Genomgående hals

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Sustain
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: tis 26 sep 2006, 08:03
Ort: Bollnäs

Inlägg av Sustain »

Den kanske största fördelen med genomgående hals, både jämfört med skruvad och limmad, är att det går att få en betydligt bättre ergonomisk (och snyggare) utformning av övergången mellan kropp och hals.

Vad gäller sustain så tror jag inte det skiljer nämnvärt om man jämför med en välbyggd bas med skruvad hals.

Det slog mig just nu, att tre av mina fyra basar faktiskt har genomgående hals! Men det är inte därför jag skaffat dem och det är den med skruvad som jag spelar mest på... :wink:
/Sixten
gäst

Inlägg av gäst »

Liten skrev:Tror att alla känt på döda basar.. det kan givetvis bero på olika saker..
När jag köpte min Jazz satt jag i 2 min med en annan fender av samma årgång.. HELT död.. nya strängar, Jysterad.. och ändå helt värdelös.. (den va sunburst så jag provade den först..)
Sen satt jag i 2 tim och spelade på den jag sedemera köpte.. 1 word - SUSTAIN!

Jag skulle beskriva det som själen i basen.. men hey.. what the hell do I know??

Bild

EDIT: kapar ni era strängar? eller lindar ni upp hela strängen?
Jag lindar upp hela strängen.. av 3 anledningar..
1. Jag är slö och hittar inte avbitartången..
2. Jag kan. (den får fysiskt plats på)
3. Märkbar skillnad i sustain.. (yes.. I have already stadet that Im with stupid.. )
Du vet att det är ganska stor skillnad på "I´m with stupid" och "I´m stupid" va?
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Sustain skrev:Den kanske största fördelen med genomgående hals, både jämfört med skruvad och limmad, är att det går att få en betydligt bättre ergonomisk (och snyggare) utformning av övergången mellan kropp och hals.

Vad gäller sustain så tror jag inte det skiljer nämnvärt om man jämför med en välbyggd bas med skruvad hals.

Det slog mig just nu, att tre av mina fyra basar faktiskt har genomgående hals! Men det är inte därför jag skaffat dem och det är den med skruvad som jag spelar mest på... :wink:
Jag förstår din poäng med ergonomin. Men jag spelar med sån här fattning på de högsta banden så räckvid är inga problem för mig. Mina basar har bra cutaways också. Kanske bör tillägga att jag inte huserar däruppe alltför ofta, men kan ju vara bra att kunna.
Bild
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Det där ser inte bekvämt ut.. inte det minsta.. men det är väl en vanesak antar jag..
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Johannes skrev: Du vet att det är ganska stor skillnad på "I´m with stupid" och "I´m stupid" va?
Hoppas inte. Det var ju just det som gjorde inlägget till poesi!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Svarte_Jack skrev:
Sustain skrev:Den kanske största fördelen med genomgående hals, både jämfört med skruvad och limmad, är att det går att få en betydligt bättre ergonomisk (och snyggare) utformning av övergången mellan kropp och hals.

Vad gäller sustain så tror jag inte det skiljer nämnvärt om man jämför med en välbyggd bas med skruvad hals.

Det slog mig just nu, att tre av mina fyra basar faktiskt har genomgående hals! Men det är inte därför jag skaffat dem och det är den med skruvad som jag spelar mest på... :wink:
Jag förstår din poäng med ergonomin. Men jag spelar med sån här fattning på de högsta banden så räckvid är inga problem för mig. Mina basar har bra cutaways också. Kanske bör tillägga att jag inte huserar däruppe alltför ofta, men kan ju vara bra att kunna.
Bild
Vad i hela friden gör du där uppe?????
Lär dig spela BAS pöjk!!! :D

Den skillnaden jag märkt är att det ofta är mer bett/attack i en bolt on och lite softare sound överlag i en m genomgående, även om det naturligtvis på EQ-väg går att få en BO att låta mellow och vice versa...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Buttplug: Jag skrev ju "Kanske bör tillägga att jag inte huserar däruppe alltför ofta,". :D Jag ville bara visa hur man övervinner det lilla hindret som blir när halsen är skruvad ifall man känner för lite gitarronani. :twisted:

machahan: Vanesak är väl vad det är. Det är mycket skönare än att sträcka ut fingrarna en massa. Det luriga är att få precision i det hela. Fast det går med tiden. Och så bibehåller man den raka handleden. Finns säkert nåt bättre sätt att göra på.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

värsta spindelstilen.. jaja.. det vet jag ju inte något om.. eftersom jag inte kommer över 15 band på e eller a-sträng..
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Jag tror nog att de flesta egenskaper, för/nackdelar med neck-through har nämnts här, men här är min åsikt.

Jag tycker att i det flesta fall handlar om personlig smak. Har haft en Cirrus femma, som jag gillade väldigt mycket, men sålde för att finansiera min Modulus. Cirrusen hade väldigt bra sustain, men jag måste säga att Modulusen har ännu bättre, p.g.a. grafit-halsen och kvalitén på bygget i stort.

Så länge du har en välbyggd bas, är skillnaden mellan B/O och N/T ljudkaraktären, där B/O brukar ha lite snabbare attack och lite elakare ljud, medans N/T brukar vara lite snyggare i soundet. Generellt sett alltså, naturligtvis finns det undantag.
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

Ugglan GBG skrev:Jag tror nog att de flesta egenskaper, för/nackdelar med neck-through har nämnts här, men här är min åsikt.

Jag tycker att i det flesta fall handlar om personlig smak. Har haft en Cirrus femma, som jag gillade väldigt mycket, men sålde för att finansiera min Modulus. Cirrusen hade väldigt bra sustain, men jag måste säga att Modulusen har ännu bättre, p.g.a. grafit-halsen och kvalitén på bygget i stort.

Så länge du har en välbyggd bas, är skillnaden mellan B/O och N/T ljudkaraktären, där B/O brukar ha lite snabbare attack och lite elakare ljud, medans N/T brukar vara lite snyggare i soundet. Generellt sett alltså, naturligtvis finns det undantag.
Vad är det för Modulus du har?
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

Jag tycker att alla basar borde ha hals, genomgående.
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Bootzy skrev:
Ugglan GBG skrev:Jag tror nog att de flesta egenskaper, för/nackdelar med neck-through har nämnts här, men här är min åsikt.

Jag tycker att i det flesta fall handlar om personlig smak. Har haft en Cirrus femma, som jag gillade väldigt mycket, men sålde för att finansiera min Modulus. Cirrusen hade väldigt bra sustain, men jag måste säga att Modulusen har ännu bättre, p.g.a. grafit-halsen och kvalitén på bygget i stort.

Så länge du har en välbyggd bas, är skillnaden mellan B/O och N/T ljudkaraktären, där B/O brukar ha lite snabbare attack och lite elakare ljud, medans N/T brukar vara lite snyggare i soundet. Generellt sett alltså, naturligtvis finns det undantag.
Vad är det för Modulus du har?
Jag har en Modulus OB6, Oteil Burbridges före detta signaturmodell.
Bild
Min exakta bas, importerad från The Groove Shoppe i New York.

Letar också efter en Flea-bas, såg att någon här på forumet hade en, inte till salu just nu, men möjligheten finns kanske.

Galet bra sustain har de iaf.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Har en video där han lirar på den. Fint ljud!
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Svarte_Jack skrev:Har en video där han lirar på den. Fint ljud!
Ja, den är en riktigt pärla. Lane Poor pickuperna är något i särklass.
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

Ugglan GBG skrev:
Bootzy skrev:
Ugglan GBG skrev:Jag tror nog att de flesta egenskaper, för/nackdelar med neck-through har nämnts här, men här är min åsikt.

Jag tycker att i det flesta fall handlar om personlig smak. Har haft en Cirrus femma, som jag gillade väldigt mycket, men sålde för att finansiera min Modulus. Cirrusen hade väldigt bra sustain, men jag måste säga att Modulusen har ännu bättre, p.g.a. grafit-halsen och kvalitén på bygget i stort.

Så länge du har en välbyggd bas, är skillnaden mellan B/O och N/T ljudkaraktären, där B/O brukar ha lite snabbare attack och lite elakare ljud, medans N/T brukar vara lite snyggare i soundet. Generellt sett alltså, naturligtvis finns det undantag.
Vad är det för Modulus du har?
Jag har en Modulus OB6, Oteil Burbridges före detta signaturmodell.
Bild
Min exakta bas, importerad från The Groove Shoppe i New York.

Letar också efter en Flea-bas, såg att någon här på forumet hade en, inte till salu just nu, men möjligheten finns kanske.

Galet bra sustain har de iaf.
Fin bas! Ja, sustainen nåt i hästväg på dessa basar. Jag ägde en Modulus Quantum 5:a under nåt år och det var en kanonbas på alla sätt. Jag sålde den dock efter en G.A.S-attack efter en Lakland... Min hade EMG mickar och jag hade helt klart föredragit Lane Poor som din har. Det är få basar som rår på deras H-strängar också...
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Ugglan GBG skrev:
såg att någon här på forumet hade en, inte till salu just nu, men möjligheten finns kanske.
Marcus (Marcbass) har en Flea-bas liggande
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Fläppen skrev:Jag tycker att alla basar borde ha hals, genomgående.
Det verkar inte som om nå'n fattade den humorn... :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

MALA skrev:
Ugglan GBG skrev:
såg att någon här på forumet hade en, inte till salu just nu, men möjligheten finns kanske.
Marcus (Marcbass) har en Flea-bas liggande
Ja, såg den, men det den verkar inte ha matching headstock, och det ser ut att vara en av de nyare modellerna, huvudet har lite annorlunda form. Jag gillar det äldre bättre. Annars är det exakt en sån jag är ute efter, minus "vanligt" huvud och utan Lane Poor pickup (antar jag eftersom det verkar vara en nyare Flea).

För att komma tillbaka till ämnet, så tycker jag genomgående hals ser snyggare ut än skruvad, men inget jag tänker särskilt mycket på.

En bas ska 1. låta bra och 2. kännas bra att spela på och 3. vara estetiskt tilltalande. Oavsett halsinfästning.

Fattade precis skämtet förresten. Musiker- och Göteborgshumor i ett.
Skriv svar