Explorer ala BBQ?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Explorer ala BBQ?

Inlägg av blackparkas »

Har precis skickat iväg ett mail rill BBQ och hört mig för lite om han har möjlighet och vad det skulle landa på att be honom bygga en Explorer.

Min tanke var en svart som man ser träet genom och tärna känna trästrukturen och en matching headstock, Explorerhuvud, kanske aningens fetare än originalet.
Svart mekanik.
Grön seethrough har också figurerat i huvet...
Och lila..

Men vad ska man egentligen ha?
NT? BO?
Lönnhals?
Skulle va nice m lönnbräda nästan också...
Tänkte naturligtvis 4-str till en början då jag mest har behov för det i det här fallet, men 5 str vore heller inte fel... men det får nog vara en 4:a.

Blir basen svart vill jag helst ha röda inlays, block?

Vad ska man ha för mickar?
Tänkte först 2 st humbucker m rejält m tryck i men det ser snyggare ut m J+MM. Är ju helt rudis på det här med mickar så vad ska man ha för att få et riiiiktigt fett ljud?
J+P+MM?

Träslag i kropp?
Det ska vara en riktig rockbas m fläsk så det blir över.
Samma när det gäller elektroniken.
Vill ha ut rejält med punch så kanske det måste bli aktvivt...


Nu vill jag ha förslag mitt herrskap, är det så att BBQ får fram en vettig offert så tror jag nog det här ska bli av!


På huvudet ska det förresten stå "Mountaingoblin"
Och "By BBQ" under.


Den enda BBQ-basen jag känt på är Dereborns och den kändes stabil!



Vad tror ni?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Gäst

Inlägg av Gäst »

Har sett några gräsliga bolt-ons där halsinfästningen sitter som på en tunga ut från kroppen. Borde ge usel basrespons och ännu sämre balans. Jag skulle välja NT men vill man ha BO så ska den nog sitta djupt.

Och den ska vara svart!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

GrafZeppelin skrev:Har sett några gräsliga bolt-ons där halsinfästningen sitter som på en tunga ut från kroppen. Borde ge usel basrespons och ännu sämre balans. Jag skulle välja NT men vill man ha BO så ska den nog sitta djupt.

Och den ska vara svart!!!
Inte råsa flake då?

Ang hals så får BBQ avlägga sin expertis när det gäller BO/NT/SN vad som kan tänkas vara lämpligast, det får inte springa iväg för mycket i pris heller.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16204
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Svart ska den vara.
NT tycker jag skulle vara det bästa på en sån.
MM+J är ju inte direkt originellt nuförtiden men på nåt sätt den ultimata kombinationen av de mera traditionella. Vill man ha ännu mera möjligheter och få det mesta av det bästa väljer man en Hybrid i stället för MM. Jag känner till ett företag som gör sådana....
Skriv svar