Ibanez basar, 1978-1987

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av gabrieldahl »

jag har faktist ett litet problem med min mc-900. g-strängen sitter så pass lång ut på den tunna halsen att den gärna glider av banden och kixar till rejält. inte snyggt! upplever ni andra musician-ägare det?
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

gabrieldahl skrev:jag har faktist ett litet problem med min mc-900. g-strängen sitter så pass lång ut på den tunna halsen att den gärna glider av banden och kixar till rejält. inte snyggt! upplever ni andra musician-ägare det?
Jag har inte upplevt några problem.
Sitter strängen konstigt i sadeln? Är sadeln utbytt? Vad för strängar har du?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av Roger Hedin »

Har den skruvad hals?
I vissa fall kan halsen sitta "icke-linjerande" monterat, ett uns snett, så att ena sidans yttersta sträng kommer närmre kanten ju högre upp man kommer och den andra sidans yttersta sträng följaktligen längre in ju högre upp man kommer. I vissa fall - förutsatt att halsen är skruvad - kan det räcka att man lossar halsskruvarna en aning och "gnickar till" halsen i sidled så att det linjerar bättre; sen drar man fast skruvarna igen. Många gamla Fender-basar från det ojämna 70-talet lider av detta problem...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Alla Musician har genomgående hals tror jag.

Men när jag kikade lite närmare på mina MC så undrar jag om inte G strängen faktiskt sitter aningen närmare kanten på halsen än på de andra. Får mäta i morgon.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

bjelkeman skrev:Alla Musician har genomgående hals tror jag.

Men när jag kikade lite närmare på mina MC så undrar jag om inte G strängen faktiskt sitter aningen närmare kanten på halsen än på de andra. Får mäta i morgon.
Så mätt med från mitten på G-strängen till yttersta närmaste kanten på första bandet fick jag:

Roadstar RB650 3,2mm
Musician MC800/MC900 3,5mm
Soundgear SR700 3,5mm
Roadstar RB850 4,2mm
Musician MC924 4,5mm

Mätt med skjutmått/ögonmått med stor felmarginal. :)

Så närmare kanten på halsen än några av mina basar men inte närmast.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av Roger Hedin »

Genomgående hals går ju inte att gnicka till...
En sak att göra i så fall är ju att göra en ny sadel med tightare spacing, om problemet är störst i den änden av halsen.
En annan är att göra motsvarande operation i andra änden, med lite större bök.
En tredje är att banda om den med bandändar som inte är för avrundade upptill. Rekommenderar dock inte detta, då du får helt annan känsla i instrumentet.
En fjärde och betydligt billigare, rent av gratis, är att justera din teknik så du inte halkar av banan...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av gabrieldahl »

Skall ta lite bilder idag, har den på skolan. detta har liksom aldrig varit ett problem tidigare, det är först med den här basen jag halkar runt som en tok. Annars är den väldigt sjysst... ibland! :D har väldigt svårt att ratta ett bra ljud. blir oerhört mycket diskant (även i passivt läge) när jag skall spela solo/höga registret. Undrar också om mickarna har lite för hög output... Känns som att den vill dista lite då & då. men kan körda batterier i basen påverka det passiva ljudet?
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Min MC900 är den första basen som jag kunnat få preampen i basen att faktiskt dista. (Ingen aning om det är ovanligt eller inte.) Då i aktivt läge. Jag vet inte om det finns komponenter i elektroniken som börjar bli trötta efter 30 år Det är ju inte helt omöjligt.

Det ändrar inget om mitt beslut att köpa och behålla min MC900 bas dock. Jag äger nu en legend. ;)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av gabrieldahl »

ja, jag spelade med min idag (men glömde ta bilder) och har väldigt svårt att placera in den om jag gillar den eller inte... hehe. snart kommer det iallafall komma lite musik med den! och ännu mer i sommar/höst. jag tror att strängarna är rätt trötta (särskilt sköna är de inte iallafall) så ska försöka byta till nåt sjysstare i framtiden. typ ett par mjuka rounds, elixir exempelvis.
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6605
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av Kultivator »

Om du tycker basen är lite för bright är det kanske dumt att byta till Elixir, som i min erfarenhet (det enda jag spelat på i nio år) är väldigt brighta. Ett set schyssta nickelsträngar hade kanske fixat ljud-biffen.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av gabrieldahl »

Kultivator skrev:Om du tycker basen är lite för bright är det kanske dumt att byta till Elixir, som i min erfarenhet (det enda jag spelat på i nio år) är väldigt brighta. Ett set schyssta nickelsträngar hade kanske fixat ljud-biffen.

mja okej, för brighta kanske var fel formulerat. de låter väldigt brighta, men också plonkiga som att de har förlorat en del ton. tror att de bara är trötta, de känns dessutom väldigt metalliska, och vad gäller elixir har jag själv erfarat att de känns lite mjukare pga coatingen.
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av HellMek »

Hej!
Jag har en SR800LE från -87, tror i vart fall att jag identifierat den korrekt. Köpte den ursprungligen ca -95 för en summa som säkerligen låg på över 5000.- Hade den ett tag men sålde den. Efter många år hörde jag att killen hade kvar den och ville sälja, högg den direkt. Sen var den utlånad en längre period med men nu är den hemma och jag är nyförälskad! Den är ju så mycket bättre än jag mindes den! Ljudet är grymt fett och den tunna halsen är väldigt lättspelad. Är dock lite onöjd med lackerad hals, föredrar trä med lätt ytbehandling bara. Den är dessutom röd vilket inte är min favorit. Får man modifiera en sånhär bas? Jag menar man får ju ändå inga pengar för den om man skulle sälja, den ser ju nästan likadan ut som Ibanez billiga 1500-kronors basar som finns idag.

Har faktiskt haft en såndär träfärgad med genomgående hals med en gång, den vägde 200 kilo ungefär och halsen var duktigt krokig. Men den lät fantastiskt. Sålde den pga att ryggen inte klarade vikten. Hade jag vetat bättre hade den fått hänga på väggen resten av livet istället, men jag var ung och dum då!
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av bjelkeman »

Tja HellMek, visa oss en bild vetja. Sen kan vi komma med glad tillrop om lackering mm.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av HellMek »

Blev lite snabba bilder nu bara, har barn i knät!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Baksidan ser sämre ut pga gammal silvertejp som inte går att få bort, det har spelats en del med patronbälte, nitar och annan hårdrocksutstyrsel på denna tyvärr.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av Elfström »

"det har spelats en del med patronbälte, nitar och annan hårdrocksutstyrsel på denna tyvärr."
:lol: :lol:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av HellMek »

Elfström skrev:"det har spelats en del med patronbälte, nitar och annan hårdrocksutstyrsel på denna tyvärr."
:lol: :lol:
Lätt att det blir syftningsfel där med, jag spelar ju faktiskt med plektrum eller fingrar ;)
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av HellMek »

Baksidan:

Bild
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6605
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av Kultivator »

Synd på tejpen! Annars är det en snygg original-Soundgear! Hade varit lite synd att lacka om den, trots baksidan, tycker jag som älskar 80-talsstuket på instrument. Men det är ju din bas.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av HellMek »

Kultivator skrev:Synd på tejpen! Annars är det en snygg original-Soundgear! Hade varit lite synd att lacka om den, trots baksidan, tycker jag som älskar 80-talsstuket på instrument. Men det är ju din bas.
Jag håller med dig, alltid synd att förstöra nåt som är original. Hade varit skillnad om det vore en Harley Benton!

Har iofs en liten plan, plasti-dip? Det går ju att dra av! Alternativt bakljustoning till bilar, den går nämligen att torka av med ett speciellt medel. Nackdelen är väl att ytan inte blir så hård. Man kan ju testa på baksidan, gör ju ingen större skada där...


Vad sades annars, kan det stämma som jag sa att det är en SR800LE 1987? Det var vad jag fick fram med mitt google-detektivarbete för nåt år sen. Serienumret är F 763908 om nån har nån bra källa att kolla mot.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Ibanez_Magnus
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 08 apr 2014, 13:25

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av Ibanez_Magnus »

Gött med lite Ibanez historia. :D

Ball instrument.
Bra instrument också.

/Magnus
Användarvisningsbild
MasBartin
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 19 nov 2013, 00:13
Ort: Hässleholm

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av MasBartin »

HellMek skrev:
Kultivator skrev:Vad sades annars, kan det stämma som jag sa att det är en SR800LE 1987? Det var vad jag fick fram med mitt google-detektivarbete för nåt år sen. Serienumret är F 763908 om nån har nån bra källa att kolla mot.
Jag brukar kolla här: http://www.guitardaterproject.org/ibanez.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; .Snälla, lacka INTE om! Det borde finnas något bra lösningsmedel som kan få bort gaffan utan att skada lacken.
Kommerinteåtminmail
Medlem
Inlägg: 296
Blev medlem: lör 12 apr 2014, 18:54

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av Kommerinteåtminmail »

Har en Artist från 82. Påminner en del om Thunderbird både i ljud och spelkänsla. Har lånat ut den på långtidslån till en väns son, kul att den kommer till användning och hans musiklärare tyckte det var kul att stöta på ett sådant instrument.
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6605
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av Kultivator »

HellMek skrev:
Kultivator skrev:Synd på tejpen! Annars är det en snygg original-Soundgear! Hade varit lite synd att lacka om den, trots baksidan, tycker jag som älskar 80-talsstuket på instrument. Men det är ju din bas.
Jag håller med dig, alltid synd att förstöra nåt som är original. Hade varit skillnad om det vore en Harley Benton!

Har iofs en liten plan, plasti-dip? Det går ju att dra av! Alternativt bakljustoning till bilar, den går nämligen att torka av med ett speciellt medel. Nackdelen är väl att ytan inte blir så hård. Man kan ju testa på baksidan, gör ju ingen större skada där...


Vad sades annars, kan det stämma som jag sa att det är en SR800LE 1987? Det var vad jag fick fram med mitt google-detektivarbete för nåt år sen. Serienumret är F 763908 om nån har nån bra källa att kolla mot.
Ja, varför inte plastidip! Fast är inte det rätt dyrt? Vet en snubbe som skulle lacka om ett dischjul till cykel (ett sånt som är som en hel skiva alltså) men tyckte plastidip blev för dyrt för den lilla ytan.

Dateringen och modellen stämmer nog rätt bra. Jag hittar den inte innan -88, men Ibanez modellflora är ju ökänt rörig och den kan mycket väl ha förekommit året innan. Kolla serienumret på länken nån postade ovan, så får du reda på tillverkningsår.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av HellMek »

MasBartin skrev:
HellMek skrev:
Kultivator skrev:Vad sades annars, kan det stämma som jag sa att det är en SR800LE 1987? Det var vad jag fick fram med mitt google-detektivarbete för nåt år sen. Serienumret är F 763908 om nån har nån bra källa att kolla mot.
Jag brukar kolla här: http://www.guitardaterproject.org/ibanez.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; .Snälla, lacka INTE om! Det borde finnas något bra lösningsmedel som kan få bort gaffan utan att skada lacken.
Enligt länken är det en -87 iaf :)
"Your guitar was made at the
Fuji-gen Plant, Japan
1987
Production Number: 63908"

Tejpen går att få bort, men omlacken var mest för att jag ogillar färgen men gillar basen ;) Sen var jag inte så förtjust i lackerad hals heller, klarlacksytan är hemsk tycker jag.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Ibanez basar, 1978-1987

Inlägg av HellMek »

Plastidip är nog inte direkt dyrare än riktig lack typ billack. Är ju inte så stor yta att måla direkt.

Hittade en gammal katalogbild: http://www.ibanez87.it/italiano/catalog ... 800sh.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan det vara lite som med bilar, den lanseras som -88 men är tillverkad sent -87? Hursomhelst, googlar man lite hittar man många som lovordar den. Bäst att inte läsa för mycket, då vågar man väl inte ens använda den tillslut!
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Skriv svar