Hur funkar en 5-strängad bas?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
MatteP92
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 22 okt 2007, 00:51
Ort: Köping

Hur funkar en 5-strängad bas?

Inlägg av MatteP92 »

Hej, jag är ganska ny på det här med bas (och ny här också btw!) så jag blev väldigt glad när jag upptäckte ett helt forum med basister som kan svara på mina frågor :D

Jag har inte förstått det här med 5-strängade basar, hur används de? Kan man spela på en sån fastän resten av bandet spelar i E?

Kan man alltid spela B istället för E?

Hoppas att jag får ett seriöst och bra svar för jag har grubblat på det här ett tag :wink:
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

vanligtvis strängar (stämmer) man ju en bas G D A E (tunn till tjock sträng). på en 5-str lägger man till en ännu tjockare som vanligtvis är B.
alltså är det inga konstigheter att fortsätta lira i E. dock kan det vara lite ovant, då man är van att E är tjockaste strängen.

man kan ju även lägga till en tunnare sträng istället (borde bli C?) om man vill det.

varför använda 5-str? helt klart en smaksak, men kan vara bra om man vill slippa stämma ner, om man vill lägga djupare toner på vissa ackord, om man kör s k "walking bass" kan det underlätta vid spel över hela halsen, osv osv...

välkommen förresten!
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

precis. och dessutom klarar man sig nästan alltid med en fyrsträngad i alla lägen.

jag personligen hade aldrig rekommenderat någon att börja sin baskarriär på en femsträngad. jag tycker det känns grymt ovant med en sträng "för mycket".
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

hosse skrev: jag personligen hade aldrig rekommenderat någon att börja sin baskarriär på en femsträngad. jag tycker det känns grymt ovant med en sträng "för mycket".
Jag ser en 5-strängad bas som en 4-strängad med ett väldigt långt tumstöd.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

hosse skrev:precis. och dessutom klarar man sig nästan alltid med en fyrsträngad i alla lägen.

jag personligen hade aldrig rekommenderat någon att börja sin baskarriär på en femsträngad. jag tycker det känns grymt ovant med en sträng "för mycket".
Man vänjer sig.
Går tämligen obehindrat mellan 4,5 och 6 str.
Det är mycket en fråga om tycke och smak.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

jag behöver en femte sträng ungefär lika mycket som jag behöver en dansande eldslukare på taket på min bil.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Athe
Medlem+
Inlägg: 982
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 01:57
Ort: Göteborg

Inlägg av Athe »

Jag tycker att en bas utan B sträng är som en kvinna utan bröst.
Yamaha RBX JM2
Bee Stinger 6:a
Ashdown ABM 500 EVO, Ashdown ABM 410T.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

hosse skrev:jag behöver en femte sträng ungefär lika mycket som jag behöver en dansande eldslukare på taket på min bil.
Inte konstigt med tanke på den bilen! :wink:
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

hosse skrev:jag behöver en femte sträng ungefär lika mycket som jag behöver en dansande eldslukare på taket på min bil.
Fem strängar är fler än fyra elefanter. Tänk på det.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

hade jag å andra sidan haft en SAAB så hade jag nog försökt tränga ihop en cirkus på taket så att blickfånget hade flyttats från själva bilen till cirkusen.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Läs Mina, Hosse:s och BasMartins kommentarer med en nypa salt.
Vi är samtliga inne i spralltimmen.
Bassdude sammanfattade det hela bra.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Athe skrev:Jag tycker att en bas utan B sträng är som en kvinna utan bröst.
Lite mer manligt, alltså?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Athe skrev:Jag tycker att en bas utan B sträng är som en kvinna utan bröst.
Then Im playing man-b(.)(.)b bass!! Nice to know!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Skulle råda dig till att spendera god tid i affärer eller att åka och testa många 5'or för att ta reda på vad det är du letar efter.
Att ha en 5'a är väldigt sällan = att ha en bra 5 strängad bas.
Den låga B strängen är allt som ofta väldigt slapp och har sämre definition.
Att köpa en dyr 5:a är inte alltid förknippat med att man får en tight och välljudande B sträng. (även om chansen ökar)
När jag lät min 5:a bli avbandad så bytte jag från låg B till hög C sträng på den.. Ett val jag inte ångrat..

Som flera sagt innan så når du inte så många band högre / lägre.. det är tillgången till positioner som ökas.. möjligheter att spela samma saker utan att flytta handen.. Economy of movement som jänkarna pratar så mycket om..

Det är därför antingen Mala eller Mattisson kommer få en beställning så småningom på en 5 alt 6:a.. 24 bands, Ebenholtz bräda med blockinlägg och bindings.. 33" skala.. ganska tunn hals så mellanrummet mellan strängarna blir mindre än normalt.. om det blir en 6:a så får B strängen följa med.. en 5:a så blir det med en hög C sträng..
en player helt enkelt.. inte en slapper.. :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem
Inlägg: 810
Blev medlem: tor 14 jun 2007, 09:34
Ort: el mundo

Inlägg av durito »

har personligen aldrig använt mig speciellt mycket av 5-strängade basar, för min del har det varit rätt onödigt. tycker dessutom att dom flesta är otympliga och fula :roll:

men som någon skrev tidigare; börjar man lira på en "femma" så är det nog inga konstigheter.
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Jag kom att tänka på ett gammalt skämt...
En man gick in på en musikaffär och provspelade en 5-strängad bas. På väg ut från affären, efter provspelandet, kom expediten i affären fram och frågade hur basen kändes. Mannen svarade: -Jo tack, helt ok, men axelbandet var jävligt spänt och obekvämt...
Användarvisningsbild
Fisken
Medlem+
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 09 sep 2007, 21:59
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Fisken »

