Byta P o J halsar

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Byta P o J halsar

Inlägg av Ravens »

Jag har hört att Timmy C ifrån RATM kör med J basar med P hals, detta stämmer troligen inte riktigt, men jag blev lite fascinerad i alla fall.

Är det någon som vet om man utan större problem kan skifta halsar mellan en Fender P o J?
Har för mig att det är en skillnad mellan MIA, MIM och CIJ, är det någon som kan bekräfta/förneka detta?

Om man kan det, är det någon som vill ha en P bas med Jazz hals, som kan tänka sig att gå ihop på tvål ämpliga objekt?
Bild
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Bra fråga!
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17237
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Att byta halsar brukar inte vara några problem, hälen har samma form på P- och J-basarna. Att byta mellan olika serier, årsmodeller och tillverkningsländer kan ställa till det, men med lite kreativt användande av sandpapper så brukar det gå vägen.

Telabasar och de modeller med fler än 20 band har inte samma häl. Stay away!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Timmy C bytte alla halsar till P-halsar eftersom dom var tjockare och enligt honom gav mer ton... Han lindade också sina egna mickar och har pillat på ALLT i sin rigg...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Re: Byta P o J halsar

Inlägg av Lazydog »

Ravens skrev:Jag har hört att Timmy C ifrån RATM kör med J basar med P hals, detta stämmer troligen inte riktigt, men jag blev lite fascinerad i alla fall.

Är det någon som vet om man utan större problem kan skifta halsar mellan en Fender P o J?
Har för mig att det är en skillnad mellan MIA, MIM och CIJ, är det någon som kan bekräfta/förneka detta?

Om man kan det, är det någon som vill ha en P bas med Jazz hals, som kan tänka sig att gå ihop på tvål ämpliga objekt?
Jaco kör med just den setupen på en video jag hittade på Youtube.
Minns inte exakt varför han gjorde det men det var någon sorts övningsgrej eftersom halsen är lite tjockare...

Kolla själv:
Jaco Pastorius "Modern Electric Bass"
http://www.youtube.com/watch?v=SuCajiXZCFg

/Slöhund
Användarvisningsbild
snooze
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: sön 15 jul 2007, 15:33
Ort: Exilnorrlänning i Stockholm

Re: Byta P o J halsar

Inlägg av snooze »

Lazydog skrev:Jaco kör med just den setupen på en video jag hittade på Youtube.
Minns inte exakt varför han gjorde det men det var någon sorts övningsgrej eftersom halsen är lite tjockare...
jo det var väl för att förtydliga övningsexemplen som följde med videon. lite enklare att se vad som händer än om han kört bandlöst. fantastiskt trevlig video för övrigt, kanske mer som ett jaco-dokument än en instruktionsvideo.
Skriv svar