Vintage bas -med bilder!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Vintage bas -med bilder!

Inlägg av the_great_alfonzo »

Hallå där, fick idag tag på en ny bas, en eb-0 kopia, en så kallad kazuga. Jag fick den aalltså alldeles gratis av en viss basist man känner, eftersom att den bara låg i hans källare och samlade damm. Iallafall, så började jag och min bror(vi fick den tillsammans) med att banda av eländet, gick riktigt lätt faktiskt, eftersom att tidigare ägaren, som haft den sen 70-talet, faktiskt hade bandat av den tidigare, och sen bandat på den igen. Så det var i stort sett bara att dra bort banden, dock så ska den sandpappras och bli finare senare. Men sen började vi även att dra den med sidorna längs trottoarkanten tills det blev åtminstone blev lite relic över den! Det gick helt OK faktiskt, gick även loss på den med rundfil sen också, och det gick ju bra. Men jag undrar om man bör göra nåt med den, eftersom att lacken är borta så är den väl känslig mot fukt nu? Så vad gör man? Det var alltså riktigt grov relic, ända in i trät, rakt genom allt vad lack heter!
För övrigt sjukt soft bas. Förutom att stämmisarna är paj(Varje gång man bänder en sträng så stämmer den ner) Och att det är lite krux med rattarna, så känns det ändå som att den är rätt välbevarad för att vara en så gammal sak, 2-3 små märken på kroppen, och en liten skråma uppe på huvet.

HOh Här har ni bilderna!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av the_great_alfonzo den sön 10 jun 2007, 11:21, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag säger som Lena Ph... Det gör ont!

Jag tycker att du och din bror har tänkt lite galet. Att ge sig på att relica en stackars oskyldig bas (även om det är en skruttbas)... Dessutom måste det väl finnas lämpligare objekt att banda av än en EB-0? Kan en shortscale mudbuckerbas verkligen låta bra som bandlös?

Nåja, nog kritiserat från gnälliga gamla gubbar! För att bevara träet och hindra det från att ta ytterligare skada så bör du behandla det på nå't sätt. Klarlack är ett alternativ, men det ser kanske lite märkligt ut... Mitt förslag är att olja in de trärena partierna med linolja eller nå'n träolja. Ljudmässigt spelar det ingen roll och värdet på basen lär inte sjunka mycket lägre...

Lägg på ett rejält lager olja och låt kroppen suga i sig en stund, du ser när ytan blir torr. På't igen! När den inte suger åt sig mer så torkar du av överskottet med en mjuk trasa. Se till att blöta trasorna och lägga dem i en plastpåse när du är klar, olja och terpentin självantänder lätt, särskilt i det här vädret!

Du behöver inte spä ut oljan, den ska inte tränga in så långt i träet. Det du behöver är ett skyddande lager på ytan. Om ni har slagit flisor ur kroppen, eller om det finns sprickor i den, så bör ni pilla bort löst trä först och vara extra generösa med oljan just där. Om träet börjar falla sönder så är det vid sån'a ställen.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

BarbequeVillage skrev:Jag säger som Lena Ph... Det gör ont!
+1

Att dra den mot asfalten var en väldigt dålig idé tycker jag det ser ut som. :( Likaså avbandningen. Bandlös kortskalig är inte särskilt kul.
Ska den fortsätta att vara bandlös så bör du fylla skårorna med något, för annars kommer träet där att "sjunka ihop" och du får missljud lite överallt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Taran
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: lör 10 feb 2007, 13:51

Inlägg av Taran »

Tycker det ser ut som att du behöver slipa greppbrädan innan du oljar, så du får en jämn och fin yta.
Funky Feeling.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

snyft
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

:D 8) Ja man måste ju hålla med om att relicen ser rätt förskräcklig ut på vissa ställen, mne i övrigt tycker jag den är grymt cool, och relicen kommer ju förhoppningsvis bli lite mer goodlooking med tiden! Måste även byta mickar, dom som sitter ju funkar ju iuförsej(typ) men rattarna potarna är ju helt väck, så såna får man ju också fixa nya, och så gillar jag helt enkelt inte mickarnas ljud heller, så funderar nästan på att sätta dit min texas jazzmick, fast då måste man fixa ett helt nytt hål och det har inte jag några redskap till... Sen att en jazzmick skulle se skitful ut på den kan ju inte hjälpas, kanske att man skulle kunna sätta en kåpa på den :? ? har även satt på ett fingerstöd ovanför strängarna för Extra Vintage Känsla :D 8)
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Precis en sån var min första bas som jag sen sålde för inga pengar alls.. Vemod.
Skriv svar