Då var Sadowsky RB5:an hemma...

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Då var Sadowsky RB5:an hemma...

Inlägg av Bootzy »

Jaha, då var det nya inköpet äntligen här. Basen är en Sadowsky RB:5. Den var mycket välpackad och schysst polerad, intonerad/justerad och med nya stängar påsatta. Ishibashi är verkligen seriösa och jag skulle inte tveka en sekund att handla av dom igen.

Jag har precis hämtat den på posten och gav mig nästan omedelbart iväg till ett rep. Efter att ha repat 4 timmar med den så har jag bara en sak att säga...WOW! Fy satan vilken bra bas!

Den låter skitbra, varmt hi-tech skulle jag vilja beskriva ljudet som. Det är en klar lite "twangig" ton, men med fet rund botten. Det är ask i kroppen och lönnhals.

Preampen använde jag mycket sparsamt, drog av lite diskant och adderade lite bas. Preampen låter mycket neutralt och ligger i vettigt valda frekvenser. Den skiljer sig lite från den amerikanska preampen på så vis att diskantkontrollen har både boost och cut medan baskontrollen har bara går att boosta som vanligt. Det var skönt att kunna dra av lite diskant för basen är ganska bright. Den sitter även kanon i mixen. Det enda som kändes lite bakvänt var att kontrollratten för balans mellan mickarna arbetar åt motsatt håll än vad andra tillverkare har som standard, dvs när man skruvar den mot halsen blir det mer stallmick och tvärtom. Det är väl en vanesak antar jag, men det lutar åt att jag löder om den poten så den funkar som "vanligt".

Spelmässigt var den kanon, mycket bra justerad med medium-low action. Bra strängbalans och en helt brutalt bra H-sträng. Det känns kanon med en så bra H-sträng i kombination med 34" skallängd, den är helt i klass med min sålda Lakland 55-94. Skönt med vanlig skallängd och 4-strängs avstånd.

Den var även i så gott som nyskick. Jag hittade bara två pyttesmå märken på baksidan som jag fick lägga basen mot ljuset för att se.

Summan av detta malande... Jag är skitnöjd!

Fundering...: Skulle den inte bli ännu snyggare med ett tortoiseshell plektrumskydd? Eller?

Nu ska vi se om jag får till det här med bilden på den också...



Bild
Användarvisningsbild
Johan_
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 17:00
Ort: Solna

Inlägg av Johan_ »

Hur mycket fick du ge för den?
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Snygg !!!

Ja, tort skulle va snyggare...
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Snygg!

Vad landade slutnotan på?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

Johan_ skrev:Hur mycket fick du ge för den?
Jag fick ge 12700:- Fraktat/momsat och klart.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Apsnygg och jag blir lite avundsjuk!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Ser kanonfin ut.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Läcker! Jag har själv kollat på den tidigare. Jag är en rätt frekvent besökare på ishibashis beggatsida ;)
IMO blir den nog snyggaste med 3-lagers svart, tycker det är snyggast mot 3-tons sunburst.

Jag har en fråga, funderar på att maila ishibashi om en grej dom säljer i u-boxen men är osäker på hur jag gör det då allt text är japanska. ;) Hur gör man? :oops:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

lowfreq skrev:Snygg !!!

Ja, tort skulle va snyggare...
Tack!

Jag tar det som ett säkert och vattentätt råd från killen med en av "pratabas" snyggaste basar... Tort it is!
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Är den split ny eller beggad?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
gäst

Inlägg av gäst »

Jisses! Skall man ha en femma så är det ju antingen en sådan eller en Stingray som gäller även om jag misstänker att Sadowskyn låter bättre. (Min Stingray 4 lät i alla fall mycket bättre än 5:an...)

Här kommer ett råd från killen med Pratabas TRE snyggaste basar: Behåll det vita plektrumskyddet.

Fråga: Är den ny eller begagnad? Jag gissar på beggad pga priset.
gäst

Inlägg av gäst »

Diesel skrev:Är den split ny eller beggad?
Ooooops, jag var sen där...
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

knedy skrev:Läcker! Jag har själv kollat på den tidigare. Jag är en rätt frekvent besökare på ishibashis beggatsida ;)
IMO blir den nog snyggaste med 3-lagers svart, tycker det är snyggast mot 3-tons sunburst.

Jag har en fråga, funderar på att maila ishibashi om en grej dom säljer i u-boxen men är osäker på hur jag gör det då allt text är japanska. ;) Hur gör man? :oops:
Svart är också ett alternativ, det blir lite mer 70-tals feeling på den då.

Det går att välja att se sidorna på engelska, dom blir dock ganska obegripligt översatta ibland och men roliga...

Om det är något du undrar över så finns det inget att tveka på, det är bara att dra iväg ett mail. Dom är ytterst hjälpsamma och vänliga på alla sätt.
gäst

Inlägg av gäst »

Tycker att vitt plektrumskydd på nåt sätt är obligatoriskt på sunburst-Sadowskys. Själv har jag bara Sadowsky-preampen. Kanske skall sätta ett vitt plektrumskydd på den.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Bootzy: Ny eller beggad?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

Johannes skrev:Jisses! Skall man ha en femma så är det ju antingen en sådan eller en Stingray som gäller även om jag misstänker att Sadowskyn låter bättre. (Min Stingray 4 lät i alla fall mycket bättre än 5:an...)

Här kommer ett råd från killen med Pratabas TRE snyggaste basar: Behåll det vita plektrumskyddet.

Fråga: Är den ny eller begagnad? Jag gissar på beggad pga priset.
Den är begagnad, men i otroligt bra skick.

Sorry, jag glömde dina basar. Tele/P-bas/Thunderbird...Det går omöjligt att argumentera emot... du får titleln som "killen med dom snyggaste 4-strängade basarna"! Och lowfreq behåller sin titel om än lite modifierad..."killen med den snyggaste 5-strängade".
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag får titeln: "Killen med den snyggaste dansbandsyamhan"
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Du får slänga upp en egen bild i visa din bas eller vafan tråden heter :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

Johannes skrev:Tycker att vitt plektrumskydd på nåt sätt är obligatoriskt på sunburst-Sadowskys. Själv har jag bara Sadowsky-preampen. Kanske skall sätta ett vitt plektrumskydd på den.
Det skulle bli intressant!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Vad har du för bas på bilden Bootzy? Den ser riktigt läcker ut också.
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

Diesel skrev:Du får slänga upp en egen bild i visa din bas eller vafan tråden heter :P
Jag skall drämma upp dom där, skall arrangera ett litet familjefoto.
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

Svarte_Jack skrev:Vad har du för bas på bilden Bootzy? Den ser riktigt läcker ut också.
Det är en Sandberg California PM:5, mycket trevlig bas.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Svarte_Jack skrev:Jag får titeln: "Killen med den snyggaste dansbandsyamhan"
HAHAAA!!!
Du är för skön!



Bootzy: Hojta till om du känner att Sandbergen börjar bli överflödig!! :D


BTW, Sadowskyn var snygg, påminner en hel del om min takeharu! På med dett svart p-skydd så är du hemma! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

Svarte_Jack skrev:Jag får titeln: "Killen med den snyggaste dansbandsyamhan"
Yamaha gör skitbra basar ju, Jag har ägt 3st ur BB-serien och 2st ur TRBP-serien. Vad är det för Yamaha du har? Visst, dom kan vara lite glammiga och glittriga sådär och det kan ju vara tufft ändå. Lite hallick..."pimp my bass"-stuck. Drar säket brudar som tusan...
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

blackparkas skrev:
Svarte_Jack skrev:Jag får titeln: "Killen med den snyggaste dansbandsyamhan"
HAHAAA!!!
Du är för skön!



Bootzy: Hojta till om du känner att Sandbergen börjar bli överflödig!! :D


BTW, Sadowskyn var snygg, påminner en hel del om min takeharu! På med dett svart p-skydd så är du hemma! :D
Tack! Du är först i kön om jag får för mig att sälja den.
Skriv svar