Ibanez presenterar fanned frets basar!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av mrbaloo »

Hmm, nu har jag också torrptovat (utan stärk) en sån här 5a på Musikanten i Umeå. Mycket fin bas både till utseende och hantverk. Det var mycket enkelt att känna sig hemma med fanned fretsen.

Men jag förstår egentligen inte varför jag skulle behöva den. Möjligtvis om det ger något bidrag till tonen.

Jag kommer nog vara nöjd med raka frets framöver även om jag gillar den här basen frön ibanez.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Ja, du kan ju börja med att:
a) koppla in den i en förstärkare, speciellt en bra en som kan klara av t ex låga b-strängen.
b) jämföra med en exakt likadan bas - jo Ibanez har sådana - fast med raka bandstavar.

Allt i förstärkare. Men så är det. Det finns fortfarande bästsäljare som Fender Precision. Vad skall jag med 2 mickar till? Det räcker utmärkt med en. Vad skall jag med humbucker till; det räcker med single coil? Vad skall jag med 5 strängad till? Ungefär samma diskussion kan tas där. Och så kan vi hålla på i det oändliga. Varför skall jag ha en flygel? Ett vanligt piano räcker väl gott och väl?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av mrbaloo »

Hånken skrev:Ja, du kan ju börja med att:
a) koppla in den i en förstärkare, speciellt en bra en som kan klara av t ex låga b-strängen.
b) jämföra med en exakt likadan bas - jo Ibanez har sådana - fast med raka bandstavar.

Allt i förstärkare. Men så är det. Det finns fortfarande bästsäljare som Fender Precision. Vad skall jag med 2 mickar till? Det räcker utmärkt med en. Vad skall jag med humbucker till; det räcker med single coil? Vad skall jag med 5 strängad till? Ungefär samma diskussion kan tas där. Och så kan vi hålla på i det oändliga. Varför skall jag ha en flygel? Ett vanligt piano räcker väl gott och väl?
Självklart skulle jag provat i stärk. Men tiden fanns tyvärr inte. Men det är onekligen en fin bas på alla sätt.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av gthyni »

fast P-bas-micken har varit humbucker sen 1957. just sayin'
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar