Bygga EUB - Enkelt/Svårt? Billigt/Dyrt?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25777
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Bygga EUB - Enkelt/Svårt? Billigt/Dyrt?

Inlägg av fieldflower »

Tjo!

Har länge funderat över hur svårt det egentligen kan vara att bygga en EUB jämfört med att bygga en elbas. (Det kanske finns en sån tråd nånstans men jag hittade inte...)
Det känns som det är betydligt färre delar som skall sättas ihop, och om man antar att man kör stallmickar går ju mickplaceringen bort också...

Är det någon som provat och kan delge hur det gick och vart svårigheterna låg?
Kan man komma undan billigare med ett sånt bygge än med ett vanligt basbygge? Bortåt metern ebenholz kostar väl förstås kan man tro...?
Behövs dragstång eller kan man lösa det på alternativt sätt (flytande greppbräda, etc)?

Jag tänker mig alltså en EUB med fullskala kontra-mensur - inte en vertikal elbas utan horn.

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Re: Bygga EUB - Enkelt/Svårt? Billigt/Dyrt?

Inlägg av ferm »

fieldflower skrev:Tjo!

Har länge funderat över hur svårt det egentligen kan vara att bygga en EUB jämfört med att bygga en elbas. (Det kanske finns en sån tråd nånstans men jag hittade inte...)
Det känns som det är betydligt färre delar som skall sättas ihop, och om man antar att man kör stallmickar går ju mickplaceringen bort också...

Är det någon som provat och kan delge hur det gick och vart svårigheterna låg?
Kan man komma undan billigare med ett sånt bygge än med ett vanligt basbygge? Bortåt metern ebenholz kostar väl förstås kan man tro...?
Behövs dragstång eller kan man lösa det på alternativt sätt (flytande greppbräda, etc)?

Jag tänker mig alltså en EUB med fullskala kontra-mensur - inte en vertikal elbas utan horn.

/Ff
Jag hat köpt detaljer till min tyska elkontra från http://ostmansmusik.jetshop.se/
De har det mesta man kan behöva. Halsämnen, greppbrädor, stall, stränghållare och strängar. Där kan du få ett hum om vad detaljerna kostar
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25777
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Om priserna på den sidan är rättvisande hamnar man snubblande nära vad det kostar att köpa en Steinberger av billigare modell.
Hmmm, GAS eller byggarglädje... svårt...

Nån som vet billigare vägar än Östmans musiks sortiment?

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Ring dem på Östmans och prata med Nate så får du säkerligen ett bättre pris än vad de har på hemsidan.. =)
Skriv svar