Here I go again... Jazzbas project!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Here I go again... Jazzbas project!

Inlägg av Geddan »

Började kolla över lite vad jag hade för prylar att kränga iväg...
Och visst...det finns diverse stämskruvar å prylar..
Men så började jag se ett samband mellan vissa av prylarna och
tänkte tanken att: "det kanske kan vara läge att samla på sig lite
prylar pö om pö så blir det en Jazz-i-ihop-plocks-bas till slut".

Och vips så har BBQ talked me into hans bandlösa hals.
Bild
Det snillrika i det är att det helt plötsligt blev helt legitimt att få till den här basen,
för vem kan klandra mig för att vilja ha en bandlös bas?! :P

Hittade lite övriga prylar på en krängarsida...
Ibanezkropp. Kontrollplatta med kontroller å potar samt micar
allt från en 80-tals Squire.
Bild

Bild

Bild

Stämskuvar har jag över från P-basbygget nu när jag hittat guldiga Schallerskruvar till den,
plektrumskydd har jag kvar sedan Relic så generöst skänkte ett till mig
+ lite diverse gör att det bara krävs en beställning för ett par hundringar från GMF för att få den komplett.

Först är det ett visst jobb med att få kroppen i spelbart skick. :? Det medges. Men det ska nog gå.

Kul kul! Återkommer när bygget är igång.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

JÄVLAR vilken ruskig utgrävning för stallet :shock: Om jag vore du skulle jag nästan slipa av lacken, fylla igen alla hål med valfritt material (spackel på dom små hålen och riktiga träbitar på dom stora) och sen lacka den i valfri cool färg... Du har ju dessutom en j-bas i sunburst :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Geddy, jag var inne på Music music före jul, bakom kulisserna hade de en låda med delar, där det bla. låg en gammal Ibanezjazz i delar. Kolla om den kroppen är till salu, då slipper du kanske "laga" så mycket. Den där hade ju hål både här å där...

Lycka till!
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

FreCKo skrev:JÄVLAR vilken ruskig utgrävning för stallet :shock: Om jag vore du skulle jag nästan slipa av lacken, fylla igen alla hål med valfritt material (spackel på dom små hålen och riktiga träbitar på dom stora) och sen lacka den i valfri cool färg... Du har ju dessutom en j-bas i sunburst :wink:
Mmm...en riktig klåpare som varit framme. :?
Jag har tänkt göra exakt det du föreslår.

Kommer nog först att testa marcbass variant på borttagning av färg..
sen träklossar i kombination med trä på tub för att fylla hålen.
Alla överflödiga hål föutom hålet för stallet kommer ju att döljas av plektrumskddet,
så de måste ju inte vara perfekt fixade.

Sen ska den till en ort i närheten av Enköping för lackning. :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Blidde lite dubbelt här.
Senast redigerad av Geddan den mån 26 mar 2007, 17:02, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

precision65 skrev:Geddy, jag var inne på Music music före jul, bakom kulisserna hade de en låda med delar, där det bla. låg en gammal Ibanezjazz i delar. Kolla om den kroppen är till salu, då slipper du kanske "laga" så mycket. Den där hade ju hål både här å där...

Lycka till!
Man tackar för tipset!
Ska kolla vad det är Örjan sitter på.
Känner jag honom rätt kommer han att säga typ: "det här är precis vad du behöver"
Han har sagt det ett par ggr för mycket bara.
T.ex. en rökmaskin som han tyckte var perfekt för det lilla bandet.
Den hade varit jättebra om det lilla bandet haft arenaspelningar. :twisted:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

När du tröttnat på halsen köper jag den av dig gärna, var lite sen med att skaffa pengar :(

I mina ögon ser det inte ut som en Squier-kropp btw, Squier tillverkades ju som exakta kopior på Fender så det skiljer ju lite. Jag har ju sett ett par lawsuit-jazzbasar i mina dagar och på musikaffärn uppe i Boden i vintras stog det en Ibanez-bas med likadan lack, sådär när den går upp över elbowcuten och 2-tons bursten under plektrumskyddet. Aldrig sett det på någon annan så jag skulle nog säga att det är en Ibanez-kropp du har. Den i Boden hade också urfräst för en mic till förresten, intressant sammanträffande. Jag hade lätt köpt den om den var till salu, men den var bara inne för repration.. såg rätt söndertrasad ut. :oops:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Den där kroppen annonserades till och med som en Ibanez Silver Series-kropp....
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

knedy skrev:När du tröttnat på halsen köper jag den av dig gärna, var lite sen med att skaffa pengar :(

