Guildbasar

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Guildbasar

Inlägg av anli »

Den minnesgode och tålmodige läsaren av mina inlägg kan säkert erinra sig att undertecknad suktat efter Gibson EB3 ganska länge.
Nu har jag gjort ett lappkast och dealat till mig en kortskalig Guild JS-2 -73:a (enligt tillverkningsnummer säljarens uppgift). Den har figuerat på Twangs annonser i vintras, inte världens lättsåldaste. Den ser verkligen spännande ut då den har plektrumskydd (som ser orginal ut?) och stall från modellerna efter?
Antingen är det en väldigt ovanlig modell eller ett hoplock. Spelar inte så stor roll, det lär bli spännande att hämta den på bussgodsterminalen.
Det är inga jätte pengar i alla fall.
Guild verkar vara beryktade för att slänga ihop basar efter vad som råkade finnas i fabriken, den aktuella katalogen var inte ett absolut rättesnöre.
Tyvärr inte Hagströms mickar utan Guilds egna. Fast de kanske är ok också.
Nån som kan Guild basar kan väl ge lite input.
Jag ser fram mot att provspela, undersöka och posta bilder ;)
Senast redigerad av anli den tor 07 jun 2007, 19:56, redigerad totalt 1 gånger.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Aha... upptäckte nyss vad spakarna var till för. Kolla denna bild på en annan 73:a (utan plektrum skydd och vanliga stallet)
Bild
Mickväljare, splitswitch (coolt!) och... TA TA.. Stereo/mono omkomplare!
Här är annons bilden på mitt ex:
http://www.vendolin.se/Bigpicpop.asp?An ... tled-2.jpg
Det värmer en gammal Rickoman, ännu en bas att koppla in i rick-o-sound-pedal-ormboet jag har :D
Har letet och letat men inte hittat kopplingschemor på nätet. Beställde dock "Guild Guitars" av Hans Moust. Hoppas den boken kan ge lite matnyttigt.
Snälla Bussgods, gasa på!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Alltså snälla, säg att det där inte är original plektrumskydd!
Det såg lite... konstigt ut om man kollar formerna gentemot basen.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

blackparkas skrev:Alltså snälla, säg att det där inte är original plektrumskydd!
Det såg lite... konstigt ut om man kollar formerna gentemot basen.
Tyckte jag med först, men kollar man lite på nätet så har Guild lite lustiga skydd. Men som sagt, jag har ingen aning.
Den senare p302 hade stallet i alla fall:
Bild
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Den var läcker!!!
Eller ja, den med!
Hade jag gillat kortskaligt hade det nog blivit en Guild!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

blackparkas skrev:Den var läcker!!!
Eller ja, den med!
Hade jag gillat kortskaligt hade det nog blivit en Guild!
Den sista bilden är en långskalig senare variant. Fanns både bandlös och vanlig.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Den var ju hur ball som helst!

Bild

Visserligen är plektrumskyddet lite märkligt, men vafan.

Tillägg: Det ser ut att vara väldigt lurig stringspacing dock. Men det är nog en justeringsfråga.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Makten: Utveckla det där med "stringspacing"? Tycker du stallet är för brett till halsen eller?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jadu, den var långskalig den den rackarn!
Härligt!
Säg till om du hittar en så´n, bandlös går prima!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Ser ut som att A-strängen och G-strängen sitter lite långt "ner/höger", men kan bara vara kameravinkeln eller nått.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

anli skrev:Makten: Utveckla det där med "stringspacing"? Tycker du stallet är för brett till halsen eller?
Om du kikar vid halsen så ser A och D ut att sitta lite för tätt i förhållande till de övriga. Dessutom är E och G rysligt nära greppbrädans kant.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Makten skrev:
anli skrev:Makten: Utveckla det där med "stringspacing"? Tycker du stallet är för brett till halsen eller?
Om du kikar vid halsen så ser A och D ut att sitta lite för tätt i förhållande till de övriga. Dessutom är E och G rysligt nära greppbrädans kant.
Höhö.. ser nästan så ut på bilden. Sanningen lär visa sig i dag, ty basen har anlänt till bussterminalen. Ack denna spänning!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

E-strängen ser väl ändå ut som vanligt ungefär, men det kanske är skillnad på Squier... :D
Det kan vara kameravinkeln också.

Men visst ser det tätare ut mellan A och D.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Vad kan gå fel? Kort skala, limmad hals, mahogny och humbuckers. Bara att gratulera. Tror den där är ett klart värdigt alternativ till en EB-3. Mudbuckerbas har du ju redan en. Kom plektrumskydden '73 tro?

http://www.vintagebass.com/thedudepit/s ... hp?t=29159
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ok, är ni redo!
Basen dök upp idag proffsigt packad i kartong, jag stämde upp den och justeringen var perfekt. Intonation och stränghöjd. Halsen rak och fin. Strängarna är justerabara i sidled! Altså inget problem.
Halsen ser låång ut trots den korta skalan.. måste mäta :)
Kopplade in den och ett härligt ljud strömmade ut. Mudbucker fast lite fastare och mer kontrollerat. Blir inte klok på stereofunktionen än, måste testa mer. Split grejen fattar jag inte heller... men det är så mycket på en gång just nu.
Kanonfinbas och jag är jättenöjd! Måste ner och testa mer...
Förresten hur gör man rent en bas bäst?

Bild
Allt ser väldigt blankt ut som fotas på verandan... den är matt!

Bild

Bild

Bild

Åsså serienummret:
Bild
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Kool som attan! Vad är det för två skruvar bakom stallet? Har det suttit nån kåpa där eller?
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Vad ska du ha för den? 8)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

precision65 skrev:Kool som attan! Vad är det för två skruvar bakom stallet? Har det suttit nån kåpa där eller?
Misstänker ursprungshålen för det stall som skall sitta på JS-2 basar:
http://www.vintageguitars.org.uk/guildJSBass.php
Men det ser inte ut att ha suttit nåt sånt stall om kan kikar under det nuvarande stallet. konstigt.

"Stereomkomplaren"blir jag inte klok på. Nåt stereouttag är ju inte jacket. Men vippar på brytaren så kopplas volym och ton bort och det låter mycket högre? Det som jag tror e splitspaken gör ljudet lite nasalare. Tror jag... jag blir snurrig i värmen :D
Jag behöver kopplingsschema eller så får jag rita ett efter ormboet.

Edit: har kollat nogrannare och ser att stallet absolut är bytt.
Misstänker starkt att en tidigare ägare ville ha det nya antagligen bättre stallet, som tillsammans med ett plektrumskydd gör den ännu mer EB3-lik
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Grattis till ett bra köp! I mina ögon är de där Guild-basarna, och gitarrerna också för den delen, snyggare än Gibsons SG-varianter (som jag också gillar). För att uppnå ett verkligt nirvanerande basljud återstår nu bara för dig att förse basen med dubbla Darkstars... ;)
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16204
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Snyggt anli! Verkar som du fått tag på nåt riktigt kul. Origirnal eller inte?! En supercool bas!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Skitcool! Nu har du två basar jag är avundsjuk på.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Kul var ordet!
Har testat lite mer och uj vad schysst basljud det kommer ur gamlingen. Kanon med de rounds som sitter på.
Från tokfet till mer genomträngade mellanregister... ända till ganska nasal diskantig ton.
En bas som är lika variabel som Ricken fast fetare karaktär.
Rattar på pottar och vickar på strömbrytare. Väldigt egen koppling:
- De respektive mickarnas tonkontroller påverkar även den andra micken en hel del.
- Sen är det Gibsonkoppling på volymerna, drar man en i botten så tystnar båda mickarna.
- Övre lilla switchen verkar var en basdämpare av nåt slag... vol och ton kopplas bort, men det händer nåt när man väljer mickswitchen.
- Med nedre switchen kopplas vol och ton bort, ljudet ökas kraftigt och ändrar karaktär. man kan välja respektive mick eller båda med mickvalswitchen.

Vore guld med ett kopplingsschema... hur det är tänkt i orginal!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Ett tips: Dudepit har ett dedikerat Guild-forum. Därigenom kan du säkert få fatt i kopplingsschema. Kanske kan du också tänkas vara intresserad av den här renoverings-/uppgraderingstråden: http://www.vintagebass.com/thedudepit/s ... hp?t=29159 (själv är jag småsur för att ljudfilerna i tråden inte går att spela på min mac. Det är något som gör att putfile.com inte kommer överens med min dator, oavsett webbläsare. Grrr.)

Kul att du gillar basen förresten! Finns få saker som kan göra en så nöjd och glad som ett bra musikrelaterat inköp.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Just nu ät jag så glad i ljudet att inte kan tänka mig att byta.
Men vem vet, man kan ju beställa några DS-mickar i höst och prova.
Men nu vill jag bara spela... spela.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

En helt ovetenskapli gissning är att den "nedre" switchen kopplar mickarna direkt till utgångsjacket.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Skriv svar