olp mm22

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Larsson
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 12:10
Ort: Norrköping

olp mm22

Inlägg av Larsson »

Går i bashandlartankar och en tänkbara kanidat KAN vara en olp mm22, en modell som dök upp i våras. Jag har ännu inte haft tillfälle att lägga vantarna på någon olp-bas än men jag har fått för mig att den har ett lite "eget" ljud. Hur mycket skiljer sig ifrån en olp och en musicman? Varierar säkert en hel del från modell till modell men rent generellt?Erfarenheter och åsikter mottages gärna!!
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Har en OLP MM2:a som jag bandat av. nu är väl det budgetvarianten, men de måste satt på nån mick som egentligen hör till en dyrare variant för jag hade en liknande olp innan som lät lite halvdant, men den här låter helt fantastiskt bra. Ingen särskild skillnad mot en riktig stingray. Jag kanske fick ett omvänt måndagsex. =)

men grejen är att jag gillar OLP liiiite mer än originalet, då jag tycker att de "riktiga" stingraybasarna är så tunga när man lirar länge. Bra ljud, visst, men tunga. Men det är jag det.. =)
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Det är väl två mickar på 22orna. Finns de i Sverige än?
Användarvisningsbild
Larsson
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 12:10
Ort: Norrköping

Inlägg av Larsson »

Vet inte om de har kommit hit än. Ska skicka en mail till Thomann o fråga om de har den i Tyskelandet. Vill gärna provspela en först iofs. Såg bilden på den gråa modellen. Såg riktigt trevlig ut..

o två mickar är det också!!
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Inlägg av Lazydog »

Larsson skrev:Vet inte om de har kommit hit än. Ska skicka en mail till Thomann o fråga om de har den i Tyskelandet. Vill gärna provspela en först iofs. Såg bilden på den gråa modellen. Såg riktigt trevlig ut..

o två mickar är det också!!
Fått något svar från tysken?

Blev jävligt sugen på en sådan efter att jag testat MM originalet med dubbla mickar.

OLP verkar va ett seriöst bygge.. de flesta jag har testat har varit skönare att lira på än originalet (MHO). Dock märker man skillnad i kvaliteten på mekaniken. Stämskruvar av tunnplåt och pottar som känns lite odistinkta.
De går ju dock att byta ut utan problem om problem uppstår.

/Slöhund
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Lazydog skrev:
Larsson skrev:Vet inte om de har kommit hit än. Ska skicka en mail till Thomann o fråga om de har den i Tyskelandet. Vill gärna provspela en först iofs. Såg bilden på den gråa modellen. Såg riktigt trevlig ut..

o två mickar är det också!!
Fått något svar från tysken?

Blev jävligt sugen på en sådan efter att jag testat MM originalet med dubbla mickar.

OLP verkar va ett seriöst bygge.. de flesta jag har testat har varit skönare att lira på än originalet (MHO). Dock märker man skillnad i kvaliteten på mekaniken. Stämskruvar av tunnplåt och pottar som känns lite odistinkta.
De går ju dock att byta ut utan problem om problem uppstår.

/Slöhund
Jag har ju Bassline micar på både min 4:a och 5:a.
Min fyra är så löjligt lättspelad.
Har ENBART positiva erfarenheter!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Lassebasse
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:30
Ort: Stockholm

Inlägg av Lassebasse »

Hellish skrev:Har en OLP MM2:a som jag bandat av. nu är väl det budgetvarianten, men de måste satt på nån mick som egentligen hör till en dyrare variant för jag hade en liknande olp innan som lät lite halvdant, men den här låter helt fantastiskt bra. Ingen särskild skillnad mot en riktig stingray. Jag kanske fick ett omvänt måndagsex. =)

men grejen är att jag gillar OLP liiiite mer än originalet, då jag tycker att de "riktiga" stingraybasarna är så tunga när man lirar länge. Bra ljud, visst, men tunga. Men det är jag det.. =)
Stingray, klassiskt "rockljud". Men tung!?! Jag tyckte min Stingray var skitlätt...skumt.
Musiker, låtskrivare, musikproducent
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Den enda OLP jag testat hade halsen slagit sig lite på :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Har haft två OLP's, bägge riktigt sköna att spela på och inget fel på ljudet heller.
Skriv svar