Strängdämpare

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Strängdämpare

Inlägg av Makten »

Jag provade att peta in lite skumgummi under strängarna, och jäklar vad kul det är att lira! Har alltid tyckt att det verkar fånigt, men fick ett infall att prova i alla fall. Det blir ju ett helt annat instrument. :)
Nu undrar jag om det finns nån mackapär man kan köpa och montera på basen för att kunna applicera dämpning med en spak eller liknande. Nån som vet?

Bild
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+
Inlägg: 1716
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Bonehead »

Jag brukar peta in en bit av ett liggunderlag på högkant med fyra skurna skåror i. Perfekt om man vill ha ett sextiotals ljud typ Beatles eller Ventures i studion.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Så gör jag ofta. Men jag känner inte till om det finns "strängdämpare" att köpa på marknaden att montera fast på basen. Satt i original på MM Stingray basarna på 70-talet men inte nu för tiden. Det som gör att det är svårt med strängdämpare, och även skumgummi, är att basen stämmer ur sig när man applicerar skumgummit eller skruvar upp dämpningen på en gammal Stingray. Så man måste hur som stämma om efteråt. Jag har gjort så för att slippa strula på gig att jag har preparerat en bas med skumgummi så när jag vill köra dämpat byter jag bas. Funkar kanon. Men nackdelen är att det ju kostar lite pengar då jag ju helt sonika ha en hel bas för ändamålet. Men ljudet blir inte samma om man dämpar med handen som med skumgummi och jag gillar det så mycket att jag faktiskt tycker att det är värt det. Jag brukar även dra av mellanregistret på eq´n på min Stingray och även boosta bas + diskant när jag kör dämpat. Låter helt fantastiskt. Väldigt kul. Jag vart experimenterade ganska friskt med olika typer av skumgummi innan jag blev nöjd.

//Jan
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

Var det inte Jamerson som hade hela stallkåpan full med skumgummi?
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Det blir inte samma sak om man som wooten mfl kör med ett svettband uppe vid huvudet (på basen) och drar ner det över strängarna för dämpning då? Har aldrig provat vare sig det ena eller det andra...
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

newheartshadow skrev:Det blir inte samma sak om man som wooten mfl kör med ett svettband uppe vid huvudet (på basen) och drar ner det över strängarna för dämpning då? Har aldrig provat vare sig det ena eller det andra...
Nä. Det är för att de öppna strängarna inte ska ringa när man kör t.ex tapping. Det blir ju inte det sound som gummiprylarna ska fixa.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

newheartshadow skrev:Det blir inte samma sak om man som wooten mfl kör med ett svettband uppe vid huvudet (på basen) och drar ner det över strängarna för dämpning då? Har aldrig provat vare sig det ena eller det andra...
Nej Det blir inte samma sak. Hårbandet är för att dämpalösa strängar från att ringa för mycket. Skumgummi vd stallet ger ett plonigt sound på åde lösa och nertryckta strängar. Klart användbart, fast jag brukar dämpa med handflatan och spela med tummen så får man ett liknande sound utan att ha med sig flera basar eller trixa mellan låtarna.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Finns ju en rolig historia om ett band som skulle uppträda live i tv och mellan soundcheck och sändning kom basisten på att han ville ha mer "autentiskt" sound. Han plockade upp nån gammal skumgummibit i studion och körde fast vid stallet och testade snabbt, lät kanon! Under framträdandet hade han inte den bästa medhörningen men blickarna från bandkompisarna tolkade han som att de gillade soundet han hittat! Efteråt frågade nån vad det var med basen, men han log bara och sa; "jag bara trixade med en grej". När de sen fick se programmet i efterhand visade det sig att han legat en halvton högre än resten av bandet hela låten igenom.



:)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Matte skrev:
newheartshadow skrev:Det blir inte samma sak om man som wooten mfl kör med ett svettband uppe vid huvudet (på basen) och drar ner det över strängarna för dämpning då? Har aldrig provat vare sig det ena eller det andra...
Nej Det blir inte samma sak. Hårbandet är för att dämpalösa strängar från att ringa för mycket. Skumgummi vd stallet ger ett plonigt sound på åde lösa och nertryckta strängar. Klart användbart, fast jag brukar dämpa med handflatan och spela med tummen så får man ett liknande sound utan att ha med sig flera basar eller trixa mellan låtarna.
right, då vet jag. typ konstant "palm mute" för bas, o det är ju skoj ibland precis som du säger.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Måste fixa till muten på Ricken... skumgummit är mosigt och ojämnt. Skulle vara mumma att få igång den.
Undrar om jag kommer i håg fel, men min japan jazz anno 74 hade nån dämpning inne i stallkåpan original. Kan det stämma tro?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

anli skrev:Måste fixa till muten på Ricken... skumgummit är mosigt och ojämnt. Skulle vara mumma att få igång den.
Undrar om jag kommer i håg fel, men min japan jazz anno 74 hade nån dämpning inne i stallkåpan original. Kan det stämma tro?
Ja då, det kan säkerligen stämma. Så var det i kåpan på min JBX j-bas.
Man kanske skulle sätta på slipade på P-basen och fylla stallkåpan med skumgummi. Det måste nästa testas.
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Det ska stämma. Nån nämde det i tråden om stallkåpor för ett halvår sen eller så.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Jo, skumgummi i kåpan har tydligen varit "standard" här och där, men då är det ju samma skit, det vill säga att man inte kan ändra snabbt. Rickenbacker har väl en skruv med mudd för varje sträng, men det är ju rätt bökigt också. Jag skulle vilja ha en hel flärp för alla strängar som man bara viker upp på nåt fiffigt vis. Får klura lite på hur man ska fixa det. 8)

Tillägg: Nu snackar vi!! http://www.bassmute.com/bassmute/bm_mainframe.html

8) 8) 8)
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Makten skrev:Jo, skumgummi i kåpan har tydligen varit "standard" här och där, men då är det ju samma skit, det vill säga att man inte kan ändra snabbt. Rickenbacker har väl en skruv med mudd för varje sträng, men det är ju rätt bökigt också. Jag skulle vilja ha en hel flärp för alla strängar som man bara viker upp på nåt fiffigt vis. Får klura lite på hur man ska fixa det. 8)
Har sett den varianten på gamla Hofner gitarrer (de där som är klädda i krokodilskinnsimitation). En platta som fälls upp och ner beroende på om man vill dämpa eller ej.

Hittade denna Hagströmvariant.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Foxbat skrev:Det ska stämma. Nån nämde det i tråden om stallkåpor för ett halvår sen eller så.
Tror att det kan ha varit jag.
Har suttit gummidämpare på de 4 Fender basarna jag haft/har.
Gummit åkte bort redan i affären samtidigt som jag klippte Fender flatsen och satte dit rounds!
Ric:arna hade/har en gummidämpare i stallet som är justerbart med 2 skruvar. Kul ställe att fila in en jb-mick på! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Min EB-3 har en dämpare man drar bakåt när man vill dämpa. Käck!
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Hmm, hur svårt kan det vara på en skala att göra nån Frankenstein-variant av en sån där? :lol: Det var just Höfnergitarrerna jag tänkte på! Gitarristen i bandet har två sådana, varav den ena med strängdämpare (som visserligen inte funkar, men ändå).
Synd att man inte har något metallverkstad. :(
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+
Inlägg: 1716
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Bonehead »

fender jaguargitarrerna hade väl nån strängdämparmojäng, den kanske går att planka eller modda om du får tag i en
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Provade just med en bit av ett sånt där skumplaströr som man isolerar med. Låter jävligt bra, men fy vad intonationen pajjar. Typ en kvartston fel vid 12:e band. :?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Testa få den att ligga an mot strängarna uppifrån istället, borde inte påverka intoneringen.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Jag har klippt av en strumpa som jag brukar ha vid stallet, funkar kanon och jag upplever inte att basen stämmer om sig.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+
Inlägg: 1716
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Bonehead »

Här är en primitiv anordning för ett mufflat baspålägg som vi gjorde för nått år sen, viva gaffa och servetter! :)

Bild
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Bonehead skrev:Här är en primitiv anordning för ett mufflat baspålägg som vi gjorde för nått år sen, viva gaffa och servetter! :)

Bild
Någon har visserligen nämnt det, men har man en stallkåpa går det ju att gömma dämpningen i "taket" på kåpan. Speciellt på jazzbass-kåpor men borde få plats lite under en p-kåpa också.
Sätt fast en skumgummibit där med lim eller dubbelhäftande tejp så har man ju det osynligt och man slipper oroa sig över att man ska riva bort det när man spelar, känns som man skulle kunna göra om man gaffade det över hela stallet. :D

Annars gillar jag också dämpat basljud. 8)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Svensson skrev:Testa få den att ligga an mot strängarna uppifrån istället, borde inte påverka intoneringen.
Det borde inte göra någon skillnad alls. Anledningen till den usla intonationen är ju bara att gummibiten funkar som ett stall och kortar den effektiva stränglängden. Det förvärras ju högre upp på halsen man spelar, eftersom den båge som vibrationen utgör blir snävare krökt med kort sträng. Att gummit sitter ovanifrån eller underifrån är ju sak samma. Det handlar nog mer om att hitta ett dämpmaterial som är lagom mjukt. Med skumgummit på min första bild är intonationen helt opåverkad, men med skumplaströret så blir det helkass. Det är för hårt helt enkelt.

Tillägg: Tyvärr så låter det mycket bättre med den hårdare dämpningen, bortsett från intonationen. :?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Makten skrev: Tillägg: Nu snackar vi!! http://www.bassmute.com/bassmute/bm_mainframe.html

8) 8) 8)
Den har jag kollat på förr. Grymt sugen att köpa en sådan. Verkar inte finnas någon återförsäljare i Sverige dock. 200071, sugen?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar