du kommer säkert att vara supernöjd med Ad Lib
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

FreCKo skrev:
Zalle skrev:
FreCKo skrev:Groovy: Slutade där i Fredags :wink: Börjar på ett nytt om två veckor, hoppas på förlängning på DET jobbet istället så får vi se vad som händer...

Zalle: Mjo, eller så kanske man inte ser det från trottoaren :?
Absolut Frecko, " its a djungel out there "
Språkpolis! Engelsk stavning av djungel är jungle :wink:
Inte lätt med engelska en måndag förmiddag :D
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Califen: Är fan lite nyfiken, är det en renodlad verkstad eller säljer dom lite grejer också?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

FreCKo skrev:Califen: Är fan lite nyfiken, är det en renodlad verkstad eller säljer dom lite grejer också?
Det är som GroovyJr sa:

"AdLib ligger in på gården och syns inte direkt från gatan, är enbart en verkstad även om de har ett litet showroom där det finns lite prylar till salu."

Men du Frecko, du bor ju i Sthlm. Det är bara ta sig dit och få en egen uppfattning. Det hade jag gjort 8).
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

calif de funk skrev:
FreCKo skrev:Califen: Är fan lite nyfiken, är det en renodlad verkstad eller säljer dom lite grejer också?
Det är som GroovyJr sa:

"AdLib ligger in på gården och syns inte direkt från gatan, är enbart en verkstad även om de har ett litet showroom där det finns lite prylar till salu."

Men du Frecko, du bor ju i Sthlm. Det är bara ta sig dit och få en egen uppfattning. Det hade jag gjort 8).
Ähäm, ännu ett bevis för att jag ibland inte läser igenom alla inlägg så noga :oops:

Hehe, inte nog med att jag bor i Sthlm, min flickvän bor sjukt nära AdLib! Bara över bällstabron och upp för Mariehällsbacken så har hon sina kvarter där, hur smidigt som helst :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

FreCKo skrev:
calif de funk skrev:
FreCKo skrev:Califen: Är fan lite nyfiken, är det en renodlad verkstad eller säljer dom lite grejer också?
Det är som GroovyJr sa:

"AdLib ligger in på gården och syns inte direkt från gatan, är enbart en verkstad även om de har ett litet showroom där det finns lite prylar till salu."

Men du Frecko, du bor ju i Sthlm. Det är bara ta sig dit och få en egen uppfattning. Det hade jag gjort 8).
Ähäm, ännu ett bevis för att jag ibland inte läser igenom alla inlägg så noga :oops:

Hehe, inte nog med att jag bor i Sthlm, min flickvän bor sjukt nära AdLib! Bara över bällstabron och upp för Mariehällsbacken så har hon sina kvarter där, hur smidigt som helst :wink:
Nu börjar jag undra litegrann Frecko. Ena gången säger du att du gått den vägen många gånger, andra gången undrar du vad Ad Lib är och nu har du konstaterat för den andra gången att du vet exakt hur du hittar dit... ?
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

calif de funk skrev:Nu börjar jag undra litegrann Frecko. Ena gången säger du att du gått den vägen många gånger, andra gången undrar du vad Ad Lib är och nu har du konstaterat för den andra gången att du vet exakt hur du hittar dit... ?
Alltså, jag har gått på den gatan ett flertal gånger (iaf om jag kollar på Eniros kartsida och söker på Adlibs address), men jag har aldrig sett en gitarraffär där, och eftersom den ligger på gården lite skymd från gatan så förstår jag ju varför jag inte sett dom, jag har inte brytt mig om att kolla in på gården :lol: Däremot så vet jag vilket HUS det är folk pratar om (är iaf 90% säker), och DIT hittar jag! :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

nu verkar det som om jag måste kontakta dom iaf, trummisen i mitt band har antagligen råkat ta sönder en gura vi lånat :evil:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
gäst

Inlägg av gäst »

