Tråden om Jazzbas

Prata om allt som har med elbasar att göra
Gäst

Inlägg av Gäst »

Diesel skrev:Hjul är fegt och förstör inredningen på bilar :P Musik ska handla om kännsla och lidande när man ska bära ut en ampeg 8x10 ;)
Och utanförskapet man känner när man ska försöka hitta nån som hjälper en lyfta upp SVT-toppen ovanpå sagda låda... ;)
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Haha.. :)

Det är nog när jag ska ner med mina grejor för 3 trappor som vi har upp till replokalen.. Har dock hitintills aldrig vart med att ta ut "badkaret" (ampeg 8x10) som jag får låna om jag vill. Men är jävligt nyfiken på hur den låter med min carvin RC210.. Måste fan plocka ut steget och brygga det och testa lira :)

Men varför är alla prylar så jävla tunga?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
gäst

Inlägg av gäst »

Diesel skrev:Haha.. :)

Det är nog när jag ska ner med mina grejor för 3 trappor som vi har upp till replokalen.. Har dock hitintills aldrig vart med att ta ut "badkaret" (ampeg 8x10) som jag får låna om jag vill. Men är jävligt nyfiken på hur den låter med min carvin RC210.. Måste fan plocka ut steget och brygga det och testa lira :)

Men varför är alla prylar så jävla tunga?
Johannes Rockskola. Lektion 1:

Replokalen skall ALLTID ligga på nedre botten eller ha en stor hiss. Allt annat är uteslutet.

Bortser man från lektion 1 så får man skylla sig själv och man har då heller ingen rätt att gnälla.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Eller skaffa en Rock´n´Roller vagn som jag! Ihopfält ca 45x30x10cm. Uppfält kan den lätt ta en 4x10", två 1x12", för och slutsteg (4 he) + 3 basar i casar. Hur smidigt som helst. Och så replokal utan trappor! Annars blir det mera jobb :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Johannes skrev:
Diesel skrev:Haha.. :)

Det är nog när jag ska ner med mina grejor för 3 trappor som vi har upp till replokalen.. Har dock hitintills aldrig vart med att ta ut "badkaret" (ampeg 8x10) som jag får låna om jag vill. Men är jävligt nyfiken på hur den låter med min carvin RC210.. Måste fan plocka ut steget och brygga det och testa lira :)

Men varför är alla prylar så jävla tunga?
Johannes Rockskola. Lektion 1:

Replokalen skall ALLTID ligga på nedre botten eller ha en stor hiss. Allt annat är uteslutet.

Bortser man från lektion 1 så får man skylla sig själv och man har då heller ingen rätt att gnälla.
Ibland så har man inget val vart replokalen ligger.. enda stället där vi kan få tag på lokal med vettig hyra (300 spänn/månad) är i ett jävligt gammalt unket hus på andra våningen ovanför ett dagis.. Fast det blir föhoppningsvis snart ändring på läget, då blir det på första plan i ett skyddsrum :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ahhh.. tråden tog en bra vändning..

för tusan, en ampeg 810 är ju jättelättroddad, den som säger något annat har aldig haft en stor låda UTAN hjul.
Smartare uppbyggnad av en låda har jag inte stött på än.

dessutom är inte orangen så tung egentligen, inte jämfört med andra rörtoppar. en musicman 2x10 combo väger mer exempelvis..
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Orange-toppen (24 kg tror jag) väger mindre än min 1x15" övningskombo (26kg).
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

macahan skrev: dessutom är inte orangen så tung egentligen, inte jämfört med andra rörtoppar. en musicman 2x10 combo väger mer exempelvis..
Jotack... har ju en så´n här hemma.... Väger bly.

Nu hann ju tråden vända, men vill tillägga att jag håller med Grafen och tycker det är mer hätska/smädesord mot moderna basar än vad vi som är lite mer skeptiska till Fender använder. Även om jag inte är den rätta personen att påpeka detta, då jag inte är den som är den när det gäller att klaga på Fender....


Vi kanske skulle ha en ständig Fender Vs. Moderna basar-tråd egentligen.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Fast skulle den tråden ge något?

Det är som politik för fan eller religion, det är svårt att övertyga någon med en övertygelse. :P

För att inveckla det hela så skulle man kunna säga att bråket blir lite kristendom vs. judendom vs. Islam om vems gud som är bäst.. Fast här dyrkar alla basen fast har olika tankar om hur basen ska vara
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Gäst

Inlägg av Gäst »

Den finns redan här http://pratabas.jconserv.net/viewtopic.php?t=9
Fast jag tycker den passar som begravd, Danne avslutade den så bra med att påpeka att skillnaderna är så små.

För i ärlighetens namn, att kalla ett i runda slängar 55 år gammalt koncept (Fender P) vintage och ett cirka 35-årigt dito (Alembic m fl.) för modernt... Njaaa, vete fan om jag vill se det som särskilt polariserat...
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

GrafZeppelin skrev:Den finns redan här http://pratabas.jconserv.net/viewtopic.php?t=9
Fast jag tycker den passar som begravd, Danne avslutade den så bra med att påpeka att skillnaderna är så små.

För i ärlighetens namn, att kalla ett i runda slängar 55 år gammalt koncept (Fender P) vintage och ett cirka 35-årigt dito (Alembic m fl.) för modernt... Njaaa, vete fan om jag vill se det som särskilt polariserat...
Roligt att inte så många hade skrivit i den tråden :wink:
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

för som jag tidigare sagt.. Diskussionen är meningslös
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Gäst

Inlägg av Gäst »

Diesel skrev:för som jag tidigare sagt.. Diskussionen är meningslös
Fullständigt meningslös och nu är den över för evigt för min del. :)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Haha!
Jag tvivlar på att den är över för min del, för det finns alltid de som kommer häva ur sig att ditt och datt är det optimala medan jag säkerligen tycker tvärt om...

(Jag bojkottar absolut INTE smileys men tänkte jag kunde stöd-bojkotta i ETT inlägg åtminstone)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Men folk har som oftast inte nå argument tycker jag
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Nej.
Det är väl så.
Det finns ju som sagt enbart personliga åsikter osv.
Men jag säger då det.
Hade Fender gjort en 5:a m MM-mic 1967 och den inte hade känts som en Fender, då hade jag köpt den :D

Förresten.
Är i akut behov av en Fender mex P el. J spelar ingen roll. Eller ska man inte ha en mexare?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16204
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Man kan visst ha en mex. Det enda är att man kan få testa ett antal innan man hittar nån som känns riktigt bra. Jag har haft en P-mex i min ägo några dagar som var ett ruskigt bra exemplar. Jag har testat sämre USA P-basar.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Mex har väl inte samma kontroller av sina instrument, och sämre lack och kan vara fler bitar i kroppen.. Det är väl det som är största skillnaden
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Varför är det så´n ruskig skillnad med Fender?

Har aldrig hört någon säga att "Min Ibanez SG" är ett grymt bra exemplar... skillnad var det med polarns SG"


Skulle egentligen kunna nöja mig med en Squire, men de låter lite sämre (hm..) och så är jag lite märkes-fjolla så jag tycker inte om att ha en bas som det står Squire på....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

blackparkas skrev:Skulle egentligen kunna nöja mig med en Squire, men de låter lite sämre (hm..) och så är jag lite märkes-fjolla så jag tycker inte om att ha en bas som det står Squire på....
Men Squier då? :wink: Skulle kunna tänka mig en sådan här:

Bild
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Haha!
Ja, det där vore grejer det..!

Visst, en Ric skulle jag inte ha något emot.... men... den billigaste ric:en är väl typ 11k och då är den moddad och i Norge.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Gäst

Inlägg av Gäst »

dereborn skrev: Jag har inga problem alls med att bli kritiserad, eller att fender blir kritiserat. Jag bara reflekterade över att möbel/warwick/hitech/träslöjds/modernbasägarna är ivrigare i sin fenderkritik än vad vi sega bakåtsträvare är i vår kritik/ironisering åt andra hållet.
Nejdu Dereborn, nu får du faktiskt ta och förklara ditt något märkliga uttalande. Så objektivt (jag tillhör inget läger) som jag kan se det så är det en kraftig slagsida åt hitech-bashing här på forumet.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16204
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Ett gäng gillar vintagestuk i största allmänhet
Ett gäng gillar i princip enbart Fender och dito kloner
Ett gäng gillar fem strängar
Ett gäng gillar bara fyra strängar
Ett gäng gillar passiva basar
Ett gäng gillar aktiva basar
Ett gäng gillar handgjorda basar i lite annorlunda träslag
Ett gäng gillar kontrabasar
Ett gäng gillar lite av varje

Antingen tycker vi det är skitkul med en blandning eller också tar vi en omröstning om vilken grupp som har högst människovärde......
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

helt rätt..

Men det är som en sak som de flesta liknande forum har gemensamt.. Det är alltid någon form av vi och dom
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

hur tusan kunde den här tråden bli så här egentligen?? nu har det verkligen inte pratats jazzbasar på ett bra tag.
Skriv svar