Posta bilder på dina basar

Prata om allt som har med elbasar att göra
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av christian veltman »

Tack för ditt svar :-)

Väldigt snyggt resultat. Noterade på bilderna att du gillar god design! 7:an och annat smått och gott :nickar:
Pris? vågar man sig på en gissning? Ca 25.000kr?

Allt gott!!!
Cuba skrev:
christian veltman skrev:Berätta! Vad är det för fin bas?

Hej Christian!

Det är en Clover Avenger 5. De byggs av en snubbe i München, http://www.cloverbass.com. Detta exemplar har jag "designat" själv, utifrån standarddelar som Clover erbjuder själv. Den är nu upphottad med ny lack och annat godis av "Unicornbass". Det var lackjobb och almän justering. Mycket bra jobb!

Hör av di om du ha fler frågor!

(P
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Roger Hedin »

elmelino skrev:Tja här är hela flocken förresten! Gibson Ripper 74, Fender P 77, MM Stingray 76 och Peavey T40 81.
Bild
Fyra lögnhalsar i ett hörn. :mrgreen:
Vilken är favoriten?
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Cuba »

Tack för det!

Av alla modeller som PrataBasarna kom med så valde jag en av dessa, som tur var. Och det blev som det blev och jag är nöjd med det. Jag fick med ett svart plektrumskydd men det brann tyvärr upp i en replokalsbrand.

Din gissning på kostnad för bygget är ungefär rätt (grundbas+extra custom+refin).

christian veltman skrev:Tack för ditt svar :-)

Väldigt snyggt resultat. Noterade på bilderna att du gillar god design! 7:an och annat smått och gott :nickar:
Pris? vågar man sig på en gissning? Ca 25.000kr?

Allt gott!!!
Cuba skrev:
christian veltman skrev:Berätta! Vad är det för fin bas?

Hej Christian!

Det är en Clover Avenger 5. De byggs av en snubbe i München, http://www.cloverbass.com. Detta exemplar har jag "designat" själv, utifrån standarddelar som Clover erbjuder själv. Den är nu upphottad med ny lack och annat godis av "Unicornbass". Det var lackjobb och almän justering. Mycket bra jobb!

Hör av di om du ha fler frågor!

(P
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av elmelino »

Roger Hedin skrev:
elmelino skrev:Tja här är hela flocken förresten! Gibson Ripper 74, Fender P 77, MM Stingray 76 och Peavey T40 81.
Bild
Fyra lögnhalsar i ett hörn. :mrgreen:
Vilken är favoriten?
Hmmm vet faktiskt inte? Dom låter ju väldigt olika Stingrayen,Fendern och Gibsonen,sen har vi ju Peaveyn som kan härma dom andra ganska bra..... Stingrayen är nog favoriten ändå fast den är tyngst! Nä det är trevligt med så olika karaktärer! :D
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av HellMek »

Noelredding skrev:Blir tyvärr alldeles för lite postande på pb nu för tiden men här är iaf mitt senaste inköp, en riktigt schysst Hagström HIIB! Någon som vet vad det är för skala på dessa? Tycker den känns lite kortskalig men det kan vara för att kroppen är så liten och halsen så tunn.

Bild
Jag hade en sån innan, tror dom är 32" ? Mediumscale.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Noelredding »

HellMek skrev:
Noelredding skrev:Blir tyvärr alldeles för lite postande på pb nu för tiden men här är iaf mitt senaste inköp, en riktigt schysst Hagström HIIB! Någon som vet vad det är för skala på dessa? Tycker den känns lite kortskalig men det kan vara för att kroppen är så liten och halsen så tunn.

Bild
Jag hade en sån innan, tror dom är 32" ? Mediumscale.
Tack för svar :) jo dom verkar ligga typ där, fick en annan upplysning om att dom är 31 och 3/4", får ta och mäta den någon gång!
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av HellMek »

Noelredding skrev:
HellMek skrev:
Noelredding skrev:Blir tyvärr alldeles för lite postande på pb nu för tiden men här är iaf mitt senaste inköp, en riktigt schysst Hagström HIIB! Någon som vet vad det är för skala på dessa? Tycker den känns lite kortskalig men det kan vara för att kroppen är så liten och halsen så tunn.

Bild
Jag hade en sån innan, tror dom är 32" ? Mediumscale.
Tack för svar :) jo dom verkar ligga typ där, fick en annan upplysning om att dom är 31 och 3/4", får ta och mäta den någon gång!
Fullt rimligt, men ingen stor skillnad mot min gissning :)

På min hade jag problem med längden på strängarna, standardsträngarna var så långa att den tjocka delen var tvungen att gå in i stämskruven alternativt fick man linda sketmånga varv. Provade aldrig shortscalesträngar på den.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
donsimon
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 11 apr 2012, 07:13
Ort: Strängnäs

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av donsimon »

ImageUploadedByTapatalk1408794521.606781.jpg
ImageUploadedByTapatalk1408794521.606781.jpg (95.31 KiB) Visad 1622 gånger
ImageUploadedByTapatalk1408794500.956917.jpg
ImageUploadedByTapatalk1408794500.956917.jpg (108.64 KiB) Visad 1622 gånger
ImageUploadedByTapatalk1408794469.390168.jpg
ImageUploadedByTapatalk1408794469.390168.jpg (105.17 KiB) Visad 1622 gånger
Några kackiga iphone bilder på min mayones femma.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Roger Hedin »

donsimon skrev:
ImageUploadedByTapatalk1408794469.390168.jpg
ImageUploadedByTapatalk1408794500.956917.jpg
ImageUploadedByTapatalk1408794521.606781.jpg
Några kackiga iphone bilder på min mayones femma.
Det spelar ingen roll om du så har majonäs på bilderna; det där är en riktigt stilig bössa!!!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
donsimon
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 11 apr 2012, 07:13
Ort: Strängnäs

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av donsimon »

Och min 80-tals Yamaha rbx5
ImageUploadedByTapatalk1408805244.341070.jpg
ImageUploadedByTapatalk1408805244.341070.jpg (119.52 KiB) Visad 1589 gånger
ImageUploadedByTapatalk1408805221.524347.jpg
ImageUploadedByTapatalk1408805221.524347.jpg (106.1 KiB) Visad 1589 gånger
ImageUploadedByTapatalk1408805204.074632.jpg
ImageUploadedByTapatalk1408805204.074632.jpg (119.99 KiB) Visad 1589 gånger
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5435
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av bjelkeman »

donsimon skrev: Några kackiga iphone bilder på min mayones femma.
Cool! Sen jag besökte Mayones i Gdansk så har jag velat haft en.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
donsimon
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 11 apr 2012, 07:13
Ort: Strängnäs

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av donsimon »

Jag kan bara rekommendera! Toppklass på allt
Användarvisningsbild
Ivanhoe
Medlem
Inlägg: 240
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 20:15
Ort: Sundsvall

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Ivanhoe »

donsimon skrev:
ImageUploadedByTapatalk1408794469.390168.jpg
ImageUploadedByTapatalk1408794500.956917.jpg
ImageUploadedByTapatalk1408794521.606781.jpg
Några kackiga iphone bilder på min mayones femma.
Mycket snygg pjäs...!!!

Fender P, Fender J, Spector Legend Classic, Ibanez SR505, Fender Bassman 100, Bassman 410, Aguilar TH 500, Aguilar GS 410, EBS HD-350, Acoustic 220,
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Roger Hedin »

donsimon skrev:Och min 80-tals Yamaha
Bild
Notera ådringen i träet! Sådant virke tog slut under 80-talet. Snyggt!!!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Posta bilder på dina basar

Inlägg av Noelredding »

HellMek skrev:
Noelredding skrev:
HellMek skrev:
Noelredding skrev:Blir tyvärr alldeles för lite postande på pb nu för tiden men här är iaf mitt senaste inköp, en riktigt schysst Hagström HIIB! Någon som vet vad det är för skala på dessa? Tycker den känns lite kortskalig men det kan vara för att kroppen är så liten och halsen så tunn.

Bild
Jag hade en sån innan, tror dom är 32" ? Mediumscale.
Tack för svar :) jo dom verkar ligga typ där, fick en annan upplysning om att dom är 31 och 3/4", får ta och mäta den någon gång!
Fullt rimligt, men ingen stor skillnad mot min gissning :)

På min hade jag problem med längden på strängarna, standardsträngarna var så långa att den tjocka delen var tvungen att gå in i stämskruven alternativt fick man linda sketmånga varv. Provade aldrig shortscalesträngar på den.
Aha! Bra att veta:) strängarna som var på när jag köpte den är schyssta men kommer nog vilja byta till flats sen när jag råkar ha pengar. Såg att dom hade ett gäng mediumscale-strängar på bassstringonline, så dom borde ju funka bra!
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av HellMek »

Noelredding skrev:
Aha! Bra att veta:) strängarna som var på när jag köpte den är schyssta men kommer nog vilja byta till flats sen när jag råkar ha pengar. Såg att dom hade ett gäng mediumscale-strängar på bassstringonline, så dom borde ju funka bra!
Japp, jag visste inte ens att det fanns såna strängar när jag hade min :)
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Basstore »

Bild


Hamer 12:a in tha house!!
Underbart.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
hellride
Medlem+
Inlägg: 565
Blev medlem: sön 01 dec 2013, 13:07

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av hellride »

Min "nya" pärla: BaCH BPJ Om jag jämför med övriga basar med p-baskropp jag testat så sparkar den arsle med alla utom en silverlackad jubileumsvariant som Fender släppte för x antal år sedan. Den var grym vill jag minnas.
Bild


Låter bra gör den också :)
BAS Ä GÖTT
Bild
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Hellbum »

marcbass skrev:Bild


Hamer 12:a in tha house!!
Underbart.
Åååh!! Vill också ha..
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av basmartin »

Senaste HPD-bygget

Bild

Målet var att bygga en lätt bas. Sista halvåret har jag gigat 4-5 ggr/vecka och min vänstra axel har inte mått så värst bra och till sist blev det för plågsamt med min 4,5 kilos jazzbas. Detta bygget landade på 3,7-3,8 kg nånstans. Fender Classic 60s hals, Road worn-kropp, Gotoh lättviktsstämmisar. Provisorisk elektronik från min gamla bas så länge. Ska slänga i Fender CS60-mickar och se hur det blir.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
rockrille
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 28 jul 2013, 18:34
Ort: Linköping

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av rockrille »

surfade in hos tysken för någon vecka sedan o råkade hitta jaguar deluxe basar i svart o sunburst made in Japan från ca 4200:- jag har länge velat ha just en japansk elbas iom att jag spelat gitarr länge o haft ett flertal japanska telecasters osv , och varit väldigt nöjd med kvalitén på dessa .. vet att det diskuteras i oändlighet vilka tillverkningsländer som gör bäst fenders och japan har alltid legat högt.. enligt en del så anses de bättre än USA tillverkade instrument nuförtiden .. döm om min förvåning när jag då råkade på dessa .. :) inväntade lönen och .. nejj!!! de var givetvis slut.. dagarna efter så gick jag in igen o hoppades på att nåt pucko skulle skicka tillbaks sitt ex.. och vips : en sunburst !! bara o beställa.. vare sig jag har råd eller inte och här är den :

tokfynd eller inte ? deras modern player series (Kina) j o p går för mer , fick denna ny för 3800:- om än B stock .
skitnöjd , sjunger som faen med en aktiv/passiv switch o allt , det enda jag hittat som skulle kunna va anledningen att förra ägaren skickat tillbaks den är ett antal hårfina sprickor i trät under lacken , kan jag leva med då jag inte tror att de påverkar spelbarheten eller hållbarheten på en 30-40år , om någonsin?! . .

check it out !!

Bild

Bild

Bild

Bild
Fender jaguar Deluxe MIJ, Fender HPD Pbas, ESP horizon, Futurama Pbas, 70 tals OEM Jazz, marlboro 1500B 100w, warwick sonic 2 300w, Ashdown mag400 deep 4*10 + 1*15, Carlsboro 1*15

VINDRA official homepage
VINDRA facebook
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av klasextas »

basmartin skrev:Senaste HPD-bygget

Bild

Målet var att bygga en lätt bas. Sista halvåret har jag gigat 4-5 ggr/vecka och min vänstra axel har inte mått så värst bra och till sist blev det för plågsamt med min 4,5 kilos jazzbas. Detta bygget landade på 3,7-3,8 kg nånstans. Fender Classic 60s hals, Road worn-kropp, Gotoh lättviktsstämmisar. Provisorisk elektronik från min gamla bas så länge. Ska slänga i Fender CS60-mickar och se hur det blir.
Snygg! Vad är det som sitter på stallet, det svarta? Nån sorts mute?
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av HellMek »

HellMek skrev:
Noelredding skrev:
Aha! Bra att veta:) strängarna som var på när jag köpte den är schyssta men kommer nog vilja byta till flats sen när jag råkar ha pengar. Såg att dom hade ett gäng mediumscale-strängar på bassstringonline, så dom borde ju funka bra!
Japp, jag visste inte ens att det fanns såna strängar när jag hade min :)
Ps, strängarna ska gå andra hållet runt stämskruvarna. Är fel på bilden du lade upp :)
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
Yorath
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 19 jun 2014, 15:28
Ort: Karlstad

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Yorath »

rockrille skrev:surfade in hos tysken för någon vecka sedan o råkade hitta jaguar deluxe basar i svart o sunburst made in Japan från ca 4200:- jag har länge velat ha just en japansk elbas iom att jag spelat gitarr länge o haft ett flertal japanska telecasters osv , och varit väldigt nöjd med kvalitén på dessa .. vet att det diskuteras i oändlighet vilka tillverkningsländer som gör bäst fenders och japan har alltid legat högt.. enligt en del så anses de bättre än USA tillverkade instrument nuförtiden .. döm om min förvåning när jag då råkade på dessa .. :) inväntade lönen och .. nejj!!! de var givetvis slut.. dagarna efter så gick jag in igen o hoppades på att nåt pucko skulle skicka tillbaks sitt ex.. och vips : en sunburst !! bara o beställa.. vare sig jag har råd eller inte och här är den :

tokfynd eller inte ? deras modern player series (Kina) j o p går för mer , fick denna ny för 3800:- om än B stock .
skitnöjd , sjunger som faen med en aktiv/passiv switch o allt , det enda jag hittat som skulle kunna va anledningen att förra ägaren skickat tillbaks den är ett antal hårfina sprickor i trät under lacken , kan jag leva med då jag inte tror att de påverkar spelbarheten eller hållbarheten på en 30-40år , om någonsin?! . .

check it out !!

Bild

Bild

Bild

Bild
Mah, vilken beauty, grattis!
Fender Precision HPD | Fender Precision American Special | Greco Thunderbird -89
Acoustic B300H | Ampeg BSE410 | Ampeg BSE115
Ashdown After Eight
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av basmartin »

klasextas skrev:
basmartin skrev:Senaste HPD-bygget

Bild

Målet var att bygga en lätt bas. Sista halvåret har jag gigat 4-5 ggr/vecka och min vänstra axel har inte mått så värst bra och till sist blev det för plågsamt med min 4,5 kilos jazzbas. Detta bygget landade på 3,7-3,8 kg nånstans. Fender Classic 60s hals, Road worn-kropp, Gotoh lättviktsstämmisar. Provisorisk elektronik från min gamla bas så länge. Ska slänga i Fender CS60-mickar och se hur det blir.
Snygg! Vad är det som sitter på stallet, det svarta? Nån sorts mute?
BassMute! Skitrolig pryl!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar