Nästa bas?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

lull-lull.. som inredare-simon..
a fan.. ebow.. tänkte du köra den på bas? Finns det någon som gjort det? eller framför allt.. hur låter det?
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

BarbequeVillage skrev:En Yamaha Attitude Limited II, Seafoam Green. Jag har pratat lite löst med vår egen basdetektiv 200071...

Se'n vill jag ha en StingRay, helst pre-Ernie Ball och en Fender Roscoe Beck. Efter det så är jag nöjd!

En stund...
Fyra eller femma på roscoen?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Mitt drömprojekt just nu har jag nog nämnt förut, men gör det igen:

Jag är sugen att låta bygga en "kopia" på 60-talsbasen EKO 1100-2;

Bild

Bild

Bild


...men med lite "moderniseringar", och kanske i 32" skala (de är 30" original). Kanske inte lika glittrig heller (har en miljon olika bilder på dem i oika finish...) utan typ vintage white...

Den där elektroniken har jag inte riktigt fattat än, mer än mikval, men jag skulle gärna ha serie/parallell till exempel (speciellt om man antar att mikarna blir singlecoil...).

Peppe har snackat mycket gott om sin kompis PENN, så jag kanske får ta en tur upp mot inlandet framöver med laptopen i hand :)
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

macahan skrev:lull-lull.. som inredare-simon..
Har förvisso aldrig sett det programmet, men visst. Lull-lull är annars sättet på vilket jag översätter hiphoparens bling-bling.
macahan skrev:la fan.. ebow.. tänkte du köra den på bas? Finns det någon som gjort det? eller framför allt.. hur låter det?
Jadå, flera stycken. De mest namnkunniga är nog Michael Manring och Steve Lawson, och båda använder den i solobassammanhang. Tydligen ska det vara lite svårt att få den att fungera med tjocka bassträngar, så jag planerar främst att använda den på min Jaguar VI:a som har ganska tunna strängar.

Hur det låter? Tja, jag vet inte riktigt hur det kommer låta, men idealet är lite åt Nigel Tufnels Les Paul-hållet. Du vet, "it's famous for its sustain, listen: mwaaaaaaaaaaa..."

:D

Allvar, leta upp Steve Lawson på YouTube. Vill minnas att han lagt upp några videor där han bl.a. spelar med E-bow. Det låter fint.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

peter_s skrev:Nästa instrument för mig kan nog tänkas bli en Tacoma Thunderhawk.

Bild

Det enda tråkiga är att de är stämda i b/h, och det är ju lite väl högt. Men om de klarar lägre stämning, a eller ännu hellre e, kommer jag ha svårt att motstå en i framtiden. Långt in i framtiden.

Tills dess kanske jag skaffar ett instrument till kommer jag nog köpa lite annat lull-lull. Har t.ex. beställt en E-Bow (i mellandagarna förra året...) som inte kommit än, och är lite sugen på en Demeter Compulator och en Line6 Verbzilla eller en T.C. Electronics NovaVerb. Det är kul med pedaler.
Går det inte att sätta fast såna där strängar för elvarianten?
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

mikke! Gör det! Det är en löjligt snygg bas det där, och årgångsvitt låter som en bra färg. Planerar du att bygga själv?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Nej för tusan :) Vill ju att den ska bli bra med....

Har som sagt ett tips på en kille i närheten, han gör visst egna mikar och så med så det kunde ju vara kul.

Kan bli lite kul att göra den bara utifrån bilderna med, så får man en "egen touch" på den, mer som en hyllning än en kopia...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Svarte_Jack skrev:
peter_s skrev:Nästa instrument för mig kan nog tänkas bli en Tacoma Thunderhawk.

Bild

Det enda tråkiga är att de är stämda i b/h, och det är ju lite väl högt. Men om de klarar lägre stämning, a eller ännu hellre e, kommer jag ha svårt att motstå en i framtiden. Långt in i framtiden.

Tills dess kanske jag skaffar ett instrument till kommer jag nog köpa lite annat lull-lull. Har t.ex. beställt en E-Bow (i mellandagarna förra året...) som inte kommit än, och är lite sugen på en Demeter Compulator och en Line6 Verbzilla eller en T.C. Electronics NovaVerb. Det är kul med pedaler.
Går det inte att sätta fast såna där strängar för elvarianten?
Det är det jag inte riktigt vet. Skallängden räcker, men frågan är om stallet, toppen och halsen klarar de tjockare och högre i tension (vad säger man på svenska?) strängarna. Sedan kan jag tänka mig att Thunderhawken föredrar fosfor/brons-strängar, och jag vet inte om det finns sådana i Bass VI-dimensioner. Har inte undersökt det närmare än. En vacker dag skickar jag kanske ett mejl till Tacoma och frågar.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Min nästa bas blir en fender MIM, MIJ eller highway one P-bas.. Skaffa så man har en reservbas ute på gig
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Min högsta önskan helt klart är en bra kontrabas men då jag inte vet det minsta om dom så törs jag inte handla :oops:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Om du hjälper mig med kontakten med PENN den dag jag ska sjösätta min EKO-bas (se ovan), kan jag tipsa dig om hyfsade kontrabasar på "marknaden" :D
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

mikkejohansson skrev:Om du hjälper mig med kontakten med PENN den dag jag ska sjösätta min EKO-bas (se ovan), kan jag tipsa dig om hyfsade kontrabasar på "marknaden" :D
`

Låter kanon! :P hjälper du mig att lära mig spela åxå?
Senast redigerad av peppe den tis 22 maj 2007, 21:25, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
Matti
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: mån 21 maj 2007, 22:27
Ort: Uddevalla

Inlägg av Matti »

Nästa bas blir nog en Kay 40-50 tal lite häligt småsliten.
Men de får nog dok vänta ett tag.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Nån som känner till Stommen i borlänge? Han har byggt en hel del bra. Ska kanske höra med han om att bygga en sexa.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

peppe skrev:
mikkejohansson skrev:Om du hjälper mig med kontakten med PENN den dag jag ska sjösätta min EKO-bas (se ovan), kan jag tipsa dig om hyfsade kontrabasar på "marknaden" :D
`

Låter kanon! :P hjälper du mig att lära mig spela åxå?
Hmm....jadu. Vi får se. Måste lära mig själv bättre först :)

Står säkert ett gäng bra Bjärtonbasar i stugor o bönhus i inlandet oc bara väntar på att bli köpta för 2.000:- och renoverade för 5.000:- och sen vara kanonbra "players"...bröderna Åhden har ju inte fastnat för kontrabasar och rensat dem ännu :)
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Fast om Lars-Gunnar ringer så blir det en Gibson Les Paul Signature, i sunburst. Ahhh...
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

annars finns det en kille som "heter" nevborn och är grym på att tillverka basar med flera strängar.. :)
Kolla upp killen iallafall..
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

precision65 skrev:Fast om Lars-Gunnar ringer så blir det en Gibson Les Paul Signature, i sunburst. Ahhh...
Köper du den OCH en Skyline Decade (eller us för den delen).....då MÅSTE jag döda dig. Ledsen, men så är det. :)
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Lugn, Mikke, det är bara drömmar, du kan lägga ner orderblanketten i Guns & Ammo. :cry:
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Haha! Men du har hittat en LPS alltså? I sverige?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

NEJ NEJ...


Lars-Gunnar, som i Lotto :wink:

Fast jag vet en som har en sunburst 72:a(en av 23 tillverkade). Han ville ha mellan 25 och 30tusen år 2000. Nu är det nog en hel del mer... :?
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

hehe, du menar så....du får nog ändra till Rickard Olsson (Bingolotto) så de yngre fattar :)


"Rockis" har ju en i sunburst med...såg den på nära håll när han spelade med Olle Ljungström på en rockklubb här i stan för ett par år sen. Ojojojojojoj vilken snygg bas.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

mikkejohansson skrev:Står säkert ett gäng bra Bjärtonbasar i stugor o bönhus i inlandet oc bara väntar på att bli köpta för 2.000:- och renoverade för 5.000:- och sen vara kanonbra "players"...bröderna Åhden har ju inte fastnat för kontrabasar och rensat dem ännu :)
:lol: :lol: En polare lekte Jimi Hendrix med sin farsas kontra när han var liten å det värsta av allt var att jag också skrattade åt eländet likaså hans pappa :!: :?:
Kanske man skulle annonsera efter en Bjärton å se om det nappar?
Hörde att förvaret hade riktigt hyggliga kontrabasar för i tiden, nån som vet mer om detta??
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

mikkejohansson skrev:hehe, du menar så....du får nog ändra till Rickard Olsson (Bingolotto) så de yngre fattar :)


"Rockis" har ju en i sunburst med...såg den på nära håll när han spelade med Olle Ljungström på en rockklubb här i stan för ett par år sen. Ojojojojojoj vilken snygg bas.
Är inte Rockis svartmålad? Eller har jag förväxlat dem nu :?:
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

BarbequeVillage skrev:En Yamaha Attitude Limited II, Seafoam Green. Jag har pratat lite löst med vår egen basdetektiv 200071...

Se'n vill jag ha en StingRay, helst pre-Ernie Ball och en Fender Roscoe Beck. Efter det så är jag nöjd!

En stund...
Ingen Attitude LII ännu men en Roscoe Beck kan jag nog fixa tämligen omgående!
Skriv svar