Besök till Mayones Guitars & Basses, Gdansk, Polen

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Besök till Mayones Guitars & Basses, Gdansk, Polen

Inlägg av bjelkeman »

Förra veckan, 19 juni 2013, åkte jag till Gdansk med min fru. Den främsta anledningen till att vi åkte var att besöka Mayones Guitars and Basses. Jag bor i Stockholm, så resan till Gdansk var inte alltför långt för en liten utflyckt. Det tar ungefär en timma att flyga från Skavsta.

Bild
Jag står framför Mayones kontor och workshop

Först så tänkte jag åka med en av de större flygbolagen, men de ville ha 2500-3500 kr per person för en retur resa, via Berlin. Det gick bort, då jag lätt kunnat köpa en bra bas för de pengarna istället. Men jag fick reda på att Wizzair, ett Ungerskt lågprisbolag kunde flyga oss båda retur för 750 spänn. Det var bättre och så blev det. Men flyg inte långt med dem. Otroligt trångt. Men jag är ju 190cm så det hjälper ju inte direkt heller.

Bild
En liten showcase hörna i Mayones receptionen

Jag hade varit i emejl kontakt med Michael Gabryelczyk som jobbar på Mayones innan jag åkte. Mike arbetar som marknadsföring och artist manager och han var väldigt hjälpsam inför trippen. Vi tog en taxi från flygplatsen och vi anlände vid Mayones just efter lunch. Workshoppen är i ett industriområde som ger ett lite sunkigt intryck. Mayones är huserat i några låga och ganska anspråkslösa byggnader. Det är enkelt att hitta dit då det är väl skyltat.

När vi anlände så en av de första saker som vi märkte var att alla som jobbar på Mayones var ganska avslappnade. De verkar inte få sådär jättemånga besökare och de har inte ett ordentligt showroom. Mike hade varnat mig om det innan. I praktiken så skickas alla basar som de säljer direkt till återförsäljare och distributörer. Man ska inte åka till Mayones och förvänta sig att kunna provspela den gitarren man vill kunna få byggd åt sig. De har några basar i receptionen, men inte den jag har varit intresserad av själv, men jag visste de innan jag åkte.

Bild
Mayones reception, med signerade fotografier från de som spelar på Mayones gitarrer och basar

Mayones är ett familjeägt företag med mor och två bröder som leder företaget. Det startades 1982, när Polen låg bakom järnridån fortfarande och det var mycket svårt att importera gitarrer in till Polen. Så familjen startade en gitarr workshop och började bygga gitarrer och basar i garaget hemman. De flytta till de nuvarande byggnaden på nittiotalet och har gradvis expanderat faciliteterna vartefter. Idag så jobbar ungefär 30 personer där. 25 gitarrbyggare och 5 på kontoret med försäljning, marknadsföring och administration.

Mack Konczak, som arbetar med internationella återförsäljare och distributörer, tog oss på en rundvandring i Mayones workshoppen. Först så gick vi till huvudlagret för trä, där de lagrar trä i flera år ibland, så att det har torkat ordentligt. Därifrån gick vi där gitarrerna målas. De var inte så många gitarrer där just när vi kom. Sen tog vi oss till huvuddelen av workshoppen. Där grovträarbetet görs så håller man just nu på med att bygga ut, och samtidigt så används den delen för att göra gitarrkroppar och halsar. (Jag säger gitarrer och menar då både gitarr och bas, även om Mayones gör fler gitarrer än basar). Så som man kan förstå så var det lite rörigt. Man expanderar för att man behöver mer kapacitet då det går väldigt bra just nu. Workshopplayouten är inte som den logiska arbetssekvensen så i min berättelse så följer jag hur vi gick igenom workshoppen, vilket gör att vissa delar av arbetet kanske beskrivs i fel ordning.

