hi-tek-vintage 5:a... sandberg, clover mfl

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1126
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

hi-tek-vintage 5:a... sandberg, clover mfl

Inlägg av Busta B »

Tjena

Är inne på att skaffa en femma av typen "vintage -utseende/feeling" med mer hi-tek specar, dvs med mm-humbucker och j eller p mic vid hals. Vill ha hals som påminner mer om p-basens än j-basens (dvs strängavstånd). Spelar pop-rock-soul-funk. Har tänkt att lägga 10~20kkr.

Har kollat in Clover Apeiron H5 http://www.cloverbasses.com/index.php?id=9&bass=11 och Sandberg PM/JM http://www.sandberg-guitars.de/ på nätet. Vilka andra liknande modeller finns? Vad säger pratabas? Tips? Argumentera för eller emot olika modeller!

Ha det!

/johan
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Marcus Millerfemman kanske kan vara nåt? Den har ju ett bra läckert utseende i alla fall.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Bra basar båda men jag lägger av flera skäl min röst på Apeiron. Mest kvalité för pengarna!
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Och jag pushar naturligtvis för en typ sådan här:

Bild

Bild

och varför? - du kan få vilken profil på halsen du vill, byggkvalité, finish i absolut toppklass, mickarna är outstanding. 100% handbygge, alltså inte tillverkat i Kina, hoppsatt i Europa och kallat "europeiskt handbygge" (riktar mig inte mot Clover i det här fallet).

I annat fall skulle en sådan här som 5:a kanske vara något.

Bild
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Är Sandberg Kina-prylar menar du Mala?
Kan väl ta och nämna också att det skiljer ungefär 10k mellan en Windmill-bas och en Sandberg/clover.
De Windmill-basar jag testat (alla på Jam i sthlm) har inte känts som att de är värda 10k mer, även om jag inte testat någon Clover eller en Sandberg av den modellen som efterfrågades här.
Men det är kanske det här med handbygget som skiljer, det vet jag ju inget om egentligen.

Windmill gör äckligt läckra/snygga basar, men pesonligen så tycker jag prislappen är för hög, iaf för att de ska locka mig.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Oberg
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 13:29
Ort: Stockholm

Inlägg av Oberg »

jag skulle tipsa dig om att maila bert på hotwire-bass.de och säga vad du är ute efter så skickar han ett pris förslag. jag är grymt nöjd med min hotwire vintage 5.

fick min för 17k inklusive frakt.
Basar: Hotwire Vintage 5
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

blackparkas skrev:Är Sandberg Kina-prylar menar du Mala?
Kan väl ta och nämna också att det skiljer ungefär 10k mellan en Windmill-bas och en Sandberg/clover.
De Windmill-basar jag testat (alla på Jam i sthlm) har inte känts som att de är värda 10k mer, även om jag inte testat någon Clover eller en Sandberg av den modellen som efterfrågades här.
Men det är kanske det här med handbygget som skiljer, det vet jag ju inget om egentligen.

Windmill gör äckligt läckra/snygga basar, men pesonligen så tycker jag prislappen är för hög, iaf för att de ska locka mig.
Tjena, tror att de du testat har varit på JAM och jag vet att de har varit grymt dåligt justerade, har haft uppe det ett antal gånger. De basarna är dessutom rätt gamla modeller, framförallt de nya jazzbasarna är grymt bra (säger jag självklart men menar det faktiskt :wink: ) Nya halsar och stall som gör mildvidd skillnad. MAn får en sådan Grooverbas för drygt 15 papp.
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Lakland kanske kan va' nå't annars?
Bild

Eller Sadowsky.
Bild
Senast redigerad av BBQV den fre 20 jul 2007, 15:20, redigerad totalt 1 gånger.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

MALA skrev:Och jag pushar naturligtvis för en typ sådan här:

Bild

Bild

och varför? - du kan få vilken profil på halsen du vill, byggkvalité, finish i absolut toppklass, mickarna är outstanding. 100% handbygge, alltså inte tillverkat i Kina, hoppsatt i Europa och kallat "europeiskt handbygge" (riktar mig inte mot Clover i det här fallet).

I annat fall skulle en sådan här som 5:a kanske vara något.

Bild
Hmmm. Du jobbade som windmillförsäljare va? :wink:
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Svarte_Jack skrev:
Hmmm. Du jobbade som windmillförsäljare va? :wink:
Va...???! Skulle jag...
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

MALA skrev:
blackparkas skrev:Är Sandberg Kina-prylar menar du Mala?
Kan väl ta och nämna också att det skiljer ungefär 10k mellan en Windmill-bas och en Sandberg/clover.
De Windmill-basar jag testat (alla på Jam i sthlm) har inte känts som att de är värda 10k mer, även om jag inte testat någon Clover eller en Sandberg av den modellen som efterfrågades här.
Men det är kanske det här med handbygget som skiljer, det vet jag ju inget om egentligen.

Windmill gör äckligt läckra/snygga basar, men pesonligen så tycker jag prislappen är för hög, iaf för att de ska locka mig.
Tjena, tror att de du testat har varit på JAM och jag vet att de har varit grymt dåligt justerade, har haft uppe det ett antal gånger. De basarna är dessutom rätt gamla modeller, framförallt de nya jazzbasarna är grymt bra (säger jag självklart men menar det faktiskt :wink: ) Nya halsar och stall som gör mildvidd skillnad. MAn får en sådan Grooverbas för drygt 15 papp.
Jo, det är de på jam jag testat, senast för 2 veckor sedan var jag där.
Minns inte vad det var för modeller jag testade men det var nå´n Jazz 5:a iaf, har för mig den låg på typ 24 el. nå´t men jag kan vara helt ute och cykla. Tyckte iaf att Warwickarna kändes mer gedigna, även om det är svårt att jämföra en lackad jazzbas m en trä-warwick..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

blackparkas skrev: Jo, det är de på jam jag testat, senast för 2 veckor sedan var jag där.
Minns inte vad det var för modeller jag testade men det var nå´n Jazz 5:a iaf, har för mig den låg på typ 24 el. nå´t men jag kan vara helt ute och cykla. Tyckte iaf att Warwickarna kändes mer gedigna, även om det är svårt att jämföra en lackad jazzbas m en trä-warwick..
Yepp, jag sitter själv med 8 Warwickbasar så jag är inte främmande för jämförelsen. Det handlar inte bara om lacken, att jämföra en ovankol hals med venge-bräda med en lönnhals med lönnbräda och dessutom totalt olika profiler är rätt svårt. Tror att det är totalt olika preferenser och att en kund inte står och väljer mellan en typ Fender och en Warwick, totalt olika både i känsla och sound.
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Precis. Det är det jag menar med att det är svårt att jämföra.
Det är så totalt olika känsla i basarna, och för 25k så föredrar jag Warwicks trä-känsla.
Se´n om det beror på att handarbetet känns mer gediget el att det bara är känslan i många Warwicks som gör att jag gillar de bättre, det vet jag inte.
Men nog kan man stå och välja mellan en Fender och en Warwick allt...
Det har då jag gjort bokstavligen för 10 år sedan... (Roscoe Beck vs. Fortress).

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Det valet måste ha vart svårt... Kan tänka mig det alltså.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Svarte_Jack skrev:Det valet måste ha vart svårt... Kan tänka mig det alltså.

Hehe, nej, det var faktiskt inte alls svårt ändå innan det vart klart... Det var på den tiden man skulle ha en Warwick...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4149
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Var och testade de Windmill som fanns på JAM i veckan. Vet inte om det var alla, men det hängde 3-4 st där och tyckte ingen av dem kändes som de var värda 25.000 kr som de kostade. Visst kanske de skulle ha mått bra av nya strängar, men en del saker förvånades man över att de släpper igenom på en fabrik där man "handbygger" instrument. Testade även ett flertal Sandberg på DLX och även om de inte är "handbyggda" i Europa så kändes de mer gedigna och välbyggda trots att de kostar 10kr mindre. Sedan kan man undra vad MALA har för syfte med att nämna sådana saker om andra märken..... :roll: Om det är sant så kan det förklara en del av prisskillnaden. :wink:
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Oj vad Windmill får däng...

tilläg: ....för sin prissättning
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ja, mala är väl inte direkt helt obkektiv kan man tänka i dett fall.

Men hur var det med Sandberg. Tillverkas grejerna i asien som Mala säger eller är det bs?

Känns som att det ändå inte spelar någon roll, 10k är mycket pengar, och om jag personligen inte känner den skillnaden i instrumentet så köper jag inte den dyrare... Inte i detta fall. Skiljer det 3-4k kan jag betala, men i detta fall så är det ju inte något av fabrikaten som är särskilt kända.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

:lol: :lol: Tänker inte gå i polemik om det här, tror att det finns en bas som kostar 25 på JAM, resten under 20. Håller med om att det är mycket pengar, samtidigt som det är butiken som avgör prissättningen. Självklart är jag part i målet men jag känner en viss tillfredsställelse att veta att det är en person som bygger basarna och som är någon av de bästa trähantverkarna i Europa, det är ingen fabrik i ordets vanliga betydelse utan mer en snickeriverkstad. Om det är positivt eller inte kan inte jag värdera åt andra än mig själv.

Vad gäller prissättning i övrigt och vad jag har för syfte med att ta upp det så gäller det framförallt konkurrensvillkoren, det finns både bas- och förstärkartillverkare som sätter ut sina produkter som handbyggda i ett visst land men som faktiskt tillverkar delarna i asiatiska länder och enbart sköter slutmonteringen i hemlandet. Det är bara att titta på prissättningen och fundera på om det är rimligt att man kan välja ut trä till varje bas, handrigga mickar och elektronik, handtillverka varenda pryl och få lönsamhet både för ingående material, tillverkare, distributör och butik för ett pris som går att jämföra med rena serietillverkade instrument.

Nästa sak gäller slutpriset på en custombas. En bas för 25 eller 30 behöver inte alls vara bättre än en bas för 15. Det kan i grunden vara samma bas men om man börjar plocka på utvalda trätoppar, aktiv elektronik, speciella lacker, speciella halsprofiler mm så springer priserna iväg. Fördelen är att man får en bas som är unik och byggd just så som man själv vill ha den. Detta är inte unikt för Windmill utan gäller alla customshoppar och i det hänseendet är vi inte dyrare än andra custombyggen. Är en Alembic series 1 värd 14.000 dollar? JAg kan inte avgöra det, det är helt kundens avgörande.

Jag tänker absolut inte pracka på någon något de inte vill ha, därför har inte heller våra "endorsed" musiker fria instrument. De betalar för dem eftersom förutsättningen ska vara att de väljer instrument de verkligen gillar och kan stå upp för. De kunder jag har är mycket nöjda och det finns självklart de som aldrig skulle kunna tänka sig att spela på Windmill, det respekterar jag. Jag går inte heller och snackar skit om andra märken förutom i vissa fall när det gäller rena faktafel för att få en hyfsad diskussion när det gäller nyans av konkurrensförutsättningar. Jag får väl sticka ut hakan och säga att jag personligen hellre väljer ett handbyggt custominstrument där jag vet vem som bygger än ett custominstrument som spottar ut 4.000 instrument per år (Fenders customshop) och som dessutom kostar mer.

Självklart vill jag sälja basar och självklart är alla välkomna till mig och prova, det vore väl helt vansinnigt och icke trovärdigt att säga något annat.

Shit, det blev ett jäkla långt brandtal det här. I rest my case 8)
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4149
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

MALA skrev: Nästa sak gäller slutpriset på en custombas. En bas för 25 eller 30 behöver inte alls vara bättre än en bas för 15. Det kan i grunden vara samma bas men om man börjar plocka på utvalda trätoppar, aktiv elektronik, speciella lacker, speciella halsprofiler mm så springer priserna iväg.
De basarna på JAM är inte custombeställd till mig lika lite som Sandbergbasarna på DLX är det. Så den jämförelsen känns lite felaktig.
Man kan med andra ord få en Windmill klart mycket billigare om man väljer exempelvis Seymour Duncan eller annat mikrofonmärke och mekanik från Schaller eller GOTOH då deras priser på delar ligger i en annan prisklass än Windmills egna mickar och mekanik. Lindar han mickarna själv? De har en skrämmande likhet med ett tyskt mikrofonmärke lika så stallen... :wink:
MALA skrev: Jag går inte heller och snackar skit om andra märken förutom i vissa fall när det gäller rena faktafel för att få en hyfsad diskussion när det gäller nyans av konkurrensförutsättningar. Jag får väl sticka ut hakan och säga att jag personligen hellre väljer ett handbyggt custominstrument där jag vet vem som bygger än ett custominstrument som spottar ut 4.000 instrument per år (Fenders customshop) och som dessutom kostar mer.
Gällande det tyska märke som fräser sina grejer i Asien så kan jag inte hitta att de nämner att det är handbyggt i Tyskland någonstans på deras hemsida. Om nu återförsäljare runt om i världen gör det så kan man fråga sig var de fått informationen ifrån och varför de påstår detta. Påstår inte att du far med osanning utan det enda som jag reagerar över är säljare som tar upp andra brister istället för att belysa sina egna fördelar. Är det så att de nu gör det så ger det en chans för dem att hålla ett lägre pris på standardmodellerna, men det är inget som är direkt av dålig karaktär för oss kunder. Om deras träansvaiga bor i Kina och väljer trä eller sitter i Tyskland är inget som påverkar mig om de gör ett lika bra jobb, förutom det lägre priset då.

Sedan kan man diskutera hurvida Fenders Customshop är så Custom som de kanske vill göra gällande. Du kan precis som hos Widmill beställa ett instrument som ser ut och har alla egna specar som du kan tänka dig och även där betala för det. Övriga modeller som falelr under Customshop skulle kanske haft ett annat namn. Excusiviteten i att et är Customshop tillverkat är kanske ett bra försäljningsargument. Kvalitetet på de serierna kan man även avhandla i en annan tråd. :roll:
MALA skrev: Självklart vill jag sälja basar och självklart är alla välkomna till mig och prova, det vore väl helt vansinnigt och icke trovärdigt att säga något annat.

Shit, det blev ett jäkla långt brandtal det här. I rest my case 8)


Tycker det är kul att det finns folk som är villiga att satsa på att få fram alla dessa små och medelstora märken på den svenska marknaden. Du (och Peter och Anders Mattisson) skall ha all heder för det ni gör, men precis som med allt annat så är det svårt att få alla att gilla det man säljer. I ditt fall så är det olyckligt att de basar som majoriteten av de som får chansen att känna på Windmill är de basar som JAM har hängande. Det er ingen direkt konkurrensfördel om man säger så. Kan därför bara basera mina åsikter på de instrument jag testat. Om nu de nya är så mycket bättre så kommer frågan varför en sådan liten instrumentmakare inte gör så på en gång. Det lär knappast handla om förbätringar som kostar mycket pengar att göra eftersom priset ligger ungefär lika.

Brandtal är roliga. Kul med folk som står för något! :D
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Respect! Känns som om vi skulle kunna ha en riktigt kul diskussion över en öl någon gång :lol:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Tilläggas bör väl att Fenders Customshop är dyrare av minst en anledning. Det står Fender på dem. Och det är i mångas böcker en klar fördel.


Ser fram emot att testa en RIKTIGT justerad Windmill nå´t tag, för de ser onekligen riktigt smaskiga ut...!

De som kostade runt 15 är kinaskruvade då eller? Som en billigare serie?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4149
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

MALA skrev:Respect! Känns som om vi skulle kunna ha en riktigt kul diskussion över en öl någon gång :lol:
Den inbjudan tar jag som skarp! :D
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

blackparkas skrev:
Ser fram emot att testa en RIKTIGT justerad Windmill nå´t tag, för de ser onekligen riktigt smaskiga ut...!

Det ska du garanterat få någon gång, varför inte någon av mina egna.

De som kostade runt 15 är kinaskruvade då eller? Som en billigare serie?
Nope, vi har en Groover series som är lika handbyggda och på samma ställe. Vad vi gör är att vi tillverkar 10 basar åt gången och det finns inga options förutom val mellan rosewood och lönn-bräda samt aktiv elektronik i tillägg. Vi kör även med vintagestallen på dessa. På så sätt går det att hålla kostnaden lägre, går att få från ca 14.
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Matte skrev:
MALA skrev:Respect! Känns som om vi skulle kunna ha en riktigt kul diskussion över en öl någon gång :lol:
Den inbjudan tar jag som skarp! :D
Lysande, åker säkert och hälsar på mina barn i Karlstad vid tillfälle och då är det ingen lång sväng runt Karlskoga :lol:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Skriv svar