När kom lönnbräda på J-bas

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

När kom lönnbräda på J-bas

Inlägg av busse »

När kom "lönnbräda" på jazzbasarna? 60-talarna har väl bara rosewood eller gick det att custombeställa dom med lönnhals? På 70-talare med lönnhals, är det solidhals med skunk stripe eller är greppbrädan på limmad på dom halsarna?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17237
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: När kom lönnbräda på J-bas

Inlägg av BBQV »

Jag vet inte när de första byggdes, men -71 blev lönnbräda standard på Jazzbasarna. 1970 kunde man välja lönn eller rosewood på P-basarna.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Okej, nån som vet om "custom color" Jazzbasarna från tidigt 70-tal hade matching headstock om dom hade lönnhals? När slutade dom med matching headstock på custom color? Har själv en svart 74:a men det har klarlackat huvud, men jag vet inte om svart var custom color 74:a eller om svart ingick i standad färgerna då.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Lönn greppbrädan på Jazz Bass introducerades 1970. Den var laminerad på halsen under den period dragstångens sjusteringsmutter var placerad ner mot kroppen (´74-´75). Sedan flyttades muttern på huvudet, halsen gjordes solid och den frästes på baksidan för att kunna montera dragstången. Fräsningen fyldes i med valnöttsträ.

Jazz Bassen i Custom Color hade matching headstock redan 1970. Är osäker om när man slutade med det. Svart var Custom Color bara under 60-talet och jag tror t o m bara under Pre CBS perioden. En standard 70-tals Jazz Bass i svart ska ha klarlackad huvud och färjen är som basen - standard.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Jazz Bassen i Custom Color hade matching headstock redan 1970. Är osäker om när man slutade med det. Svart var Custom Color bara under 60-talet och jag tror t o m bara under Pre CBS perioden. En standard 70-tals Jazz Bass i svart ska ha klarlackad huvud och färjen är som basen - standard.
Var det matching headstock på både lönn och rosewood? Om man 1970 beställde en jazzbas i Lakpeplacid blue och valde lönnhals fick man då blålackat huvud eller var det bara klarlackat? Dom flesta äldre basar i custom color var ju matching headstock men då har dom ju rosewood bräda.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

busse skrev:
Jazz Bassen i Custom Color hade matching headstock redan 1970. Är osäker om när man slutade med det. Svart var Custom Color bara under 60-talet och jag tror t o m bara under Pre CBS perioden. En standard 70-tals Jazz Bass i svart ska ha klarlackad huvud och färjen är som basen - standard.
Var det matching headstock på både lönn och rosewood? Om man 1970 beställde en jazzbas i Lakpeplacid blue och valde lönnhals fick man då blålackat huvud eller var det bara klarlackat?
Svårt å säga. Jag har bara sett JB Custom Color Matching Headstock med lönnbräda (´70 och ´72). Tror Fender undvek under ´70-talet det ovannämnda kombinationen med rosenträbräda pga missfärgning vid torkningen då basarna hängde upp och ner.
busse skrev: Dom flesta äldre basar i custom color var ju matching headstock men då har dom ju rosewood bräda.
Om du med äldre menar ´60-talare kan detta bero på att rosenträ var standard som greppbräda. :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

calif: rosenträ... kan vi skippa svengelskan och kalla det Jakaranda eller Rosewood istället? *besserschmitter* :P
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

knedy skrev:calif: rosenträ... kan vi skippa svengelskan och kalla det Jakaranda eller Rosewood istället? *besserschmitter* :P
Du menar på ren svenska? Knappast. Då håller jag mig till min svengelska :D :wink:

Edit: Ajjabajja Knedy, inte trolla i en kul tråd :roll: :wink:

Troll off
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Svårt å säga. Jag har bara sett JB Custom Color Matching Headstock med lönnbräda (´70 och ´72). Tror Fender undvek under ´70-talet det ovannämnda kombinationen med rosenträbräda pga missfärgning vid torkningen då basarna hängde upp och ner.
Okej, då har det alltså funnits jazzbasar i custom color med lönnhals och matching headstock även om dom är säkert är sällsynta. Visst var det block inläggningar på lönnhalsarna då dom kom? Det verkar ju ha förekommit både svarta och pearl blockinläggningar, gick det att välja vilka inläggningar man ville ha det på lönnhalsen eller är det svarta vissa årgångar och pearl på andra årgångar?
Gäst

Inlägg av Gäst »

knedy skrev:calif: rosenträ... kan vi skippa svengelskan och kalla det Jakaranda eller Rosewood istället? *besserschmitter* :P
Rosenträ är inte svengelska utan svenska. Och så är jakaranda inte synonymt med rosenträ utan en brasiliansk art av rosenträ. *besserhitler* :)
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Är det nån som har en bild på en jazzbas med lönnhals och matching headstock?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16204
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Inte riktigt jazzbas, men ändå:
http://www.topshelfmusic.com/S9905060009.jpg
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

busse skrev:Är det nån som har en bild på en jazzbas med lönnhals och matching headstock?
Finns i boken "The Fender bass - an ilustrated storry". Precision65 säljer den :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Skriv svar