Bild
Lackering

Bild
Material för kroppar till gitarrer and basar

Vi kom till de rummen där instrumenten arbetades på, band lades i, halsar monterades osv. Det är lite överväldigande att gå in i en gitarrworkshop där det finns hundratals gitarrer och basar i olika stadier av uppbyggnad. Överallt man tittar så ser man kroppar och halsar, hängande, liggande och staplade. Varje bit man ser försöker man lista ut vad slutresultatet skall bli. Med några få små undantag så produceras alla trädelarna av Mayones gitarrerna för hand. De har en liten CNC maskin, men man gör bara smådelar på den.

Bild
Gitarrer and basar som väntar på lite gitarrmakarkärlek

I år, berättade Mack och Mike, så förväntade de att man skulle bygga mellan 1500 och 2000 gitarrer. Och i princip varje gitarr är förbeställd. Affärerna har blivit betydligt bättre i år, vilket är varför man bygger ut den delen av workshoppen där man jobbar med trä.

Huvuddelen av gitarrerna och basarna som man bygger säljs till Japan och USA, med en nästan lika stor del som går till Europa. Man ser inte många Mayones basar till salu på andrahandsmarknaden, några Jabba 5 eller Be på BassChat eller i Frankrike, i alla fall vad jag kan se. Men det kanske inte är så konstigt. Mike berättade att i princip alla basar och gitarrer de bygger är kustombeställningar. Knappt några är ”stock” som man ser dem på deras webbsajt. Och när man kustombeställer en bas för 25000 kr så säljer man den inte på en gång senare. Den blir nog lite av en klenod i samlingen.


Bild

Bild

Bild

Bild

Vi gick vidare till rummet där gitarrer hänger och torkar en längre period efter lackeringen. De kallade rummet Bahamas eller Bermuda eller något liknande då det normalt är ganska varmt därinne. I det rummet, som på många andra platser i workshoppen, så ser man gitarrkroppar som har hängt där i flera år. En del var gjorda som tester, andra var förväntade order som inte blev något av någon anledning. Jag skulle älska att spendera lite längre tid där och gå igenom dessa reliker i lite mer detalj. Jag tror man skulle kunna göra en del riktigt underbara grejor med de gitarrkropparna som hänger här, mer eller mindre glömda.

Bild
Exotiskt trä lager

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

En mindre del av workshoppen vi såg var där gitarrbyggare jobbar med att bygga Custom Shop gitarrer.

Bild

Bild
Mayones Custom Shop

Till sist så såg vi kvalitetskontrollavdelningen, där en gitarrbyggare satt och provspelade en Jabba 5 precis när vi kom förbi.

Bild

Jag frågade om varför de valt att ha egentillverkade bryggor, stämmisar och elektronik på basversionerna av deras gitarrer. Man kan beställa andra grejor om man vill ha det med givetvis. Mack berättade att de hade en riktigt elektronik wizard och dessutom så gillade de flexibiliteten som det gav dem att ha lokaltillverkade grejer från Polen. Min gissning är att det lönar sig bättre också.

Som en del av receptionen till Mayones kontoret så fanns det ett litet test rum utrustat med några gitarr- och basförstärkare. Rummet var litet nog att man var tvungen att vara riktigt försiktig om man skulle vända sig, om man inte ville slå basen i väggen. Jag provspelade en Be Gothic 4 och en Jabba Classic 4, som var på väg till Japan. Jazz basar är inte riktigt min grej (något med hur jag håller handen vid mickarna) men Jabba 4an kändes mycket bättre än det Fender Pbasarna och den 8000 kr Sandberg Jazz jag provade på 4Sound idag. (Men så kostar en Jabba 4 dubble så mycket som en sådan Sandberg också.) Andra som har Jabba 5or gillar dem också vad jag kan läsa.

Bild
Mayones Jabba 4

Be Gothic 4an jag provade var riktigt trevlig. Både Jabba:n och Be:n var lättare än vad jag förväntade mig och Be:n hade liknande halsprofil som de basar jag spelar mest (70-80-tals Ibanezer). Rummet jag var i och den förstärkaren som jag provade basarna på, en Aguilar som jag inte vet något om (massa knappar), och den korta tid som var tillgänglig, gjorde att jag inte fick något riktigt bra grepp om ljudet som basarna producerar.

Bild
Mayones Be 4 (och jag)

Om man beställer en Mayones bass idag så har de ungefär 20-24 veckors tillverkningstid innan de är färdigt. Det är ganska normalt i kustombyggarkretsar. De bygger gitarrer i batchar, så att arbetet blir mer effektivt, så om man har tur så finns det en halvfärdig Patriot 4a (min favorit) eller vad du nu föredrar, liggande på en hylla från en tidigare batch. Då kan det gå fortare. Efter Musikmesse i Tyskland och NAMM i år så har affärerna gått mycket bättre för Mayones, vilket är varför man håller på att expandera workshoppen just nu, och varför det tar längre än tidigare att få en ny bas. När jag snackade med dem för en månad eller två sedan så var det 16 veckor, inte 20-24.

Ett stort tack till Mack Konczak och Michael Gabryelczyk och resten av de som jobbar på Mayones. De gjorde vårt besök till Mayones workshoppen ett riktigt skönt besök. Och för dig käre läsare så hoppas att detta har givit dig lite mer om Mayones och deras basar.

Vi spenderade resten av dagen och kvällen i Gdansk, som är en riktig gammal Hansa stad. Men det är en annan historia.

Bild

Ett ställe som har några Mayones basar på lager är Bass Direct i Warwick, UK. Du kan spana in dem här: http://www.bassdirect.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Fler fotografier från besöket kan hittas här på Flickr: http://www.flickr.com/photos/bjelkeman/ ... 340399354/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag skrev detta på engelska först, och detta kan hittas här på min websajt blog: http://www.rebar.nu/bass-workshop-visit ... sk-poland/" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av bjelkeman den ons 08 jan 2014, 17:05, redigerad totalt 1 gånger.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Besök till Mayones Guitars & Basses, Gdansk, Polen

Inlägg av Hågge »

Underbart Bjelkeman! :tummenupp:

Tack för intressant läsning. Nu till den STORA frågan: Beställde du något?
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Besök till Mayones Guitars & Basses, Gdansk, Polen

Inlägg av Nick »

Trevlig läsning!
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Besök till Mayones Guitars & Basses, Gdansk, Polen

Inlägg av bjelkeman »

Hågge skrev:Underbart Bjelkeman! :tummenupp:

Tack för intressant läsning. Nu till den STORA frågan: Beställde du något?
Inte ännu. Det gav mig ett jäkla bra perspektiv på mitt basägande. Jag har åtminstone en "vintage" Ibanez till på ingående som ett resultat av besöket. Och så beställde jag just nya TKS lådor. Men sista kortet är inte lagt. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
VHdiggare
Medlem+
Inlägg: 1780
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 11:15
Ort: Växjö

Re: Besök till Mayones Guitars & Basses, Gdansk, Polen

Inlägg av VHdiggare »

Alltid lika kul att läsa om sådana här besök. Tack Bjelkeman!
Yamaha BB1025 Tobacco Brown Sunburst - Quilter Bass Block 800 - Quilter BassDock 12 - Quilter BassDock 10
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Besök till Mayones Guitars & Basses, Gdansk, Polen

Inlägg av peter_s »

VHdiggare skrev:Alltid lika kul att läsa om sådana här besök. Tack Bjelkeman!
+1

Tack! :tummenupp:
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Besök till Mayones Guitars & Basses, Gdansk, Polen

Inlägg av BB3000S »

Kul läsnng, stort tack! :tummenupp: :)
Tycker Mayones ser riktigt intressanta ut, trevligt med en rapport bakifrån kulisserna.
(Enormt prisvärda flygbiljetter btw.)
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Sv: Besök till Mayones Guitars & Basses, Gdansk, Polen

Inlägg av mrbaloo »

Riktigt fräckt! Kul läsning.
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Sv: Besök till Mayones Guitars & Basses, Gdansk, Polen

Inlägg av klasextas »

Kul läsning! Mkt imponerande att du fick med dig hustrun på eb sån resa...
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Besök till Mayones Guitars & Basses, Gdansk, Polen

Inlägg av bjelkeman »

Hon köpte "En kvinna, flera basar" konceptet. ;) Näh, hon gillar att göra udda utflykter lika mycket som jag gör.

Några bilder till:

Bild


Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sv: Besök till Mayones Guitars & Basses, Gdansk, Polen

Inlägg av strummer »

Wow ett helt reportage, ser fram emot lite datortid, bilderna laddar för långsamt på mon telefon.
Tack Bjelkeman!
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Bolton72
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 07 mar 2013, 22:52

Re: Besök till Mayones Guitars & Basses, Gdansk, Polen

Inlägg av Bolton72 »

Intressant!
Har en alldeles egen Mayones Patriot 5 som jag är mycket mycket nöjd med.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Besök till Mayones Guitars & Basses, Gdansk, Polen

Inlägg av bjelkeman »

Bolton72 skrev:Intressant!
Har en alldeles egen Mayones Patriot 5 som jag är mycket mycket nöjd med.
Underbart! Vad skulle du jämföra den med, om något? Känns den och/eller låter den som något annat du spelat på?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Henriks
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 13 okt 2017, 15:58
Ort: Ystad
Kontakt:

Re: Besök till Mayones Guitars & Basses, Gdansk, Polen

Inlägg av Henriks »

Underbart Bjelkeman! Mycket bra! :tummenupp:
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Besök till Mayones Guitars & Basses, Gdansk, Polen

Inlägg av bjelkeman »

Tack. Jag suktar fortfarande efter en Patriot fyra fanfrets.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Besök till Mayones Guitars & Basses, Gdansk, Polen

Inlägg av blackparkas »

En guranist i stan har en Mayones-gura.
Ingen aning om vad modellen heter, men jag har för mig det är Wenge i halsen bl.a.
Sjukt välbyggd gitarr!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Besök till Mayones Guitars & Basses, Gdansk, Polen

Inlägg av bjelkeman »

blackparkas skrev:En guranist i stan har en Mayones-gura.
Ingen aning om vad modellen heter, men jag har för mig det är Wenge i halsen bl.a.
Sjukt välbyggd gitarr!!
När jag var där 2013 så handgjordas fortfarande alla trädelarna. Inga CNC maskiner, men det fanns tydligen planer på att införskaffa dem i alla fall.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Besök till Mayones Guitars & Basses, Gdansk, Polen

Inlägg av blackparkas »

Man blir ju lite sugen att sondera möjligheterna att distribuera Mayones i Sverige.
Men... njaej... Känns som att suget efter dylika saker i Sverige är lite för svalt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
spitskin
Medlem+
Inlägg: 511
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 22:27
Ort: Uppsala

Re: Besök till Mayones Guitars & Basses, Gdansk, Polen

Inlägg av spitskin »

Coolt
DOOIINNNGGG!!
Greta10
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 09 jul 2019, 12:54
Kontakt:

Re: Besök till Mayones Guitars & Basses, Gdansk, Polen

Inlägg av Greta10 »

Riktigt rolig läsning och intressant att se. Tack för inlägget
Läs allt om spel på nätet hos https://heyslots.com/sv/
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Besök till Mayones Guitars & Basses, Gdansk, Polen

Inlägg av bjelkeman »

blackparkas skrev: sön 15 okt 2017, 02:03 Man blir ju lite sugen att sondera möjligheterna att distribuera Mayones i Sverige.
Men... njaej... Känns som att suget efter dylika saker i Sverige är lite för svalt.
Tror gitarrer säljer rätt ok faktiskt. Men det var rätt dyrt att starta. Jag frågade.
Greta10 skrev: tis 09 jul 2019, 14:05 Riktigt rolig läsning och intressant att se. Tack för inlägget
Tack själv. Det var ett roligt besök.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Skriv svar