Hightech bas

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 829
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Inlägg av caulev »

oooj!
O den finns i Malmö :o
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

TESTA! :D Hade den varit närmare GBG hade jag testat den i samma veva som jag testade min Infinity...
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

caulev skrev:Okej tack Kim S
Såg den nog osso för 6500kr.

Gitaristen i mitt band kör en Line 6 gitarr.
Tycker det låter väldigt bra tycker att den lever upp till det den står för.
Hur upplever ni Variax basen? om någon testat.
Variax-basen är verkligen inte rolig. Jazzbassljudet låter inte som en jazzbass, musicmanljudet låter inte som en musicman osv... Gitarren däremot låter lite bättre, men basen ska man undvika, tycker jag.

Kan också rekommendera clover-basarna. Väldigt bra och lättspelade.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 829
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Inlägg av caulev »

Ja Clover 15.5 står högst upp på listan men är just nu dyrast av mina alternativ.
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

caulev skrev:Ja Clover 15.5 står högst upp på listan men är just nu dyrast av mina alternativ.
Annars kan kanske Yamaha TRB1005 vara ett alternativ? Väldigt bra och prisvärd bas som inte är så fasligt dyr.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 829
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Inlägg av caulev »

Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Man ska visst ha en projektor för att titta på den annonsen :D Men den var snygg!
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 829
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Inlägg av caulev »

Jag tänkte mer på piset.
De kostar nya 8900 kr på Musikbörsen 5700kr inkl. frakt på Ebay
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Kim S skrev:
Man ska visst ha en projektor för att titta på den annonsen :D Men den var snygg!
Basen ser bra ut, men fan vilken konstig sida...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 829
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Inlägg av caulev »

Ja katastroff!!
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

caulev skrev:Jag tänkte mer på piset.
De kostar nya 8900 kr på Musikbörsen 5700kr inkl. frakt på Ebay
Jag skulle inte våga köpa osynat iofs...
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 829
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Inlägg av caulev »

jo iofs!
Alla gitarrer är ju inte likadana.
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

caulev skrev:Jag tänkte mer på piset.
De kostar nya 8900 kr på Musikbörsen 5700kr inkl. frakt på Ebay
Du borde kunna pruta ner det till runt 8000:- iaf om du betalar kontant. Har alltid fått bra pris på börsen. Har aldrig behövt att betala fullpris.

Edit: 8900:- är faktiskt ganska bra pris insåg jag nu, efter att ha kollat runt lite. Så 8000:- kan det nog bli svårt att få ner det till. Men 8500:- borde gå.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Den röda Streamern finns i staden där du bor - ÅK OCH TESTA!!!!

Står det mellan Yamaha och Warwick beggade i den prisklassen väljer jag Warwick anytime, mest för att jag gillar känslan i en Warwick - Träig, mullig och oftast bra byggda.
Yamaha känns - i mina händer - lite mer plastiga och otäcka med 40 lager klarlack.
Ljudmässigt så tror jag Yamaha låter mer Hitech, mer slickt.

Värt att nämna är att Streamern har en ganska fläskig hals, det är ingen Yamaha-hals om man säger så...
Warwicks halsar är förvisso smalare, men Yamahahalsarna är grymt mycket plattare.
En del skulle säkerligen anse Streamern mer svårspelad.


Men du har Streamern i samma stad!! Åk och köp för bövelen!
Eller testa åtminstone, den har legat ute ett tag så du borde kunna pruta ner den till 10 el. ännu mer tom.
Är du inte nöjd så kan jag säkert köpa den av dig om ett tag.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

caulev skrev:Boom? Vem är det?
Har kollat på Clover basarna igen! Ser väldigt bra ut.
Boom, det är jag :)

Tycker verkligen att du skall kolla på den där röda Warwick Streamer´n.
Väldigt bra pris (on den är i bra skick). Ha en själv (fast natur/ofärgad).

Jag har en Peavey Millennium plus 5str som är en kanonbas.
Har funderingar på att sälja pga att jag har för många basar nu.
Matchat huvud birdseye maple greppbräda. 3bands EQ med Svepbart mellanregister. Stall med "stringthrough option". 18volts elektronik.
De é hightech det :wink:

Bild
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 829
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Inlägg av caulev »

Hej Boom!
Jag har blivit helt yr av all info jag får. Men jag har bestämt med säljaren för att provspela på den röda Warwicken.

Jag var även inne på Musikbörsen men ärligt så tyckte jag inte de hade något speciellt, jo en Corvette 6:a men inget för min del med 6 strängar, kan knappt köra på mina 5 :lol:
Sen stack jag in på Jam och där fick jag prova en Corvette $$, fyfan vilken bas alltså. Tyckte den lät väldigt bra, iofs bara en 4:a. Väldigt snygg o bra byggd som alla andra Warwick basar. Sen hade de en Streamer Jazzman 5:a. Den lät nog lite mer Hightech. hur som helst så tror jag att Streamer jag ska kolla på imorgon låter ännu bättre, nästan för bra för de jag spelar :?
Får man säga så :?:
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
gäst

Inlägg av gäst »

Hur kommer det sig att alla som jobbar med musik (covers och dansband borträknat, de kör ju nästan alltid higtech) nästan alltid spelar på icke-hitech-basar medans de som har musiken som hobby hostar upp en förmogenhet och köper jättedyra hitechinstrument?

