Billig bas

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Peter123
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 18:53

Billig bas

Inlägg av Peter123 »

tjena! Ska ut och turnera lite varstanns i landet i sommar med mitt band. Jag har redan en ibanez gsr 200bk. Nu behöver jag en få tag på en billig bas för mellan 1200-2500. Anledningen till detta är att jag kan behöva ha en backup bas. Någon som har ett bra tips på märke?. Kikade lite på en squire by fender för 2500,är den nåt att ha?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Fråga vår nyanlände budgetkonnässör Makten, han har många tips om vilka som är bra och hur man gör dem ännu bättre!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

BarbequeVillage skrev:Fråga vår nyanlände budgetkonnässör Makten, han har många tips om vilka som är bra och hur man gör dem ännu bättre!
:lol:

Jadå, jag har massor av tips. Det första är att hitta en bas som låter bra akustiskt. Det kan vara nästan vad som helst. Svårt att veta utan att prova, eftersom olika exemplar låter olika.
Vill man hålla sig inom så låg budget som möjligt så bör mekaniken vara okej så att man slipper byta den. Därför skulle jag hålla mig borta från t ex Squier Affinity, som har pruttstämmisar. Squier Standard är däremot helt ok.
Vidare är det viktigt att bandjobbet är bra. Be återförsäljaren att justera basen till den stränghöjd du gillar, så märker du om det funkar eller inte, INNAN du köper den.

Vad du ska leta efter när det gäller märke är väl mest en smaksak. Kolla in Yamaha, Ibanez, Squier och om du vågar J&D. :wink:
Det finns guldkorn där man minst anar det.

Köper du begagnat så finns det förstås mer att välja på, men det är sällan man ser några vettiga basar för under 2500:-, konstigt nog. Budgetinstrument säljer folk sällan, och finare instrument ligger oftast högre i pris. Japanska 80-talsinstrument är i regel mycket välbyggda och klår många nya amerikanska, trots lågt andrahandsvärde. Aria Pro II är ett bra exempel på detta. Observera att dessa basar ofta har 32" mensur, om det nu har någon betydelse.

Tillägg: Jag glömde ju Bach igen!
http://www.edgaraudio.eu/guitar/elbasar.htm

SX är ett annat budgetmärke som brukar få bra kritik. Jag har själv varken testat Bach eller SX.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Samuel
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 18:23
Ort: Göteborg

Inlägg av Samuel »

bach!?

basarna ser ju råfina ut, någon som testat? varför så billiga?
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

OLP kan också vara ett alternativ. Fruktansvärt bra budgetbasar.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Lyssna på Svarte Jack.
Olp är det som gäller i den prisklassen!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Kolla in Texas, har en jazzbass jag bandat av. Förvånadsvärt bra för den ynka slanten de kostar.
Men det finns säkert också många dåliga exemplar antar jag.
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
Rocket_D
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 14:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Rocket_D »

Samuel skrev:bach!?

basarna ser ju råfina ut, någon som testat? varför så billiga?
Jag ställer samma fråga...Någon som testat Bach? Gilla att dom har telebas kopior till inget pris alls. Men hur låter dom?
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag har testat en Bach och tycker den känns som många andra billiga instrument, dom känns billiga helt enkelt. Så byter man ut det man brukar höra att man ska byta ut på billiga instrument så... ;)


Btw, dom brukar vara billigare på tyska ebay också.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hosse här på forumet har Bach.
Sustain här på forumet SÄLJER Bach.
Sök på Bach här på forumet så kommer säkert någon av de trådar där de talar om bach upp.

Mickarna är väl den stora svagheten efter vad jag förstår, men släng på en hyffsad ersättare så bör det kunna låta rätt trevligt, mahognykropp är det på många av Bachbasarna.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

blackparkas skrev:Hosse här på forumet har Bach.
Sustain här på forumet SÄLJER Bach.
Sök på Bach här på forumet så kommer säkert någon av de trådar där de talar om bach upp.

Mickarna är väl den stora svagheten efter vad jag förstår, men släng på en hyffsad ersättare så bör det kunna låta rätt trevligt, mahognykropp är det på många av Bachbasarna.
håller inte med dig Knedy :wink: . mitt Bach-ex är oerhört trevligt. men jag har faktiskt inte bytt några delar ännu (snart ett år sen jag köpte), och särskilt mickarna är mycket mycket bang for the buck. stämmisarna börjar glappa lite nu, men det är lätt åtgärdat.

Så, kika på Bach innan du bestämmer dig!
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

Jam säljer ett märke av basar som heter SX, dessa har väldigt gott rykte bland bassister i USA. Har provspelat ett par av dessa och de skiftar lite i kvalite, fretwork var väl det som stack ut mest, men om man inte är rädd att göra lite jobb själv så verkar 2495:- inklusive hardcase vara en bra deal.
Bild
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Billig bas

Inlägg av Geddan »

Peter123 skrev:tjena! Ska ut och turnera lite varstanns i landet i sommar med mitt band. Jag har redan en ibanez gsr 200bk. Nu behöver jag en få tag på en billig bas för mellan 1200-2500. Anledningen till detta är att jag kan behöva ha en backup bas. Någon som har ett bra tips på märke?. Kikade lite på en squire by fender för 2500,är den nåt att ha?
Kryllar av bra instrument för de pengarna.
De flesta redan nämnda. Jag testade en Jazzbas av märket Shine
som jag skrev i en annan tråd.
Otroligt prisvärd. 2´000 spänn!
Annars har BBQ en schysst bas till salu som jag tror du får till ett väldigt överkomligt pris.

Det jag testat och blev rejält missnöjd med i prisklassen var en Squire Jazz.
Inte nya vintagemodellen.
Halsen behövde justering 2 ggr i månaden
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Re: Billig bas

Inlägg av the_great_alfonzo »

Geddy_Lee skrev:
Peter123 skrev:tjena! Ska ut och turnera lite varstanns i landet i sommar med mitt band. Jag har redan en ibanez gsr 200bk. Nu behöver jag en få tag på en billig bas för mellan 1200-2500. Anledningen till detta är att jag kan behöva ha en backup bas. Någon som har ett bra tips på märke?. Kikade lite på en squire by fender för 2500,är den nåt att ha?
Kryllar av bra instrument för de pengarna.
De flesta redan nämnda. Jag testade en Jazzbas av märket Shine
som jag skrev i en annan tråd.
Otroligt prisvärd. 2´000 spänn!
Annars har BBQ en schysst bas till salu som jag tror du får till ett väldigt överkomligt pris.

Det jag testat och blev rejält missnöjd med i prisklassen var en Squire Jazz.
Inte nya vintagemodellen.
Halsen behövde justering 2 ggr i månaden
Ja shine är ett bra märke, har själv en sådan, en träig sak som fakitks tlåter helt underbart!!! Den gick iuförsej på 4000 men det är ju ett bra märke!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Billig bas

Inlägg av Geddan »

the_great_alfonzo skrev:
Geddy_Lee skrev:
Peter123 skrev:tjena! Ska ut och turnera lite varstanns i landet i sommar med mitt band. Jag har redan en ibanez gsr 200bk. Nu behöver jag en få tag på en billig bas för mellan 1200-2500. Anledningen till detta är att jag kan behöva ha en backup bas. Någon som har ett bra tips på märke?. Kikade lite på en squire by fender för 2500,är den nåt att ha?
Kryllar av bra instrument för de pengarna.
De flesta redan nämnda. Jag testade en Jazzbas av märket Shine
som jag skrev i en annan tråd.
Otroligt prisvärd. 2´000 spänn!
Annars har BBQ en schysst bas till salu som jag tror du får till ett väldigt överkomligt pris.

Det jag testat och blev rejält missnöjd med i prisklassen var en Squire Jazz.
Inte nya vintagemodellen.
Halsen behövde justering 2 ggr i månaden
Ja shine är ett bra märke, har själv en sådan, en träig sak som fakitks tlåter helt underbart!!! Den gick iuförsej på 4000 men det är ju ett bra märke!
Den på Skanstorget i Gbrg sa han att jag kunde få ta hem för 2´000.
Lät som att han ville bli av med den, för jag tyckte P-basarna verkade ligga på strax under 3.
Jazzbasen inte bara lät bra och var skön att spela på, den var riktigtsnygg oxå.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar