Ibanez presenterar fanned frets basar!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Ifrån NAMM 2015.

https://www.youtube.com/watch?v=mKZmi0uZQa0" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag tycker äntligen det var dags att en större tillverkare hoppar på fanned frets principen! Så vi får alternativ till svindyre boutique basar såsom Dingwall och så vidare. Nu är kanske inte SR-basarna allas bag direkt, men ändå. I dagens "flersträngade" miljö, där folk vill ha 6 strängade basar likväl såsom 7-8 strängade gitarrer, ser jag det enbart positivt att en stor fabrikstillverkare har tagit ett steg ditåt. Så slipper man vänta på Dingwall i ett år, och säkerligen billigare priser.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mKZmi0uZQa0[/youtube]
Användarvisningsbild
FlacMurry
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 22:47
Ort: Klippan, Skåne

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av FlacMurry »

oooooh yes äntligen!! har väntat på att få lov att testa fanned fret!! (antar att dom kommer bli lite lättare att hitta i de "lokala" musikaffärerna än en Dingwall t.ex!)

JAG ÄR HYPEAD!!! :D:D:D:D:
Basar;
- Bandlös ibanez
- Spector Q4
- Ares Custom 5 str
- Warwick Corvette 5str
- Warwick Katana 5str
Förstärkare;
- Markbass MoMark
- 2x Markbass New York 121
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av TDHP »

Ursäkta en novis, men vad är det och vad är det bra för?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av mikkejohansson »

TDHP skrev:Ursäkta en novis, men vad är det och vad är det bra för?
Bättre ergonomi för vänsterhanden, bättre ton i låga strängarna (fanned frets ger ju s a s "multiscale", en skallängd på låga och en annan på höga strängarna).

Vore lite kul att testa.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av mrbaloo »

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Fanned_fret_guitars" onclick="window.open(this.href);return false;

Fanned fret guitars are guitars characterized by a multi-scale fingerboard and "off set" frets, that is, frets that extend from the neck of the guitar at an angle. This is in contrast to the standard perpendicular arrangement of other guitars. Proponents of this style of guitar claim benefits including comfort, better ergonomics, better intonation, and better control of the tension of the strings across the fretboard.
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av bassace »

Vore kul att se det på en P-bas.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av mikkejohansson »

Bild
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Lowlife »

Fanned fret och true temperament i kombination! Tänk att mäta in stallplaceringen och mikarnas sweetspot på ett sådant bygge. Att bygga en hals med den kombon borde ju kvalificera för nobelpris i matematik eller tålamod.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av mrbaloo »

Förresten, jag startade en samlingstråd om just ibanez bass workshop: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=75692" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
FlacMurry
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 22:47
Ort: Klippan, Skåne

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av FlacMurry »

Lowlife skrev:Fanned fret och true temperament i kombination! Tänk att mäta in stallplaceringen och mikarnas sweetspot på ett sådant bygge. Att bygga en hals med den kombon borde ju kvalificera för nobelpris i matematik eller tålamod.
ja det hade ju om något kunnat vara revolutionerande om det nu hade visat sig funka, PERFEKT intonation + PERFEKTA längder på strängar för att få dom att klinga så bra det bara går!
låter som en våt dröm..... :D
Basar;
- Bandlös ibanez
- Spector Q4
- Ares Custom 5 str
- Warwick Corvette 5str
- Warwick Katana 5str
Förstärkare;
- Markbass MoMark
- 2x Markbass New York 121
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Lowlife skrev:Fanned fret och true temperament i kombination! Tänk att mäta in stallplaceringen och mikarnas sweetspot på ett sådant bygge. Att bygga en hals med den kombon borde ju kvalificera för nobelpris i matematik eller tålamod.
Ola Strandberg guitarworks har redan byggt en åttasträngad elgura med kombination FF och TT. Svindyr är den. Enbart för Djentmetalisterna.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Finns redan hos Crafton, har precis kommit in:

http://www.crafton.se/sv/artiklar/srff805-bks.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

rek utpris: 9.475 :-

Det är bra att man nu kan gå till musikaffärerna (de som finns kvar) att prova dem. Jag tycker att det bara är bra och kommer att curla vägen för fanned frets på flersträngade instrument, dvs fler än 4-5 strängar på bas, och 7-8 strängade guror. Bara att slå till. Den kommer nog att ge Dingwalls Combustion en seriös match, men Dingwalls andra modeller blir det nog svårt att slå.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Jag själv tycker TT bandstavar (True Temperament) är HELT onödigt på basar. Man spelar sällan ackord där, och vill man ha perfekt intonation tror jag nog att folk köper en bandlös bas istället. Då får man ALLT på köpet, och det enda som hindrar perfekt intonation är den som spelar själv.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

TDHP skrev:Ursäkta en novis, men vad är det och vad är det bra för?
Finns trådar om det redan. Sök på orden "Dingwall" och eller "fanned frets". Det har med prinicpen att göra - ungefär - att man inte kan sätta hur tjocka strängar som heslst, på vilket instrument som helst, säg en Ukulele, eller en Mandolin, och tro man får bra djup bas. Det är därför basar är längre än vanliga gitarrer. Men så tänker man då "När skall en sträng behöva bli längre då?" Vid vilken ton? Jo, hela tiden, egentligen.

Och då tittar man bara på vilket piano,flygel eller kyrkorgel som helst och konstaterar att strängarna behöver inte bara bli tjockare och tjockare ju lägre tonerna är, utan också längre och längre. Därför fanned frets. Eller MULTISCALE som det också kallas.

Och du kan inte göra en bas i 37 tums skala och tro att tunna g-strängen kommer att låta bra. Den kommer säkerligen bara att gå av när du försöker drämma till den, för att få någon ton i den, eftersom den blir alldeles för svag i volymen.

- - - -

Sedan är det som redan har sagts att det är ergonomiskt. Ta och håll handen framför dig och spreta med fingrarna, får du se! :tummenupp:
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Denna variant, troligen billigare, finns inte i Sverige ännu:

Bild

SRFF450 heter den.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Tycker själv att de kunde dragit upp skallängden på b-strängen till 36 tum åtminstone. Nu är den 34"-35.5" , Lite i snålaste laget.

Men det är väl för att man skall kunna använda vilka strängar som helst, och att de går att köpa var som helst. På Dingwalls "storskaliga" modeller med 37" tum b-strängslängd var det allmänt tjafs att få tag i en låg b-sträng som räckte ända fram till stämskruven!!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Rekord i antal poster i rad. 7 st. Jag ber om insekt. Sorry, men om man spinner loss så gör man!
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Nick »

Hånken skrev:Det har med prinicpen att göra - ungefär - att man inte kan sätta hur tjocka strängar som heslst, på vilket instrument som helst, säg en Ukulele, eller en Mandolin, och tro man får bra djup bas.
Det funkar ju på U-bass :P
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av bjelkeman »

Ser fram emot att få prova. Det värst är att jag har både Portamento och SRFF805 GAS och ingen anledning att ha dem. Tur att de kostar lite mer pengar.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av BB3000S »

Hånken skrev:Rekord i antal poster i rad. 7 st. Jag ber om insekt. Sorry, men om man spinner loss så gör man!
Dom första 6st var dock både on topic o intressanta! :tummenupp:
Känns mycket intressant, vet inte varför men jag får mkt mer GAS på dessa Ibanezer än vad Combustion-modellerna gett mig. Hoppas dom kommer i några solidlackade finisher också, då blir det nog att fundera på hur man kan bereda plats för en. Främsta anledningen att jag är intresserad är ergonomin, sen är dom säkert stabila byggen också. Vore verkligen kul att testa!
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
FlacMurry
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 22:47
Ort: Klippan, Skåne

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av FlacMurry »

BB3000S skrev: vet inte varför men jag får mkt mer GAS på dessa Ibanezer än vad Combustion-modellerna gett mig.!
för att skillnaden på dessa basar är typ 30-40k??? och den ena kan du få direkt och den andra tar ½-1 år att bygga xD???

det gör iallafalll mig aöoiwdjawoöijdoawijdawpjd taggad!!! YESSSSSSSSSSSSSSSSS GOOOO IBANEZ sen gör det ju inget att sound gear modellen är sexig som faaaeeen!!!
Basar;
- Bandlös ibanez
- Spector Q4
- Ares Custom 5 str
- Warwick Corvette 5str
- Warwick Katana 5str
Förstärkare;
- Markbass MoMark
- 2x Markbass New York 121
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av BB3000S »

FlacMurry skrev:
BB3000S skrev: vet inte varför men jag får mkt mer GAS på dessa Ibanezer än vad Combustion-modellerna gett mig.!
för att skillnaden på dessa basar är typ 30-40k??? och den ena kan du få direkt och den andra tar ½-1 år att bygga xD???

det gör iallafalll mig aöoiwdjawoöijdoawijdawpjd taggad!!! YESSSSSSSSSSSSSSSSS GOOOO IBANEZ sen gör det ju inget att sound gear modellen är sexig som faaaeeen!!!
Hahaha, ja fast nej - Combustion är ju Dingvalls kinabyggen till mer modesta priser. Antagligen är det förklaringen - Ibanez är ju Ibanez, medan hur bra Combustionbasarna än må vara så är dom en outsourcad kinavariant av originalet. Dingvalls amerikanska fullprismodeller har jag aldrig ens närmat mig ens i tanken.

Din entusiasm är uppfriskande!! :tummenupp: :)
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

golvmopp
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 14 jan 2015, 22:28

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av golvmopp »

Hånken skrev:Denna variant, troligen billigare, finns inte i Sverige ännu:

Bild

SRFF450 heter den.
Tvärtom. Det där är en SRFF4505 i Prestige-serien, alltså kommer den förmodligen ligga på 20k+.
Och du kan inte göra en bas i 37 tums skala och tro att tunna g-strängen kommer att låta bra. Den kommer säkerligen bara att gå av när du försöker drämma till den, för att få någon ton i den, eftersom den blir alldeles för svag i volymen.
Lustigt då att Knuckle Guitar Works gör en "straight scale" i "39u.55 som funkar fint i standardstämning...
Tycker själv att de kunde dragit upp skallängden på b-strängen till 36 tum åtminstone. Nu är den 34"-35.5" , Lite i snålaste laget.
Vilket jag iofs skrev för några dagar sedan i Ibanez Bass Workshop-tråden innan denna, i citatet nedan....
golvmopp skrev:Testar gärna deras fanned fret-modeller men tycker att dom gjorde bort sig rejält med specifikationerna. "35.5 är för långt för D'Addarios long scale-strängar och om du redan bestämt dig för FF kan du tuta och köra hela vägen till minst "36, gärna "36.5, och fortfarande kunna använda dig av D'Addarios long scale plus,samtidigt som du kanske snor en kund eller två från Dingwall. "35.5 är för snålt i jämförelse med BTBns "35 som redan är ute på marknaden.
Notera det fetade i koppling till ditt citat nedan...
Men det är väl för att man skall kunna använda vilka strängar som helst, och att de går att köpa var som helst
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

golvmopp skrev:
Hånken skrev:Denna variant, troligen billigare, finns inte i Sverige ännu:

Bild

SRFF450 heter den.
Tvärtom. Det där är en SRFF4505 i Prestige-serien, alltså kommer den förmodligen ligga på 20k+.
Fel av mig. I stand corrected. Sedan Jesus dog är allt mitt fel. Även det kanske. Jag ger fan i fretten! Det är bara för att dessa byggs i Japan dock. SR 8505 görs tydligen i Indonesien. Faktum är att jag trodde lägre nummer på modellerna 4505 var "enklare". Och 8505 vart dyrare.


golvmopp skrev: Vilket jag iofs skrev för några dagar sedan i Ibanez Bass Workshop-tråden innan denna, i citatet nedan....
golvmopp skrev:Testar gärna deras fanned fret-modeller men tycker att dom gjorde bort sig rejält med specifikationerna. "35.5 är för långt för D'Addarios long scale-strängar och om du redan bestämt dig för FF kan du tuta och köra hela vägen till minst "36, gärna "36.5, och fortfarande kunna använda dig av D'Addarios long scale plus,samtidigt som du kanske snor en kund eller två från Dingwall. "35.5 är för snålt i jämförelse med BTBns "35 som redan är ute på marknaden.
Notera det fetade i koppling till ditt citat nedan...
Men det är väl för att man skall kunna använda vilka strängar som helst, och att de går att köpa var som helst
Jo jo, den tråden har jag inte läst så noga, eftersom det är Basswork shop öht. Dvs även deras portamento och bandlösa basar. Lite spretigt och "all over the place". Men du skriver ju att på 36 " går det att använda D'addarios LONG SCALE PLUS, och de är trots allt mera lättillgängliga än CircleK, Payson, Dingwall och alla andra udda extra long scale man måste skaffa, för att inte tala om vad man måste leta efter djupt ner i gruvan, om man skall ha Knuckle Works 39" tums bas över alla strängar. "Fungerar finfint". Ja ja, men med vilka strängar? Inga vanliga i alla fall. F ö håller jag med dig att de kunde gott gått upp till 36 medan de ändå höll på.

Beträffande Combustion av Dingwall, så är den rätt obalanserad när man sitter ner. Då den inte är längre än en vanlig P eller J bas, så neckdyker den rätt rejält. Eftersom den har skruvad hals, tog jag en gång av både stämskruvar och skruvade loss halsen ifrån kroppen. Konstaterade att halsen bestod av trä som har mycket högre densitet än kroppen, och mätte runt om. Antalet kvadratcentimeter på halsen överstiger kroppen! Om än aldrig så lite. Kroppen är gjord i ngt alldeles för lättviktigt material. Al eller något liknade. Poppel eller ask. Dvs när jag satte på halsen igen UTAN stämskruvar, så tippade den likt förbannat.

Om det nu skall vara ergonomiskt (med fan frets) så skall det vara ergonomiskt i övrigt också.

Det jag inte kan med med Ibanez SR är kanske just detsamma. De görs lite för slicka, och slimma likt Warwick, och har provat massor med SR basar som tippar över. Men det är mer i den allra billigaste serien. Speciellt med fler strängar 5-6, så blir alltid halsarna större och tyngre p g a stämskruvarna som också ökar till antalet.

- - - - -

När det gäller Dingwalls Combustion, så tror jag trots allt att Ibanez kan ge dem en rejäl match. Både i pris, spelbarhet och speciellt tillgänglighet. De första Combustion (vilken jag har EN av, vit blond) led av problemet med svag b-sträng! Ja, ni läste rätt, svag b-sträng. VIlket torde vara fan frets stora sales argument att låga b-strängen låter bättre, större och vackrare. Därför kom det senare en elektronsik preamp till Combustion, vilket kallades för B-boost. Den installerad jag, och i kommande modeller var detta inlagt ifrån början. Man kan i sin stilla sinne undra varför detta inte behövs på deras större/dyrare modeller, och/eller kan det ha med att b-strängen på 37 " är kanske - t o m - för lång? Att den blir lite för svag där i den mensuren helt enkelt? Oavsett vilken tjocklek man använder på strängen?

Dock, fr o m nu, vem som än släpper fan frets (kan tänka mig att Yamaha inte är sena att hänga på) så kommer de för alltid att jämföras med Dingwall. Dingwall kommer att förbli måttstocken och standarden vilken alla andra basar kommer att jämföras emot. Inte ens Novax som först hade patentet på både namnet Fan frets, och metoden att bygga så. Idag har bägge patentet löpt ut, så vem som helst får bygga så, och kalla det för fanned frets. Dingwall har "curlat" för de andra.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

BB3000S skrev:
FlacMurry skrev: Dingvalls amerikanska fullprismodeller har jag aldrig ens närmat mig ens i tanken.
Kanada är de ifrån, dock. Men i princip rätt... :wink:
Skriv svar