8 och 12 strängade basar

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

8 och 12 strängade basar

Inlägg av anli »

Efter att ha tittat på Amy Humprey i "Clatter" med sin 12 strängade Waterstone http://www.youtube.com/watch?v=h0oZ8PQNC00 så tändes min lust för flersträngat. Dax för en tråd om detta.
Om jag fattat det rätt så finns det folk med 8/12 strängat på forumet som kan dela med sig sina erfarenheter.
Vilka märken har ni? Fördelar, nackdelar med respektive. Finns det att få tag på i sverige överhuvudtaget? Eller kan man knåpa i hop en själv... tex få tag i lämplig hals och stall.
Senast redigerad av anli den tor 17 maj 2007, 18:11, redigerad totalt 1 gånger.
gäst

Inlägg av gäst »

Länken funkar inte.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

"Länken funkar inte."
Fixat
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
gäst

Inlägg av gäst »

Tom Peterson i Cheap Trick är nog den basist med 8 och 12 strängar jag lyssnat mest på.
gäst

Inlägg av gäst »

Har kollat videon nu, inget för mig. Jag hade inte använt en 12-string på det viset men som vanligt så är smaken som rôven, klôven...
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ja, det kanske inte var det ultimata exemplet... Amy är väl ingen kung på det direkt, men informativt var det i alla fall. Tillräckligt för få habegär.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
gäst

Inlägg av gäst »

Jag såg en annan video på YouTube när någon visade sin 12-strängade bas och han hade stämt den annorlunda än Amy. Han hade olika oktaver på varje sträng. Varje sträng i gruppen om tre alltså.
gäst

Inlägg av gäst »

Vet ej var jag hittat detta men här förklaras ovan nämnda stämning:

E1 e2 e3-A1-a2-a3 D2-d3-d4-G2-g3-g4
The high ,g4,392 Hz, is the same g found on the 3rd fret high E string on a regular guitar.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag såg också den. Fast jag tycker den lät lite i plonkigaste laget. Fast det kanske låter bättre i bandsammanhang.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

jag gillade ljudet när hon distade den, lät ibland nästan som det vore en orgel. Ett leslie på det och fuck yeah :twisted: 8) 8)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17236
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: 8 och 12 strängade basar

Inlägg av BBQV »

anli skrev:Vilka märken har ni? Fördelar, nackdelar med respektive. Finns det att få tag på i sverige överhuvudtaget? Eller kan man knåpa i hop en själv... tex få tag i lämplig hals och stall.
Jag har byggt några åttor. Alla har haft en EMG P-mik med en BassXpander. Den senaste har också en passiv tonkontroll med en .022-kondning för att skära bort den allra vassaste diskanten. Hög volym och dist kan göra den väl skrikig...

Bild

Om du ska bygga en, tänk på att halsen ska vara stadig. Warmoth har halsar byggda speciellt för åttor, men även deras vanliga halsar med stålförstärkning klarar jobbet. P-bashals är att föredra, Jazzen känns lite klen.
Bild
Bild

Amy var ingen favorit direkt, men Jeff Ament och Doug Pinnick har gjort tuffa grejer med åttor och tolvor. Lyssna på Pearl Jams Jeremy eller King's X's Dogman- eller Gretchen goes to Nebraskaplattor.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Johannes skrev:Vet ej var jag hittat detta men här förklaras ovan nämnda stämning:

E1 e2 e3-A1-a2-a3 D2-d3-d4-G2-g3-g4
The high ,g4,392 Hz, is the same g found on the 3rd fret high E string on a regular guitar.
Åhå... jag trodde ju hon hade stämt så, men jag lyssnade slarvigt på intro-snacket tydligen.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

BBQ: härligt, då har man ett höstprojekt! Ännu en ohygglig/onämnbar/blasfemisk skapelse... matchar Femder/mudbuckern ;)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Doug Pinnick är ju kungen m flersträngat.
Riktigt härligt tungt ûberbasigt ljud!

Har själv en 10:a
(Samma koncept som 8:a bara att det i grunden är en 5:a så att säga...)
Den jag har är en Dean och mic:arna skulle jag nog byta om det var så att jag använde basen mer än jag gör idag.


De flesta musikaffärer kan ju få tag i 8-strängat, men de har de sällan på hyllan.
Jam i sthlm har en Schecter som jag vill minnas känns helt ok och kostar runt 7000 vill jag minnas.

Annars så är min Dean nog till salu för en human penning om du vill testa på för mindre summor.


Nackdelarna är väl att det kan vara jobbigt i längden att ha 2 strängar att trycka ner istället för en.
Likaså att stämma tar ju minst dubbelt så lång tid.

Thomann har Deans 8/10/12 ströngade yxor annars.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har en tolvsträngad Hamer Chaparall

Bild
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16201
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag har haft/sålt två Dean Rhapsody 8-or. De har varit kul och helt OK till det priset. Jag har också en Kramer 8:a http://www.basstudio.nu/Kramer8.htm som är grym. Men visst är de lite jobbigare för fingrarna, men man vänjer sig.
Och vet du vad Anli; Kramern är shortscale.....
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Haft en Dean 8:a.. That's it.

Men ska snart får Graf's Hamer 12:a har han lovar mig.. De e ju snällt..

Kommer till 99% custom beställa en Warwick Corvette 8:a med P/J uppsättning.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Här är ett schysst klipp med Pearl Jam där Jeff Ament spelar 12 - Jeremy http://www.youtube.com/watch?v=oNO6pAJBCs4 och här har ni Cheap Trick med Surrender http://www.youtube.com/watch?v=pD8ymBR2Ufo

Här är ett till med Cheap Trick http://www.youtube.com/watch?v=3tC_l6TThE8 glöm inte att kolla gitarristen i klippen på något ställe har han en 6 eller 7 halsad gura. :roll:
Senast redigerad av groovyjr den tor 17 maj 2007, 21:37, redigerad totalt 1 gånger.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Aaaahhhh! Surrender! Vilken poplåt! Nå'n Cheap Trick-addict som vet hur de löste keyboards live?

Powerpop när den är som bäst... 8)
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

marcbass skrev:Haft en Dean 8:a.. That's it.

Men ska snart får Graf's Hamer 12:a har han lovar mig.. De e ju snällt..

Kommer till 99% custom beställa en Warwick Corvette 8:a med P/J uppsättning.

Hehe.
Nej den har han lovat MIG att KÖPA!!

Marcbass: kan du inte köra Streamer istället?
Blir mycket roligare när jag ska köpa den av dig sedan.
Infinity?
Eller varför inte Dolphin!!?
Corvetten är inte min favoritwarwick..

200071 skrev: Och vet du vad Anli; Kramern är shortscale.....
Och vet du vad Anli: Kramern är så otroligt snygg... iaf kroppen.
Huvet är ju lite sådär alltså.
Men kroppen på den kramern du har är riktigt snygg..!

BBQ?
Fixa en 12-str m Kramerkropp och låt se... Buzzard-skalle?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Kanske kan ta en Streamer Stage I 8:a istället då. Då får ja en necktrhu 8.a dessutom ju..

hmmm..
Vi får se.: Nu e de först Buzzard...

Eller varför inte två??

Bild
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Blackparkas du som gillar udda former borde kolla detta klipp med Cheap Trick http://www.youtube.com/watch?v=3tC_l6TThE8

Gitarristen kör med en 5 halsad inte 6-7 som jag skrev innan och en dubbelneck i form av ett skelett m.m.

5-halsat kanske man skulle satsa på, en p-bas, en jazz, en music man, en rickenbacker och en thunderbird på samma gång - det är annat än line 6 det...
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

GrafZeppelin skrev:Jag har en tolvsträngad Hamer Chaparall
Hur e den stämd då?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

200071 skrev:Jag har haft/sålt två Dean Rhapsody 8-or. De har varit kul och helt OK till det priset. Jag har också en Kramer 8:a http://www.basstudio.nu/Kramer8.htm som är grym. Men visst är de lite jobbigare för fingrarna, men man vänjer sig.
Och vet du vad Anli; Kramern är shortscale.....
Gaah... den var ju riktigt ful om jag skall vara ärlig. Synd annars!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17236
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

blackparkas skrev:BBQ?
Fixa en 12-str m Kramerkropp och låt se... Buzzard-skalle?
En tolva med Buzzardskalle lär skjuta iväg sadlar som kanonkulor över Öresund under stormaktstiden!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar