Äkta kopior?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Det kanske är så att i Japan räcker det med en kontrollant som man betalar för. När man handlar amerikanskt ska du betala både för den amerikanska kontrollanten plus japanen som lär upp honom / henne :lol:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

MALA skrev:Det kanske är så att i Japan räcker det med en kontrollant som man betalar för. När man handlar amerikanskt ska du betala både för den amerikanska kontrollanten plus japanen som lär upp honom / henne :lol:
Eller så kontrolleras varje instrument av de amerikanskbyggda medans det i asien kollas vart 100:e exemplar....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten din förbaskade Besserwisser...

Intressant liknelse iofs m Skoda/VW.... Skoda börjar förvisso hämta hem kvalitetsmässigt men har alltid och kommer troligtvis alltid att ses som VW:s plastigare kusin som garanterat strular mer än en VW, även om många delar är desamma...

Och jag hävdar fortfarande att DU tycker Squiern låter bättre, för det så behöver inte jag eller någon annan heller tycka det...

Du menar att det är orimlig prisskillnad mellan t.ex. Squier el. USA.
Men är du i ställning att säga det?
Varför kostar Merxedes det dubbla mot de flesta Chrysler, det är samma företag som äger båda.... Och uppenbarligen så är det inte någon jätteskillnad i kvalitèt heller. Ändå köper folk Mercedes...

Hur vet du förresten att Cellulosalack inte gör att basen låter bättre?
Det är fortfarande din åsikt...





Så länge folk betalar för "the real deal" så får du nog finna dig i att de flesta tycker att en US-Fender låter bättre, känns bättre, ser bättre ut.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Jo men.... jag klagar alltså inte rätt av på amerikanska instrument, jag har ägt massor av dem, både blåsinstrument, gitarrer, basar mm som varit kanonbra. Frågan är (i min privata basspelarroll) om skillnaden alltid är så stor att det motiverar prisdiffen. Japan är ju inget låglöneland idag och jag tror faktiskt att de kontrollerar mer än en procent av instrumenten.
Tillverkning i andra asiatiska länder skiljer sig ju oerhört mycket vad gäller lönenivåer och där tror jag man i många fall kanske inte har hundra koll på vad som går ut och då kanske man kan motivera skillnaden lite bättre
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Makten din förbaskade Besserwisser...
Är jag en besserwisser för att jag inte tycker som du?
Intressant liknelse iofs m Skoda/VW.... Skoda börjar förvisso hämta hem kvalitetsmässigt men har alltid och kommer troligtvis alltid att ses som VW:s plastigare kusin som garanterat strular mer än en VW, även om många delar är desamma...
Är det garanterat? Har du nån statistik på det? Att Skoda ses som plastigare är ju precis det jag talar om. Det betyder inte att de generellt är det.
Och jag hävdar fortfarande att DU tycker Squiern låter bättre, för det så behöver inte jag eller någon annan heller tycka det...
Jag förstår inte riktigt varför min ljudsmak skulle skilja sig markant från andra som gillar basar av Fendertyp. Men självklart, man ska använda sina egna öron. Det förespråkar jag alltid. Men du kanske minns det där A/B-testet mellan titanstall och original?
Du menar att det är orimlig prisskillnad mellan t.ex. Squier el. USA.
Men är du i ställning att säga det?
Varför kostar Merxedes det dubbla mot de flesta Chrysler, det är samma företag som äger båda.... Och uppenbarligen så är det inte någon jätteskillnad i kvalitèt heller. Ändå köper folk Mercedes...
Jag är inte tillräckligt insatt i bilar. Men jag inser att väldigt mycket i bilköpet baseras på status och märkeshysteri, precis som när det gäller det mesta. Basar har jag däremot testat många, och min uppfattning är att de asiatiska budgetinstrumenten numer är väldigt bra och extremt mycket mer prisvärda än amerikanska instrument. Det betyder INTE att de är bättre överlag. Mer än tillräckligt bra för att jag inte ska kunna motivera mig att ha en amerikans bas däremot.
Hur vet du förresten att Cellulosalack inte gör att basen låter bättre?
Det är fortfarande din åsikt...
Det vet jag inte, men det finns inget som talar för det. Att tjock lack är en nackdel kan man tänka sig, och cellulosalack är i regel tunnare än plastlack.
Så länge folk betalar för "the real deal" så får du nog finna dig i att de flesta tycker att en US-Fender låter bättre, känns bättre, ser bättre ut.
Klart jag finner mig i det. Köp det du själv tycker är bra. Det verkar dumt att låta tillverkningslandet och loggan avgöra bara.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag kan nästan sätta pengar på att alla som ägt en Skoda kan garantera att de känns plastiga och att de upplevt dem som lite skraltiga. Skulle dessutom vilja sticka ut hakan och säga att skoda ÄR plastiga, inte bara att de anses som det...
Och naturligtvis är det sämre kvalitèt på de flesta bilar som är av det billigare slaget. BMW har väl flest nöjda kunder efter vad jag förstår, och har haft det länge. Medan den som köper en ny Fiat, inte är lika nöjd.

Jag tror faktiskt att din ljudsmak skiljer sig rätt rejält från andra m förkärlek till basar av Fendertyp. Annars skulle bara de procenten som köper för märkets skull köpa AM-Fenders, och de är färre än du tror, det skulle jag också kunna sätta pengar på.

Du erkänner ju själv att många AM-fenders generellt håller högre kvalitèt, MEN att prisskillnaden inte motiverar dig till köp. Tydligen så måste det vara ganska många som tycker att det där lilla extra är värt 10k.


Jo... och just ja, du är en besserwisser för att du var tvungen att påpeka att en Nissan inte är någon Camarokopia.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16204
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

blackparkas skrev: Jo... och just ja, du är en besserwisser för att du var tvungen att påpeka att en Nissan inte är någon Camarokopia.
Är den inte? :shock:

Om man bryter ner era (BPs och Maktens) diskussioner så konstaterar man att ni är helt överens om de få saker som handlar om ren fakta, men att ni har lite svårt att skilja på vad som är fakta, lösa antaganden och helt subjektiva åsikter. Eftersom jag alltid har fascinerats av hur människor beter sig och hur man kan tolka det de säger och dessutom allmänt språkintresserad så blir jag stum av beundran av att följa en diskussion som kan hålla på hur länge som helst utan att det leder nånstans. Fast i ett forum blir det ibland lite tröttsamt...
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Jag kan nästan sätta pengar på att alla som ägt en Skoda kan garantera att de känns plastiga och att de upplevt dem som lite skraltiga. Skulle dessutom vilja sticka ut hakan och säga att skoda ÄR plastiga, inte bara att de anses som det...
Och naturligtvis är det sämre kvalitèt på de flesta bilar som är av det billigare slaget. BMW har väl flest nöjda kunder efter vad jag förstår, och har haft det länge. Medan den som köper en ny Fiat, inte är lika nöjd.
Jaja, det är möjligt. Jag är som sagt inte tillräckligt insatt i bilar, utan hakade bara på din jämförelse mellan Camaro och Nissan eller vad det var. :wink:
Flest nöjda kunder i Sverige har visst Toyota, har jag läst nånstans. :roll:
Jag tror faktiskt att din ljudsmak skiljer sig rätt rejält från andra m förkärlek till basar av Fendertyp. Annars skulle bara de procenten som köper för märkets skull köpa AM-Fenders, och de är färre än du tror, det skulle jag också kunna sätta pengar på.
Jag förstår inte vad som får dig att tro det. Jag gillar ljudet av framförallt en bra Precision, och min Squier låter som en bra Precision. Det ÄR nämligen en bra Precision. :lol: Att kroppen inte är av al har nog ungefär lika stor påverkan som skillnaden mellan olika tunga alkroppar (eller ask) på amerikanska Fenderbasar. En tung 70-talare låter inte som en lätt äldre bas, så hur kan man säga att Fender generellt låter på ett visst sätt? Det kan man inte. De låter ungefär på ett sätt, och inom detta "ungefär" ligger definitivt min Squier. Av någon anledning så tycks man ändå kunna dra nån slags osynlig gräns mellan Fender och Squier i ljud. Jag begriper inte hur.
Du erkänner ju själv att många AM-fenders generellt håller högre kvalitèt, MEN att prisskillnaden inte motiverar dig till köp. Tydligen så måste det vara ganska många som tycker att det där lilla extra är värt 10k.
Ja, tydligen. Men kvaliteten har väldigt lite med ljudet att göra, bortsett från mickar då.
Jo... och just ja, du är en besserwisser för att du var tvungen att påpeka att en Nissan inte är någon Camarokopia.
Det är ju inte det, så varför väljer du att ens jämföra? Det är ju helt irrelevant, och sådant ska inte stå oemotsagt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Anledningen till att jag tog Nissan som exempel var för att illustrera Japan vs. Usa.
Måhända liknelsen var haltande m tanke på att det är få nissan som påminner om en Camaro, men de flesta förstod nog vad jag ville komma åt.
Många köper ju en Squier t.ex. och moddar den, byter till riktig mickar, annat stall, stämskruvar (ja, tydligen) för att få den så lika en "original-Fender" som möjligt...
Hence the Nissan, m V8:a... inte blir den en amerikansk muskelbil för det? Varken i känsla eller utseende...

En bas som egentligen inte innehåller en del som är lika en annan bör låta annorlunda anser jag. Jag tycker absolut att de känns annorlunda. Men jag kan inte svära på att jag skulle känna skillnad mellan en väljusterad Asien-Fender och en dito Amerikansk. Men jag vill tro det.



Av respekt till övriga forummedlemmar så bryter jag för tillfället min inblandning i denna debatt.
Det är väl korkat att försöka försvara varför visa saker är dyrare än andra. Det borde vara självklart, se´n om det är värt det lilla extra är upp till var och en.
Egentligen skiter jag fullständigt i Fender för den delen, är ingen Fenderfjolla - än... bara använde det som ett exempel.


BBQ: När det gäller OLP så tycker jag dock att det är en annan känsla i en Musicman Stingray än en OLP dito.
Det känns att det är skillnad i kvalitèt. Dock så kanske det inte behöver skilja i 18000kr egentligen... det känns absurt när man tänker efter, och speciellt m tanke på de goda omdömen som Gäddans OLP fått. SUB:en tycker jag som du, hellre en beggad "real deal".

Thunderbird: Jag har klämt på en del Epi-thunderbird och även en del riktiga birdar, samma sak där, Gibson-exemplaren känns mer gedigna, mer ordentliga.
Men, om man inte jämför utan istället kikar på Epi´n separat tycker jag den är riktigt bra. Den är skön att lira på, ser rätt ut. Ljudet är väl kanske sådär egentligen, men enligt en del så låter ju inte originalet bra heller...
Finns Epi´s m Mahognykropp och hals har jag för mig. Goth Epin t.ex.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17237
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

blackparkas skrev:Men, om man inte jämför utan istället kikar på Epi´n separat tycker jag den är riktigt bra. Den är skön att lira på, ser rätt ut.

Finns Epi´s m Mahognykropp och hals har jag för mig. Goth Epin t.ex.
Tack för det!

Är mahogny i halsen också på Epis T-birdar? Jag trodde det var lönn.

