Kommer dagens basar klassas som vintage om 40 år?

Prata om allt som har med elbasar att göra
gäst

Inlägg av gäst »

FreCKo skrev:Okej, vad kännetecknar ett vintageinstrument då?
Det är det som diskuterats i de senaste inläggen i denna tråd. Calif tror en sak, jag tror ingenting eftersom jag är väldigt dåligt insatt och andra tror något helt annat.
Varför finns det 4 i, 4 s, 2 p och bara ett m i Mississippi?
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Johannes skrev:
FreCKo skrev:Okej, vad kännetecknar ett vintageinstrument då?
Det är det som diskuterats i de senaste inläggen i denna tråd. Calif tror en sak, jag tror ingenting eftersom jag är väldigt dåligt insatt och andra tror något helt annat.
Varför finns det 4 i, 4 s, 2 p och bara ett m i Mississippi?
:lol: :lol: :lol: . Frecko har ljusets hastighet när det gäller att skriva men han är lite av en sengångare på läsa :roll: . Men han är vår Frecko och då gör det inget :wink: .
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

groovyjr skrev:Hmm, skulle knappast tro att grunge eller white stripes bidrar speciellt mycket till det. Är nog snarare så att det finns ett värde för att det finns samlare som i första hand sätter linjen på vilket som betraktas som vintage och prisvärt samt att kända musiker plockat fram sina gamla prylar igen.

Visst modefluga till viss gräns men Sketna gamla gitarrer - Nja knappast min vän, snarare "State of the Art". Ja ja det är min åsikt och jag vet och respekterar att andra har en annan.
Om jag inte missminner mig helt så var instrument som typ Silvertone rätt utdött, sen helt plötsligt kom det fram hur många som helst när några kända band lirade på dom :? Det var en jättedisskusion om det här på guitargeek, och dom tog upp en jävla massa andra märken och grejs också.

Calif: Tycker att det mest disskuterats Fender här i tråden :oops: Och sen finns det fyra I i mississippi...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

FreCKo skrev:
Om jag inte missminner mig helt så var instrument som typ Silvertone rätt utdött, sen helt plötsligt kom det fram hur många som helst när några kända band lirade på dom :? Det var en jättedisskusion om det här på guitargeek, och dom tog upp en jävla massa andra märken och grejs också.
Det är en annan 5A, jag syftade precis som de flesta andra har gjort i denna tråd på Fender. Silvertone och dylikt har jag ingen aning om men då kan det säkert stämma som du tidigare skrev. :roll:

Skulle dessutom tro att Danne har ganska bra koll när det gäller Gibson i alla fall, sedan har vi ju Rickenbacker m.m. Någon med koll där?

Denna har varit med tidigare http://www.provide.net/~cfh/ men det finns mycket nyttigt där. 8)

Finns även lite info om värde m.m. här http://www.provide.net/~cfh/value.html
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag tycker det verkar som att det finns något som heter "Vintage" och något som heter "riktig Vintage". Speciellt när det gäller Fender. Detta har jag sett dryftas till leda på div forum etc. När blev tex en Fender '63:a vintage? Tycker mig minnas att detta begrepp användes redan på 80-talet när de var 25 år gamla. Om man skall använda epitetet enligt detta så blir ju en tidig 80-talare vintage. Det är då det börjar knorras för då klumpas dessa ihop med de "riktiga" Fendrarna Pre CBS. Då kommer den slutliga frågan; Har Vintage med ålder att göra, eller en kombination av ålder och kultstatus? Jag har ingen aning. Ord får ju en betydelse utefter hur det används av oss människor, dvs använder man ett särskilt beskrivande ord tillräckligt mycket så får det en "sann" betydelse. Med ordet "Vintage" så har man ju folk i olika åldrar som tycker olika. De som köpte en Jazzbas ny 1979 och var med när 60-talarna började bli "Vintage" förvånas ofta över att deras gamla nya '79:a anses vara "Vintage" helt plötsligt.

Vedertaget för Rickenbacker verkar vara att gränsen går vid decennieskiftet 70/80. När det gäller Gibson brukar man inte använda "vintage"-uttryck så mycket, men där är nog det mesta "Vintage" enl samma mall som Rickenbacker. Jag själv orkar inte bry mig om ordet "Vintage" när jag tittar på instrument även om jag får erkänna att ögonbrynen åker upp när jag ser tex någon nytillverkad "Violinbas" betecknas "Vintage" för att den har "Vintage"-stuk. Nu tänker jag inte skriva "Vintage" en gång till på ett tag. :lol:
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Att ord kan få en helt ny innebörd med tiden är ju inget ovanligt och fallet med "vintage" är nog ett exempel på detta.

Vintage betyder egentligen inget annat än "årgång" (t ex: "This year's vintage" = årets skörd)

I instrumentsammanhang borde "vintage" alltså beskriva något som är speciellt signifikativt med ett speciellt tillverkningsår. Typ att bakre miken på en jazzbas flyttades 1 cm närmre stallet 1965 (eller när det nu var..), att stämskruvarnas utseende ändrades 1966 etc etc.


Ordet har alltså egentligen inget med att instrumentet är jättegammalt att göra. Det kan lika gärna användas på ett som tillverkades förra året, men där detaljer på en i övrigt oförändrad modell skiljer sig från tidigare år. Ursprungsmeningen av ordet säger egentligen heller ingenting om kvaliteten på produkten. Det är ett innebördstillägg som tillkommit senare.

Idag används "vintage" i alla möjliga sammanhang och det blir ofta väldigt kryptiskt och i många fall förvirrande. Rätt användning borde vara att isåfall skriva t ex "vintage -64". Då hänvisar man direkt till rätt årgång och den intresserade får en mycket lättare uppgift att ta reda på vad som skiljer en 64:a från en 62:a eller 67:a, eller what have you...
Det skulle göra det hela mycket enklare.

I mitt tycke har det gått inflation i ordet och används oförskämt för mycket som ett säljknep... Men det är bara vad jag tycker.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
peter
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 20:17

Inlägg av peter »

Nej knappast. Kvalitets instrument kanske klarar av att hålla sitt värde något sånär. Men det kommer inte bli som det vi ser som vintage idag. Dvs 50-tals elgitarrer. Det är de första prylarna av nya saker som kommer att ha status.
Tex leksaker från 30 talet. Elgitarrer från 50 talet. Syntar från 70 talet.
Från 90 talet blir det kanske mobiltelefoner och tv-spel. Men inte alls i samma klass som tex elgitarer. Tex så finns det ca 2000 äkta paf les pauls. Det finns miljoner mobiltelefoner. Dessutom är de inte användbara, men det är å andra sidan inte heller leksaker från 30 talet. Men lite av grejen är att det som blir värt något är det vi inte tänker på idag men som ändå kan väcka
nostalgi. Vill man investera så är det nog bättre att låta pengarna jobba på börsen. Jämför en 70-tals gura med H&M aktien...
gäst

Inlägg av gäst »

peter skrev:Nej knappast. Kvalitets instrument kanske klarar av att hålla sitt värde något sånär. Men det kommer inte bli som det vi ser som vintage idag. Dvs 50-tals elgitarrer. Det är de första prylarna av nya saker som kommer att ha status.
Tex leksaker från 30 talet. Elgitarrer från 50 talet. Syntar från 70 talet.
Från 90 talet blir det kanske mobiltelefoner och tv-spel. Men inte alls i samma klass som tex elgitarer. Tex så finns det ca 2000 äkta paf les pauls. Det finns miljoner mobiltelefoner. Dessutom är de inte användbara, men det är å andra sidan inte heller leksaker från 30 talet. Men lite av grejen är att det som blir värt något är det vi inte tänker på idag men som ändå kan väcka
nostalgi. Vill man investera så är det nog bättre att låta pengarna jobba på börsen. Jämför en 70-tals gura med H&M aktien...
Jämför priset på 70-talsguran med priset på samma gura för bara några år sedan...
Användarvisningsbild
de voto
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 19:14
Ort: Tjockhult

Inlägg av de voto »

peter skrev:Vill man investera så är det nog bättre att låta pengarna jobba på börsen. Jämför en 70-tals gura med H&M aktien...
År 1980 köpte jag en Les Paul Junior TV-model från 1958. Jag pröjsade 3 500:- vilket enligt SCB motsvarar ca 10 000:- i dagens penningvärde. Den är nu värderad till 75 000:- i Sverige. På ebay har jag sett priser på upp till 20 000 dollar men jag vet inte om de verkligen kan få så mycket.

Detta får ju anses som en ganska god värdestegring men jag inbillar mig ändå att det hade varit en bättre investring om jag hade köpt aktier för samma summa, om man ser krasst ekonomiskt på det hela. Det borde gå att räkna ut värdeökningen på aktier från 1980 utifrån nåt slags börsindex men jag vet inte hur man gör. Nån här som har koll på sånt?

Se var det ju inte aktier jag behövde när guran införskaffades, jag behövde en punkyxa. Kan inte påstå att jag ångrar mig.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16201
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

de voto skrev:
peter skrev:Vill man investera så är det nog bättre att låta pengarna jobba på börsen. Jämför en 70-tals gura med H&M aktien...
År 1980 köpte jag en Les Paul Junior TV-model från 1958. Jag pröjsade 3 500:- vilket enligt SCB motsvarar ca 10 000:- i dagens penningvärde. Den är nu värderad till 75 000:- i Sverige. På ebay har jag sett priser på upp till 20 000 dollar men jag vet inte om de verkligen kan få så mycket.

Detta får ju anses som en ganska god värdestegring men jag inbillar mig ändå att det hade varit en bättre investring om jag hade köpt aktier för samma summa, om man ser krasst ekonomiskt på det hela. Det borde gå att räkna ut värdeökningen på aktier från 1980 utifrån nåt slags börsindex men jag vet inte hur man gör. Nån här som har koll på sånt?

Se var det ju inte aktier jag behövde när guran införskaffades, jag behövde en punkyxa. Kan inte påstå att jag ångrar mig.
Jo, det är lätt att prata om "börsen" i efterhand men det gäller att ha stor tur och/eller gedigen kunskap så man satsar på rätt aktier när man köper. Köper man en bra bas så har man en bra bas i alla fall...
Användarvisningsbild
de voto
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 19:14
Ort: Tjockhult

Inlägg av de voto »

200071 skrev:Jo, det är lätt att prata om "börsen" i efterhand men det gäller att ha stor tur och/eller gedigen kunskap så man satsar på rätt aktier när man köper. Köper man en bra bas så har man en bra bas i alla fall...
Alldeles riktigt, sen är det ju betydligt roligare att köpa basar än trista värdepapper....
gäst

Inlägg av gäst »

groovyjr skrev:Tja Johannes,
det var lite efter den reglen jag utgick men jag vet att det diskuteras flitigt. Men över lag är det ju så att allt över 30år inkl bilar räknas som antikt. :wink:
Gött, då är jag alltså antik...!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker också att man bör kunna använda 30-årsgränsen, men för tillfället så känns det ju, både när det gäller bilar och basar som att är det nyare än 70, så är det inte särskilt veteran/vintage, även om det kanske för gemene man anses som att 30 år är den magiska gränsen.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

När det gäller basar så blir det ju lite löjligt om några år när en Washburn från 80-talet benämns som vintage. Jag kallar 60-talsinstrument för vintage. Kanske också tidigt 70-tal.
Förövrigt var det inte min mening att dra igång den här gamla diskussionen igen, jag tyckte bara det var kul att upptäcka att jag är antik.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag kan inte minnas att jag varit med om diskussionen förut, kanske är vettigt att fortsätta med den då det är ganska många nya på forumet?
Men jag håller med dig Johannes, känns ruskig underligt att många av de basar som byggdes på 80-talet ska klassas som Vintage, men jag måste även säga att 70-talsbasarna nog i princip räknas som vintage för min del...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar