Kommer dagens basar klassas som vintage om 40 år?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Kommer dagens basar klassas som vintage om 40 år?

Inlägg av FreCKo »

Så, spåna att jag köper en Fender American Standard P-bas idag, lägger den under sängen i 40 år och säljer den.. Självklart lite spelad på, men inte sliten på det sättet utan en riktigt raritet.

Kommer den gå för samma priser som dagens 40 år gamla basar gör idag?

Huvudtanken bakom är väl att eftersom det görs så mycket basar idag så borde det ju finnas ett jävla gäng kvar om 40 år, så kommer vintage-marknaden till sist mättas av och bara basar från 50-, 60-, 70- och kanske 80-talet vara värda något?

Nu snackar vi självklart inte om typ limited editions-grejer, utan standardprylar. Dom 40 år gamla basar som säljs idag är ju standard, fanns inte mycket LE på den tiden.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
The Doc
Medlem
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 11:02
Ort: Kiruna

Inlägg av The Doc »

M :(in erfarenhet är att LE-instrument sällan blir värda något, oftast är det "standard instrumenten" som stiger i värde. :(
MEN...Det krävs nog en ny egen design som någon "känd basist" börjar använda, för att det skall hända något (jmf , med 50-tals Les pauler osv.)!
Gear: Ampeg dan armstrong "plexi" bass,-66 precision,-76 Thunderbird IV,-68 thunderbird II, -76 Rick 4001, 90:s Dano longhorn, 90:s Dano sparkle bass.
Ampeg 8x10", Hiwatt Slave -76,ampeg SVT,
-77 Orange 2x15" Reflector cab...no FX;)
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Dagens Fender-basar om 40 år? ...kommer nog att värderas som dagens 70-tals Fender skulle jag tro.
60-tals Fenders kommer alltid att att ha ett högt attraktionsvärde.
Sen vet man inte om det kommer en Mr. X som spelar på en Fender-2006, som därefter blir eftertraktad.
Artist, signature och custom-shop kommer nog att stå sig bra.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17236
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det tillverkas fler instrument idag och många håller en hög kvalité vilket borde innebära att priserna inte stiger lika mycket som hittills. Men en Fender US, Gibson eller Rick kommer troligen att klara inflations- och ränteavkastningsstegringarna.

Det som kommer att bli dyrt är troligen redan befintliga instrument, titta på 70-talarna idag, där fortsätter priserna uppåt.

-94 sålde min P -78 för 5 500 kr och tyckte att jag gjorde en bra affär, 2 000 i vinst på fem år! Det händer att jag ångrar mig...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Gröna Lyktan »

Varför begränsa sig till Fender? Undrar hur följande basar kommer att ses på om 40 år? Annonserna kanske ser ut så här:

B.C. Rich Warlock: Vintage style body-shape with classic 1980´s features.

Spector: Classic bass, with vintage "active pickups", which is powered by a 9-volt battery (extremely rare, since this system was discontinued 2010). :wink:
gäst

Inlägg av gäst »

Vem vet, om 40 år kanske inte 50- och 60-talsinstrumenten är värda någonting längre.
"-Tänk att folk samlade på den här skiten en gång i tiden och betalade ohyggliga summor..."
Så kanske det låter. Folk kanske inte ens spelar elbas. Det kanske bara finns en handfull entusiaster kvar som spelar musik med bas, trummor och gitarr. De som spelade taffel på 1800-talet tyckte säkert de var väldigt hippa och kunde väl aldrig tänka sig att deras instrument inte skulle vara fullt lika ballt år 2006.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Men allt över 30 år är ju vintage, sen finns det ju bra och mindre bra prylar för det. Skulle aldrig tro att en Cort (ett exempel för f-n Helge!) kommer att matcha en MusicMan eller nått annat med lite högre klass...

Visst är mycket av byggena idag fruktansvärt bra, framför allt en del handbyggen. Fenders kvalitet idag och sedan 70/80-talet är ju inte direkt känd för att vara den bästa. :wink:

Det kan ju mycket väl bli som Johannes skrev att Fenders inte är värda ett piss men de där möblerna med 2 W i namnet kosta skjorta, hus och hem. Så var det ju typ på 80-talet när alla skulle ha Jackson, (L)Ibanez m.fl. och Fenders i stort skänktes bort bara man slapp se dem. :roll:

Har dock svårt att tro på denna utveckling och att något skulle komma i närheten av den status Fender pre CBS instrument har i dag och ganska säkert kommer behålla.