EDIT: Kollade upp det. Mahognykropp och skruvad lönnhals både på Gothic och den vanliga. Nåja, det är i allafall bättre än alkropp och lönnhals. Då kan man ju köpa en Fender istället! :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Anledningen till att jag tog Nissan som exempel var för att illustrera Japan vs. Usa.
Måhända liknelsen var haltande m tanke på att det är få nissan som påminner om en Camaro, men de flesta förstod nog vad jag ville komma åt.
Tja, men då kan man ju jämföra mer liknande bilar istället. :wink:
Många köper ju en Squier t.ex. och moddar den, byter till riktig mickar, annat stall, stämskruvar (ja, tydligen) för att få den så lika en "original-Fender" som möjligt...
Hence the Nissan, m V8:a... inte blir den en amerikansk muskelbil för det? Varken i känsla eller utseende...
Jag skulle nog istället dra parallellen mellan en klassisk sportbil och en replika på samma modell. Där behöver det inte vara nån skillnad i prestanda, men ändå är originalet förstås för de flesta mycket mer habegärligt. Man får dock i replikan en bil som kommer väldigt nära till en bråkdel av priset.
En bas som egentligen inte innehåller en del som är lika en annan bör låta annorlunda anser jag. Jag tycker absolut att de känns annorlunda. Men jag kan inte svära på att jag skulle känna skillnad mellan en väljusterad Asien-Fender och en dito Amerikansk. Men jag vill tro det.
Skillnaden beror mer på andra saker i så fall. Olika halsprofil, vikt, aningen olika avfasningar, matt eller blank lack, med mera. Inget som jag skulle säga har med kvalitet att göra.
Men betänk att dessa skillnader också finns mellan olika amerikanska basar av "samma modell", exempelvis Precision. En modern P har annan halsprofil med kolfiberinlägg, matt lack, tyngre stämmisar, annat stall, annan mick, osv. - jämfört med en från 1962. En japansk Fender '62 reissue är visserligen inte en Squier, men alltså mer lik originalet från 1962 än vad en ny American Series är (Tillägg: även MIM 60:s reissue är bra mycket mer "äkta" än en Am. Series). Hur långt är då steget till en Squier, som inte skiljer så mycket mer än i träslaget i kroppen, och en aning i finishen? Inte särskilt långt tycker jag, och alla dessa basar är fortfarande mycket enkla instrument. Det är ingen raketteknologi direkt, och därför tycker jag att det ska mycket till för att motivera prisskillnaden.
Av respekt till övriga forummedlemmar så bryter jag för tillfället min inblandning i denna debatt.
Det är väl korkat att försöka försvara varför visa saker är dyrare än andra. Det borde vara självklart, se´n om det är värt det lilla extra är upp till var och en.
Egentligen skiter jag fullständigt i Fender för den delen, är ingen Fenderfjolla - än... bara använde det som ett exempel.
Själv skiter jag fullständigt i vad det är för märke över huvud taget. Du behöver inte försvara något. Bara du kan motivera ditt köp för dig själv så är väl alla glada? Men nu är denna tråd formulerad som en frågeställning, och då är det ju vettigt att representanter för de olika filosofierna ger sin syn på saken. :)
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Jag har en fender för att jag vet att jag äger en som jag gillar och det får mig att må bra :)

Men jag gillar min squire också, och den hoppas jag kommer bli riktigt bra med delano mickar, halfwounds och badass-stallet som sitter där nu + förhoppningsvis lite justeringsmagi från BBQ
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Det som skapar problem i diskussioner med frågan ”vad är bäst” är att dom flesta oftast inte skiljer på vad som är bra
och vad man tycker om och därför skriver vad dom tycker om i stället för vad som är bra.

Sen tycker man också om att tycka om bra saker så därför tycker man ofta att det man tycker om är bra. (glasklart, är det inte? :wink: )

Några exempel:
På livsmedelverkets hemsida kan man hitta vad som är bra mat, detta samanfaller ofta inte med vad jag tycker om att äta, därför måste jag medge att jag tycker mycket om olika ätbara grejer som är ”skräp” mens det finns ”bra” grejer jag tycker är vidriga. På samma sätt tycker jag om mycket ”dålig” musik och det finns mycket ”bra” musik jag aldrig lyssnar på.
En annan aspekt är att uppfattningen om vad som är bra beror på vad man tycker är viktigt. En Toyota är bra för att den kör långt utan fel inte för hur den kör, mens en TV oftast bedöms efter hur bildkvalitén är, inte hur länge det finns bild å kolla på.

Frågan om en sak är värd x kronor mer en en annan är hopplös att svara på i och med att det i princip inte finns någon gräns. Om du måste ha skor storlek 44 och dom kostar 10000 så hjälper det inte om samma skor finns i storlek 42 till 100 kr sedan dom är oanvändbara för dig. Om du inte tycker om Sqiure till 3000 men vill ha en Fender för att man tycker den är bättra så får man betala mellanskillnaden antingen den är 500 eller 10 000.

(Apropå japansk kvalitet så är Demings betydelse för den överdriven, Juran var mycket viktigare :) )

Sådär, då har jag förhoppningsvis hållit med och inte hållit med alla på samma tid, utan att själv säja nåt vättigt om kvalitén på några basar överhuvudtaget. :twisted:
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag har slutat tycka i den här tråden.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

blackparkas skrev:Jag har slutat tycka i den här tråden.
Och jag har tittat på en camaro..

Nähe? hörde det inte hit? :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Diesel skrev:
blackparkas skrev:Jag har slutat tycka i den här tråden.
Och jag har tittat på en camaro..

Nähe? hörde det inte hit? :P
Vad har du tittat på för Camaro?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

blackparkas skrev:
Diesel skrev:
blackparkas skrev:Jag har slutat tycka i den här tråden.
Och jag har tittat på en camaro..

Nähe? hörde det inte hit? :P
Vad har du tittat på för Camaro?
http://www.blocket.se/vi/13181280.htm?ca=2_s

Var väl mest att suget plötsligt föll över mig när jag såg detta och insåg att jag får den för mindre pengar än en finare kombi nyare än 95 från volvo, bmw, merca o.sv.[/url]
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Diesel skrev:
blackparkas skrev:
Diesel skrev:
blackparkas skrev:Jag har slutat tycka i den här tråden.
Och jag har tittat på en camaro..

Nähe? hörde det inte hit? :P
Vad har du tittat på för Camaro?
http://www.blocket.se/vi/13181280.htm?ca=2_s

Var väl mest att suget plötsligt föll över mig när jag såg detta och insåg att jag får den för mindre pengar än en finare kombi nyare än 95 från volvo, bmw, merca o.sv.[/url]
Ursäkta ot men var den hyffsad åk och köp... det där är ett fynd isf...!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

blackparkas skrev:
Diesel skrev:
blackparkas skrev:
Diesel skrev:
blackparkas skrev:Jag har slutat tycka i den här tråden.
Och jag har tittat på en camaro..

Nähe? hörde det inte hit? :P
Vad har du tittat på för Camaro?
http://www.blocket.se/vi/13181280.htm?ca=2_s

Var väl mest att suget plötsligt föll över mig när jag såg detta och insåg att jag får den för mindre pengar än en finare kombi nyare än 95 från volvo, bmw, merca o.sv.[/url]
Ursäkta ot men var den hyffsad åk och köp... det där är ett fynd isf...!
Men det kan bli tungt som fan att dra släp med när vi ska harva med bandet och om jag ska pendla så kan det bli jobbigt i vinter
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ja... det är ingen vinterbil direkt...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Skulle varit skoj med ett blindtest. Inga loggor någonstans på instrumenten och därmed inga förutbestämda meningar rent mentalt om vad som är bättre/sämre. Att bara spela på instrumentet ifråga och känna vad som passar en själv bäst.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Hellish skrev:Skulle varit skoj med ett blindtest. Inga loggor någonstans på instrumenten och därmed inga förutbestämda meningar rent mentalt om vad som är bättre/sämre. Att bara spela på instrumentet ifråga och känna vad som passar en själv bäst.
Problemet är ju att man ändå ser vad det är för bas, om man har lite koll. Det finns massa detaljer som avslöjar vad det är man spelar på, såsom stämmisarna och stallet.
Dock tror jag att man skulle få väldigt svårt att skilja en Fender MIM classic från en American Vintage. Det enda som skiljer utseendemässigt är MIM inte har avfasade mickpoler, vad jag vet.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Men.. Med förbundna ögon då? Och vantar? Hum.. Då uppskattar man väl kanske inte riktigt spelkänslan på ett bra sätt.. =)
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Hellish skrev:Men.. Med förbundna ögon då? Och vantar? Hum.. Då uppskattar man väl kanske inte riktigt spelkänslan på ett bra sätt.. =)
Hehe! Man skulle kunna ha på sig suddiga glasögon. :lol:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Skriv svar