Nästa bas?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Makten skrev: Det skumma är att de flatspunna inte ens existerar på deras hemsida. Där står det att "Jazz" är rundspunna. :shock:
Kolla igen! ;) Det är bara så att sidan är lite dålig, och att de rundspunna dyker upp först. Men, från jazzsträngsidan finns det en länk med titeln "Flat Wound Medium". Klicka på den så kommer du --> hit <--.
Makten skrev:Jag har för mig att jag sett att det finns två olika set, men de skilde sig väldigt lite i tjocklek. Kanske var det någonstans felangivet, och jag jämförde rundspunna med flatspunna?
Det finns olika, men de skiljer sig inte bara i tjocklek utan är också avsedda för olika skallängder.
Makten skrev:Att flatspunna av samma tjocklek som rundspunna är styvare är inte så konstigt, eftersom de har större massa per längd. Alltså måste man spänna dem hårdare för samma pitch.

Så är det ju. Men i fallet Thomastik är de rundspunna betydligt tunnare än de slipade. De jag har är till för basar med kortare skallängd, och har som sagt ett E på .093, medan Jazz Rounds för långskaliga förvånar de flesta med en e-sträng som är .089 (!) tjock. Inte konstigt att de rundspunna är slappare än de flatspunna i just detta fall alltså. :)
Makten skrev:Jag har väldigt svårt för fiestaröd som färg. Den ser mycket bra ut i visst ljus, men som skit i annat. Den är liksom utblekt redan när den är ny. :wink:
Fiestarött är nog en antingen-älska-eller-hata-färg. Själv gillar jag den just för att den ser utblekt ut, särskilt om den drar åt det rosaaktiga hållet i nyans (vissa är mer orangea, och det har jag svårare för).

Makten skrev:Hur som helst; det ex som hänger hos DLX (om den är kvar) är fantastiskt. Mycket lätt, resonant och allmänt trevlig. Men 33 lakan är lite fånigt mycket. Visst är den snyggt sliten, men att betala mer för fejk, nej tack. Det är som sagt bara några träbitar. :roll:
Det känns verkligen omotiverat dyrt och som att man får betala en hel del extra för att det står "Fender Custom Shop" på den. Som sagt: "bara några träbitar".
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

peter_s skrev: Kolla igen! ;) Det är bara så att sidan är lite dålig, och att de rundspunna dyker upp först. Men, från jazzsträngsidan finns det en länk med titeln "Flat Wound Medium".
Aha. Synnerligen ofiffigt att lägga upp dem som "samma" sträng på sidan, för det lär inte vara mycket som är samma i konstruktionen. :?
Så är det ju. Men i fallet Thomastik är de rundspunna betydligt tunnare än de slipade. De jag har är till för basar med kortare skallängd, och har som sagt ett E på .093, medan Jazz Rounds för långskaliga förvånar de flesta med en e-sträng som är .089 (!) tjock. Inte konstigt att de rundspunna är slappare än de flatspunna i just detta fall alltså. :)
Det låter helt vansinnigt tunt, särskilt om de är kortskaliga. Själv sitter jag just och plinkar på 34" mensur med .105" flatspunnet, och det är helt perfekt. :wink: Men sen är jag inte mycket för finlir, och har typ en halv centimeters stränghöjd.
Fiestarött är nog en antingen-älska-eller-hata-färg. Själv gillar jag den just för att den ser utblekt ut, särskilt om den drar åt det rosaaktiga hållet i nyans (vissa är mer orangea, och det har jag svårare för).
Huga! :x :wink: Själv är jag mest förtjust i vitt. Gärna askkropp med transparent vitt. :P
Det känns verkligen omotiverat dyrt och som att man får betala en hel del extra för att det står "Fender Custom Shop" på den. Som sagt: "bara några träbitar".
Arbetet med åldringen är helt klart något som kostar massa pengar, men i övrigt är det lite fånigt. Faktum är att min Squier låter mycket likt Palladino-basen akustiskt. Inkopplat är det dock en stor skillnad, men det beror nog mest på mickvalet. När jag får råd ska jag bestycka med något bättre.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Makten skrev:Det låter helt vansinnigt tunt, särskilt om de är kortskaliga. Själv sitter jag just och plinkar på 34" mensur med .105" flatspunnet, och det är helt perfekt. :wink: Men sen är jag inte mycket för finlir, och har typ en halv centimeters stränghöjd.
Jag är den första att erkänna att jag har meshänder. :)
Makten skrev:Huga! :x :wink: Själv är jag mest förtjust i vitt. Gärna askkropp med transparent vitt. :P
Now you're talking! Särskilt snyggt är det med guldanodiserat plektrumskydd och lönnbräda till.
Makten skrev:Arbetet med åldringen är helt klart något som kostar massa pengar, men i övrigt är det lite fånigt. Faktum är att min Squier låter mycket likt Palladino-basen akustiskt. Inkopplat är det dock en stor skillnad, men det beror nog mest på mickvalet. När jag får råd ska jag bestycka med något bättre.
Utmärkt idé. Kan tipsa om att Darkstars är trevliga mickar...
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

peter_s skrev:Now you're talking! Särskilt snyggt är det med guldanodiserat plektrumskydd och lönnbräda till.
Det är fint, men till en ljus bas vill jag ha mörk greppbräda. 8)

Bild

Ljus funkar bra det med, men då får den vara ganska så gul.

Bild
Utmärkt idé. Kan tipsa om att Darkstars är trevliga mickar...
Åhå, har du nån länk tro? :roll:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Makten skrev:
peter_s skrev:Now you're talking! Särskilt snyggt är det med guldanodiserat plektrumskydd och lönnbräda till.
Det är fint, men till en ljus bas vill jag ha mörk greppbräda. 8)

Bild

Ljus funkar bra det med, men då får den vara ganska så gul.

Bild
Ojojoj. Du är onekligen något på spåren.
Makten skrev:
Utmärkt idé. Kan tipsa om att Darkstars är trevliga mickar...
Åhå, har du nån länk tro? :roll:
Självklart! basspickup.com Darkstars har förvisso inga likheter med vanliga precisionsmickar, men oj vad de låter bra i Precisionsbasar. Ljudklipp finns på sidan, och lite varstans på nätet. Om du känner dig intresserad kan jag rekommendera dig att söka runt på t.ex. Talkbass och Dudepit.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

peter_s skrev:Ojojoj. Du är onekligen något på spåren.
Damn straight! :wink: Lyckligtvis har jag som sagt inte GAS, eftersom jag redan äger en vit bas med mörk greppbräda. :D Den må vara billig och enkel i andras ögon, men jag fullkomligen älskar den.

Bild

Passar jäkligt bra till gitarren också, som för övrigt har just transparent vit lack (fast det syns inte på bilden). :roll:
Självklart! basspickup.com Darkstars har förvisso inga likheter med vanliga precisionsmickar, men oj vad de låter bra i Precisionsbasar. Ljudklipp finns på sidan, och lite varstans på nätet. Om du känner dig intresserad kan jag rekommendera dig att söka runt på t.ex. Talkbass och Dudepit.
Ok, ska kika! :D
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Nästa bas?

Inlägg av blackparkas »

daionsavage skrev:
mikkejohansson skrev:Alla har vi väl G.A.S.-attacker och en del går längre än så och gör nåt åt det...

Vad har ni i "pipeline" just nu? Vad blir ert nästa basköpr? Oavsett tidsram alltså.
Sedan så väntar jag på en handbyggd custom från GWbasses. quote]

Vad är det för nå´t som ska byggas?
Var in på deras sida och hittade den här:

Bild

Blev grymt sugen på en icke Jazz-icke-fender-5-4l.-6str-m-soapbars...!!
Och den MÅSTE vara lila!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Apropå Darkstar, nu fick jag fan lite GAS. :lol: Helvete vilken vacker bas:

Bild
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Vill ha en StingRay5 och en Cirrus 5:a !!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

lowfreq skrev:Vill ha en StingRay5 och en Cirrus 5:a !!
Stingray 5:a fanns det ju en till vrakpris söderöver.
Inte jätteläcker m vinröd men dock billig.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
peter_s skrev:Du menar att du t.o.m. brukar spela av flatspunna strängar? Oj. Hur går det till?
Enkelt, min vän; plektrum. :wink:
Konstigt, jag spelar nästan aldrig av strängar. Högst en sträng per år och då spelar jag ändå psykopathårt med både plektrum och fingrar.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Johannes skrev:Konstigt, jag spelar nästan aldrig av strängar. Högst en sträng per år och då spelar jag ändå psykopathårt med både plektrum och fingrar.
Det kan nog bero väldigt mycket på var på strängen man slår an. Jag spelar oftast ganska långt bak mot stallet till. När man plockar av strängarna för byte eller justering så är de alldeles styva de sista 15 centimetrarna närmast stallet. Ett gott tecken på att de utstått rätt ordentligt med elände.
Nu för tiden spelar jag sällan av strängar, men det beror nog på att jag inte vågar ha dem kvar så länge. Senast jag hade av en sträng så hade setet suttit i 2-3 månader tror jag.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
Johannes skrev:Konstigt, jag spelar nästan aldrig av strängar. Högst en sträng per år och då spelar jag ändå psykopathårt med både plektrum och fingrar.
Det kan nog bero väldigt mycket på var på strängen man slår an. Jag spelar oftast ganska långt bak mot stallet till. När man plockar av strängarna för byte eller justering så är de alldeles styva de sista 15 centimetrarna närmast stallet. Ett gott tecken på att de utstått rätt ordentligt med elände.
Nu för tiden spelar jag sällan av strängar, men det beror nog på att jag inte vågar ha dem kvar så länge. Senast jag hade av en sträng så hade setet suttit i 2-3 månader tror jag.
Jag spelar också oftast vid stallet. Skall kanske tillägga att när jag väl spelar av en sträng så är det oftast en sträng som kokats om och om igen ibland under flera år...
Gäst

Re: Nästa bas?

Inlägg av Gäst »

daionsavage skrev:Precis allt som föraktas av kännarna: fem träslag, aktiv elektronik, möbeltopp och fler än fyra strängar.
Icke då! Allt som föraktas av de högljudda kanske, men inte av kännarna.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Nästa bas?

Inlägg av blackparkas »

GrafZeppelin skrev:
daionsavage skrev:Precis allt som föraktas av kännarna: fem träslag, aktiv elektronik, möbeltopp och fler än fyra strängar.
Icke då! Allt som föraktas av de högljudda kanske, men inte av kännarna.
Precis!

Ser kanonbra ut!
Får man fråga vad det går lös på med en sådan?
Och varför valde du just BW? Har du känt på en?

Barneyn var asrå... den vill jag ha....!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Finns risk att det kan bli en så´n här:
http://www.thomann.de/thoiw5_ibanez_aeb ... dinfo.html
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

Geddy_Lee skrev:Finns risk att det kan bli en så´n här:
http://www.thomann.de/thoiw5_ibanez_aeb ... dinfo.html
Skidsemester?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Nästa bas?

Inlägg av blackparkas »

daionsavage skrev:
Mot allt bättre vetande så gick jag helt och hållet på hörsägen och synintryck :oops: . Basen kostar mig runt 16.000 inkl tull och frakt (jag antar att han har blivit dyrare sedan jag beställde). Och det har tagit närmare ett år och tre månader än så länge.. Men jämför man med vad man kan få hosta upp för en del andra instrument så känns det inte så illa.
Nice!
Tänk om den känns som skit när den kommer hem?
:D
Purpleheart-trä´t är SÅ snyggt....!!!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:
Geddy_Lee skrev:Finns risk att det kan bli en så´n här:
http://www.thomann.de/thoiw5_ibanez_aeb ... dinfo.html
Skidsemester?
Syftade du för att åka ner och hämta den, eller förknippar du den med musiker på skidsemester?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16201
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

GW är bra grejer. Ingen anledning att det inte skulle kännas bra.
Skriv svar