Crypto skrev:Jag kom att tänka på ett gammalt skämt...
En man gick in på en musikaffär och provspelade en 5-strängad bas. På väg ut från affären, efter provspelandet, kom expediten i affären fram och frågade hur basen kändes. Mannen svarade: -Jo tack, helt ok, men axelbandet var jävligt spänt och obekvämt...
Haha. xD
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

hosse skrev:jag personligen hade aldrig rekommenderat någon att börja sin baskarriär på en femsträngad. jag tycker det känns grymt ovant med en sträng "för mycket".
Jag håller inte med dig här. För en nybörjare kan inget kännas ovant.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

calif de funk skrev:
hosse skrev:jag personligen hade aldrig rekommenderat någon att börja sin baskarriär på en femsträngad. jag tycker det känns grymt ovant med en sträng "för mycket".
Jag håller inte med dig här. För en nybörjare kan inget kännas ovant.
nej, det är ju visserligen sant, men om man ska lära sig spela gitarr (gud förbjude) så inte sätter man en sjusträngad monstermanick i nävarna på en nybörjare. det känns mest logiskt att börja easy och sen avancera i takt med att man blir bättre och bättre.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

För mig gäller det inte bara förflyttning av positioner utan mer ett faktum att modern gospel (som jag lirar mycket av) ofta skrivs i Eb, Db och Ab och att det nästan är nödvändigt med en 5-strängad för att inte behöva stämma om hela tiden. Vår pianist/kantor/körledare tycker dessutom att jag har mer tryck i ett lågt C eller B än vad det är i den lilla piporgeln så jag brukar spela hans pedalstämmor.
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

hosse skrev:
calif de funk skrev:
hosse skrev:jag personligen hade aldrig rekommenderat någon att börja sin baskarriär på en femsträngad. jag tycker det känns grymt ovant med en sträng "för mycket".
Jag håller inte med dig här. För en nybörjare kan inget kännas ovant.
nej, det är ju visserligen sant, men om man ska lära sig spela gitarr (gud förbjude) så inte sätter man en sjusträngad monstermanick i nävarna på en nybörjare. det känns mest logiskt att börja easy och sen avancera i takt med att man blir bättre och bättre.
Det är väl det jag inte håller med dig om, igen. Hur kan en sjusträngad gitarr eller femsträngad bas vara mera avancerat för en nybörjare? Jag blir lätt förrvirrad nu... ?!
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

calif de funk skrev:
hosse skrev:
calif de funk skrev:
hosse skrev:jag personligen hade aldrig rekommenderat någon att börja sin baskarriär på en femsträngad. jag tycker det känns grymt ovant med en sträng "för mycket".
Jag håller inte med dig här. För en nybörjare kan inget kännas ovant.
nej, det är ju visserligen sant, men om man ska lära sig spela gitarr (gud förbjude) så inte sätter man en sjusträngad monstermanick i nävarna på en nybörjare. det känns mest logiskt att börja easy och sen avancera i takt med att man blir bättre och bättre.
Det är väl det jag inte håller med dig om, igen. Hur kan en sjusträngad gitarr eller femsträngad bas vara mera avancerat för en nybörjare? Jag blir lätt förrvirrad nu... ?!
nej, det behöver ju inte vara så, jag talar egentligen för mig själv. jag hade inte velat ha en femsträngad bas tryckt i nävarna när jag skulle börja spela, "varför inte börja lite enkelt" liksom. antagligen har man sett eller testat spela på någon bas innan man börjar spela och har väl då skaffat sig några slags preferenser för vad man vill börja på. jag vet att jag hade velat ta det lugnt och fint i början och inte kladda till det med en extra sträng direkt. så tycker jag än idag, jag behöver inte en sträng till. verkligen inte.

men nu talar jag bara för mina åsikter och jag kan mycket väl ha fel, fast det är rätt för mig :wink:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

hosse skrev:
calif de funk skrev:
hosse skrev:
calif de funk skrev:
hosse skrev:jag personligen hade aldrig rekommenderat någon att börja sin baskarriär på en femsträngad. jag tycker det känns grymt ovant med en sträng "för mycket".
Jag håller inte med dig här. För en nybörjare kan inget kännas ovant.
nej, det är ju visserligen sant, men om man ska lära sig spela gitarr (gud förbjude) så inte sätter man en sjusträngad monstermanick i nävarna på en nybörjare. det känns mest logiskt att börja easy och sen avancera i takt med att man blir bättre och bättre.
Det är väl det jag inte håller med dig om, igen. Hur kan en sjusträngad gitarr eller femsträngad bas vara mera avancerat för en nybörjare? Jag blir lätt förrvirrad nu... ?!
nej, det behöver ju inte vara så, jag talar egentligen för mig själv. jag hade inte velat ha en femsträngad bas tryckt i nävarna när jag skulle börja spela, "varför inte börja lite enkelt" liksom. antagligen har man sett eller testat spela på någon bas innan man börjar spela och har väl då skaffat sig några slags preferenser för vad man vill börja på. jag vet att jag hade velat ta det lugnt och fint i början och inte kladda till det med en extra sträng direkt. så tycker jag än idag, jag behöver inte en sträng till. verkligen inte.

men nu talar jag bara för mina åsikter och jag kan mycket väl ha fel, fast det är rätt för mig :wink:
Utan att vilja vara ironisk, men läser du mina kommentarer och förstår vad jag menar?
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

ja, sorry, jag missuppfittade det i mitt huvud.

hade jag varit musiklärare hade jag nog dock valt att hålla det så enkelt som möjligt för en begynnande bassplayer.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Skriv svar