Sandberg Electra VS4

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Sandberg Electra VS4

Inlägg av peter_s »

Mr Praline skrev:Varför ser P-basen inte lika "normal" ut som J-basen?!
Det är en bra fråga. Med lite tur ändrar de utseendet på VS-modellen, i konservativ riktning, när det är dags för modellgenerationsskifte.
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Re: Sandberg Electra VS4

Inlägg av xfredrikx »

Finns en inne på Sandberg musik här i Malmö.. P-basen. Grymt skön och stabil, mil ggr bättre än Mexicofenders eller squiers.. Känslan man får är verkligen stabil. P-skyddet ser inte riktigt lika knasigt ut i verkligheten. Lacken känns helt okej, lite highway one-känsla över det.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Sandberg Electra VS4

Inlägg av Mungi »

Mungi skrev:
blackparkas skrev:Piano-känsla när man pluggar i den och kör passivt...
Kan du förklara "piano-känsla"? Det låter väldigt positivt i mina öron men jag vet inte vad det betyder.
Ingen som kan förklara hur en bas känns som ett piano? Jag har aldrig stött på uttrycket förut.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sandberg Electra VS4

Inlägg av blackparkas »

Svårt att förklara.
Det var väl klangen som jag tyckte kunde jämföras med klangen i ett piano även om det naturligtvis inte låter som ett piano.
Fet sustain och en klang på nå´t vis... Flummigt... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Sandberg Electra VS4

Inlägg av Mungi »

blackparkas skrev:Svårt att förklara.
Det var väl klangen som jag tyckte kunde jämföras med klangen i ett piano även om det naturligtvis inte låter som ett piano.
Fet sustain och en klang på nå´t vis... Flummigt... :D
Ja, det är svårt att beskriva ljud, men det låter ju väldigt bra. Jag tänkte att pianoklang betyder att det är mycket träton....
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sandberg Electra VS4

Inlägg av blackparkas »

Just ja, glömde säga att jag testade TT4:an (jazzbasen) häromdagen.

Kändes lika bra som P-basen, lät bra den också.
Det enda jag uppfattade som något minus är den stackade pot:en som kändes lite... sådär. + att rattarna på just den stackade var väldigt plastiga. Men det kan ju varit nå´n Pre Production-yxa.

Har för mig det var runt 6300 den skulle hamna på.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Ljusspektrum
Medlem
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 11 feb 2012, 16:12

Re: Sandberg Electra VS4

Inlägg av Ljusspektrum »

blackparkas skrev:Just ja, glömde säga att jag testade TT4:an (jazzbasen) häromdagen.

Kändes lika bra som P-basen, lät bra den också.
Det enda jag uppfattade som något minus är den stackade pot:en som kändes lite... sådär. + att rattarna på just den stackade var väldigt plastiga. Men det kan ju varit nå´n Pre Production-yxa.

Har för mig det var runt 6300 den skulle hamna på.
provspelade den på musicians planet-mässan.
Kändes kanon!
Jag kanske bara var ouppmärksam, men någon plastighet med potarna upplevde jag inte.
Jag gillar blåa basar
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Sandberg Electra VS4

Inlägg av Seaweed »

Jahapp. Helt såld på TT4:an. Det får bli en sån!
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Re: Sandberg Electra VS4

Inlägg av flagg »

Testat IRL?
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Sandberg Electra VS4

Inlägg av Seaweed »

flagg skrev:Testat IRL?
Nope, bara VS4:an. Men jag inbillar mig att TT4:an är minst lika bra. Vill såklart testa innan jag slår till, 4Sound Norrköping har beställt ett gäng så jag får snällt vänta antar jag... :/
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Sandberg Electra VS4

Inlägg av Basstore »

Nya TT4 Jazzarna är SJUKT jävla bra.

Jag kommer till 99% köpa en sån.. Riktigt grym!!!
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sandberg Electra VS4

Inlägg av blackparkas »

Fick in vår idag. Skitbra basar!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Sandberg Electra VS4

Inlägg av Seaweed »

Fan. Har verkligen inte råd nu. Skulle slagit till på en TT4 direkt annars. :(
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+
Inlägg: 695
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 20:07
Ort: Malmö

Re: Sandberg Electra VS4

Inlägg av motorman »

Har Electra VS4 verkligen samma P-mick som en California VS4? Ingen Sandberglogga på VS4-micken + det som skrivits ovan om Made in Korea.
Det innebär alltså att jag kan inte gå in i en affär och testa en Electra för att höra hur en "riktig" Sandberg P-mick låter i passivt läge?!
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Sandberg Electra VS4

Inlägg av GurraG »

motorman skrev:Har Electra VS4 verkligen samma P-mick som en California VS4? Ingen Sandberglogga på VS4-micken + det som skrivits ovan om Made in Korea.
Det innebär alltså att jag kan inte gå in i en affär och testa en Electra för att höra hur en "riktig" Sandberg P-mick låter i passivt läge?!
Enligt den här sidan har VS4 en Delanomick: http://www.bassdirect.co.uk/bass_guitar ... LCTRA.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Men enligt Sandbergs egen hemsida är det en "Sandberg designed split coil". Jag tycker nog att det troligaste är att det inte är en Delano. Hur mycket de två mickarna skiljer sig i ljud har jag ingen aning om.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+
Inlägg: 695
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 20:07
Ort: Malmö

Re: Sandberg Electra VS4

Inlägg av motorman »

Precis Gurra! Det ger stöd för min (konspirations-)teori om att det inte är samma mickar. Har bett stans hjälpsammaste musikaffär med det passande namnet Sandbergs musik att ta föra frågan vidare till tillverkaren.
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sandberg Electra VS4

Inlägg av gabrieldahl »

provspelade påde jazz & p i musikaffär idag. fy i hela helsingland vad bra alltså! också bäst justerade basarna jag spelat på i musikaffär, tydligen fabriksinställningarna!!

tycker att båda har en pianokänsla parkas!! på ett sätt både rak och polerad ton i dem.
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sandberg Electra VS4

Inlägg av blackparkas »

Ja, tyvärr vet inte jag heller vad det sitter för mick i, men de jag haft hemma har båda låtit väldigt bra, om än inte, vad jag kan minnas, som en vanlig Sandbergare, så jag tror inte heller det är samma, om än kanske med någorlunda samma specar?


Båda basarna vi haft inne har också varit väldigt bra justerade direkt från leverantör, vilket verkligen inte kan sägas om alla basar i den här prisklasssen!




Jag har för övrigt sett bilder på nästa färg som dessa kommer i någon gång under våren...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Sandberg Electra VS4

Inlägg av Hellish »

Testade en TT4 förra veckan och hade den varit ordentligt justerad så hade jag nog fått rätt svår GAS, men nu var den rätt trögspelade turligt nog. Gedigen och välljudande bas!
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: Sandberg Electra VS4

Inlägg av Bassplaya »

blackparkas skrev: Jag har för övrigt sett bilder på nästa färg som dessa kommer i någon gång under våren...
:louder: SPIT IT OUT!


Av ren nyfikenhet: Är dessa basar tillräckligt bra för att Parkas skulle kunna använda de i metalbandet?
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sandberg Electra VS4

Inlägg av gabrieldahl »

Bassplaya skrev:
blackparkas skrev: Jag har för övrigt sett bilder på nästa färg som dessa kommer i någon gång under våren...
:louder: SPIT IT OUT!


Av ren nyfikenhet: Är dessa basar tillräckligt bra för att Parkas skulle kunna använda de i metalbandet?
hade varit sjukt cool med en sådan i ett metalband!!
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+
Inlägg: 695
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 20:07
Ort: Malmö

Re: Sandberg Electra VS4

Inlägg av motorman »

Fick följande svar angående mickana : "mickarna är inte identiska vare sig i utseende eller ljud. Marginella skillnader men dock. Electra delarna är, så när som på stallet, tillverkade i Sydkorea under överinseende av deras chefsdesigner Holger"
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sandberg Electra VS4

Inlägg av blackparkas »

Bassplaya skrev:
blackparkas skrev: Jag har för övrigt sett bilder på nästa färg som dessa kommer i någon gång under våren...
:louder: SPIT IT OUT!


Av ren nyfikenhet: Är dessa basar tillräckligt bra för att Parkas skulle kunna använda de i metalbandet?

Haha!
Precis som att det är nå´n måttstock! :D
P-bas är P-bas, för min del funkar inte det (vad jag kommit fram till ännu) med P-mick och B-sträng till metal, jag gillar det i alla fall inte med de basar jag testat hittills, vill gärna ha en stallmick för lite mer definition och modernare ljud.
Electrabasarna ÄR betydligt modernare i soundet tycker jag, och Jazzbasen skulle nog förmodligen funka ypperligt i metalbandet!
Har bara testat de två pre-productionbasarna för vardera modell samt en av varje ur de första batcharna de fått, och de har varit väldigt bra!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sandberg Electra VS4

Inlägg av blackparkas »

Det speciella enl mig är att den är otroligt bra för pengarna, kan inte komma på en bättre jazz/p för de pengarna även om P-basen inte känns helt P-bas.

Inte tror jag de blir svårsålda beggat heller med tanke på att de då borde hamna på typ 3500-4000 för P-basen t-ex-
Och det är ren stöld för ett så pass bra instrument.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Hellsten
Medlem+
Inlägg: 1221
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 15:16
Ort: Arvika/Helsingborg

Re: Sandberg Electra VS4

Inlägg av Hellsten »

Gah. Testade en sån häromdagen. Svinbra. Finns det någon chans i världen att Jazzen kommer som femma???
| Fender | Mesa |
Skriv svar