Guildbasar

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

GurraG skrev:En helt ovetenskapli gissning är att den "nedre" switchen kopplar mickarna direkt till utgångsjacket.
Japp, nu har jag kikat in i ormboet och resistansmätt.
- Nedre switchen kopplar mickarna direkt till utgången:
31 respektive 33 kohm på mickarna, 16,8 tillsammans parallellt.
- När mickarna går via volym/ton ormboet så får jag:
26,5 kohm på halsmick och 99,6 kohm (!) på stall. Båda tillsammans 23,2 kohm.
- Övre switchen kopplar in en konding i serie med halsmicken. Där av basbortfallet.

Så min splitswitch gissning vara bara nys:D
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

anli skrev:Just nu ät jag så glad i ljudet att inte kan tänka mig att byta.
Men vem vet, man kan ju beställa några DS-mickar i höst och prova.
Men nu vill jag bara spela... spela.
Det låter som att ett mikbyte är en riktigt dålig idé i det här fallet. Varför ändra ett vinnande lag, liksom. Fortsätt med att bara spela, fortsätt le!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Leker med tanken att byta monojacket till ett stereo, så när man vippar på switchen för att koppla förbi volym och tonkontroll så blir det stereo dessutom. Lättare att använda mitt Rick-O-sound anpassade pedalbord då. Full fräs från varje mick i var sin effektloop och försteg...
Det borde vara tänkt så egentligen. Har ju sett bilder då det står stereo mono vid den spaken.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Tycker den verkar perfekt som den är och definitivt ett bra(bättre?) alternativ till en Gibson EB3! Skitsnygg bas! Grattis!
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Jag bloggar vidare om Guilden:
- Fick "Guild guitars" boken, och vad hittade jag ganska snabbt... jo plektrumskyddet! En tidigare ägare verkar ha plockat den från en samtida elgitarr variant S-100! De har putsat till plektrumskyddet (tre lagers) för att det skall passa.
Då var det mysteriet löst. Boken verkar var riktigt bra och nördig.
- Fick ett elschema av en amerikansk guild starbass-II ägare, han rumspolare som var tekniskt begåvad ritade upp denna bild anno 1975:
Bild

Min skiljer sig en hel del från elschemat ovan, detta såg jag direkt:
- Inget motstånd på halsmicken vad jag kan finna (men varför sjunker motsåndet från 30 till 26 kohm när ton/vol härvan kopplas in?)
- Ett motstånd på 60-70 kohm på stallmick (förklarar 90 kohm med ton/vol läge).
- Ton och volym är kopplade EFTER mickväljaren. Därav det mystiska beteendet med volym och ton.
- Bypass switchen.

Funderar på att flytta ton och volym till original läge. Byta motstånd känner jag inte för direkt, tycker det låter så bra nu. Möjligen ändra bypassläget så att man kan köra via ton och volym men till ett stereouttag. Antagligen original om man har den spaken. Kanske gör jag om volym/ton elschemat till Rickenbackerstuk samtidigt.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Köp fenders rengörings kit om man ska göra det mer på riktigt

annars en trasa som är lätt fuktad med jätte jätte lite diskmedel, det är fulvarianten
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

Plektrumskyddet kommer inte ifrån en S-100, jag har en sån och plektrumskyddet ser ut så här:
Bild

på den gitarren så vänder den lilla switchen fas på främre micken, så får man ett schyyst plonkigt surfljud, kan det vara det den ska göra på basen också?
Bild
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ravens skrev:Plektrumskyddet kommer inte ifrån en S-100, jag har en sån och plektrumskyddet ser ut så här:
Bild

på den gitarren så vänder den lilla switchen fas på främre micken, så får man ett schyyst plonkigt surfljud, kan det vara det den ska göra på basen också?
Jo det finns en sådan variant, jag har sett det själv i Guild-bibeln ;)
Men den som du har är den vanliga,
Den lilla switchen på basarna brukar kallas "suck switch" då den kopplar in en konding i serie och ger ett basfattigt ljud från halsmicken (it sucks!).

Edit: schysst gura Raven!!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

ooohhh, den är så jävla bra, men jag ska nog till o sälja den för att finansiera fler basar :twisted:
Bild
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Fick tips om denna bild:
Bild
ganska lika min:
Bild
Hör hemma på en Gibson SG senare hälften av 60-talet. Ser exakt lika ut i formen fast med fler skruvhål?
Coolt med gåtor 8)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Har just moddat elektroniken i min Guild. Den var ju redan moddad innan, och jag har delvis återställt men infört lite nytt.
1. Volym och ton ligger före mickväljaren som det skall vara original.
2. minskat stallmickens motstånd en aning, 150 kohm till 70 kohm. Lite mer kräm. Samtidigt flyttat basreduceringssvitchen med den seriekopplade kondingen från halsmick till stallmick. Lite mer som Rickenbacker kan man säga. Valet är fritt!
3. Provade originalvarianten med 220 kohms motstånd i serie med halsmick men det sög. Full fräs är det som gäller.
4. Byter monojacket till ett stereo och kopplar om den andra switchen så man kan välja:
- mono med volym och ton
- stereo med raka rör från mickarna.

Det verkar verkligen lovande, har inte stereojacket än (i morgon?) men det kommer att bli kanon tror jag!

Bild
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17237
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Låter som en hit! Jag gillar att pula med elektroniken, det finns så mycket mer än parallellkoppling...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Det var nästan tur att den inte var helt original elektriskt, då hade man inte velat peta.
Det är ju otroligt kul att få till det precis som man vill ha det utan att behöva lägga till någon spak eller uttag.
Synd att det är så knepigt att få tag i lösa passiva komponenter (utan att beställa via GMF eller ELFA) numera när man vill experimentera. Thords finns ju inte längre i Uppsala. Entrådig kopplingstråd av olika färg vore inte så dumt heller...
Skulle vilja testa på kul med ett högre värde på kondingen (seriekopplad skär den väl mer bas eller?).
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Fick tag i stereojacket coh nu är Guilden färdig moddad... plockade bort 70 ohms motsåndet också.
Så jäkla kul att en kortskalig kompis med "Rick-o sound till min Rickenbacker 4001.
Helt annan karaktär när man testar effektbordet med Guilden i stereo. Möjligheterna blir nästan oändliga.
Det coola med switchen att det är så enkelt att få den normalt monokopplad med att bara peta på knappen.
Fler borde montera stereojack ;)... Jazzbas borde varen bra kandidat. Samt seriekopplad konding på stallmicken!
Bra ide jag fick... tror jag skall testa det på min jazzmudbucker.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Skriv svar