Basprojekt av total jävla nybörjare

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Vassago
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 11 jun 2007, 20:05

Basprojekt av total jävla nybörjare

Inlägg av Vassago »

Mors allesammans!

Jag heter Björn och har smugit runt på det här forumet lite i smyg de senaste veckorna, och läst in mig på mycket kul grejer. Nu känns det som om det kanske är dags att ge tillbaka något, detta kanske är intressant för någon.

Jag ska börja trean i gymnasiet, teknisk linje, och ska därför sätta igång med ett projektarbete, vilket ska bli något i stil med att renovera en gammal sliten bas, alternativt bygga en ny, vilket lär vara betydligt jobbigare eftersom jag är hyfsat handikappad när det gäller det mesta praktiskt. Jag göra denna lilla tråden för att hjälpa mig att komma ihåg vad jag har gjort, motivera mig till att jobba, och möjligtvis kanske även få hjälp, vilket lär behövas.

Jag hittade en härligt oanvändbas bas på Tradera, vilken jag vann igår. Basen i fråga är någon form av femsträngad, bandlös Eagle-bas som saknar all form av hårdvara, elektronik eller något annat. Det är i stort sett hals och kropp, vilket passar mig utmärkt.

Det som således ska göras är:

* Planera utseende och sånt
* Fixa hem stall, pickup, elektronik, stämskruvar, volymkontroller och eventuella kåpor.
* Måla om kroppen
* Putsa till halsen
* Andra modifikationer
* Be till varenda gud som finns att den funkar sen

Jag har redan kontaktat Örjan Jocobsson på Eagle om eventuella delar, så har kontaktperson där om jag inte kommer på något unikare att göra. Genom honom skulle jag nog kunna få tag på de flesta originaldelarna, som bör funka alldeles utmärkt, men känns dock roligare att sätta på eget skit på basen.


Här är bilden som var på autionen, tar fler när jag får hem den:
Bild


Är det något jag har missat eller några schyssta tips ni vill dela med er av än så länge? Är Eagle ett misstag av mig att köpa? Vad är meningen med livet?
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Re: Basprojekt av total jävla nybörjare

Inlägg av Svarte_Jack »

Vassago skrev:Vad är meningen med livet?
42
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Vad gäller meningen med livet så har Svarte Jack alldeles rätt.

För övrigt har jag varit väldigt skeptisk till Eagle ända tills jag fick just en sån som du har kommit över fast 6-strängad. Den var definitivt väldigt mycket bas för de pengar som den kostade. Så visst kan det vara ett bra köp och en bra grund att jobba med.
Vad gäller vad du ska göra med den så finns det andra som kan det mycket bättre än jag, men vill du satsa på en bra mick så kan du höra av dig....
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Hur funkar det någorlunda annorlunda huvudet? Verkar som nåt man kan se på en akustisk gitarr.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Stall och stämskruvar skulle jag gissa att du bör köpa från Örjan, jag har iaf aldrig sett några liknande hos t.ex. GMF.
Annars är det bara att sätta igång och ha kul! Så svårt är det inte att skruva bas, andas djupt bara. :)
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Eagle är ju Jams egna märke. Jag gissar att de inspirerats av grbasses.
GR använder standard kapslade mekaniker
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Svarte_Jack skrev:Den som inte tycker MM Bongo är cool har bajs i hjärnan.
Fett ful och jätteobekväm att spela på. Min egna högst subjektiva åsikt... Anmäler mig som 1:a bajshjärna! :wink:
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Vassago
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 11 jun 2007, 20:05

Inlägg av Vassago »

Svarte_Jack: Men, 42 är ju svaret på frågan om livet, universum och allting, inte meningen med livet, det är ju frågan som är det kluriga i sammanhanget! Sök efter "the answer to life, the universe and everything" på google så får du se, haha.

200071: Jo, i och med att jag fick ge 450 spänn + porto för denna så känns den rätt prisvärd, speciellt eftersom den är perfekt för projektarbetet också! En bra mick låter mycket lockande, och man hör bara bra ord om Delanomickarna, har dock inte den blekaste aning vilken prisklass de befinner sig i. Sen så är ju frågan om jag kommer få rätt på basen alls, och därför kan berättiga mer än ett budgetköp. Nåväl, det är ett senare bekymmer.

GrafZeppelin: Skulle man inte bara kunna ta vilket stall som helst och sätta in? Stämskruvarna också kanske? Tack för de tröstande orden förresten ;)

maxoges: Najs extrainfo, kanske nånting värt att veta till redovisningar och sånt? Tackar och tar emot.

Kim S: *visk* Jag är på din sida *visk*
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Eastwood kör med samma huvud-ide på sina Ampegripoffs...

Bild

Jag personligen gillar orginal ampeg-basens huvud MYCKET mer.. :wink:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Men varför?
Vassago
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 11 jun 2007, 20:05

Inlägg av Vassago »

"The new Eagle head design

Better sustain as neck is not cut in the weak joint to the head like on older designs. Please observe that the top of the headstock is the same layer as the top of the neck behind the fretboard. The fretboard is glued to the neck, not in one piece with the neck, all to avoid warp problems. The material of the neck and the fretboard is hard maple - we think this is the best tonal wood for bass necks.

The tuners are smaller than on conventional basses as the heavy big tuners would take off some resonance from the strings - like on older designs.

The string is attached to the center of the headstock by the tuners, so the balance for the string vibrations is centered to the neck all the way thru.

When you pick up and play a new Eagle Bass with this design you will observe the unusual sustain and timbre even before you plug it in. "

Detta säger någon gammal propagandasida, fylld med grammatiska fel, och senast uppdaterad 2004 :P

http://www.jam.se/Ebass.html
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Samma ide / princip som på Scrollheads.. men imo, fulare..
Andra tycker väl det är fint?.. vad man "vinner" på det har jag ingen ANING om..
Det jag däremot vet är att jag är ganska såld på orginalet:
Bild
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Är inte det likadan bas som i leende guldbruna ögon?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Diesel skrev:Är inte det likadan bas som i leende guldbruna ögon?
Jo.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Vassago
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 11 jun 2007, 20:05

Inlägg av Vassago »

Nya frågor:

Någon som har erfarenhet av BadAss stall? De ser hyfsat mysiga ut, dock vet jag inte om de skulle passa, och ifall de är bra, har hört bra om dom, men att fråga en extra gång kan ju inte skada.

Finns det någon guide till hur man ska koppla elektroniken och sånt för riktiga nybörjare (vi snackar fucking förskolenivå här)?

Och samma fråga som ovan fast om att lacka, vilka sorter man ska använda och sånt.

Tack på förhand
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Vassago skrev:Någon som har erfarenhet av BadAss stall? De ser hyfsat mysiga ut, dock vet jag inte om de skulle passa, och ifall de är bra, har hört bra om dom, men att fråga en extra gång kan ju inte skada.
BadAss är bra skit. Lång justeringsväg och lättjusterade, kraftiga styrspår, tunga och stadiga.
Vassago skrev:Finns det någon guide till hur man ska koppla elektroniken och sånt för riktiga nybörjare (vi snackar fucking förskolenivå här)?
http://www.seymourduncan.com/support/schematics.shtml

Där finns kopplingsscheman till det mesta! Tänk bara på att färgen på sladdarna inte alltid är lika. Olika tillverkare har olika färgkodning.
Vassago skrev:Och samma fråga som ovan fast om att lacka, vilka sorter man ska använda och sånt.
Jag har en del på min hemsida, men det finns hur mycket som helst skrivet om lackering. Du får ställa lite mer definierade frågor så är det lättare att svara.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Vassago
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 11 jun 2007, 20:05

Inlägg av Vassago »

Inte sett din hemsida innan, eftern en snabb titt så verkar den mycket matnyttig, tack för tipset!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Vassago skrev:Inte sett din hemsida innan, eftern en snabb titt så verkar den mycket matnyttig, tack för tipset!
Vassago... :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Vassago
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 11 jun 2007, 20:05

Inlägg av Vassago »

Åh... Humor HUUUMOR :P
Vassago
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 11 jun 2007, 20:05

Inlägg av Vassago »

Har någon tips angående specifikt bandlösa basar, eller täcker det på BBQvillage upp det mesta?
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Vassago skrev:Har någon tips angående specifikt bandlösa basar, eller täcker det på BBQvillage upp det mesta?
BBQ's site är en god start och ger bra riktlinjer att utgå ifrån. Sedan kan man alltid labba lite själv för att se hur det fungerar i praktiken.
Skriv svar