Ibanez basar, 1978-1987

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

unicornbass skrev:http://unicornbass.se/site/fretless-ebo ... onversion/


MC900, tidig rackare inne om ateljén för ny greppbräda och trussrod. Och fräsning av halsen, givetvis. Ingen hobbyvärmning. ;-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Underbart! Dessa instrument ska tas väl omhand om. Vilket detta är.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av Jensa »

https://vend.se/384485-sallsynt-ibanez- ... -fran-1982" onclick="window.open(this.href);return false;
Sällsynt Ibanez Musician MC924 från 1982

Bandet upphör och replokalen ska lämnas. Jag kan tyvärr inte förvara alla älsklingarna hemma så måste sälja av några basar.
Det här är en av mina absoluta favoriter ljudmässigt.

Ibanez flaggskeppsmodell på 80-talet och användes av bland andra Sting i Police, Dave Hungate i Toto och Adam Clayton i U2.
Super P5, Super J5 mickar + aktiv EQ.
Kropp i ask och 34" hals i lönn med greppbräda i ebenholts.
Tillverkad av FujiGen Gakkii i Japan februari 1982 och har tillverkningsnr 4659.

Färgen heter polar white men tidens tand har gjort att den drar lite mer åt snö som du inte ska äta. Enstaka dingar på kroppen (se bilder). Allt original. Fräscha strängar. Elektroniken är felfri.
En tidigare ägare har opererat bort de översta 6 banden för att kunna få stränghöjden snuskigt låg utan rassel. De borttagna banden är inget man saknar eftersom det är 24 band från början.

Basen brukar säljas för mellan 6000-8000 kr med soft case på eBay + frakt. Det finns flera annonser ute för tillfället.

Basen kommer i originalhardcase i fint skick.

Länk till en film med ljuddemo och allmänt prat om modellen:
https://youtu.be/SR3_hFQychc" onclick="window.open(this.href);return false;

Hämtas i Hammarbyhöjden. Kan provspelas i övningsstärkare på plats.
Säljer bas + case för 5500 kr för att slippa mecket med eBay.
Bild
itsmerobert
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 24 feb 2011, 21:31

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av itsmerobert »

Någon som kan hjälpa mig med att tyda serienummer samt crafton nr. Kan inte klistra in bilder så skriver ner vad den heter etc. Ibanez roadstar II series. Serienummer: G844857 Japan
Crafton: 484
Är det något att ha eller är det skit?

Tack på förhand!
Å de då va
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

itsmerobert skrev:Någon som kan hjälpa mig med att tyda serienummer samt crafton nr. Kan inte klistra in bilder så skriver ner vad den heter etc. Ibanez roadstar II series. Serienummer: G844857 Japan
Crafton: 484
Är det något att ha eller är det skit?

Tack på förhand!
En bas byggd i Japan, förmodligen Terada fabriken, i juli 1984[1][2]. Crafton taggen 484 betyder att based lämnade Crafton i april 1984. Så antingen är serienummret fel eller så taggade Crafton den fel. Jag skyller på Elfström. ;)

Ibanez Roadstar II Series basar är ett brett begrepp. Är det en P eller PJ liknande kropp? Humbuckers? 2+2 stämmisar eller fyra på rad?

Jag har ju ett bias, men rent allmänt så är dessa riktigt bra basar, dock undervärderade i pris, så bra köp normalt.

[1] http://www.guitardaterproject.org/ibanez.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

[2] http://ibanez.wikia.com/wiki/Ibanez_serial_numbers" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Backgrund Under sextio och sjuttiotalet så byggde Ibanez, och andra Japanska gitarrmakare, kopior på Amerikanska instrument, Gibson, Fender mm. I juni 1977 så stämde Gibson Ibanez och det följande året så slutade Ibanez göra kopior. Man designade istället egna instrument, som Artist, Blazer, Studio, Musician, Iceman och Roadster/Roadstar seriern. Och det kan vi vara glada för, det vart riktigt bra instrument.

Ibanez Roadstar II Bass Series – RB630 och RB650

Dessa basar är en fortsättning på Blazer serien, som i princip är en P-bas model. RB630 kom med bara en P mick (Super P4) och RB650 hade också en J mick (Super J4). Kroppen är gjord i basswood och björk. Halsen är en enda del lönn. RB630 kom i svart och burgundy röd och RB650 kom i vit och samma burgundy röd, som min RB650 är.

Halsen är smalare än en P-bas hals och mer åt en jazz bass hals. Ungefär 21-22 mm tjock vid första bandet. Precis som en RB850 som byggdes samma år. Båda basarna har en tonkontroll och en volym per mick (bara en på RB630). Stallen är ett enklare stall, med tunnare bockad metall, jämfört med det gjutna stallen som RB850 och Musician basarna har.

Det exemplaret som jag har är byggt i november 1984 och taggat på Crafton februari 1985. (Jag har haft detta exemplar i 3.5 år, men det tog lite tid innan jag kom till skott att skriva om den.)

Bild

Ljud: Denna basen låter mer P-bas än vad till exempel single coil utrustade RS800 eller MC800 basarna låter som, vilka är mer middiga/honkiga i tonen. Använder man J-micken så får man det man förväntar sig. Om man skall göra en lite udda jämförelse så ligger RB650 halvvägs mellan en RS800 och en Warwick Corvette $$ i ljudet. (Varför denna udda jämförelse? Båda dessa basarna var i rummet när jag provade. :)) Bra är det i alla fall!

Känsla: Här fuskar jag lite. Jag har sagt om dessa halsar tidigare att:
Halsen känns precis som man förväntar sig när man spelar på den, om man har spelat på tidiga åttiotals-Ibanezer förut. Inga överraskningar här inte. Halsprofilen är plattare än vad som är normalt på en P-bas, men inte lika tunn som på en Ibanez Soundgear (SR) bas. Jag tycker dessa halsar är jäkligt bekväma att spela på.
Den väger 4.3 kg, vilket inte är så dåligt med tanke på storleken på kroppen och huvudet. Den är välbalanserad och det är inga direkt konstigheter.

Slutligen: Ett kompetent instrument, kanske till och med ett riktigt bra instrument. Morrigt ljud. Inget sunburst så långt ögat når och en lönnhals. En tydlig och lyckad uppföljare till Blazer basarna, om man klarar att stoltsera med en röd bas med vit klösbräda.


Bild
Senast redigerad av bjelkeman den tor 23 mar 2017, 16:10, redigerad totalt 2 gång.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Insåg just att jag har nu skrivit om alla de äldre Ibanez basarna som jag har, förutom MC824:an som inte är i spelbart skick just nu. Länklista i första posten.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av Roger Hedin »

Det är trevligt med recensioner på gamla/historiska instrument. Det visar att hjulet uppfunnits mer än en gång, och att det mesta bra redan är gjort. Klassiskt är klassiskt, klassiskt med förbättringar är evolution. Rekreationer är i regel rekreationer av klassiker utan förbättring, vilket jag tycker är tämligen onödigt...

Ibanez står för en hel hoper historiska landmärken, men har i modern tid tappat bort sig själva genom att haka på vadhelst trend som dyker upp. Ingen modern Ibanez kommer att bli klassiker. De gamla, däremot, har satt stora fotavtryck i historien. Vem kan inte minnas en barbröstad sting med en vit bandlös Musician? Vem minns inte Phil Lynott och hans Roadster? Du saknar fortfarande min absoluta Ibanez-favorit i din samling, käre Bjelkeman. Du vet vilken... :wink: :wink: :wink:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av elmelino »

Denna skönhet( RB950 )bor numera hos mej med sin amerikanska syster! Grymt snygg och välljudande!!(:
Bild
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Painkiller
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 04 okt 2017, 17:51

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av Painkiller »

Hej allihopa!
Bild


Tänkte flika in här, är 'gare till en RS924 från 1983 för 2200 bagare som jag köpte ny på Musikbörsen i Nollåtta. Var egentligen efter en Artist eller Musician men var lite tveksam till mickarna och tyckte att mixen av P- o J-mick lät vettigare. Ifall man ville så hade det varit enkelt att byta ut dem till vad som fanns i mickväg då, spalade i ett band där gitarristen alltid bannade över mickarna på sin Ibanez Les Paul kopian... Som sagt var såjag såg när de hängde upp den till salu och nästa dag så blev den inköpt. De hade RS.n i katalogen men den dök upp senare än de andra modellerna och det som är rätt kul i sammanhanget är att de som fanns i kataloger och i reklam var antingen cherry-röda, sunburst eller i svart och de dök upp i stan senare, flera månader senare.

Min är i naturfinish med klarlack och det är förutom strängarna så som den var ny, en volymklnapp sprack men är byytstill en ny--. En grej som jag uppskattade den för var att den hade och har lönngreppbräda, 24 bands hals och just den där mickuppsättningen. Den är tung men det har aldrig varit problem för mig och den är ff. kul att spela på, fast det har inte varit så ofta på sista tiden. Har varit ute på nätet för att kolla upp den och har bara hittat två som är lika mina, i katalogkulörer finns det bra mycket fler av dem.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Trevlig bas! Om du jämför hur den låter med något annat du provat som låter liknande den, vad skulle det vara i så fall?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
kosmos
Medlem
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av kosmos »

Seaweed skrev:Min Blazer från 81 gjorde att jag sålde min Fender US Std. Den är helt enkelt bättre, enligt mig :) Har tänkt att köpa en till likadan, helst kanske naturfärgad eller sunburst.

EDIT: så här ser min ut :heart:
Bild
Wow! Den var snygg. Jag har en liknande fast sunburst och skulle gärna ha ytterligare en Blazer jag med. :)
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av Seaweed »

kosmos skrev:
Seaweed skrev:Min Blazer från 81 gjorde att jag sålde min Fender US Std. Den är helt enkelt bättre, enligt mig :) Har tänkt att köpa en till likadan, helst kanske naturfärgad eller sunburst.

EDIT: så här ser min ut :heart:
Bild
Wow! Den var snygg. Jag har en liknande fast sunburst och skulle gärna ha ytterligare en Blazer jag med. :)
Ja jag saknar denna. Blev tyvärr stulen i Tyskland förra året.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
kosmos
Medlem
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av kosmos »

Seaweed skrev:
kosmos skrev:
Seaweed skrev:Min Blazer från 81 gjorde att jag sålde min Fender US Std. Den är helt enkelt bättre, enligt mig :) Har tänkt att köpa en till likadan, helst kanske naturfärgad eller sunburst.

EDIT: så här ser min ut :heart:
Bild
Wow! Den var snygg. Jag har en liknande fast sunburst och skulle gärna ha ytterligare en Blazer jag med. :)
Ja jag saknar denna. Blev tyvärr stulen i Tyskland förra året.
Tråkigt att höra! Hoppas den hittar hem igen i framtiden. Saknar min Roadstar som jag sålde och som sedan blev stulen. Hade gärna köpt tillbaka den.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Inspirerad av emelino så tog jag mig an att försöka fixa en trasig stämskruv på en Ibanez Musician MC824 som jag köpte för ett antal år sendan. När jag köpt den så gick en av stämskruvarna sönder så fort jag försökte stränga om den. Den slirade helt enkelt och drog inte run strängen. Jag har som tur var ersättningsstämmisar för just de Velve Tune BII som det gällde, men.... fel sida på huvudet.

Efter uppmuntrans från TalkBass Musician klubben där man gissade att mekaniken på insidan av stämmisarna var samma för höger och vänster så bestämde jag mig för att prova.

Den trasiga stämskruven, och bortmonterad.

Bild

Bild

Att ta isär dem är inte så lätt då ett lock sitter ovan mekaniken som inte kan tas bort normalt. Någon hade tipsat på Ibanez Collectors forum, att man kunde använda Superglue för att ta bort locket. Sagt och gjort. Fram med Superglue och aceton. Det gick lätt.

Bild

Bild

Det var kuggjulet som hade tänder som var helt sönderslitna. Där man sätter fast strängen i stämmisen var också böjt, så kanske hade basen tappats och fått en ordentlig kyss på stämmisen. Man ser hur den är böjd.

BildRepairing tuner on Ibanez Musician #bass by Thomas Bjelkeman-Pettersson, on Flickr

På reserv stämmisarn så gick det dock inte. Kunde inte bryta upp locket. Limmet var inte starkt nog. Hmm. Jag har ju en stämmskruv som är helt kass. Så jag bestämde mig att den får hålla med reservlock. Så jag borrade hål i locket så att jag kunde bända bort det. Lite drastiskt, men det gick.

Bild

Här kan man se hur kugghjulet till höger har en djup fåra i tänderna.

Bild


Det blev bra faktiskt. Jag har inte satt tillbaka locket ännu. Då jag ville vara helt säker på att det fungerade först.

Greppbrädan oljades, basen rengjordes. Lite skavanker är det, men den ser inte så dålig ut faktiskt. Dock verkar den ha problem med elektroniken och halsen. Får inte till en bra böj utan att det skorrar ordentligt på banden runt 10-18. Får se hur den verkar när den fått sitta med fyra strängar ett tag. Den har bara haft tre ett bra tag.

Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av elmelino »

Precis likadant är det med min, ett utslitet kugghjul! Jag borrade ett litet hål i kanten på locket så jag fick in en liten skruvmejsel. Då gäller det bara att få tag i ett kugghjul...
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Ett litet hål hade ju varit smartare än mitt stora hål! Nåja, nästa gång. Jag blir nog aldrig en gitarrmakare. :)

Undrar om någonmed en CNC fräs kan göra ett sådant kugghjul?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Ibland blir man tvingad att ta till riktiga verktyg. Nu ska vi se om jag inte kan få halsen att bli lite rakare.

Dessutom fick jag ordning på elektroniken. De hade jordat fel del på volympottarna. Så om en volym var av så var båda av. Nu funkar det. Som tur var kunde min kursledare Rolf identifiera problemet lätt. Sen var det bara att löda.

Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av mrbaloo »

Rapportera gärna hur det går med halsen. Jag har en lös hals som jag skulle vilja få ordning på. Den är lite vriden.
bjelkeman skrev:Ibland blir man tvingad att ta till riktiga verktyg. Nu ska vi se om jag inte kan få halsen att bli lite rakare.

Dessutom fick jag ordning på elektroniken. De hade jordat fel del på volympottarna. Så om en volym var av så var båda av. Nu funkar det. Som tur var kunde min kursledare Rolf identifiera problemet lätt. Sen var det bara att löda.

Bild
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Denna hals har för mycket framåtböj, så jag vet inte hur bra metoden är för en vriden hals. Men jag berättar hur det blir.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av fieldflower »

Har du kört fukt/värme också eller är det bara tryck?
Har en skräphals med bananböj...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

fieldflower skrev:Har du kört fukt/värme också eller är det bara tryck?
Har en skräphals med bananböj...
Till en börja med så är det bara tryck. Provar en vecka så får vi se vad som händer.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av fieldflower »

bjelkeman skrev:
fieldflower skrev:Har du kört fukt/värme också eller är det bara tryck?
Har en skräphals med bananböj...
Till en börja med så är det bara tryck. Provar en vecka så får vi se vad som händer.
Spännande!
Jag körde bara tryck (och fuktig handduk runt om, en det ger nog inget), men det funkade inte.
Fast det är dels rejäl böj på den och dels är det, well, rent skräp...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av mrbaloo »

Jag försökte fixa min vridna hals genom att spänna upp och ha den i en varm och fuktig bastu. Blev nästan ingen skillnad.

Men om jag ser din bild bjelkeman så har du en metallskena som du spänt upp med. Du kanske kan prova värma skenan med ett varmt strykjärn medan den är uppspänd.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

mrbaloo skrev:Jag försökte fixa min vridna hals genom att spänna upp och ha den i en varm och fuktig bastu. Blev nästan ingen skillnad.

Men om jag ser din bild bjelkeman så har du en metallskena som du spänt upp med. Du kanske kan prova värma skenan med ett varmt strykjärn medan den är uppspänd.
Något sådant är plan B. (Även om järnröret är separerat från halsen av 2cm kork så just det går nog inte.) Rolf gitarrmakaren var övertygad om att det går att fixa. Han pratade om att värma halsen så att limmet mjuknade, men hur vet jag inte. ¯\_(ツ)_/¯
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av Roger Hedin »

Jag vet att "gamla gubbar" här i stan brukade vira in gitarrhalsar m.m. i tidningspapper och ånga dem över spisen för att sedan sätta i spänn. Hur det fungerar på lackerade halsar vete fåglarna...

Har trä slagit sig, så har det i regel satt sig. Då spänningarna "gått ur". Då ska det nog mycket till för att få det dit man vill, och att det stannar kvar där. Christian har lagt upp en gammal Ibanez med vriden hals: http://unicornbass.se/site/fretless-ebo ... onversion/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar