Hjälp en med noll koll...

Prata om allt som har med elbasar att göra
Bongzilla
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 13:57
Ort: Skåne

Hjälp en med noll koll...

Inlägg av Bongzilla »

Hej,

Jag hade tänkt skaffa mig en ny bas inom en ganska snar framtid. Jag spelar i ett metalband som är aktivt sedan 3 år och jag har spelat bas i totalt 4 år. Jag är helt å hållet självlärd och kan därför VÄLDIGT lite om basar och diverse musikteori. Jag vet vad som låter bra i mina öron liksom, that's it.

Basen ska jag använda till bandet. För tillfälet lirar jag på en Ibanez GSR-200 och jag kan väl inte direkt säga att jag är nöjd med den. Det är den enda jag har ägt och jag är rätt trött på den. Känns som att nu när jag blivit duktigare och bandet dessutom börjar röra sig framåt så är det läge för lite ordentliga grejor. Jag har varit runt i olika butiker och provat mig fram och har fastnat lite för Music Man Stingray. Nu är ju bara frågan; Vad tycker ni? Jag vill ha ett tungt och klart bassljud med schysst sustain. Den ska funka bra att dista och behålla sin tyngd plus att den ska ha riktigt bra tryck när den är clean. Music Man tycker jag fyller dessa kriterier på ett bra sätt, men det finns u så många att välja mellan. Hur ska man kunna välja? Är det lönt att punga ut med 20 000:- eller räcker det med en sån för 10-12 tusen? Vad är skillnaden?

Jag är EXTREMT tacksam om någon här orkar besvära sig med att hjälpa mig och all info om Music Man Stingray är mycket välkommet. Ni kan även hemskt gärna föreslå andra märken och modeller som ni tror skulle passa. Om ni behöver en lyssning för att avgöra vad som passar mig finns det musik att lyssna på här:

http://www.hornsofanguish.com (ladda ner)

eller:

http://www.myspace.com/hornsofanguish (streaming)

Tyvärr är inspelningarna 1 år gamla och kanske inte så bra som man kan hoppas, vi håller på med nytt som snart är klart och jag tänkte posta det sen oxå.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Music Man Sting Ray tycker jag är ett bra val. Den är något dyr, men begagnat kan du nog hitta till ett ok pris. Har ägt en själv i många år och det jag gillar med den är att den har ett sound som är unikt. Finns ingen annan som låter som en sting ray. Gör den det har basen blivit inspirerad av just den basen.

Ett billigare alternativ är att köpa en OLP bas som är väldigt billig och samtidigt otroligt bra. Byt gärna micken till en seymour duncan (Som ser likadan ut). Då blir det väldigt likt originalet. Inte helt, men väldigt nära. Jag gillar å andra sidan micken som redan sitter på OLPn, men man kan ju experimentera lite ändå..
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Är du sugen på en Music Man finns ju flera olika "nivåer" liksom;

1. OLP original licensed "kopia" - Byter man ut miken och kanske stämskruvarna ska det visst bli riktigt bra basar. Inte aktiva som en "riktig" MM, men med bra tryck. Med mik o mekanik kanske det landra runt 5.000:-

2. Music Man SUB - MM:s egen "budget"variant. Finns att få runt 10.000 som du skriver. Lite mindre till o med om man letar beggat. Ska visst också vara bra med mycket av det "riktiga" MM-soundet. De har väl aktiv EQ med vad jag vet?

3. Music Man Stingray - "originalet". Finns väl iofs också i flera olika priklasser med olika färger o tillval. Men de hamnar väl uppåt 20k vilket som. Mer att välja på, men högre pris helt enkelt...


Om det sen är "värt" med den dyrare kan ju vara svårt att säga. Hur mycket kan du lägga ut? En riktig MM håller väl sitt värde bättre, men om man inte har pengarna kanske en SUB eller OLP är ett bra alternativ. Man verkar i stort sett få igen pengarna för OLP-basarna med förresten, men kan vara svårare med moddningarna...

Sen skiljer väl sound o känsla på basarna såklart. Bor du nära nån stor musikaffär o kan testa?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

trodde jag skulle hinna först...attans! :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Gillar du MM så skulle jag definitivt satsa på en beggad Sting Ray.
Finns för runt 10-12 lök och för de pengarna kan man hitta riktigt fräscha yxor.
Kolla vendolin.se och blocket, brukar dyka upp där titt som tätt.

Annars finns det ju mängder med alternativ.
En MM låter ju oftast MM och det är ganska svårt (i mitt tycke) att få ett annat ljud än just MM.

Jag är ju märkesbög i lindrig grad så jag skulle inte välja något annat än en "riktigt" MM, möjligtvis SUB:en.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Gäst

Inlägg av Gäst »

Har aldrig provat någon Music Man som inte varit ett suveränt exemplar så det är bara att köra på!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

mikkejohansson skrev:Är du sugen på en Music Man finns ju flera olika "nivåer" liksom;

1. OLP original licensed "kopia" - Byter man ut miken och kanske stämskruvarna ska det visst bli riktigt bra basar. Inte aktiva som en "riktig" MM, men med bra tryck. Med mik o mekanik kanske det landra runt 5.000:-
Det var inte många veckor sen det fanns en snygg OLP till salu på Vendolin för 1´200.
Mic kan man hitta beggad för 5-800. Schyssta stämskruvar för en femhundring.
Då har du en bas som låter riktigt bra...och lägger man ner lite jobb på att fixa den i övrigt är den dessutom skön att spela på.

Är du märkesfixerad så är det en annan femma.
Men orginalet är inte 5 ggr bättre. Så mycket är säkert.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Gäst

Inlägg av Gäst »

Här är ett mycket bra alternativ, beggad MM Sterling för snäll peng!
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=5070621
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Det beror väl på hur gammal den som ställer frågan är,
men jag utgår från att det är en yngre person.
Inte alltid lätt att skaka fram 12 loppor då...om man inte säljer sin kropp eller så.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17237
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Geddy_Lee skrev:Det beror väl på hur gammal den som ställer frågan är,
men jag utgår från att det är en yngre person.
Inte alltid lätt att skaka fram 12 loppor då...om man inte säljer sin kropp eller så.
Det är skrämmande vilka insikter du besitter Geddy... :wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

BarbequeVillage skrev:
Geddy_Lee skrev:Det beror väl på hur gammal den som ställer frågan är,
men jag utgår från att det är en yngre person.
Inte alltid lätt att skaka fram 12 loppor då...om man inte säljer sin kropp eller så.
Det är skrämmande vilka insikter du besitter Geddy... :wink:
Insikter, ja. Erfarenheter, nej! :)
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Geddy_Lee skrev:
mikkejohansson skrev:Är du sugen på en Music Man finns ju flera olika "nivåer" liksom;

1. OLP original licensed "kopia" - Byter man ut miken och kanske stämskruvarna ska det visst bli riktigt bra basar. Inte aktiva som en "riktig" MM, men med bra tryck. Med mik o mekanik kanske det landra runt 5.000:-
Det var inte många veckor sen det fanns en snygg OLP till salu på Vendolin för 1´200.
Mic kan man hitta beggad för 5-800. Schyssta stämskruvar för en femhundring.
Då har du en bas som låter riktigt bra...och lägger man ner lite jobb på att fixa den i övrigt är den dessutom skön att spela på.

Är du märkesfixerad så är det en annan femma.

Men orginalet är inte 5 ggr bättre. Så mycket är säkert.
Jag kunde inte sagt det mycket bättre sjäv!
Har en OLP på mitt jobb och ju mer jag spelar på den desto mer gillar jag den. Kan verkligen rekommendera!! Jag har dock ingen aning om det skiljer i jämnhet mellan olika ex. Jag kan tänka mig att det kan göra det.. Inte för att jag vet varför.. Kanske min fördomsfulla attityd till "billiga" instrument..

Men Geddy kanske kan svara på det..
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Olp är bra som satan. Finns både fem och fyrsträngat. Dessutom finns en aktiv Tony Levinsignatur som låter närmare music mansoundet än de andra olp:arna.
Gäst

Re: Hjälp en med noll koll...

Inlägg av Gäst »

Bongzilla skrev: Tyvärr är inspelningarna 1 år gamla och kanske inte så bra som man kan hoppas, vi håller på med nytt som snart är klart och jag tänkte posta det sen oxå.
Du behöver inte ursäkta dig, jag tycker det lät bra för ett förstlingsverk. Tycker också basljudet var förvånansvärt fläskigt och sången är bra!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

funkys**t skrev:Jag kunde inte sagt det mycket bättre sjäv!
Har en OLP på mitt jobb och ju mer jag spelar på den desto mer gillar jag den. Kan verkligen rekommendera!! Jag har dock ingen aning om det skiljer i jämnhet mellan olika ex. Jag kan tänka mig att det kan göra det.. Inte för att jag vet varför.. Kanske min fördomsfulla attityd till "billiga" instrument..

Men Geddy kanske kan svara på det..
'

Ingen expert, men det handlar väl lite om flax,
alternativt hur mycket jobb man lägger ner på att fixa sitt ex.
Inteornering...rikta hals...slipa bandstavar.
Det är väl så att det finns mer att göra på en så´n bas på de flesta andra
men det kan man kanske ta när man betalar en pisspeng?!
Det finns flera som tycker att det funkar helt oki med orginalmickar,
men med en Seymour Duncan kan jag säga att det börjar hända grejor.
På min 5:a som jag köpte ny är det inga problem med stämskruvarna.
Men med 4:an som jag köpte beggad var jag tvungen att bya ut dem.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Slipa banden? Varför?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Svarte_Jack skrev:Slipa banden? Varför?
De brukar vara slarvigt monterade och sticka ut över kanterna
och bandstavar kan vara ganska vassa.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Gäst

Inlägg av Gäst »

Geddy_Lee skrev: hur mycket jobb man lägger ner på att fixa sitt ex.
Jag känner några ryssar som gör det för en tusing innan och en tusing efter...
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Men vafan Grafen! :D
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Fan, Grafen!
Du är i slag ikväll.
Jag vet hur det är; ibland måste man bara få det ur systemet!! :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Gäst

Inlägg av Gäst »

Var ju nätlös igår... mycket uppdämt.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Geddy_Lee skrev:
Svarte_Jack skrev:Slipa banden? Varför?
De brukar vara slarvigt monterade och sticka ut över kanterna
och bandstavar kan vara ganska vassa.
Okej. Det slapp jag med mitt ex!
Bongzilla
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 13:57
Ort: Skåne

Inlägg av Bongzilla »

Wow, så många och så bra svar hade jag inte förväntat mig :D
Jag är beredd att punga ut 20 papp om det är det som krävs för en grym bas, tanken med detta inlägget var ju att se om det var lönt. Men ni har gett mig lite bättre insikt och jag tror att jag gör så att jag våldgästar malmös musikaffärer och spelar och testar tills de begär betalt för att jag sliter ut deras prylar. Ska prova olika MM modeller och jämföra med OLP och se vilket jag tycker verkar bäst.

Tack så mycket!
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Ett litet inlägg i OLP-debatten.

Ska inte säga att detta stämmer överlag, men detta är min erfarenhet.

Har en polare som har en OLP Stingray 5. Skulle vilja säga att den är helt ok, men jag tycker den är alldeles för ojämn. Låter tokmycket på B-strängen långt ned på halsen och alldeles för tamt på G-strängen högt upp. Som om all punch har tryckts upp åt ena hållet. Någon annan som känner igen detta?
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

köp beggat för fan..

billigare + inspelade vilket gör att de fått stå till sig mer och rör inte lika mycke på sig
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Skriv svar