Valet och kvalet

Prata om allt som har med elbasar att göra

OLP vs Bandlös Squier

Omröstningen slutade tor 21 jun 2007, 00:13

OLP med basslinesmickar
4
24%
Bandlös Squier
3
18%
morötter
10
59%
 
Antal röster: 17

Användarvisningsbild
Trollis
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 21:16
Ort: Västerås

Valet och kvalet

Inlägg av Trollis »

Funderar på att byta ut min OLP MM3 som för nuvarande inte blir spelad (eftersom jag köpt en Spector Rebop5DLX) mot en Squier Vintage Modified frettless jazz bass som jag hört mycket gott om. Detta eftersom jag länge varit nyfiken på det bandlösa ljudet och vill prova på en billigare modell om det är något för mig.

Problemet är att jag är rädd att jag ska behöva OLP:n så fort jag säljer den. Mitt band kör de flesta låtar i E men vi har börjat använde stämningen drop-C# på några låtar. Hittills har jag kunnat byta position på min Spector som är stämd i E utan problem men ibland måste man ju stämma ner för att lättare kunna följa vissa riff.

Det jag undrar är då om det kan vara ett problem att stämma om den bandlösa ofta mellan E standard och drop-C#? Tänkte mest på om halsen kunde ta skada av att man justerar omd en mellan varje gång man stämmer om.

Står just nu i valet mellan att byta in OLP:n för att kunna köpa en Jazz eller behålla OLP femman och slänga i ett par basslinesmicar och använda den som backupbas.

Tankar om allt detta svammel?

Har för mitt eget nöjes skull lagt till en omröstning.

Hade gött alla!
Spector Rebop5DLX, Squire VM fretless jazz, EBSClassic 450 och EBS Classicline 410
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Du kommer med största sannolikhet att ångra dig.
Att du ska köpa en bandlös Squire är ju självklart!

Men att ha en back-up bas när du ska lira live är oxå en självklarhet!
Se´n är det ju det där med likviditet...framförallt om man inte tjänar massor.
En justerad OLP med Bassline-mic är ett instrument som kan mäta sig
med instrument som kostar det dubbla.
Mao; de 1´500 spänn du får ut för OLP:enär inte i paritet med vad den är värd.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Det är alltid bra med backup-bas och det är ju i detta läget osäkert om du ens kommer gilla bandlöst. Håll kvar i basen tills du har råd att köpa en bandlös utan inbyte är mitt råd. På så vis har du möjligheten att testa ordentligt om bandlöst funkar för dig och slipper vara ångerfull. Mao vänta även med att investera i Basslinesmickar ifall du behöver de pengarna till att införskaffa en bandlös så småningom.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Mitt råd är bägge. Vänta lite och köp squiern utan att sälja olp:n. Man kan aldrig få för många basar. Då slipper du ångra dig. Om du ändå ska ha den som backup är det inte bråttom med att slänga i nya mickar.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

precis. alltid skönt o ha en reserv bas.
Leta upp en MM mick o släng i.
Kolla på tyska ebay eller nåt..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar