p-bas projekt

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

p-bas projekt

Inlägg av Diesel »

Är sugen på att sätta ihop en P-bas av olika delar och ha som backup bas, men skulle vilja ha dels smakråd och tips på vad man skulle kunna ha för grejor på den. Har en idé men skulle vilja höra lite förslag först
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

En detalj som är bra att tänka på är att alla Fender- och Squier-delar inte passar ihop. Japanska Fender-reissues har andra mått än amerikanska. Vissa Squiers har liiiite annan mensur, och så vidare. Det går alltså inte att dra ihop vilken kropp och hals som helst! Antagligen gäller det bussningshål för stämmisar, stallskruvar, med mera.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Halsen funderar jag på att fråga BBQ vad han ska ha för att bygga och om han kan/vill bygga den som jag vill. För då går de ju få den passa exakt..

Basen ska sen andas rock kan jag också nämna :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Jag vill också ha ett P-bas projekt!

Så här har jag tänkt. Jag har en jv p-hals lönn som är avbandat. Finns iofs ingen logga kvar så det är bare jag som vet det är en jv. Den borde kunna slipas, oljas med någon mörk olja eller motsvarande (tycker inte om lönnhalsar) och bandas om. Piece of cake

Sen kommer kroppen och där vill jag ha nått liknande denna.


Bild


Ursnygg tycker jag men 1920 Euro++.....
Enda skillnaden är att jag vill ha mono-rail bridge. Mono-rail är ju inte särskild retro men jag tycker ändå det passar till en lite minimalistisk look.

Elektronik: Så enkelt som möjligt, passivt såklart och en volymkontroll räcker i och med att jag sällan rör tonkontrollen. (iofs är det sällen jag rör volymkontrollen men nåt måste man väl ha å vrida på).
Perfekt med en bas som bara låter på ett sätt bara den låter bra. ”Plug and play” i motsätning till schackbasen som enligt några har en liten dator inopererad. :wink:

Barbequevillage, ville det inta vara snyggt med din logga på nåt sånt…… snälla…..
när passar det att jag skickar halsen?
:D
Skriv svar