En annan aspekt på detta är sättet man byggde på under den tiden, hur träet torkades, hur det sattes samman, handlindade mickar, handbygge - you get the picture! Det har aldrig sedan dess funnits något liknande handbyggt även om byggarna idag är duktiga. En bas byggd enl. alla spec. som Fender gjorde pre-CBS skulle idag säkert kosta 100' och uppåt. Inte ens deras egen custom shop bygger så... :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
gäst

Inlägg av gäst »

groovyjr skrev:Men allt över 30 år är ju vintage
Nja, det där har ju diskuterats flitigt. Vissa vintage-entusiaster hävdar ju att ett instrument från 70-talet aldrig kan komma att kallas vintage oavsett hur många år som går medans andra hävdar att det är ett visst antal år som gäller. När det gäller gamla bilar har jag hört att 30-årsgränsen gäller om man vill sälja sin kärra som vintage. Detta är dock bara vad jag hört, jag är ej säker. I bas- och gitarrvärlden vet jag inte riktigt vad som gäller. Är det någon som vet om det finns någon vedertagen regel? På George Gruhn´s hemsida http://www.gruhn.com (klicka info->library->Collecting Vintage Musical Instruments) så finns en del intressant läsning i ämnet. Där nämns inte 30-årsregeln vilket jag tycker är bra för om det är 30 år som gäller så kommer vi om några år se mängder av förhoppningsfulla annonsörer som försöker sälja sina rosa Ibanez som vintage.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Tja Johannes,
det var lite efter den reglen jag utgick men jag vet att det diskuteras flitigt. Men över lag är det ju så att allt över 30år inkl bilar räknas som antikt. :wink:

Nu sänkte du ju mig, :cry:
har ju en laxrosa metallic LIbanez med motivlack av Regan och hockeyklubba till huvud som fått för mycket sol... Tänkte sätta ut den för 42' på vendolin men om du är sugen så får du den med pratabas rabatt och den är din för endast 30' - hahaha!
Sugen? :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17236
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

groovyjr skrev:Tja Johannes,
det var lite efter den reglen jag utgick men jag vet att det diskuteras flitigt. Men över lag är det ju så att allt över 30år inkl bilar räknas som antikt. :wink:

Nu sänkte du ju mig, :cry:
har ju en laxrosa metallic LIbanez med motivlack av Regan och hockeyklubba till huvud som fått för mycket sol... Tänkte sätta ut den för 42' på vendolin men om du är sugen så får du den med pratabas rabatt och den är din för endast 30' - hahaha!
Sugen? :wink:
Inte ens på 80-talet fanns det väl folk som gillade rosa hockeyklubbor OCH Reagan!?! Antingen pudelrockare eller republikan, är det inte lag på det? :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Men BBQ då, det är ju värsta grymmebasen om du kör pudelrock eller varför inte R&B?

Fast den är bäst till innebandy eller möjligen det där baseballen det snackas en del om... :wink:

Okej, slänger in ett par spandex brallor också då!!!!
:lol:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Vintage är beteckningen för bl.a. instrument som är 30+ år gamla (fasten gränsen verkar ha sänkts till 25+ i Usa).

Om en rosa Ibanez kommer sedan att betraktas som "vintage collectible" det återstår att se.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

groovyjr skrev:Men BBQ då, det är ju värsta grymmebasen om du kör pudelrock eller varför inte R&B?

Fast den är bäst till innebandy eller möjligen det där baseballen det snackas en del om... :wink:

Okej, slänger in ett par spandex brallor också då!!!!
:lol:
LOL 8)
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

groovyjr skrev:Men allt över 30 år är ju vintage, sen finns det ju bra och mindre bra prylar för det. Skulle aldrig tro att en Cort (ett exempel för f-n Helge!) kommer att matcha en MusicMan eller nått annat med lite högre klass...
Nja alltså, grunge-vågen och den där White Stripes-vågen (Indie?) har ju fått folk att börja använda sketna gamla gitarrer som egentligen inte är så bra, vilket gör att priserna går upp...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

groovyjr skrev:Okej, slänger in ett par spandex brallor också då!!!!
:lol:
Spandexbrallor?! :shock:
Nu vaknade jag oxå.. Var? :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Köp den laxrosa och du kan välja till vilka spandex du vill.... :lol:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

FreCKo skrev:
groovyjr skrev:Men allt över 30 år är ju vintage, sen finns det ju bra och mindre bra prylar för det. Skulle aldrig tro att en Cort (ett exempel för f-n Helge!) kommer att matcha en MusicMan eller nått annat med lite högre klass...
Nja alltså, grunge-vågen och den där White Stripes-vågen (Indie?) har ju fått folk att börja använda sketna gamla gitarrer som egentligen inte är så bra, vilket gör att priserna går upp...
Hmm, skulle knappast tro att grunge eller white stripes bidrar speciellt mycket till det. Är nog snarare så att det finns ett värde för att det finns samlare som i första hand sätter linjen på vilket som betraktas som vintage och prisvärt samt att kända musiker plockat fram sina gamla prylar igen.

Visst modefluga till viss gräns men Sketna gamla gitarrer - Nja knappast min vän, snarare "State of the Art". Ja ja det är min åsikt och jag vet och respekterar att andra har en annan.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

FreCKo skrev: Nja alltså, grunge-vågen och den där White Stripes-vågen (Indie?) har ju fått folk att börja använda sketna gamla gitarrer som egentligen inte är så bra, vilket gör att priserna går upp...
Visst var det du som skrev att line6 gör riktigt bra förstärkare?
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Basjonas skrev:
FreCKo skrev: Nja alltså, grunge-vågen och den där White Stripes-vågen (Indie?) har ju fått folk att börja använda sketna gamla gitarrer som egentligen inte är så bra, vilket gör att priserna går upp...
Visst var det du som skrev att line6 gör riktigt bra förstärkare?
Jag skrev att deras dyraste förstärkare är riktigt bra :wink: Eller, det var iaf det jag MENADE, sen om jag skrev det eller inte kommer jag faktiskt inte ihåg... Men det gäller ju bara till gitarr.

Varför undrar du btw?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

för att kunna värdera ditt uttalande om sketna gamla gitarrer
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Basjonas skrev:för att kunna värdera ditt uttalande om sketna gamla gitarrer
alltså, när jag menar sketna gamla gitarrer så menade jag såna gitarrer som på 60-talet inte hade så hög status utan kanske sågs lite mer som typ en leksak. Inga kvalitetsgrejer som typ Fender och så utan obskyra okända märken.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
gäst

Inlägg av gäst »

calif de funk skrev:Vintage är beteckningen för bl.a. instrument som är 30+ år gamla (fasten gränsen verkar ha sänkts till 25+ i Usa).

Om en rosa Ibanez kommer sedan att betraktas som "vintage collectible" det återstår att se.
Som jag skrev tidigare i denna tråd, den där 30-årsgränsen är väl egentligen ingen vedertagen tidsgräns när man snackar instrument. Vissa anser att det är 30 år som gäller medans andra vintagetomtar kör stenhårt på att det är 60-tal och äldre som är vintage. Gruhn som väl får anses vara gudfader i vintagebranchen verkar inte hålla med om någon av de två reglerna utan har andra saker han tittar efter enligt hemsidan jag länkade till tidigare. Man kanske skall nöja sig med att konstatera att det i denna fråga inte finns något som är hugget i sten utan att reglerna är ganska lösa?
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Johannes skrev:
calif de funk skrev:Vintage är beteckningen för bl.a. instrument som är 30+ år gamla (fasten gränsen verkar ha sänkts till 25+ i Usa).

Om en rosa Ibanez kommer sedan att betraktas som "vintage collectible" det återstår att se.
Som jag skrev tidigare i denna tråd, den där 30-årsgränsen är väl egentligen ingen vedertagen tidsgräns när man snackar instrument. Vissa anser att det är 30 år som gäller medans andra vintagetomtar kör stenhårt på att det är 60-tal och äldre som är vintage. Gruhn som väl får anses vara gudfader i vintagebranchen verkar inte hålla med om någon av de två reglerna utan har andra saker han tittar efter enligt hemsidan jag länkade till tidigare. Man kanske skall nöja sig med att konstatera att det i denna fråga inte finns något som är hugget i sten utan att reglerna är ganska lösa?
Visst kan man säga att gränsen om vad som kan betraktas som "vintage" börjat flytta sig. 30 år har varit gränsen för vintage ganska länge, men i USA verkar det vara 25 år i sista åren. Hursomhelst innebär "vintage" en viss ålder oavsett.

Men att bara 60-talare och äldre skulle betraktas som "vintage" låter märkligt. Snarare är de "vintage collectibles" dvs samlarobjekt. Enligt många "vintage experter" är "vintage partyt" slut för Fenders del ca 25 Oktober 1968 då Nitrocellulosa ersattes av "Plast" lack. Dessförinnan försvan de vakert slimmade linjerna, den brasilianska rosenträd greppbrädan, vintage stämskruvar, clay dotsen mm. Därmed betraktas dessa (från 25 Okt 68 och senare) inte som "vintage collectibles" men de är däremot "vintage" pga åldern. Fast även de går upp i värde. Liksom 70-talarna. Betydligt långsammare dock än Pre CBS (fram till 1 Januari 1965). Men det är bara som jag uppfattar saken 8) :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
gäst

Inlägg av gäst »

calif de funk skrev:Enligt många "vintage experter" är "vintage partyt" slut för Fenders del ca 25 Oktober 1968 då Nitrocellulosa ersattes av "Plast" lack. Dessförinnan försvan de vakert slimmade linjerna, den brasilianska rosenträd greppbrädan, vintage stämskruvar, clay dotsen mm. Därmed betraktas dessa (från 25 Okt 68 och senare) inte som "vintage collectibles" men de är däremot "vintage" pga åldern. Fast även de går upp i värde.
Yes, då klarar sig min Telecaster Bass. Halsen är märkt 23/4 -68. Fast det behöver ju inte betyda att kroppen är tillverkad då. Inte för att det spelar någon som helst roll...
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Okej, vad kännetecknar ett vintageinstrument då? Är det hur inspelat det är, , hur/var/när den är tillverkad eller kanske bara VAD den är tillverkad av och av vilka? Och om det nu stämmer som calif sa att det var 68 vintage-eran tog slut för Fender, när tog den isf slut för Gibson, eller för andra företag? Vad händer med företagen som tillverkat något typ året efter "vintage"-åren?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Skriv svar