Mest bas för pengarna

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Equipment Groupie
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 14:57
Ort: Stockholm

Mest bas för pengarna

Inlägg av Equipment Groupie »

Hej!

Efter att ha spelat bas i 25 år, och undan för undan "kommit upp sig" i kvaliteten på instrumenten (och priset) har jag nu fått min värld rubbad. I julas var jag på musikbörsen och testade en Warwick Katana 5-strängad (fantastisk bas). Den var nedsatt från 20 till 12 tusen. Det drog till ordentligt i magen och jag var mycket nära att köpa den, men.... 12 tusen är 12 tusen.

Knallade över bron till Kungsholmen och gick in i en affär där istället. Testade en Squire femma, med P/J mickar. Pris 3500, nedsatt till 2900. Satan vilken bas. Superskön och lät kanonbra, direkt! Utan modifiering!

Min gamla Jazzbas, min fantastiska Status och min bandlösa Warmouth står och samlar damm för tillfället.

Detta fick mig att börja undra över priser och "most bang for the buck".

Några korta frågor till "panelen".

X) Vilken bas ger mest bas för pengarna?
X) Finns det en undre smärtgräns i fråga om pris, som man inte skall gå under?
X) Mest överskattat instrument/tillverkare?

// D.I.Y.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Re: Mest bas för pengarna

Inlägg av Makten »

Väkommen till en ny värld. :wink: Jag har råkat ut för samma sak. Har aldrig haft någon superdyr bas, men ett par fina saker i 20kkr-klass. Sen fick jag för mig att prova lite billiga basar... och då var det kört. Varför ha en dyr bas när man kan köpa en skitbillig som är ungefär lika bra? Visst, de kräver lite fix för att den där sista känslan ska infinna sig. Kanske nya mickar också. Men i övrigt är byggkvaliteten ofta väldigt fin på budgetinstrumenten nu för tiden.
Equipment Groupie skrev:X) Vilken bas ger mest bas för pengarna?
Det är nog väldigt personligt, och inom vilken prisklass vi snackar. Ju lägre ner i kvalitet man "vågar" gå, desto mer prisvärt blir det. Jag har en J&D som är hur bra som helst. 1600:- kostade den, ny i butik. Jag har svårt att tro att det finns mer prisvärda basar. Det är ju vad bara ett case brukar kosta. :shock:
Yamaha och Ibanez gör sjukt fina instrument nedåt 2-3000:-, men de är inte direkt vackra tyvärr. Men det är ju en smaksak.
Squier är också fint (har en Squier P själv), men de billigaste är verkligen inte bra (Affinity). Då är J&D betydligt bättre, trots lägre pris.
Tittar man lite uppåt i pris så är Warwicks "Rock Bass"-serie väldigt fina instrument.
X) Finns det en undre smärtgräns i fråga om pris, som man inte skall gå under?
Nä. Det beror bara på vilka krav du har. Det mesta går ju att spela på, och för mig handlar det om att hitta ett exemplar som har bra träbitar och inte för mycket skavanker. Mekanik och mickar kan man alltid byta.
Akilleshälen brukar vara banden, som kan suga elefantballe på billiga instrument. Skrammel trots hög stränghöjd är inte kul.
X) Mest överskattat instrument/tillverkare?
Svårt att säga, men jag tycker att amerikanska instrument ger minst för pengarna.


Tillägg: Just det, det är här det passar bra med en bild. Gitarrerna fick också vara med, men de är inte lika billiga. :wink:

Bild
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Yamaha och Ibanez billigare yxor tycker jag personligen inte alls har något att sätta emot t.ex. en Olp.

Skulle, som många andra här på forumet tippa på att det mycket väl kan vara ett av märkena att tävla om most bang for the buck.

Förut har jag haft riktigt svårt att trivas med basar under 15k, men i dagsläget så finns det en hel del billigare basar under 10k som är riktigt nice att spela på.
Jag skulle kanske inte köpa dem, men skulle dagen komma då jag behöver frigöra någon krona och sälja iväg det jag har så skulle helt klart en OLP kunna vara ett alternativ.
Ligger väl runt 3 nya.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Ligger väl runt 3 nya.
Är de såpass billiga!? :shock: Då håller jag med om att de är bland de absolut mest prisvärda. Ungefär som Squier std. i byggkvalitet, men mer "avancerade" instrument på sätt och vis.

Tillägg: Här har vi förresten ett mycket intressant märke som enligt många är fenomenalt bra till priset. Jag har dock inte testat själv, men de ser onekligen mycket trevliga ut.

http://www.edgaraudio.eu/guitar/elbasar.htm

Distributören håller till i Bollnäs, och är en frekvent gäst på "rörplanket" hos GMF. Han är säkert medlem här också.

Tillägg 2: Javisst är han det. "Sustain", eller Sixten som han heter egentligen.
Senast redigerad av Makten den tis 05 jun 2007, 20:38, redigerad totalt 2 gång.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

OLP:s Tony Levin signature är nog en av de bästa "budgetbasar" jag personligen har testat. Har testat en och annan, annan OLP också och jag håller med Parkas där. Mycket prisvärda basar. Precis som många Squier, som verkligen har börjat hitta tillbaks till storformen på 80-talet.

Billiga Yamaha och Ibanez säger mig noll och ingenting.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Makten skrev:http://www.edgaraudio.eu/guitar/elbasar.htm

Distributören håller till i Bollnäs, och är en frekvent gäst på "rörplanket" hos GMF. Han är säkert medlem här också.

Japp. "Sustain" kallar han sig här har jag för mig.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Träffade herr sustain idag faktiskt, av en slump men ändå.
Det är tydligen apstruligt att ha att göra med de som tillverkar Bach-yxorna.
De byter modeller en gång i veckan och har lite och så med lagersaldot...

Det ska, som sidan säger, komma en 5str Thunderbird och även en 5str P-51:a.
Tror priserna på de skulle hamna strax under 3k.

Hosse här på forumet har en Bach Jazzbas om jag inte missminner mig, själv har jag inte känt på någon och Sixten hade inga hemma.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17236
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Yamaha gör ruggigt bra instrument för pengarna. Deessutom är de jämnare i kvalitén än många andra.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

lite svårt att jämföra en Squier med en Warwick.. hahaha

Kolla beggade basar.
Om du ska ha femma så är ingen bas under 10000:- att rekommendera. Oftast sunkiga H strängar.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Sustain
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: tis 26 sep 2006, 08:03
Ort: Bollnäs

Inlägg av Sustain »

Det är som sagt ganska struligt och segt att handla med Bach-gurorna.

Att de byter modell varje vecka är förstås "något" överdrivet :wink: , men för varje leverans från fabriken till distributören i Tyskland, vilket verkar ske med ett par månaders mellanrum, så kommer det till nya modeller och försvinner andra. Långa perioder saknas vissa modeller för att ev. dyka upp igen.
Det är alltså på det sättet en mycket märklig verksamhet, som jag inte begriper mig på. Jag förstår inte alls hur de resonerar...?
Som säjlare har jag ingen koll alls på hur framtiden ser ut.
Men, många modeller är så bra att man inte kan låta bli dem...

Just nu finns i alla fall följande basar att beställa.
- P51 i olackad Mahogny, osäker på vilka halskombinatioer.
- P-bas d:o.
- P51 Yellow 5-strängad. Ny. Mick av P-typ, splittad. Alkropp. (2.300:-)
- Jazzbas Special 4- och 5-strängade. Nu även klarlackade där 4:an har Lönnbräda. De lackade blir en smula dyrare.
- 4- och 5-strängad "Cirrus" med genomgående hals och dubbla passiva HB. Lägre priser. (3.100:-)
- 5-strängad bandlös Ergodyne-style, olackad resp. klarlackad Mahogny. Den olackade med Ebenholz-bräda, den lackade med hård Rosewood. Nya. Passiva P-/J-mickar. (2.900:-)
- 5-strängad T-bird-style, blanksvart lackad Mahogny med limmad hals och RW-bräda. Ny. Huvudet ser mer ut som Ibanez än som riktig T-bird. Dubbla passiva HB. (2.950:-)

Jag håller på att uppdatera hemsidan med bilder och övriga uppgifter.
För närvarande tar jag i princip hem basar endast på beställning.
/Sixten
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

marcbass skrev:lite svårt att jämföra en Squier med en Warwick.. hahaha
Svårt och svårt, det går väl utmärkt. Men det är kanske inte så rättvist att jämföra dem eftersom Warwick gör en helt annan sorts basar. :wink: Squier mot Fender är en vettigare jämförelse i så fall. 8)
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:
marcbass skrev:lite svårt att jämföra en Squier med en Warwick.. hahaha
Svårt och svårt, det går väl utmärkt. Men det är kanske inte så rättvist att jämföra dem eftersom Warwick gör en helt annan sorts basar. :wink: Squier mot Fender är en vettigare jämförelse i så fall. 8)

Det var nog ungefär precis så han menade...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Det var nog ungefär precis så han menade...
Ähum, det har du nog rätt i. :oops: :lol:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

En "vintage series" SX från tyskland enligt det jag vill ha i en bas. Annars ligger det en Squier JV pbas för ~3k på ishibashis ubox..
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

makten, vart är din precision? med plektrumskyddet av papp?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

macahan skrev:makten, vart är din precision? med plektrumskyddet av papp?
Nedmonterad och såld. Den var bara ett tillfälligt ihopplock. Och definitivt inte prisvärd. :wink:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

blackparkas skrev:Träffade herr sustain idag faktiskt, av en slump men ändå.
Det är tydligen apstruligt att ha att göra med de som tillverkar Bach-yxorna.
De byter modeller en gång i veckan och har lite och så med lagersaldot...

Det ska, som sidan säger, komma en 5str Thunderbird och även en 5str P-51:a.
Tror priserna på de skulle hamna strax under 3k.

Hosse här på forumet har en Bach Jazzbas om jag inte missminner mig, själv har jag inte känt på någon och Sixten hade inga hemma.
japp, besitter en mördarmaskin till jazz-bas. inget om man har ryggproblem. men oerhört bra bas för en billig peng. jag kan inte sluta hylla den.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Skriv svar