Artec Mudbucker, vad fanken är detta? Hjälp!!!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Sustain
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: tis 26 sep 2006, 08:03
Ort: Bollnäs

Artec Mudbucker, vad fanken är detta? Hjälp!!!

Inlägg av Sustain »

Alltså, nu blir jag riktigt brydd och smått panikslagen!

Jag fick ju hem PrataBasbasprototypen med en Artec mudbucker i i Söndags. Den visade sig vara störkänslig som en single-coil och synnerligen ojämn i outputen mellan strängarna. Grym output generellt men mest från mittensträngarna och riktigt muddigt ljud.

Jag trodde det var något fel på micken och har nu fått låna en sprillans ny av Parkas. Precis samma sak med den!

Jag har jämfört med andra basar och den verkar vara ungefär lika störkänslig som en ensam Jazzbas-mick, men på ett annat sätt.

Ni som provat den här micken, jag vet ju att det är ett gäng som köpt dem, är det lika för er?
Är de så här eller är en serie feltillverkade?
/Sixten
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Jag märkte inget med min när jag hade den monterad.
Då var den dessutom jämn e-a-d-g. Märkte inget iaf.
Fast när jag skulle mecka tillbaka den efter omfattande lackjobb så tappade den krämen på en pol... vete tusan vad som hände. Iofs ramla den i sär, men hur jag än pusslade ihop den så var en pol nästan död?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Artec Mudbucker, vad fanken är detta? Hjälp!!!

Inlägg av busse »

Sustain skrev:Alltså, nu blir jag riktigt brydd och smått panikslagen!

Jag fick ju hem PrataBasbasprototypen med en Artec mudbucker i i Söndags. Den visade sig vara störkänslig som en single-coil och synnerligen ojämn i outputen mellan strängarna. Grym output generellt men mest från mittensträngarna och riktigt muddigt ljud.

Jag trodde det var något fel på micken och har nu fått låna en sprillans ny av Parkas. Precis samma sak med den!

Jag har jämfört med andra basar och den verkar vara ungefär lika störkänslig som en ensam Jazzbas-mick, men på ett annat sätt.

Ni som provat den här micken, jag vet ju att det är ett gäng som köpt dem, är det lika för er?
Är de så här eller är en serie feltillverkade?
Jag har råkat ut för nåt liknande med min Artec mudbucker, dock så är blir jag inte klok på vad det är som gör störningarna. Jag har ju nämligen byggt om pickupen så jag kan serie, paralell och singelkoppla pickupen. I serieläget brummar det en del, i singelcoli läget ändrar brummet karaktär och blir mer påtagligt med "singelcoil surret", i paralell läget är det tyst. Kan det vara pickupens våldsamma signal som gör störningarna, för pickupen funkar ju som en humbucker paralellkopplad. Basen är skärmad efter alla konstens regler och jag har en Di Marzio Model J som stallmick och den är knäpptyst.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Jag kan inte säga att jag har märkt några konstigheter med min Artecmuddis.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Sustain
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: tis 26 sep 2006, 08:03
Ort: Bollnäs

Inlägg av Sustain »

Jag har parallellkopplat den, men det blev inte bättre av det.

Alltså, nu är jag lite smått förtvivlad, för om de här mickarna fungerar så här illa, så vill inte jag ha dem i PrataBas-basen! Då kan man lika gärna leverera basarna utan mick.
Nu har Roland erbjudit sig att skicka mig ytterligare en Artec att prova. Om den är lika så får vi nog hitta på något annat alternativ.

Den Mudbucker som BaCH hade monterat i prototyperna är heller inget alternativ. För smalt mellan polerna och för dålig output.
Det senare hittade jag en förklaring till när jag resistansmätte både den och Artec. Artec ligger på enorma 30 kOhm, medan den andra ligger på helt osannolikt låga 1,2 kOhm! Jodå, lika på bägge exemplaren och jag gnuggade ögonen flera gånger. Måtte vara väldigt grov tråd i dessa... Eller så är de avsedda för aktiv elektronik kanske?
/Sixten
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Artec:en ska ligga på 30kOhm. Den som jag hade i Telen låter inte alls lika bra som den jag har i Jazzbasen, eller den jag hade i min andra tele heller. Så det kan ju vara en vanligt fel, men när dom funkar så låter dom bra. Fast då satsar jag hellre på en P51 singlecoil.
Officiell stormästare i EB-orden
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Jag har inte hunnit slänga den på lådan än...du har den på tisdag.
Men det här verkar mystiskt. Artecen lät ju som den skulle när vi stoppade i den i basen...sedan efter några dagar så var det bi-ljud och brum???
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Roland skrev:Jag har inte hunnit slänga den på lådan än...du har den på tisdag.
Men det här verkar mystiskt. Artecen lät ju som den skulle när vi stoppade i den i basen...sedan efter några dagar så var det bi-ljud och brum???
Den lät bra hemma hos mig, men då jag körde den i replokalen så brummade den, och väl hemma var brummet borta igen.
Så det är ingenting som trillat bort utan den är känslig mot någon typ av störning. Kan vara lysrör eller nåt, men jag är inte bra på sånt här så mina gissningar är av det vagare slaget...
Medlem i PB50+
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

fieldflower skrev:
Roland skrev:Jag har inte hunnit slänga den på lådan än...du har den på tisdag.
Men det här verkar mystiskt. Artecen lät ju som den skulle när vi stoppade i den i basen...sedan efter några dagar så var det bi-ljud och brum???
Den lät bra hemma hos mig, men då jag körde den i replokalen så brummade den, och väl hemma var brummet borta igen.
Så det är ingenting som trillat bort utan den är känslig mot någon typ av störning. Kan vara lysrör eller nåt, men jag är inte bra på sånt här så mina gissningar är av det vagare slaget...
Den kanske är allergisk mot förstärkare :shock:
Användarvisningsbild
Sustain
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: tis 26 sep 2006, 08:03
Ort: Bollnäs

Inlägg av Sustain »

Den gillar i alla fall inte min Fender Dual Showman Reverb...

Jag märkte även, när jag testade lite utan kåpa på micken, ett den bakre spolen är oerhört känslig om man t.ex. lägger ett finger på den. Varför det är så på den ena spolen men inte den andra begriper jag inte.
/Sixten
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Roland skrev:
fieldflower skrev:
Roland skrev:Jag har inte hunnit slänga den på lådan än...du har den på tisdag.
Men det här verkar mystiskt. Artecen lät ju som den skulle när vi stoppade i den i basen...sedan efter några dagar så var det bi-ljud och brum???
Den lät bra hemma hos mig, men då jag körde den i replokalen så brummade den, och väl hemma var brummet borta igen.
Så det är ingenting som trillat bort utan den är känslig mot någon typ av störning. Kan vara lysrör eller nåt, men jag är inte bra på sånt här så mina gissningar är av det vagare slaget...
Den kanske är allergisk mot förstärkare :shock:
Det var ju Hartke vi provade på hemma, och det är ju iaf ganska nära att vara förstärkare... :D
Det var samma sak genom Kustom-riggen - knäpptyst.

Men på Ampeg/Sunn i replokalen var det liv i luckan...
Medlem i PB50+
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Skumt är det...

Lite för skumt...
Användarvisningsbild
Sustain
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: tis 26 sep 2006, 08:03
Ort: Bollnäs

Inlägg av Sustain »

Nu har jag fått en tredje Artec att prova, tack Roland.
Tyvärr är det samma visa hela tiden. I stort sett lika störkänslig som en Single-Coil, lägre utsignal från E- och G-strängarna, oavsett hur jag skruvar polskruvarna upp och ner. Även om jag skruvar ner mittenskruvarna långt under kåpan, så spelar de högre i alla fall.
Min bedömning är att konstruktionen egentligen är misslyckad.
Tyvärr innebär det här att vi nog måste hitta ett annat alternativ till PrataBas-basen. Antingen den vanliga SC-micken eller någon annan Humbucker.

Ett enkelt alternativ kan vara en dubbel-rail-mick för Stratocaster, som jag tror har samma mått. Då får man en Humbucker i SC-format, troligen biffigare i ljudet också. Dock oprövad.
Bild
/Sixten
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Jag ska inte ha någon PB-bas, så jag ska inte lägga mg i. Tänkte bara säga att jag har en liknande mick som den ovan (dual rail-humbucker till strata) på min Squier Musicmaster. På min bas sitter visserligen micken i stalläge, men jag tänker ändå bidra med mina intryck av ljudet. Det är bra drag i micken, betydligt mer output än från en vanlig J-mick exempelvis. Ljudet är klart och tydligt och ganska neutralt, inte alls så burkigt som exempelvis en J-mick. Jag skulle vilja kalla ljudet modernt, om ni förstår vad jag menar. Min gissning är att en dylik mick i PB-basen skulle ge ett ljud som ligger en bit ifrån det traditionella P 51-ljudet (och en sådan ljudskillnad är ju varken bra eller dålig, utan bara just en skillnad). Lite rivigare, mer "in your face", mindre vintageartat burkigt.
Men som sagt, detta är bara mina ovetenskapliga gissningar, ta de för vad de är.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+
Inlägg: 1254
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 22:18
Ort: Stockholm

Inlägg av maltjik »

jag har en teori om att E- och G-strängarna inte har riktigt samma output som A och D. min fundering är om det kan bero på att D- och A-polerna (men inte E och G-polerna) går genom den platta som går genom spolarna. E och G går ju utanför, på var sin sida om denna. även om de är sammansatta med en avlång bricka på båda sidan av plattan.
(fig a.)
jag har gått och grunnat på om det skulle bli bättre om man hade en bricka som alla 4 polerna gick genom (fig b + c)
vad tror ni?
Bild
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild
Sustain
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: tis 26 sep 2006, 08:03
Ort: Bollnäs

Inlägg av Sustain »

maltjik skrev:jag har en teori om att E- och G-strängarna inte har riktigt samma output som A och D. min fundering är om det kan bero på att D- och A-polerna (men inte E och G-polerna) går genom den platta som går genom spolarna. E och G går ju utanför, på var sin sida om denna. även om de är sammansatta med en avlång bricka på båda sidan av plattan.
(fig a.)
jag har gått och grunnat på om det skulle bli bättre om man hade en bricka som alla 4 polerna gick genom (fig b + c)
vad tror ni?
Bild
Det är precis den analys jag också gjort och som ligger till grund för min bedömning att det är en misslyckad konstruktion.
Det är möjligt att det skulle blir bättre om plattan fick "vingar", men inte säkert. Plattan som den är nu går ju igenom spolarna och mellan de två magnetparen. Den är alltså kärnan i spolarna.
Det innebär att E- och G-strängarna egentligen ligger utanför spolarna "upptagningsområde" som huvudsakligen är inuti resp. spole.
Tänk en vanlig mick, där går ju spolen runt hela magnetsystemet och därmed förbi yttersträngarna. Det gör de alltså inte här, utan de "vänder" innanför yttersträngarna, i alla fall insidan. Strängarna ligger ungefär mitt över själva trådpaketet i spoländarna.
Jag har en känsla av att det är det som är det stora problemet med den ojämna utnivån.

Det hela åskådliggörs rätt bra av bilden ovan, där de svarta blocken är spolarna och det gula är plattan som utgör kärnan som spolarna är lindade kring, typ.
/Sixten
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Men fuck it.


Släng på en SC-mick eller en MM-mick bara det blir av.
Finns det alternativa mudbuckers och skulle det då bli någon skillnad?


För min del är mickvalet det minst viktiga, sådant går alltid att byta.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Sustain skrev:Nu har jag fått en tredje Artec att prova, tack Roland.
Tyvärr är det samma visa hela tiden. I stort sett lika störkänslig som en Single-Coil, lägre utsignal från E- och G-strängarna, oavsett hur jag skruvar polskruvarna upp och ner. Även om jag skruvar ner mittenskruvarna långt under kåpan, så spelar de högre i alla fall.
Min bedömning är att konstruktionen egentligen är misslyckad.
Tyvärr innebär det här att vi nog måste hitta ett annat alternativ till PrataBas-basen. Antingen den vanliga SC-micken eller någon annan Humbucker.

Ett enkelt alternativ kan vara en dubbel-rail-mick för Stratocaster, som jag tror har samma mått. Då får man en Humbucker i SC-format, troligen biffigare i ljudet också. Dock oprövad.
Bild
Jag har testat en GFS rail strata pickup i min P-51 och det var ingen större hit, E-strängen blev ofokuserad med den. Nu är ju det en billig pickup så det kan ju vara orsaken, tror jag även testade att paralellkoppla den men utan att det blev bra. Det är ca två år sen då jag minns inte detaljer så bra, men den åkte ur basen fort.
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+
Inlägg: 1254
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 22:18
Ort: Stockholm

Inlägg av maltjik »

Sustain skrev:
maltjik skrev:jag har en teori om att E- och G-strängarna inte har riktigt samma output som A och D. min fundering är om det kan bero på att D- och A-polerna (men inte E och G-polerna) går genom den platta som går genom spolarna. E och G går ju utanför, på var sin sida om denna. även om de är sammansatta med en avlång bricka på båda sidan av plattan.
(fig a.)
jag har gått och grunnat på om det skulle bli bättre om man hade en bricka som alla 4 polerna gick genom (fig b + c)
vad tror ni?
Bild
Det är precis den analys jag också gjort och som ligger till grund för min bedömning att det är en misslyckad konstruktion.
Det är möjligt att det skulle blir bättre om plattan fick "vingar", men inte säkert. Plattan som den är nu går ju igenom spolarna och mellan de två magnetparen. Den är alltså kärnan i spolarna.
Det innebär att E- och G-strängarna egentligen ligger utanför spolarna "upptagningsområde" som huvudsakligen är inuti resp. spole.
Tänk en vanlig mick, där går ju spolen runt hela magnetsystemet och därmed förbi yttersträngarna. Det gör de alltså inte här, utan de "vänder" innanför yttersträngarna, i alla fall insidan. Strängarna ligger ungefär mitt över själva trådpaketet i spoländarna.
Jag har en känsla av att det är det som är det stora problemet med den ojämna utnivån.

Det hela åskådliggörs rätt bra av bilden ovan, där de svarta blocken är spolarna och det gula är plattan som utgör kärnan som spolarna är lindade kring, typ.
men hur ser konstruktionen ut på en "riktig" märkes-mudbucker?

kan ju tillägga att jag inte råkat ut för det som beskrivs i den här tråden med min artec muddis. bara att e och g är något svagare...
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Synd att jag inte hade bättre bilder:

Bild

Bild

Vänster: okänd låg ohmig. Mitten: Gibson original. Höger: Artec
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Epiphone använder ca 1,3 kOhms mickar på sina EB-modeller och det är förmodligen en sådan Bach har monterat. Det bör aom sagt vara ganska tjock tråd för det är ju mera kräm ur dem än lågimpedansmickar som också kan ligga på den DC-resistansen.
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Jag vet inte jag...jag tyckte att E lät skit på alla basar på alla typer av mikar. Tills jag köpte mig en aktiv bas.

Så jag kommer att köra mina passiva basar genom pre-amp och EQ i alla fall framöver.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

oloon bolon
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Artec Mudbucker, vad fanken är detta? Hjälp!!!

Inlägg av bassace »

Väcker liv i gammal tråd!
Vet inte om mysteriet med att Artec mudbuckers kan både brumma och låta ojämnt mellan strängarna någonsin löste sig?

Jag köpte iallafall för en tid sedan en bas med just en Artec mudbucker och upplevde exakt samma sak. Väldigt ojämn sträng respons (märkbart mycket mindre volym på E- och G-strängen) och ett brummande som den värsta singlecoil. Efter lite googlande kom jag fram till att många andra både här på PB och framförallt på TB upplevt samma sak medan andra inte och men det finns en enkel fix för det.

Problemet består i att många av Artec mudbuckers är felmonterade/felkopplade från fabriken. Det verkar vara en avsevärd andel (kanske t o m de flesta) då väldigt många verkar ha upplevt problemet.

Det är alltså ena paret magneter som är felvända och ena spolen som är felkopplad. En tråd på TB beskriver exakt hur man fixar det. Man tar loss ena paret magneter, vänder polerna och limmar tillbaks dem igen samt löder loss tåtarna till ena spolen, byter plats på anslutningarna och löder fast igen så den blir kopplad med lindningen i motsatt riktning och då låter allt som den ska. Micken blir då helt brumfri och med en jämn underbart varm stor fyllig ton som det ska vara.

Här är tråden på TB jag refererar till:
https://www.talkbass.com/threads/humbuc ... do.781770/
Senast redigerad av bassace den tis 19 dec 2017, 08:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Artec Mudbucker, vad fanken är detta? Hjälp!!!

Inlägg av gthyni »

QC verkar vara lite si och så hos Artec. Jag hade en mudbucker och den var helt OK medan många andra som sagt haft artec-puppor som var obrukbara.
Den bästa lösningen om man har en kasst ex är att kasta den i elektronikåtervinningen och köpa en DiMarzio Model One som är toppkvalitet och låter ordentligt bra.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar