Ibanez basar, 1978-1987

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Chewtube
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 27 jan 2018, 21:31

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av Chewtube »

Jag kan absolut inget om gitarrbygge men om man kokar trä mjukar man upp ligninet i träet så att träet blir formbart tills det svalnar.
Var lite involverad i ett kanotbyggarprojekt där man hade långa rör man kunde fylla med vatten och stoppa ner det trä som skulle böjas. Därefter värma med varmluftspistol. När vattnet kokade togs träet ut och formades på önskat sätt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av hitman »

Chewtube skrev:Jag kan absolut inget om gitarrbygge men om man kokar trä mjukar man upp ligninet i träet så att träet blir formbart tills det svalnar.
Var lite involverad i ett kanotbyggarprojekt där man hade långa rör man kunde fylla med vatten och stoppa ner det trä som skulle böjas. Därefter värma med varmluftspistol. När vattnet kokade togs träet ut och formades på önskat sätt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Och för att göra det ännu bättre så tror jag att metoden (används av träbåtsbyggare) kallas att "basa" ! :tummenupp:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Basning" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Bullen är numera världsberömd då jag tog med honom i den engelska översättningarna på TalkBass av det jag skrivit i denna tråd. ;)
https://www.talkbass.com/threads/ibanez ... 7.1363412/" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av Punkster »

Noterade en viss brist på Black Eagles i den här tråden, så jag slänger upp min. Visserligen en reissue, men jag gillar den ändå. Och vad jag minns så finns det ett par original här på forumet också?

Bild
/Linus
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Tyvärr har jag aldrig haft möjligheten att provs en Black Eagle.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Ruston
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 11 jun 2013, 11:10

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av Ruston »

Jättefin uppsättning Ibanezer där.. jag måste nog också ha en Axstar innan jag ger upp, den är nog en av de fräckaste små huvudlösa basarna.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Ruston skrev:Jättefin uppsättning Ibanezer där.. jag måste nog också ha en Axstar innan jag ger upp, den är nog en av de fräckaste små huvudlösa basarna.
Tack!

Två stycken till salu på Blocket.
https://www.blocket.se/stockholm/Ibanez ... 3.htm?aw=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av mrbaloo »

bjelkeman skrev:
Ruston skrev:Jättefin uppsättning Ibanezer där.. jag måste nog också ha en Axstar innan jag ger upp, den är nog en av de fräckaste små huvudlösa basarna.
Tack!

Två stycken till salu på Blocket.
https://www.blocket.se/stockholm/Ibanez ... 3.htm?aw=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Gulp, jag såg de där men jag har tyvärr lite annat på gång så likvida medel får nog gå till annat först. Annars står nog en Axstar ganska långt upp på min lista över basar tt skaffa.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarvisningsbild
MattH
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: mån 16 jun 2008, 23:26
Ort: Lund

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av MattH »

Mina 84or, roadstar rb850 och rb824.

Rb824 tror jag gjordes för den japanska marknaden, den finns i den japanska katalogen i svart röd och vitt. Den har likadana mickar som rb850 men två brytare, sk Tri-Sound switch, till respektive mick. (spolarna i serie, singlecoil, spolarna parallellkopplade)

Den fanns också som Bandlös, rb845 och tidigare(bara 1983?) med en mick, lackad hals och färre band. Då hette den rb820, se bild. Just nu finns två till salu på Reverb.

Jag fick hem 824an från Japan idag. Färgen heter Marine sunburst och skiftar mellan grönt och blått, jämför kroppen och huvudet. De gjorde även rb950 i Marine sunburst(för den japanska marknaden?). Kroppen är betydligt större än rb850 som synes. Det ser ut som samma kroppsform som de använde på musicanbasarna 83-85, mc824. Bild
p09.jpeg
p09.jpeg (17.94 KiB) Visad 2231 gånger
1984_July_Profile_p29-30 (1).jpeg
1984_July_Profile_p29-30 (1).jpeg (66.81 KiB) Visad 2231 gånger
Skickat från min F8331 via Tapatalk





Skriv svar