Hur moddar ni era basar?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Haha.. trycka ut en bild på ett dieselfat och sätta på kroppen..

Det ska ju bli lite punk-stuk på den basen så då får man klistra :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Diesel skrev:om man strippar en lönnhals på lack, hur noga/ofta måste den så oljas?

Läste nämligen på BBQ:s hemsida att han skrev att alla lönnhalsar ska lackas
Jag är långt ifrån någon träexpert, men lönn "bör" enligt många lackas eller åtminstone oljas. Ändå vet jag folk som inte har skyddat halsen alls, utan problem. Warmoth skriver till exempel att det är större risk för att halsen slår sig om den inte lackas, men det framgår inte om det är en på hundra eller värre att det blir så.
Personligen skulle jag inte olja tills träet är mättat. Bara ytan får suga åt sig ett par-tre gånger så bör det vara lugnt. Oljan härdar sedan (om du använder linolja) och blir ganska tät.
Jag skulle heller inte slipa med så fint papper som BBQVillage föreslår, men det är ju en smaksak. Då blir halsen nästan lika slät som om den vore lackad, och det ökar faktiskt friktionen när man spelar. Om halsen är lite sträv så "släpper" huden lättare, särskilt om man har lite handsvett.
Räkna med att halsen kommer att bli grymt skitig där den är slipad. Att jox man har på händerna tränger ner i träytan, och den blir alldeles grådaskig efter ett tag. Inte för att jag bryr mig då, men andra kanske gör det. :wink:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Min har blivit naturligt slipad av otaliga timmars spelande. Den är grå :D
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Makten skrev:
Diesel skrev:om man strippar en lönnhals på lack, hur noga/ofta måste den så oljas?

Läste nämligen på BBQ:s hemsida att han skrev att alla lönnhalsar ska lackas
Jag är långt ifrån någon träexpert, men lönn "bör" enligt många lackas eller åtminstone oljas. Ändå vet jag folk som inte har skyddat halsen alls, utan problem. Warmoth skriver till exempel att det är större risk för att halsen slår sig om den inte lackas, men det framgår inte om det är en på hundra eller värre att det blir så.
Personligen skulle jag inte olja tills träet är mättat. Bara ytan får suga åt sig ett par-tre gånger så bör det vara lugnt. Oljan härdar sedan (om du använder linolja) och blir ganska tät.
Jag skulle heller inte slipa med så fint papper som BBQVillage föreslår, men det är ju en smaksak. Då blir halsen nästan lika slät som om den vore lackad, och det ökar faktiskt friktionen när man spelar. Om halsen är lite sträv så "släpper" huden lättare, särskilt om man har lite handsvett.
Räkna med att halsen kommer att bli grymt skitig där den är slipad. Att jox man har på händerna tränger ner i träytan, och den blir alldeles grådaskig efter ett tag. Inte för att jag bryr mig då, men andra kanske gör det. :wink:
Då kan det tänkas med att jag börjar med att bara matta utan på halsen med stålull istället för att ta bort allt direkt.. Grå halsar är inte så jäkla snyggt i mina ögon :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17237
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Makten skrev:Personligen skulle jag inte olja tills träet är mättat. Bara ytan får suga åt sig ett par-tre gånger så bör det vara lugnt. Oljan härdar sedan (om du använder linolja) och blir ganska tät.
Lönn är hårt med små porer så det är ingen större mängd olja som sugs upp. Däremot skulle jag inte olja kroppar av swamp ash eller lind, de suger åt sig betydligt mer!
Makten skrev:Jag skulle heller inte slipa med så fint papper som BBQVillage föreslår, men det är ju en smaksak. Då blir halsen nästan lika slät som om den vore lackad, och det ökar faktiskt friktionen när man spelar. Om halsen är lite sträv så "släpper" huden lättare, särskilt om man har lite handsvett.
Den känns väldigt slät efter en så'n behandling, men det är ju som sagt en smaksak. Slipa halsen först och olja se'n med bara trasa så blir ytan mera som trä.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Förresten, jag fuktade halsen med vatten när jag slipat den, så att ytfibrerna reser sig. Sen slipar man igen och upprepar proceduren tills inga fibrer reser sig. Annars kan dessa fibrer resa sig långt senare, och då blir det nog inte så skönt att lira på. Grövre yta än planerat.

Och visst kan man bara matta ner lacken istället, men det känns inte riktigt likadant.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Makten skrev:Jag skulle heller inte slipa med så fint papper som BBQVillage föreslår, men det är ju en smaksak. Då blir halsen nästan lika slät som om den vore lackad, och det ökar faktiskt friktionen när man spelar.
Jag säger emot här!
Man får gärna ”polera” en oljad hals så gott som man kan och den kommer inte att kännas som en lackad hals! Använd våtslippapperet sista två eller tre ggr. Jag brukar undvika wax
I live and I learn!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

EA skrev:Jag säger emot här!
Man får gärna ”polera” en oljad hals så gott som man kan och den kommer inte att kännas som en lackad hals! Använd våtslippapperet sista två eller tre ggr. Jag brukar undvika wax
Nä, men den kommer NÄSTAN att kännas så. Tycker jag. :wink:
Det beror säkert lite på vad man använder för olja också. Och vilket träslag det rör sig om. En oljad gevärskolv i valnöt är ju blank och hal som tusan, men jag har aldrig känt på en bas- eller gitarrhals med sådan finish. Min gitarr med helt obehandlad hals av "padouk" kommer rätt nära, när den är ren. Men när man lirat ett tag så blir den mögig och man fastnar i ytan, precis som hos en lackad hals. :?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Polera den så har smutsen ingenstans att fastna. :wink:
I live and I learn!
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Men det är oundvikligt om man slipar halsen att den blir grå?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Diesel skrev:Men det är oundvikligt om man slipar halsen att den blir grå?
Ja, det kan man nog säga. Varken oljat eller vaxat trä är så "tätt" att det inte drar åt sig skiten du har i händerna. Fast grått är väl lite att ta i. Det blir mörkare och smutsigare.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Diesel skrev:Jag jobbar på att få fram den.. Mest troligt blir det bara Anders Johansson, där det står Squire precision nu i något spännande typsnitt.. Problemet blir bara hur jag ska få ut loggan på basen
Du fixar sånt papper som dekaler till byggmodeller och liknande är tryckta på.
Sånna man lägger i blöt för att få bort baksidan på.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Diesel skrev:Men det är oundvikligt om man slipar halsen att den blir grå?
Man får satsa på bättre oljor än linolja och göra det ordentligt, samtidigt vårda/torka halsen med en mjuk trasa efter att man spelat så kan även lönn halsar hålla se rena väldigt länge
I live and I learn!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Och när ska du börja bygga igen EA???!!! Iaf kanske lägga ut lite bilder på hemsidan... :)
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Bygger EA också? Länk please.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16204
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Svarte_Jack skrev:Bygger EA också? Länk please.
EA är mycket duktig! Se bland annat här:
http://www.basstudio.nu/Edin.htm
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Oj. Läckert! Bygg mer EA :D
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

ok.. jaja, får slipa ner och matta lacken först, sen kanske det blir att strippa helt
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Jag har blivit tillfälligt beroende av "Grease bucket" tonkontrollen, gjorde moddningen först på min 51 reissue P-bas och sen på min 57 reissue P-bas och tycker att det blev kanon bra. Ljudet blir tydligare och inte lika murrigt då man virder av tonkontrollen. Har till och med testat att göra den på min Aria Jazzbas med aktiva EMG pickuper fast det funkade inte nåt vidare.
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem
Inlägg: 810
Blev medlem: tor 14 jun 2007, 09:34
Ort: el mundo

Inlägg av durito »

är det ingen som vill bli av med en rickenbacker 4001? :?
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Geddy_Lee skrev:
Diesel skrev:Jag jobbar på att få fram den.. Mest troligt blir det bara Anders Johansson, där det står Squire precision nu i något spännande typsnitt.. Problemet blir bara hur jag ska få ut loggan på basen
Du fixar sånt papper som dekaler till byggmodeller och liknande är tryckta på.
Sånna man lägger i blöt för att få bort baksidan på.
vart fan hittar man sånna?

Och ska man skriva på dem med bläck eller laserskrivare?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

busse skrev:Jag har blivit tillfälligt beroende av "Grease bucket" tonkontrollen, gjorde moddningen först på min 51 reissue P-bas och sen på min 57 reissue P-bas och tycker att det blev kanon bra. Ljudet blir tydligare och inte lika murrigt då man virder av tonkontrollen. Har till och med testat att göra den på min Aria Jazzbas med aktiva EMG pickuper fast det funkade inte nåt vidare.
Grease Bucket?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Diesel skrev:
busse skrev:Jag har blivit tillfälligt beroende av "Grease bucket" tonkontrollen, gjorde moddningen först på min 51 reissue P-bas och sen på min 57 reissue P-bas och tycker att det blev kanon bra. Ljudet blir tydligare och inte lika murrigt då man virder av tonkontrollen. Har till och med testat att göra den på min Aria Jazzbas med aktiva EMG pickuper fast det funkade inte nåt vidare.
Grease Bucket?
John Travolta
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17237
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Diesel skrev:
Geddy_Lee skrev:
Diesel skrev:Jag jobbar på att få fram den.. Mest troligt blir det bara Anders Johansson, där det står Squire precision nu i något spännande typsnitt.. Problemet blir bara hur jag ska få ut loggan på basen
Du fixar sånt papper som dekaler till byggmodeller och liknande är tryckta på.
Sånna man lägger i blöt för att få bort baksidan på.
vart fan hittar man sånna?

Och ska man skriva på dem med bläck eller laserskrivare?
Här finns det! Det finns både för laser- och bläckstråleskrivare, transparent eller vit plast.

http://www.hobbyakuten.se/
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Då får jag kanske slå dem en puck när jag gjort klart
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Skriv svar