Inbillar mig att det finns jättbra Fenders från både USA, Mexico och Japan. Kanske lättare att hitta ett riktigt bra ex om man testar USA men de andra två länderna har säkert också bra ex om man letar. Jag bodde i Los Angeles en gång i tiden och där kan det ju hänga 10 exakt likadana basar i deras gigantiska musikaffärer. Då är det ju lättare att A/B-testa och hitta bra ex än i Sverige där det på sin höjd hänger en bas av varje modell. Jag hade en underbar Squire Precision en gång, Japan-made från 80-talet. Tyvärr såld. Finns det någon kategori här på pratabas där man kan efterlysa gamla basar man sålt och som man vill köpa tillbaka?
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

jag tar upp det som BarbeqeuVillage tog upp tidigare: Fender Highway One. är ganska sugen på en ur deras nya serie, men har hört vissa varningssignaler om att det är en "budget"-bas knappt värd att kalla amerikansk. är det någon här som har en eller vet litegrann om dom? är mycket tacksam för all info så jag har lite kött på benen innan jag köper. om jag köper.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

hosse skrev:jag tar upp det som BarbeqeuVillage tog upp tidigare: Fender Highway One. är ganska sugen på en ur deras nya serie, men har hört vissa varningssignaler om att det är en "budget"-bas knappt värd att kalla amerikansk. är det någon här som har en eller vet litegrann om dom? är mycket tacksam för all info så jag har lite kött på benen innan jag köper. om jag köper.
Intressant att något alls kan vara "värt" att kallas amerikanskt, och att "amerikanskt" skulle vara detsamma som något bra...
I vilket fall har jag mest läst positiva omdömen om Highway One-basar, så det bästa tipset är som alltid: testa själv. Gillar du och har råd efter det: köp.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:Finns det någon kategori här på pratabas där man kan efterlysa gamla basar man sålt och som man vill köpa tillbaka?
Bra idé, inte för att jag tror att jag kommer få användning för den i samma utrsträckning som er högerhänta... Skriv det i förslags-forumet! :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

peter_s skrev:
hosse skrev:jag tar upp det som BarbeqeuVillage tog upp tidigare: Fender Highway One. är ganska sugen på en ur deras nya serie, men har hört vissa varningssignaler om att det är en "budget"-bas knappt värd att kalla amerikansk. är det någon här som har en eller vet litegrann om dom? är mycket tacksam för all info så jag har lite kött på benen innan jag köper. om jag köper.
Intressant att något alls kan vara "värt" att kallas amerikanskt, och att "amerikanskt" skulle vara detsamma som något bra...
I vilket fall har jag mest läst positiva omdömen om Highway One-basar, så det bästa tipset är som alltid: testa själv. Gillar du och har råd efter det: köp.
ja, just det här med "värde" har jag reagerat lite på. har ju som sagt ingen egen uppfattning om dessa basar och vad jag har förstått via mail och per telefon så har inga musikaffärer i min geografiska närhet denna basen inne så det är inte lätt att provspela. hoppades därför på att någon kunde ge lite personlig feedback på vad dem/den tycker om dessa basarna.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

hosse skrev:
peter_s skrev:
hosse skrev:jag tar upp det som BarbeqeuVillage tog upp tidigare: Fender Highway One. är ganska sugen på en ur deras nya serie, men har hört vissa varningssignaler om att det är en "budget"-bas knappt värd att kalla amerikansk. är det någon här som har en eller vet litegrann om dom? är mycket tacksam för all info så jag har lite kött på benen innan jag köper. om jag köper.
Intressant att något alls kan vara "värt" att kallas amerikanskt, och att "amerikanskt" skulle vara detsamma som något bra...
I vilket fall har jag mest läst positiva omdömen om Highway One-basar, så det bästa tipset är som alltid: testa själv. Gillar du och har råd efter det: köp.
ja, just det här med "värde" har jag reagerat lite på. har ju som sagt ingen egen uppfattning om dessa basar och vad jag har förstått via mail och per telefon så har inga musikaffärer i min geografiska närhet denna basen inne så det är inte lätt att provspela. hoppades därför på att någon kunde ge lite personlig feedback på vad dem/den tycker om dessa basarna.
Inser att jag lät lite arrogant i mitt tidigare inlägg, och ber om ursäkt för det. För som du säger, provspela allt man vill provspela kan man bara göra i den bästa av världar, men knappast i verkliga livet. Vill du veta mer om Highway One-basar tycker jag dock att du ska bege dig till basavdelningen på det inofficiella Fenderforumet. Jag har själv läst många goda Highway One-omdömen där, även om de nya uppgraderade modellerna inte verkar stå lika högt i kurs som de mer traditionella ur den tidiga serien.
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

ja, tänk om det fanns ett forum där man kunde spåra det man sålt, jag hade en gång en fender jazz bas special, en sån som duff spelade på, sålde och nu försöker jag hitta åt just den!...eller nåja, en sån modell iaf. Fender tillverkade dem på åtti-talet, det är att leta runt i världen, tex. e-bay. Nån som handlat på Ebay.com ( Usa ) förresten ?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Zalle skrev:Nån som handlat på Ebay.com ( Usa ) förresten ?
Jag har köpt en del baar därifrån, ja.
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Zalle skrev:ja, tänk om det fanns ett forum där man kunde spåra det man sålt, jag hade en gång en fender jazz bas special, en sån som duff spelade på, sålde och nu försöker jag hitta åt just den!...eller nåja, en sån modell iaf. Fender tillverkade dem på åtti-talet, det är att leta runt i världen, tex. e-bay. Nån som handlat på Ebay.com ( Usa ) förresten ?
Är det en sån här ??
http://www.gmf.se/Forum/topic.asp?TOPIC_ID=129626
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

peppe skrev:
Zalle skrev:ja, tänk om det fanns ett forum där man kunde spåra det man sålt, jag hade en gång en fender jazz bas special, en sån som duff spelade på, sålde och nu försöker jag hitta åt just den!...eller nåja, en sån modell iaf. Fender tillverkade dem på åtti-talet, det är att leta runt i världen, tex. e-bay. Nån som handlat på Ebay.com ( Usa ) förresten ?
Är det en sån här ??
http://www.gmf.se/Forum/topic.asp?TOPIC_ID=129626
Åh fan, ja det verkar ju vara det, ska kolla in det där! tack!!
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Och när man kollar så är den såld, synd!!
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

200071 skrev:
Zalle skrev:Nån som handlat på Ebay.com ( Usa ) förresten ?
Jag har köpt en del baar därifrån, ja.
Fungerar det bra med Paypal ? har aldrig använt det, hur fungerar det ? Eftersom en del inte vill skicka utanför US så finns alternativet att säljaren skickar till nån bekant i staterna, och att den i sin tur skickar vad man nu handlar till sverige.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

paypal är precis hur bra som helst!
och enkelt!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Zalle skrev:Fungerar det bra med Paypal ? har aldrig använt det, hur fungerar det ? Eftersom en del inte vill skicka utanför US så finns alternativet att säljaren skickar till nån bekant i staterna, och att den i sin tur skickar vad man nu handlar till sverige.
Först; baar betyder basar :oops:
Paypal är som sagt enkelt, proffessionellt, man får bra överblick och "kontobesked" och så vidare så. Det kostar lite för säljaren och Paypal ger inte den allra bästa kursen när man "växlar in". Utan att ha gjort några noggrannare kalkyler tror jag ändå att det är klart billigare än internationella bankchecker, i alla fall om det inte är riktigt stora pengar. Det är defenitvt billigare än t ex Western Union.
Visst, har man kompisar i USA kan det underlätta. Många som säger att de bara säljer i USA kan ändå övertalas, även om det finns andra som är hårdnackade.
Det viktigaste om man ska handla på Ebay är kommunikationen. Fråga om allt! Dels får du svaren innan du öppnar paketet hemma när det kan vara försent, dels märker du snart om det är en pålitig person du har att göra med. En sak att vara överens om innan köp är fraktkostnaden. Det skiljer ruskigt mycket på olika fraktbolag. Generellt är United States Postal Service (USPS) det bästa alternativet. Men har ni inget gjort upp innan kan säljaren välja till exempel FedEx för att de hämtar vid dörren och så får du betala $250 i st f $ 90. (Siffrorna är exempel).
Jag har aldrig blivit lurad, inget har varit på annat sätt än vad som sagts och inget har skadats i frakten. Fast jag kan ju ha haft tur....
Användarvisningsbild
joola
VIP medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 10:43

Inlägg av joola »

Kan bara instämma , Paypal är väldigt enkelt och bra, har inte handlat i USA men i både England och Tyskland och det har funkat otroligt bra.
Skriv svar