Hightech bas

Prata om allt som har med elbasar att göra
Gäst

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev: Vad musikaffärerna säljer bäst av behöver ju inte spegla hur det ser ut bland yrkesverksamma musiker. Det finns många som handlar instrument utan att ha det som yrke. Hobbymusiker och yngre musiker som kanske fortfarande går i skolan kan eller vill ju knappast lägga så mycket mer än 6-700.
Det var ju just det jag ville ha sagt, inte ens en tiondel av hobbymusikerna köper svindyra high-techinstrument utan långt under femsiffriga belopp.
Johannes skrev:När jag skriver de "som jobbar med musik" så avsåg jag framför allt de som jobbar som turnémusiker och studiomusiker med välkända artister
Okej, det tvåsiffriga antalet basister som är first-call kör oftast inte på hi-techinstrument. Det kan jag hålla med om.
Johannes skrev:samt de som är med i ett originalband som det går bra för. "Kända" band. Sorry om jag glömde precisera mig.
Då antar jag du menar de indiepopakter som tidningarna skriver om, det stämmer att de helst kör på gamla instrument. Däremot håller jag inte med dig när det gäller alla de hårdrocksband som säljer mångdubbelt mycket mer och har betydligt längre karriärer och lojalare fans. Men dom skrivs det iofs inte mycket om.
Johannes skrev:Det finns två anledningar till at jag plockar bort coverband och dansband: Dels så tycker jag inte att de jobbar med musik, de jobbar med underhållning. Sedan så krävs det inte alls lika mycket musikalisk talang för att bli framgångsrik i cover- och dansbandsvärlden. Därmed inte sagt att alla cover- och dansbandsbasister är talanglösa, absolut inte, men det är inte många som får upprepade turnéjobb med stora artister som är risiga på att spela men i cover- och dansbandsvärlden så finns det en hel del som kanske borde valt en annan karriär.
Måhända, jag är inte så hemma i cover- eller dansbandssvängen.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Vi kan väl fråga Dereborn om han bytte instrument när han hoppade av coversvängen och blev turnébasist. Nå'nting säger mig att han var en konservativ Fenderanhängare redan då... :lol:
Senast redigerad av BBQV den mån 09 jul 2007, 19:21, redigerad totalt 1 gånger.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
gäst

Inlägg av gäst »

Som jag skrev ovan: "Därmed inte sagt att alla cover- och dansbandsbasister är talanglösa, absolut inte"
Det finns givetvis massor av duktiga musiker som aldrig spelat något annat än covers, jag menar att rent generellt så finns det fler bra musiker bland de som frilansar med stora artister. I dansbanden så kan det ju ibland vara så att den enda som hade busskörkort i byn fick vara med i bandet pga det, riktigt så funkar det ju inte i frilans-Stockholm. Jag har sett många dansband på den tiden jag spelade mycket covers (oftast så är det ju covers i nattklubben och dansband i restaurangen på stadshotellen på landet) och vissa dansbandsmusiker (och covermusiker) skulle inte ha en chans rent musikaliskt i några andra sammanhang än just dansband och covers. (Kan vi förkorta "dansband och covers" D&C from nu, jag blir trött i fingrarna.) Om man vänder på det så skulle den sämsta av alla de musiker som t ex Erik Gadd eller Lars Winnerbäck haft med sig på turné utan vidare kunna platsa musikaliskt i vilket någorlunda framgångsrikt D&C-band som helst.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

vad mycket text
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 829
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Inlägg av caulev »

Johannes
Du har delvis rätt och andra grejer hållar jag kanske inte med om den det spelar ingen roll egentligen. :D
Men får jag nu köpa mig en till bas eller :lol:
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Gäst

Inlägg av Gäst »

Svensson skrev:vad mycket text
Ja du vet, vi sörlänningar...
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

GrafZeppelin skrev:
Svensson skrev:vad mycket text
Ja du vet, vi sörlänningar...
*imponerad*
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:
Johannes skrev: Vad musikaffärerna säljer bäst av behöver ju inte spegla hur det ser ut bland yrkesverksamma musiker. Det finns många som handlar instrument utan att ha det som yrke. Hobbymusiker och yngre musiker som kanske fortfarande går i skolan kan eller vill ju knappast lägga så mycket mer än 6-700.
Det var ju just det jag ville ha sagt, inte ens en tiondel av hobbymusikerna köper svindyra high-techinstrument utan långt under femsiffriga belopp.
Johannes skrev:När jag skriver de "som jobbar med musik" så avsåg jag framför allt de som jobbar som turnémusiker och studiomusiker med välkända artister
Okej, det tvåsiffriga antalet basister som är first-call kör oftast inte på hi-techinstrument. Det kan jag hålla med om.
Johannes skrev:samt de som är med i ett originalband som det går bra för. "Kända" band. Sorry om jag glömde precisera mig.
Då antar jag du menar de indiepopakter som tidningarna skriver om, det stämmer att de helst kör på gamla instrument. Däremot håller jag inte med dig när det gäller alla de hårdrocksband som säljer mångdubbelt mycket mer och har betydligt längre karriärer och lojalare fans. Men dom skrivs det iofs inte mycket om.
Johannes skrev:Det finns två anledningar till at jag plockar bort coverband och dansband: Dels så tycker jag inte att de jobbar med musik, de jobbar med underhållning. Sedan så krävs det inte alls lika mycket musikalisk talang för att bli framgångsrik i cover- och dansbandsvärlden. Därmed inte sagt att alla cover- och dansbandsbasister är talanglösa, absolut inte, men det är inte många som får upprepade turnéjobb med stora artister som är risiga på att spela men i cover- och dansbandsvärlden så finns det en hel del som kanske borde valt en annan karriär.
Måhända, jag är inte så hemma i cover- eller dansbandssvängen.
Nu vet jag inte riktigt hur man gör sådana där tjusiga citat som du gör, jag kan bara citera hela stycket så jag lär missa att svara på hälften och eftersom det märks att du letar fel just nu så väljer jag att inte ge mig in i en diskussion utan nöjer mig med följande:
* Indiepopakter, finns det fortfarnande indiepop? Jag menar ALLA band som uppmärksammas i media utom kanske just metalbanden eftersom de i många fall vill ha lite fler strängar än traditionellt på sina instrument och då brukar det väl få bli nån sorts hitechbas.
* Det är just "det tvåsiffriga antalet basister som är first-call" jag menar, det är ju de som syns på tv och konserter. Varför väljer de i stort sett aldrig en hitechbas? Jag har ju svårt att tänka mig att fler än någon enstaka av våra svenska soloartister skulle klaga på en Warwick. Tom Petty däremot hade nog haft invändningar.

Summan av allt det här: På pratabas så verkar det ju finnas massor av hitech-fans, varför finns det då inga hitech-basister bland de som "syns".
(Förutom progghårdrockarna, sorry, Graf.) Och varför är de basister som "syns" i USA inte alls lika negativt inställda till hitech-instrument?
Bara en tanke, inget att uppröras över.
gäst

Inlägg av gäst »

BarbequeVillage skrev:Vi kan väl fråga Dereborn om han bytte instrument när han hoppade av coversvängen och blev turnébasist. Nå'nting säger mig att han var en konservativ Fenderanhängare redan då... :lol:
Nu snackar jag inte om Dereborn utan rent generellt. Men det förstod du va?
gäst

Inlägg av gäst »

caulev skrev:Johannes
Du har delvis rätt och andra grejer hållar jag kanske inte med om den det spelar ingen roll egentligen. :D
Men får jag nu köpa mig en till bas eller :lol:
Köp vad du vill, jag har inte följt tråden men jag ser på bilden att du har en Stingray vilket jag gillar.
När det gäller att jag har delvis rätt så har du däremot fel. Jag har rätt i allt jag skrivit i den här tråden, Graf bara råkar ha ett besserwisser moment just nu och om man vill så finns det fel att hitta överallt.
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 829
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Inlägg av caulev »

ha ha
Jag återkommer imorgon efter jag provspelat på den röda Warwicken som finns ute på vendolin. Så får vi se.
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
gäst

Inlägg av gäst »

caulev skrev:ha ha
Jag återkommer imorgon efter jag provspelat på den röda Warwicken som finns ute på vendolin. Så får vi se.
Lycka till!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev:
caulev skrev:Johannes
Du har delvis rätt och andra grejer hållar jag kanske inte med om den det spelar ingen roll egentligen. :D
Men får jag nu köpa mig en till bas eller :lol:
Köp vad du vill, jag har inte följt tråden men jag ser på bilden att du har en Stingray vilket jag gillar.
När det gäller att jag har delvis rätt så har du däremot fel. Jag har rätt i allt jag skrivit i den här tråden, Graf bara råkar ha ett besserwisser moment just nu och om man vill så finns det fel att hitta överallt.
Fan, det är lätt att glömma att du är en nätprovokatör när man hängt med dig IRL ett par gånger!
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:
Johannes skrev:
caulev skrev:Johannes
Du har delvis rätt och andra grejer hållar jag kanske inte med om den det spelar ingen roll egentligen. :D
Men får jag nu köpa mig en till bas eller :lol:
Köp vad du vill, jag har inte följt tråden men jag ser på bilden att du har en Stingray vilket jag gillar.
När det gäller att jag har delvis rätt så har du däremot fel. Jag har rätt i allt jag skrivit i den här tråden, Graf bara råkar ha ett besserwisser moment just nu och om man vill så finns det fel att hitta överallt.
Fan, det är lätt att glömma att du är en nätprovokatör när man hängt med dig IRL ett par gånger!
Du får skylla dig själv när du gör en Makten (sorry, Makten) och staplar citat på varandra på det där viset, jag blir ju alldeles yr.
Nu på iPoden: Steely Dan. Gig nästa vecka. Vad tror ni, blir det hitech-bas eller inte?
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev: Fan, det är lätt att glömma att du är en nätprovokatör när man hängt med dig IRL ett par gånger!
Och förresten, VAR ÄR SMILEYSEN? Smileysen, smieleyn, vad heter det egentligen?
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 829
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Inlägg av caulev »

:D
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Gäst

Inlägg av Gäst »

Apropå bröllopsband och musikalisk kvalitet: http://www.x.se/89dy Three Pees In A Podd från Michigan...
gäst

Inlägg av gäst »

caulev skrev::D
Tackar!
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4149
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Johannes skrev: Nu på iPoden: Steely Dan. Gig nästa vecka. Vad tror ni, blir det hitech-bas eller inte?
Det är svårtippat, men Hitech är ngo lite mer sannolikt. Det borde vara minst 5 strängar.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4149
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

GrafZeppelin skrev:Apropå bröllopsband och musikalisk kvalitet: http://www.x.se/89dy Three Pees In A Podd från Michigan...
:lol:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Johannes skrev:
BarbequeVillage skrev:Vi kan väl fråga Dereborn om han bytte instrument när han hoppade av coversvängen och blev turnébasist. Nå'nting säger mig att han var en konservativ Fenderanhängare redan då... :lol:
Nu snackar jag inte om Dereborn utan rent generellt. Men det förstod du va?
Jodå, jag drog bara till med det enda exempel jag känner till. Jag förstår vad du menar och jag tycker också att man ser väldigt mycket gamla instrument, både på TV och live. Dansbandssvängen kan jag inget om eftersom jag föraktar kroppsansträngning som självändamål...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

BarbequeVillage skrev:Dansbandssvängen kan jag inget om eftersom jag föraktar kroppsansträngning som självändamål...
Underbart!!! Ännu en Pratabas-klassiker! :D
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

När jag tänker dansbandsbsist så ser jag framför mig en människa med en skinande blank High tech bas med minst 5-6 strängar, placerad i armhålan uppburen av ergonomiskt riktiga dubbelhängslen. Men det är väl fördommar antar jag. :mrgreen:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 829
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Inlägg av caulev »

Nu får vi inte vara så taskiga!! :)
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

caulev skrev:Nu får vi inte vara så taskiga!! :)
Äsch det finns säkert än mer fördommar om en sån som jag.

Vad vore livet utan fördommar? :lol:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Skriv svar