Edit: I Sverige menar jag. I USA ser det väl lite annorlunda ut? Där anses det nog snarare coolt än fult att ha hitech-basar och hitech-riggar.
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 829
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Inlägg av caulev »

jag vet faktist inte!
Det jag har märkt med de musiker jag pratar med och som jag umgås med de satsar väldigt mycket på sina instrument men knappt tid på att öva o repa.
Likadant med folk som har bilar som hobby, de skruvar mer än vad de kör.
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 829
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Inlägg av caulev »

Förresten vårt band kör just nu endast covers.
Jag har gammalt material liggande från mitt gamla hip hop band som vi funderar at återuppliva igen och det är eget material rakt igenom.
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Gäst

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev:Hur kommer det sig att alla som jobbar med musik (covers och dansband borträknat, de kör ju nästan alltid higtech) nästan alltid spelar på icke-hitech-basar medans de som har musiken som hobby hostar upp en förmogenhet och köper jättedyra hitechinstrument?
Men så är det ju inte. Det musikaffärerna säljer överlägset mest av är ju gitarrer och basar upp till 6-7000 kronor.

Sen måste jag fråga vilka du syftar på när du säger "som jobbar med musik"? Om du plockar bort dansband och coverband så har du ju lyft ut majoriteten av musikarbetarna. Åtminstone inom rock/pop-världen som jag antar vi behandlar här.
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:
Johannes skrev:Hur kommer det sig att alla som jobbar med musik (covers och dansband borträknat, de kör ju nästan alltid higtech) nästan alltid spelar på icke-hitech-basar medans de som har musiken som hobby hostar upp en förmogenhet och köper jättedyra hitechinstrument?
Men så är det ju inte. Det musikaffärerna säljer överlägset mest av är ju gitarrer och basar upp till 6-7000 kronor.

Sen måste jag fråga vilka du syftar på när du säger "som jobbar med musik"? Om du plockar bort dansband och coverband så har du ju lyft ut majoriteten av musikarbetarna. Åtminstone inom rock/pop-världen som jag antar vi behandlar här.
Vad musikaffärerna säljer bäst av behöver ju inte spegla hur det ser ut bland yrkesverksamma musiker. Det finns många som handlar instrument utan att ha det som yrke. Hobbymusiker och yngre musiker som kanske fortfarande går i skolan kan eller vill ju knappast lägga så mycket mer än 6-700.
När jag skriver de "som jobbar med musik" så avsåg jag framför allt de som jobbar som turnémusiker och studiomusiker med välkända artister samt de som är med i ett originalband som det går bra för. "Kända" band. Sorry om jag glömde precisera mig. I Sverige så ser man ju ytterst sällan någon från de kategorierna spela på en hitech-bas (även om de givetvis existerar) medan de som turnérar med stora amerikanska artister oftast använder sig av sk möbelbasar. Samma med riggarna. Här gäller Ampeg, i USA gäller givetvis också Ampeg men i stor utsträckning även slickare alternativ. Amerikanerna vill ju dessutom ha sina vintage-instrument i mint condition medan vi i Sverige (i alla fall i Stockholm och Göteborg som är mina hemtrakter) vill att vintage-basarna skall se ut som att Marcbass gått loss på dem med tändvätskan.
Det finns två anledningar till at jag plockar bort coverband och dansband: Dels så tycker jag inte att de jobbar med musik, de jobbar med underhållning. Sedan så krävs det inte alls lika mycket musikalisk talang för att bli framgångsrik i cover- och dansbandsvärlden. Därmed inte sagt att alla cover- och dansbandsbasister är talanglösa, absolut inte, men det är inte många som får upprepade turnéjobb med stora artister som är risiga på att spela men i cover- och dansbandsvärlden så finns det en hel del som kanske borde valt en annan karriär.
gäst

Inlägg av gäst »

1800 inlägg!
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 829
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Inlägg av caulev »

Inte illa!!
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
gäst

Inlägg av gäst »

Nu vill man ju knappt skriva något när det är så jämnt och fint men jag har en känsla av att min cover- och dansbandssågning kommer att framkalla högljudda protester så jag kommer nog inte undan...
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 829
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Inlägg av caulev »

Men i så fall, kan vi väll säga så här. Jag spelar som tidigare sagt i ett coverband, men har spelat i ett hip hop band tidigare med eget material.
Jag har spelat med minst trettio kända artiser från FD Jugoslavien som kommer hit och behöver musiker. Artiser som tar saftigt betalt och som kan fylla Baltiska hallen Amiralen i Malmö.
Jag har lagt lite bas på olika demoinspelningar åt andra band/musiker och komemnr antagligen i framtiden att göra det igen.
Men jag anser mig själv inte till någon grym basist, det finns säkert massor med basister som endast spelar covers men som spelar skitet ur mig.
Jag vet inte om jag är ute o cyklar nu men ville bara berätta min tanke. Och varför jag är ute efter en Hightech bas är inte för att de andra typer av basar låter dåligt utan för att jag vill ha ett bra ljud och för att jag vill kunna låta annorlunda ibland. och som tidigare sagt min MM kommer att finnas kvar oavsett vad.
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Skriv svar