..info fender elite...

Prata om allt som har med elbasar att göra
ljumsken
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 16:23

..info fender elite...

Inlägg av ljumsken »

Nån som har erfarenhet av Fender Elite.....hur är soundet i dom...vad kan dom ligga i pris?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Eliten kom i princip som en efterföljare till Precision Special som jag hade en i många år. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av just Elite men jag tippar att preampen är ungefär densamma. Mickarna ser lite annorlunda ut och kanske var de mera anpassade till elektroniken. tror att Elite hade en tonkontroll medan P Special hade både bas- och diskantkontroll. Förfinade Elite hade Biflex-dragstång och ett stall med finjusteringsskruvar + att det även fanns en Elite II med två P-mickar.

Gillar man ett boostat ljud är den säkerligen ett bra val. Priset bör ligga på ca 10-12000. Har sett Elite i Sverige med begärda priser på mellan 8-13000 de senaste åren.
Användarvisningsbild
Kneget
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 14:36
Ort: GBG

Inlägg av Kneget »

coolt har aldrig hört talas om Elite, men ja vet att det finns en annan ovanlig fender som heter Fender prodigy som ser ut som jazzbas special fast den inte har en svartlackad hals.
Fender P-Bas (MIM standard) Fender Jazzbas special (MIJ) Fender Jazzbas classic 60's Surf Green
Skriv svar