I mina ögon ser det inte ut som en Squier-kropp btw, Squier tillverkades ju som exakta kopior på Fender så det skiljer ju lite. Jag har ju sett ett par lawsuit-jazzbasar i mina dagar och på musikaffärn uppe i Boden i vintras stog det en Ibanez-bas med likadan lack, sådär när den går upp över elbowcuten och 2-tons bursten under plektrumskyddet. Aldrig sett det på någon annan så jag skulle nog säga att det är en Ibanez-kropp du har. Den i Boden hade också urfräst för en mic till förresten, intressant sammanträffande. Jag hade lätt köpt den om den var till salu, men den var bara inne för repration.. såg rätt söndertrasad ut. :oops:
Du har så rätt..men jag skriver oxå;
"Hittade lite övriga prylar på en krängarsida...
Ibanezkropp. Kontrollplatta med kontroller å potar samt micar
allt från en 80-tals Squire." *vän av ordning* :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

mikkejohansson skrev:Den där kroppen annonserades till och med som en Ibanez Silver Series-kropp....
Så pass! :P


*viskar till den som vet* Va betyder de?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Den där kroppen passar nog ärligt talat bäst i öppna spisen. Plywood och otroligt dåligt moddad, Kolla med Örjan om den kroppen är bättre.

Rökmaskiner är alltid för stora så länge man kör outspädd vätska. blandar man 50/50 eller svagare så kan man få även de största monstrena att fuka på bygdegården utan fläktsystem!
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Geddy_Lee skrev:
knedy skrev:När du tröttnat på halsen köper jag den av dig gärna, var lite sen med att skaffa pengar :(

I mina ögon ser det inte ut som en Squier-kropp btw, Squier tillverkades ju som exakta kopior på Fender så det skiljer ju lite. Jag har ju sett ett par lawsuit-jazzbasar i mina dagar och på musikaffärn uppe i Boden i vintras stog det en Ibanez-bas med likadan lack, sådär när den går upp över elbowcuten och 2-tons bursten under plektrumskyddet. Aldrig sett det på någon annan så jag skulle nog säga att det är en Ibanez-kropp du har. Den i Boden hade också urfräst för en mic till förresten, intressant sammanträffande. Jag hade lätt köpt den om den var till salu, men den var bara inne för repration.. såg rätt söndertrasad ut. :oops:
Du har så rätt..men jag skriver oxå;
"Hittade lite övriga prylar på en krängarsida...
Ibanezkropp. Kontrollplatta med kontroller å potar samt micar
allt från en 80-tals Squire." *vän av ordning* :P
ah, jag som skummade igenom. Har sett den ute förrut tror jag och då hade han skrivit att det var en Squire :oops: :x
Gäst

Inlägg av Gäst »

Matte skrev:Den där kroppen passar nog ärligt talat bäst i öppna spisen. Plywood och otroligt dåligt moddad, Kolla med Örjan om den kroppen är bättre.
Ja, med all respekt Gäddy så får du nog ett lika bra resultat med trolldeg...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Matte skrev:Den där kroppen passar nog ärligt talat bäst i öppna spisen. Plywood och otroligt dåligt moddad, Kolla med Örjan om den kroppen är bättre.

Rökmaskiner är alltid för stora så länge man kör outspädd vätska. blandar man 50/50 eller svagare så kan man få även de största monstrena att fuka på bygdegården utan fläktsystem!
Fast inte när fläkten i den påminner om en byggfläkt så att det blir rök i hela byggnaden utom just där man spelar. :wink:
Senast redigerad av Geddan den mån 26 mar 2007, 21:43, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Ni tror inte på den kroppen alltså? :lol:

Jag tror själva reparerandet av den inte är några större bekymmer,
men är det inget bra trä i den vill jag ju inte lägga ner jobbet.
Jag har ju fått kroppen, så det ligger inga pengar i den...så för den sakens skull spelar det ingen roll.

Men jag fått uppfattningen att gamla Ibanez-Jazzar är bra?!
Eller...har jag fattat fel?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag har haft några basar i det där matrialet, minns inte vad det heter(Meranti kanske det var efter en snabbgoogling?), har för mig det är kallas också för filippinsk mahogny. Strippa och lacka om den solid färg! *psst* shellpink ;) :oops:
Officiell stormästare i EB-orden
Gäst

Inlägg av Gäst »

Geddy_Lee skrev:Ni tror inte på den kroppen alltså? :lol:

Jag tror själva reparerandet av den inte är några större bekymmer,
men är det inget bra trä i den vill jag ju inte lägga ner jobbet.
Jag har ju fått kroppen, så det ligger inga pengar i den...så för den sakens skull spelar det ingen roll.

Men jag fått uppfattningen att gamla Ibanez-Jazzar är bra?!
Eller...har jag fattat fel?
Vissa är bra men långt ifrån alla.
När sunbursten är lackad sådär så den inte följer konturerna är det nästan alltid plywood i kroppen eller också är den gjord av 10-20 spillbitar som man limmat ihop och lagt på ett laminat fram och bak.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

GrafZeppelin skrev:
Geddy_Lee skrev:Ni tror inte på den kroppen alltså? :lol:

Jag tror själva reparerandet av den inte är några större bekymmer,
men är det inget bra trä i den vill jag ju inte lägga ner jobbet.
Jag har ju fått kroppen, så det ligger inga pengar i den...så för den sakens skull spelar det ingen roll.

Men jag fått uppfattningen att gamla Ibanez-Jazzar är bra?!
Eller...har jag fattat fel?
Vissa är bra men långt ifrån alla.
När sunbursten är lackad sådär så den inte följer konturerna är det nästan alltid plywood i kroppen eller också är den gjord av 10-20 spillbitar som man limmat ihop och lagt på ett laminat fram och bak.
Va du är petig, den kan vara gjord av tandpetare, så länge den låter bra och håller så ska man inte gnälla :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

FreCKo skrev: Va du är petig, den kan vara gjord av tandpetare, så länge den låter bra och håller så ska man inte gnälla :wink:
Jag håller med, tycker du den ser ut att ha hållt bra? ;)

It's your call Gäddan, men jag lovar att du får ett bättre resultat med valfri budgetkropp från Texas/J&D/Morgan et.c.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

GrafZeppelin skrev:
FreCKo skrev: Va du är petig, den kan vara gjord av tandpetare, så länge den låter bra och håller så ska man inte gnälla :wink:
Jag håller med, tycker du den ser ut att ha hållt bra? ;)

It's your call Gäddan, men jag lovar att du får ett bättre resultat med valfri budgetkropp från Texas/J&D/Morgan et.c.
Jag är taxam för råd å tips!
Som sagt, den har inte kostat någe...så jag kan göra nå´t annat med den, kanske.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Oki!

Jag gör som ni säger! :wink:
Jag var in till Örjan på MusicMusic idag och han skulle inte ha massor för Ibanez-kroppen.
Jag tyckte den kändes solid och skicket var...tjaa...
betydligt bättre än den andra iaf.

Bifogar bilder så får vi se om ni tror att den är bättre än den andra.

Bild
Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

den ser solid t, om än av många bitar, men klart bättre än den andra kroppen så är den inte för dyr så kör på det och njut av värmen från brasan av den andra kroppen! :wink:
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Fast när jag tittar i det avskavda på undersidan så syns det att det är laminat pålimmat på över och undersidan.

Vi får se hur resultatet blir.
Jag kan ju ha den som bandlös och lära mig spela på.
Blir det inge bra ljud i den så får jag väl göra det till en rockyxa.

Åas så skulle det ju funka att fixa en riktig Jaco-rissue med den. :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Nog för att det är kul att bygga, men har jag vetat att du beövde en bandlös hade jag prackat på dig min..... :lol: :crazy: :rolleyes2:
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Matte skrev:Nog för att det är kul att bygga, men har jag vetat att du beövde en bandlös hade jag prackat på dig min..... :lol: :crazy: :rolleyes2:
Du kanske kan få gå en kurs hos Örjan?! :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar