aaah.. panik! hjälp mig med bas!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

aaah.. panik! hjälp mig med bas!

Inlägg av macahan »

Nu jäklar är det panik!

Jag åker på turné till england om 2 dagar och jag måste ha med mig en bas(såklart).
Den bas som jag köpte för ändamålet fungerar inte med pedalerna så nu måste jag raskt ha en bas!

Är det någon i göteborgsområdet som ev. kan tänka sig att byta bas med mig eller ev. låna ut eller kanske tillochmed köpa den jag har som inte fungerar för mig?

Jag letar efter allt som är 4strängat och som det står fender på och är passivt(och ser ut som en klassisk fender)! Kruxet är att jag har begränsad budget.. dvs. 4000:- i princip. ev kan jag lägga en tusing-1500 emellan om någon tar yamahan (bb614) av mina händer samtidigt.. yamahan har bytesvärde runt 3000:- och är alldeles sproijlans ny utan några fel och låter bra&lättspelad som tusan.. MEN fungerar inte med mina distar..

Så, pratabasare, är det här något som ni kan hjälpa mig med??
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Erhm... har du inte några st basar du kan ta med istället?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

1. inte några låtsas-fendrar inte..(eventuellt squires vintage modified serie)
2. nää.. inte som jag VILL ta med...dom ska vara hemma i säkerhet när jag rullar runt..
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Jag har fender p-bas du kan låna. Tyvärr står det inte fender på den. Jag vet att det var ett krav men det kanske går å lösa på någe sätt. Den funkar jättebra med distar. I alla fall mina..
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Såg en Fender Japan Jazz i Helsingborg för 4500:-
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

marcbass skrev:Såg en Fender Japan Jazz i Helsingborg för 4500:-
jag såg den och den ser vansinnigt intressant ut i mina ögon.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Hade kunnat hämta den åt dig men att få upp den till dig på 2 dagar blir kanske värre..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ja, om jag köper den blir det till att åka bil i flera timmar.. fram och tillbaks.. tur att det är motorväg..
gäst

Inlägg av gäst »

Har inte du redan en vit Jazz och en röd T-bird? Jag skulle ta med båda om jag var du. Gig utan backup-bas går bort. Allt annat går att klara sig utan men om basen tystnar så är det kört.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jo, det har jag men samtidigt är vår "turné" inte organiserad på det sätt så att jag vågar ta med dom instrumenten...
gäst

Inlägg av gäst »

Jag tror dina instrument är betydligt säkrare på en "oorganiserad" turné där du själv ansvarar för instrumenten än på en turné där någon annan har hand om dom. Tycker man läser överallt i intervjuer med basister i elitserien som blivit av med sina basar på riktiga stora turnéer. Måste vara trist att ha så fina basar men inte kunna ta med dom på turné. Din vita Jazz är ju så stilig så häften hade räckt. Jag kan vakta den åt dig när du är borta...
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

macahan skrev:jo, det har jag men samtidigt är vår "turné" inte organiserad på det sätt så att jag vågar ta med dom instrumenten...
stoppa bazzen i en gigbag och kräv att du ska få ta den som handbagage.
har funkat för mig...de kan vara ganska förstående.

sen hänger du bara basgitarren på axeln och släpper den inte. safe!

eller så ringer du arrangören och ber dem hålla dig med bazz och en skruvmejsel så att du kan justera efter dina spec.

fegis! :lol:
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Mmm...lägg pengarna på en ultrastoppad gigbag (om ni åker så) eller ett ultrarejält hardcase (åk in på Spectrum cases och be dem snabb-bygga :) ) i stället så får du med en riktig bas på turné...


Eller ska ni åka åsnekärra med grejorna bundna bakom mellan giggen?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

nä.. men tåg..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag skulle nog också vara lite skeptisk om jag ska vara riktigt ärlig till att ta mad favoritbasen.
Visst, det finns många Warwicks i sjön, men en Fortress Masterman 5:a har jag aldrig sett till salu tror ja vare sig efter eller före jag köpte min. Så jag skulle nog också välja att ta en bas som man inte var riktigt lika fäst vid, men som ändå gick att spela på.

Men Fendrar finns det ju tusentals av.. speciellt i götet tycker jag efter alla annonser man läst...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Vad ska ni ha era basar till om ni inte spelar på dem? Jag förstår att man vill vara försiktig, helt klart. Men så länge man kan ha hyfsad uppsikt över basen eller förvara den låst över nätter och så skulle jag ha svårt att "nöja mig" med annat än det jag är van...


Vad är det för förutsättningar, Mac? Och var känns det mest problematiskt? Flyget över? Spelställena?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

alla fulla britter på skumma natttransporter via tåg.. flyget är lugnt.. och på spelningarna också..
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Får man inte plocka med basen (i gigbag eller case) inne i tåget?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jo självklart får man det.. det är väl inte riktigt där jag är orolig att bli av med basen..
Det skulle vara skönt att vara helt lugnt och inte oroa sig som vissa här verkar ha lätt för..
gäst

Inlägg av gäst »

Klart man kan oroa sig ibland men jag har köpt mina basar för att använda dom. Försvinner en av dom så är det en katastrof men det är en ännu större katastrof att spela på en bas jag inte gillar tillräckligt mycket för att inte oroa mig för.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

okej. jag förstår din oro till viss del, speciellt om ni inte har nån som "ser efter er" turné med försäkringar och så (antar att det är det du menar med inte så "organiserad"?).

hoppas du hittar en bas att ta med.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Ta din Yamaha bas och tusen lapparna och gå till MUG.
Grabba tag i OK MEX Jazz eller Japan om dom har.
Kolla va du får lägga emellan
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

marcbass: det har jag redan gjort och det är högre prisnivå än jag kan lägga, annars låter det som en bra idé..
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3425
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Jag skulle hellre ta med en egen bas än att låna en av en bekant. Ångesten över att ha torskat en bas man lånat är mycket större än för en egen(iallafall för mig).

Du hade iallafall inte råd att köpa en bas du gillar, har du råd att ersätta en lånad borttappad bas du gillar?
Skriv svar