Bygga en BEAD...

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Bygga en BEAD...

Inlägg av Billy »

Jo, jag ska ju bygga en bas som projektarbete och den ska vara färdig till jul så jag har börjat att spåna lite smått.

Om jag ska bygga en bas som jag ska stämma i BEAD, vad ska jag tänka på? Vilka halsar pallar trycket? Det är meningen att jag ska bygga kroppen ifrån scrach och köpa en hals till.

Mvh Ralle
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Om du är van vid "vanliga" femmor så kan du utan problem utgå från en vanlig fyra och anpassa den en smula bara. Det kan vara fördelaktigt att välja en längre mensur, men inte nödvändigt. De flesta femsträngade basar har trots allt 34", och det funkar.
Annars behöver du inte bry dig om vad halsen "klarar" egentligen. Tjockare strängar ger i det här fallet inte mer dragkraft, eftersom du stämmer den lägre. Den totala påfrestningen blir alltså ungefär samma som hos en vanlig fyra (om du väljer vettig strängtjocklek alltså).
Sadeln behöver filas för grövre strängar, och eventuellt kan du behöva lite mer justeringsmån för intonation. Annars är det som vilken bas som helst. :)
Men, snackar vi ljud så kan det nog vara vettigt att välja en redig hals om du vill få stuns i botten. Grova strängar har stor massa, och en tung bas ger oftast mer sustain och funkar bättre för nedstämt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Re: Bygga en BEAD...

Inlägg av calif de funk »

Billy skrev:Om jag ska bygga en bas som jag ska stämma i BEAD, vad ska jag tänka på?
Mvh Ralle
Att du har rätt sett strängar till den t.ex :D. Sorry Billy, jag menar inget illa, kunde bara inte låta bli när det såg ut sådär som ett öpet mål (ja vet att jag framstår som en elak idiot...), men rätt svar får du säkert av EA eller BBQV.
Lycka till och uppdatera oss :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Okej!

Mensuren kommer att bli 34". Kommer att köra på .130 - .065.
Jag ska ju liksom köpa en hals, har du några mera handfasta tips? Har bla. kollat på en lönn/lönn P-hals ifrån GMF. Om jag har förstått det rätt så ska jag alltså satsa på ett tungt trä i kroppen för att få ut så mycket botten som möjligt? Nått stall med lite större "intonationsmöjligheter"?
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Re: Bygga en BEAD...

Inlägg av Billy »

calif de funk skrev:
Billy skrev:Om jag ska bygga en bas som jag ska stämma i BEAD, vad ska jag tänka på?
Mvh Ralle
Att du har rätt sett strängar till den t.ex :D. Sorry Billy, jag menar inget illa, kunde bara inte låta bli när det såg ut sådär som ett öpet mål (ja vet att jag framstår som en elak idiot...), men rätt svar får du säkert av EA eller BBQV.
Lycka till och uppdatera oss :wink:
Hehe, det är lungt, även om jag inte skriver så mycket i alla trådar så vet jag nog vad du går för :P Jo, det vore kul om nån av byggarna kunde lägga en liten kommentar också!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Billy skrev:Okej!

Mensuren kommer att bli 34". Kommer att köra på .130 - .065.
Jag ska ju liksom köpa en hals, har du några mera handfasta tips? Har bla. kollat på en lönn/lönn P-hals ifrån GMF. Om jag har förstått det rätt så ska jag alltså satsa på ett tungt trä i kroppen för att få ut så mycket botten som möjligt? Nått stall med lite större "intonationsmöjligheter"?
Kroppen behöver ju inte vara genuint tung, men det kanske inte är någon vits att leta efter en som är lätt.
En P-hals av lönn blir säkert skitbra. De brukar vara ganska grova.
Angående intoneringsmöjligheterna så duger nog det mesta också, bara du inte väljer något obskyrt stall med små marginaler, typ Rickenbacker eller liknande. Ett vanligt Fenderstall bör funka bra.

Tillägg: Ett lite fetare stall kan nog vara vettigt emellertid, om du vill slippa skorr och sånt. Typ Badass eller liknande. De har väldigt gott om justeringsmån när det gäller intonation dessutom.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Jo, somsagt så ska jag bygga kroppen ifrån scrach, och har tillgång till det mesta i träväg, så nått förslag på träslag skulle inte sitta fel. Något som är lättarbetat och låter fett. Nej nått ric-stall blir det inte, har bråkat tillräckligt med det jag redan har. :P

Detta stall hade jag tänkt mig :
http://shop.gmf.se/product.htm?product_ ... arch_page=
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Makten skrev: Kroppen behöver ju inte vara genuint tung, men det kanske inte är någon vits att leta efter en som är lätt.
Jasså? Jag hade däremot en Tobias Growler 5-a (BEADG) med kropp i Swamp Ash, hela basen vägde 3.7kg och det var inga fel på den på något sätt. Tvärtom, den var väldigt bra. Jag sålde den pga ändrade preferenser angående aktiv elektronik. Inte ens min gamla Leduc 6-a vägde mera än 3.8kg och den var helt underbar. Den sålde jag för jag insåg att mera än fyra strängar var helt enkelt för mycket för min del (gäller Tobyn med).
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

det är mycket at tänka på men Makten har förklarat det rätt så bra i grova drag….Jag tycker att kalif var på rätt spår också- köp bra strängar så blir du gladare när du hör första tonerna…
Satsa på en rigid hals och AKTA FINGRARNA!!!
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Hehe, vill ju inte råka kapa nått finger, då kan man ju inte testspela sen :P
Kommer köra på Elixirs, DRs, eller D'addarios.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

calif de funk skrev:
Makten skrev: Kroppen behöver ju inte vara genuint tung, men det kanske inte är någon vits att leta efter en som är lätt.
Jasså? Jag hade däremot en Tobias Growler 5-a (BEADG) med kropp i Swamp Ash, hela basen vägde 3.7kg och det var inga fel på den på något sätt. Tvärtom, den var väldigt bra. Jag sålde den pga ändrade preferenser angående aktiv elektronik. Inte ens min gamla Leduc 6-a vägde mera än 3.8kg och den var helt underbar. Den sålde jag för jag insåg att mera än fyra strängar var helt enkelt för mycket för min del (gäller Tobyn med).
Läs igen. Jag påstod aldrig att det är dåligt med lätta basar. Däremot tror jag att det är färre fördelar med lätt vikt ju lägre man stämmer basen. :roll:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Makten skrev:
calif de funk skrev:
Makten skrev: Kroppen behöver ju inte vara genuint tung, men det kanske inte är någon vits att leta efter en som är lätt.
Jasså? Jag hade däremot en Tobias Growler 5-a (BEADG) med kropp i Swamp Ash, hela basen vägde 3.7kg och det var inga fel på den på något sätt. Tvärtom, den var väldigt bra. Jag sålde den pga ändrade preferenser angående aktiv elektronik. Inte ens min gamla Leduc 6-a vägde mera än 3.8kg och den var helt underbar. Den sålde jag för jag insåg att mera än fyra strängar var helt enkelt för mycket för min del (gäller Tobyn med).
Läs igen. Jag påstod aldrig att det är dåligt med lätta basar. Däremot tror jag att det är färre fördelar med lätt vikt ju lägre man stämmer basen. :roll:
Nåja, även om du inte tror så förstog jag ditt inlägg. Jag håller bara inte med dig. Hoppas du fattar att det har inte med dig som person att göra.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

calif de funk skrev:Nåja, även om du inte tror så förstog jag ditt inlägg. Jag håller bara inte med dig. Hoppas du fattar att det har inte med dig som person att göra.
Självklart. Bild
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Makten skrev:
calif de funk skrev:Nåja, även om du inte tror så förstog jag ditt inlägg. Jag håller bara inte med dig. Hoppas du fattar att det har inte med dig som person att göra.
Självklart. Bild
Kul.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

En P-bashals klarar definitivt av jobbet. Jag instämmer med Makten i de positiva erfarenheterna av tunga kroppar, även om det snarare är frågan om hårda träslag. Hårt och tungt sammanfaller ju ofta, utom just i fallet swamp ash som är hårt men lätt... 35"-mensur är att föredra, men inte nödvändigt. Däremot skulle jag rekommendera genomgående strängar. Av nå'n anledning känns B-strängar tightare och låter bättre om de går genom kroppen.

Köp en P-bashals, gör kroppen av swamp ash och dra strängarna igenom kroppen. Se'n är du hemma!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar