Sadowsky?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Sadowsky?

Inlägg av Bootzy »

Har hittat en begagnad Sadowsky RB5 och har länge suktat efter en sådan. Detta suktande är till största delen baserat på ljudklipp, tester i basporrtidningar och för många timmar på Talkbass forumet... Jag har testat en MV5 på Bass Gallery i London för många år sedan och har inget bestående minne av den mer än att jag minns att jag gillade den.

Jag vet att någon/några av er ägt Sadowsky, andra av er har säkert testat. Vad är ert intryck av dessa basar?

Jag har den "on hold" tills på tisdag, så det vore kul att höra några av era intryck innan jag slår till.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Har tidigare äget en Sadowsky NYC Modern 5 som var min enda bas i 10 års tid. Enligt min erfarenhet så är den något av det mest välbyggd jag hållt i och den låga strängen låter fantastiskt bra. Absolut inget att klaga på utan topp kvalitet rakt igenom.

Även om jag numera enbart kör 4 strängar och passivt så skulle jag utan tvekan välja en sadowky om jag skulle behöva en 5 strängad igen.

Dessutom är Roger väldigt hjälpsam om man mailar o.s.v.

Säger bara KÖP!!!
Senast redigerad av groovyjr den sön 10 jun 2007, 21:22, redigerad totalt 2 gång.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

groovyjr skrev:Har tidigare äget en Sadowsky Modern 5 som var min enda bas i 10 års tid. Enligt min erfarenhet så är den något av det mest välbyggd jag hållt i och den låga strängen låter fantastiskt bra. Absolut inget att klaga på utan topp kvalitet rakt igenom.

Även om jag numera enbart kör 4 strängar och passivt så skulle jag utan tvekan välja en sadowky om jag skulle behöva en 5 strängad igen.

Dessutom är Roger väldigt hjälpsam om man mailar o.s.v.

Säger bara KÖP!!!
Det var precis vad jag ville höra! Tack, jag återkommer med lite bilder när den har anlänt.

Ha det gott!
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

By the way vilken modell är RB5? Är det en av de nya Metro eller?
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

groovyjr skrev:By the way vilken modell är RB5? Är det en av de nya Metro eller?
Nej, det är från de första som hette "Tokyo" och som senare blev "Metro".

Den har fullstor kropp och Badass-stall som sitter på dessa i orginal. Den har askkropp, lönnbräda och '59 bursten. Jag tror dock att jag kommer att sätta på ett tortoise p-skydd på den istället för det vita den har nu. VTC, vintage tonkontrollen kommer nog också att åka på...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Antar att den inte är till salu i Sverige, men får man fråga vad den kostar?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

blackparkas skrev:Antar att den inte är till salu i Sverige, men får man fråga vad den kostar?
Undrade precis samma sak. Har själv varit sugen men jag har aldrig hittat någon i sverige och att att köpa en bas för 20000+ utan att provspela har tagit emot.
Bild
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

Ravens skrev:
blackparkas skrev:Antar att den inte är till salu i Sverige, men får man fråga vad den kostar?
Undrade precis samma sak. Har själv varit sugen men jag har aldrig hittat någon i sverige och att att köpa en bas för 20000+ utan att provspela har tagit emot.
Jag hittade äntligen en i japan, i Ishibashis U-box. Med frakt och tullavgifter landar den på lite över 12000:-. Vilket känns mer överkomligt än mycket annat man lagt pengar på...

Jag har köpt några basar under åren från staterna och av märken som jag aldrig provat men hört mycket bra om, Modulus Q5, Lakland 55-94 mm...
Visst är det så att jag inte gått med någon vinst (milt uttryckt...) på dessa affärer, men det har jag aldrig gjort med saker jag provspelat och köpt i sverige heller... Men visst känns det bättre att provspela innan man köper.

Fan, att man aldrig lär sig... :wink:
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

Herregud!
För 12000 så är det bara att köpa om den om den har features som du gillar.

Du lär ju kunna ta igen de pengarna lätt om du beslutar för att sälja den i sverige senare.
Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

Förlåt, men vad är Ishibashis U-box?
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

Men hallå!
Vi kan ju inte bara avslöja alla våra skattkistor fyllda med billiga high end basar som vi spenderat miljoner timmar på Talkbass för att få tillgång till :)
Bild
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

GrafZeppelin skrev:Förlåt, men vad är Ishibashis U-box?
Det är en avdelning med begagnade prylar, på en japansk musikhandlares sida kolla här:http://www.ishibashi.co.jp/u_box/

Bocka i rutan som visar en elbas och tryck på search, så ser du vad dom har för begagnade basar.
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

Ravens skrev:Men hallå!
Vi kan ju inte bara avslöja alla våra skattkistor fyllda med billiga high end basar som vi spenderat miljoner timmar på Talkbass för att få tillgång till :)
Du ser, jag handlar först och tänker sen... :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ravens skrev:Men hallå!
Vi kan ju inte bara avslöja alla våra skattkistor fyllda med billiga high end basar som vi spenderat miljoner timmar på Talkbass för att få tillgång till :)
Lång näsa! ;)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

12000?
Ja då var det liksom inte nå´t at fundera över...
Nu vet jag iofs inte vad den basen kostar ny, men mer än det dubbla skulle jag tippa på iaf.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

Bootzy skrev:
GrafZeppelin skrev:Förlåt, men vad är Ishibashis U-box?
Det är en avdelning med begagnade prylar, på en japansk musikhandlares sida kolla här:http://www.ishibashi.co.jp/u_box/

Bocka i rutan som visar en elbas och tryck på search, så ser du vad dom har för begagnade basar.
NEEEEEEEEEEEJJJJ!!!!!!

okejdå, du får också :)
Bild
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Varför kan de inte lägga upp Dollarpriser??

Hur i hela friden räknar man Yen då??

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
ljumsken
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 16:23

Inlägg av ljumsken »

.....sadowsky metro är deras svar på Lakland skyline....alltså inte att förväxla med den usa byggda modellen..DOCK en ruggigt bra bas
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Såg en riktigt mumsig Moon "Jazz bas" där, hur lång leveranstid är det på grejerna?
Ungefär vad är det som tillkommer?
2000 i avgifter och frakt?
Mer? Mindre?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:Varför kan de inte lägga upp Dollarpriser??

Hur i hela friden räknar man Yen då??
http://www.forex.se
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev:Varför kan de inte lägga upp Dollarpriser??

Hur i hela friden räknar man Yen då??
http://www.forex.se
Mm... var faktiskt in där direkt efter jag ställde frågan...


Hittade en riktigt smarrig sak som jag gärna skulle köpa.... typ 5000 + frakt och andra avgifter.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

ljumsken skrev:.....sadowsky metro är deras svar på Lakland skyline....alltså inte att förväxla med den usa byggda modellen..DOCK en ruggigt bra bas
Roger Sadowsky råder sina kunder som vill ha en standardbas utan några speciella önskemål att köpa en Metro. Enligt han finns ingen skillnad på kvalitèn. Men du kan ha rätt, jag har själv inte haft tillfälle att prova.
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

blackparkas skrev:Såg en riktigt mumsig Moon "Jazz bas" där, hur lång leveranstid är det på grejerna?
Ungefär vad är det som tillkommer?
2000 i avgifter och frakt?
Mer? Mindre?
Frakten kostade 16000 Yen, växla det + priset på basen till svenska kronor och multiplicera det med 1,3 så är du ganska rätt. Avgifterna är 25% i moms och någon importavgift på 5%, alltså 30% ca... Det var några år sedan jag importerade sist, men så var det då.
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

Leverans tiden uppges att vara 1-2veckor.
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

Har du kollat om du kan övertyga japanerna att de ska skriva i papprena att den är billigare än den är?
Bild
Skriv svar